Voorwaarden notaris bij geregistreerd partnerschap

20-10-2020 00:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Omdat ik in verwachting ben van ons eerste kindje willen mijn vriend en ik kiezen voor een geregistreerd partnerschap. Zodat alles gelijk goed geregeld is. Ik las op internet dat je vanaf 2018 beperkte gemeenschap van goederen hebt als je de partnerschaps voorwaarden niet vast laat leggen bij een notaris. Ik vraag me af of dit aan te raden is als geen van beide een eigen onderneming heeft? Wat laat je dan precies vastleggen? In geval van een onderneming lijkt het me wel echt nodig maar dat is bij ons dus niet het geval. Een notaris heeft ons verteld dat het ongeveer 900 euro kost om de voorwaarden vast te laten leggen als we dat willen. Vind het nogal een bedrag. Wat hebben jullie gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor een samenlevingscontract incl testament. Een standaard clausule van de HEMA voor - ik geloof - 250€ en die ondertekend bij n notaris voor - ik geloof - nog eens 250€. Best de moeite waard als jullie situatie ‘normaal’ is (geen dure bezittingen of kinderen uit eerder huwelijk ed)

Wij keken eerst ook naar ger. partnerschap maar aangezien we voornemens zijn om ooit nog te trouwen vonden we dat toch minder romantisch aangezien je op je trouwerij dan geen getuigen meer hebt etc. Voor ons bleek samenwoningscontract met testament toen de beste optie.
nina210 schreef:
20-10-2020 01:00
Wij keken eerst ook naar ger. partnerschap maar aangezien we voornemens zijn om ooit nog te trouwen vonden we dat toch minder romantisch aangezien je op je trouwerij dan geen getuigen meer hebt etc. Voor ons bleek samenwoningscontract met testament toen de beste optie.
.
Je laat je keuze nu afhangen van dat ene feestje, maar er zijn natuurlijk veel belangrijker en ingrijpender gevolgen: erkenning van en gezag over het kind zijn met een samenlevingscontract niet geregeld, met geregistreerd partnerschap wel. Bovendien, mochten jullie onverhoopt toch uit elkaar gaan (1 op 3 huwelijken strandt en van de samenwoonrelaties nog meer) en er is een groot verschil in inkomen, dan is er na samenwonen geen recht op partneralimentatie.
Laat je goed voorlichten TO. Niet op basis van een rondje google beslissingen nemen met mogelijk grote financiele impact.

Huwelijkse voorwaarden regelen veel meer dan de aansprakelijkheid als iemand een bedrijf heeft.
Alle reacties Link kopieren
Laat je goed voorlichten. Jullie hebben al een samenlevingscontract? Wat staat daarin?

1/3 van de relaties houdt geen stand. Hopelijke worden jullie samen gelukkig oud, maar er is ook een reeele kans dat dit niet gebeurd. Regel in je samenlevingscontract ook hoe je dit gaat regelen wanneer jullie uit elkaar gaan. We mag er in het huis blijven, wat doe je spaargeld en inboedel wat jullie samen hebben opgebouwd, of wat je mee brengt in de relatie. Regel ook de erfenis. Je kunt ook direct een afspraak op papier maken over de financien. Dragen jullie beide evenveel bij, of is dit na draagkracht.

Het klinkt misschien overbodig, of nog erger, of dat je geen vertrouwen hebt in de relatie. Maar ik heb ook een brandverzekering voor mijn huis. Ik ga er niet vanuit dat mijn huis afbrand, maar mocht het gebeuren dan is het goed geregeld.

En jullie kunnen beter afspraken maken wanneer alles nog helemaal goed is en het beste met elkaar voorhebt, dan wanneer je elkaar de tent uitvecht.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wij hebben onze huwelijkse voorwaarden laten vastleggen voor €508. Als je vervolgens even een boterbriefje haalt op het goedkoopste (of gratis) moment, kost dat je een stuk minder. De goedkoopste notaris online gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Penny wise, pound foolish. Laat je keuze niet afhangen van die 900 euro To, maar laat je goed informeren. Een eerste gesprek bij de notaris is overigens gratis en hij heeft er een hoop meer kaas van gegeten dan ‘het internet’
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een onafhankelijk financieel adviseur wanneer je beiden een eigen bedrijf hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen dat bij een eigen bedrijf altijd huwelijkse voorwaarden moet doen voor als 1 van de 2 falliet raakt. Dan is de ander niet aansprakelijk.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-10-2020 07:54
Laat je goed voorlichten. Jullie hebben al een samenlevingscontract? Wat staat daarin?

1/3 van de relaties houdt geen stand. Hopelijke worden jullie samen gelukkig oud, maar er is ook een reeele kans dat dit niet gebeurd. Regel in je samenlevingscontract ook hoe je dit gaat regelen wanneer jullie uit elkaar gaan. We mag er in het huis blijven, wat doe je spaargeld en inboedel wat jullie samen hebben opgebouwd, of wat je mee brengt in de relatie. Regel ook de erfenis. Je kunt ook direct een afspraak op papier maken over de financien. Dragen jullie beide evenveel bij, of is dit na draagkracht.

Het klinkt misschien overbodig, of nog erger, of dat je geen vertrouwen hebt in de relatie. Maar ik heb ook een brandverzekering voor mijn huis. Ik ga er niet vanuit dat mijn huis afbrand, maar mocht het gebeuren dan is het goed geregeld.

En jullie kunnen beter afspraken maken wanneer alles nog helemaal goed is en het beste met elkaar voorhebt, dan wanneer je elkaar de tent uitvecht.
We hebben nog geen samenlevingscontract. Dit zouden we nog moeten regelen ivm met onze woning maar de notaris vertelde ons dat dat met geregistreerd partnerschap niet meer nodig is. Spaargeld en schulden van voor het huwelijk/GP blijven van jezelf dus het gaat dan inderdaad om wat je opbouwt tijdens het huwelijk. Ik had verwacht dat de notaris ons zou adviseren om voorwaarden vast te laten leggen maar dat deed ze niet. Alleen in het geval van een eigen zaak leek het haar wel verstandig. Vandaar dat ik dus ging twijfelen of het in onze situatie wel nodig is.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
20-10-2020 09:08
Ze zeggen dat bij een eigen bedrijf altijd huwelijkse voorwaarden moet doen voor als 1 van de 2 falliet raakt. Dan is de ander niet aansprakelijk.
Klopt dit hebben mijn ouders ook om die reden gedaan. Dan raken ze in ieder geval het huis niet kwijt als de zaak failliet gaat. Maar wij hebben dus geen eigen zaak.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
20-10-2020 05:17
.
Je laat je keuze nu afhangen van dat ene feestje, maar er zijn natuurlijk veel belangrijker en ingrijpender gevolgen: erkenning van en gezag over het kind zijn met een samenlevingscontract niet geregeld, met geregistreerd partnerschap wel. Bovendien, mochten jullie onverhoopt toch uit elkaar gaan (1 op 3 huwelijken strandt en van de samenwoonrelaties nog meer) en er is een groot verschil in inkomen, dan is er na samenwonen geen recht op partneralimentatie.
Erkenning kun je ook gewoon aanvragen enz. Dus dat is niet zo'n probleem. Maar als je geen samenlevingscontract hebt, dan zou ik in dit geval kiezen voor geregistreerde partnerschap en dan van alles laten vast leggen zodat je uiteindelijk nog kunt trouwen.

De reactie voor partneralimentatie..
Met die reden ga je toch niet trouwen of iets? Ik zou het geneens willen!
Alle reacties Link kopieren
Elena_ schreef:
20-10-2020 09:25
We hebben nog geen samenlevingscontract. Dit zouden we nog moeten regelen ivm met onze woning maar de notaris vertelde ons dat dat met geregistreerd partnerschap niet meer nodig is. Spaargeld en schulden van voor het huwelijk/GP blijven van jezelf dus het gaat dan inderdaad om wat je opbouwt tijdens het huwelijk. Ik had verwacht dat de notaris ons zou adviseren om voorwaarden vast te laten leggen maar dat deed ze niet. Alleen in het geval van een eigen zaak leek het haar wel verstandig. Vandaar dat ik dus ging twijfelen of het in onze situatie wel nodig is.

Heel apart van de notaris. Persoonlijk regel ik het liever samen met mijn partner goed, dan dat ik de staat laat bepalen hoe we het moeten regelen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
€900,- is echt een koopje in verhouding met wat voor gezeik het kan geven als het ooit mis gaat.
Laat je heel goed voorlichten en bespaar vooral niet op dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
nina210 schreef:
20-10-2020 01:00
Wij hebben gekozen voor een samenlevingscontract incl testament. Een standaard clausule van de HEMA voor - ik geloof - 250€ en die ondertekend bij n notaris voor - ik geloof - nog eens 250€. Best de moeite waard als jullie situatie ‘normaal’ is (geen dure bezittingen of kinderen uit eerder huwelijk ed)

Wij keken eerst ook naar ger. partnerschap maar aangezien we voornemens zijn om ooit nog te trouwen vonden we dat toch minder romantisch aangezien je op je trouwerij dan geen getuigen meer hebt etc. Voor ons bleek samenwoningscontract met testament toen de beste optie.
Dat klopt niet hoor, ik ben vorig jaar op een bruiloft geweest van mensen die een paar jaar ervoor een geregistreerd partnerschap waren aangegaan en die hadden een heel gewone bruiloft inclusief getuigen, waarvan er een zelfs nog een speech gaf op het stadhuis, naast de speech van de ambtenaar van de burgerlijke stand.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Het kan sowieso voor mijn der dat € 900,00. Als je weet wat je wilt kan je de prijzen van notarissen vergelijken.

Denk aan voorwaarden als één van jullie bijvoorbeeld een bedrijf start, schenkingen, erfenissen etc.
Helemaal eens dat je het om het geld niet moet laten om het goed te regelen. Maar in jullie geval (geen onderneming, je noemde geen andere bijzonderheden) kan het misschien best prima zijn zonder partnerschapsvoorwaarden en is het niet nodig. Maar een notaris kan je ook precies vertellen wat de gevolgen zijn als je dingen wel of niet laat vastleggen, ook dat is hun werk. En dan betaal je misschien wat voor een adviesgesprek maar dat zal geen €900 zijn en dan weet je wel waar je aan toe bent. En de notaris kan je ook vertellen wat je eventueel nog in een testament moet/kan regelen in beide gevallen.

Alleen voor het erkennen van kinderen zou ik het overigens niet doen, dat is via de gemeente ook zo geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Elena_ schreef:
20-10-2020 09:25
We hebben nog geen samenlevingscontract. Dit zouden we nog moeten regelen ivm met onze woning maar de notaris vertelde ons dat dat met geregistreerd partnerschap niet meer nodig is. Spaargeld en schulden van voor het huwelijk/GP blijven van jezelf dus het gaat dan inderdaad om wat je opbouwt tijdens het huwelijk. Ik had verwacht dat de notaris ons zou adviseren om voorwaarden vast te laten leggen maar dat deed ze niet. Alleen in het geval van een eigen zaak leek het haar wel verstandig. Vandaar dat ik dus ging twijfelen of het in onze situatie wel nodig is.
Heeft de notaris ook uitgelegd hoe het met je pensioen gaat, later? (dat bouw je ook op tijdens je huwelijk).
En dat je nu geen eigen onderneming hebt, betekent natuurlijk niet dat je die nooit gaat krijgen, toch?
LaCasa schreef:
20-10-2020 11:02
Het kan sowieso voor mijn der dat € 900,00. Als je weet wat je wilt kan je de prijzen van notarissen vergelijken.

Denk aan voorwaarden als één van jullie bijvoorbeeld een bedrijf start, schenkingen, erfenissen etc.
Of als één van beiden schulden maakt.
Yongpeople schreef:
20-10-2020 09:44
De reactie voor partneralimentatie..
Met die reden ga je toch niet trouwen of iets? Ik zou het geneens willen!
.
Je trouwt ook niet om te scheiden en toch is dat voor 1 op 3 realiteit.

Wie weet zijn er omstandigheden waardoor je als paar er wel voor kiest dat een van de twee tijdens het huwelijk / GP / samenwonen een stapje terugzet qua carrière (kind met beperking, mantelzorg), dan is het dom om jezelf de mogelijkheid van een geleidelijke overgang naar volledige financiële onafhankelijkheid vooraf al te ontzeggen. Je beperkt jezelf daarmee.
Alle reacties Link kopieren
De partner alimentatie wat hier wettelijk bepaald is slaat helemaal nergens op.

Snap best dat als de vrouw minder is gaan werken dat ze weer moet opstarten om meer te werken. Maar ik vind persoonlijk dat de ander hiervoor maar maximaal een jaar hoeft te helpen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
En ook dit kun je helemaal vast laten leggen. Stel je moet mantelzorg gaan doen, dan kun je dat ook vastleggen dat mocht het mis gaan , dat er dan een vergoeding tegenover staat. Maar niet jarenlang de ander laten betalen . Zijn er genoeg die z'n handje open houden en niet meer gaan werken omdat ze anders minder partner alimentatie krijgen
Alle reacties Link kopieren
Denk ook goed na of een testament niet toch nodig is. Zodat niet alles naar je partner gaat bij overlijden. Maar ook naar andere familieleden of vrienden. Zeker als je zelf ooit vanuit de familie geerfd hebt of bezit hebt dat voor de eigen familie van waarde is, wil je dat toch wel anders verdelen.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier niet op bezuinigen. Zorg dat het goed geregeld is en waarnodig een maatwerkoplossing.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Samenlevingscontract met testament kan ook gewoon hoor. Erkenning is zo geregeld bij de gemeente en gezag kun je online aanvragen. Daar zou ik het niet voor doen. Besef wel dat als je kinderen krijgt tijdens je geregistreerd partnerschap je het bij de rechter moet laten ontbinden. Is het alleen vanwege de kinderwens? Verdiep je er iig goed in. En niet elke notaris is even duur al moet je het zeker niet van de kosten laten afhangen om jullie financiele toekomst te regelen.
Zolang het gros van de mannen
nog vindt dat zijn naam echt niet parttime kan en de vrouw opdraait voor zorg en daardoor minder kan werken, is partneralimentatie geen onzin.

Want manlief kan doorgroeien in zijn functie, krijgt promotie en salarisverhoging, maar vrouw blijft hangen op hetzelfde niveau.
Google eens op kindboete.
Dan is het toch fijn dat een gedeelte van dat inkomensverlies kan worden gecompenseerd door middel van partneralimentatie.
En dat gat is doorgaans niet in een jaar gedicht. Dus als je man na de geboorte van je eerste kind niet minder wil gaan werken zou ik zeker zorgen dat je recht hebt op partneralimentatie en dus trouwen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven