vriend vraagt om geld te lenen

24-10-2020 22:10 472 berichten
sinds iets langer dan een jaar een nieuwe relatie. even een fast forward. wonen niet samen, relatie gaat redelijk.
gister vroeg hij mij of ik hem geld kon lenen voor boodschappen en tanken.

Is het raar dat ik van hem ben afgeknapt nu.
het is geen kwestie van niet geïnteresseerd zijn in de reden waarom.
als ik minder te besteden zou hebben , zou ik mijn uitgave patroon veranderen, al zou ik goedkoper moeten gaan wonen, desnoods mijn auto weg dan zou ik dat nog eerder doen , dan altijd rood staan en andere geld vragen.

Daarom heb ik moeite met de vraag die hij mij heeft gesteld, want daarmee is zijn probleem niet opgelost.
en nogmaals waarom moet ik zijn probleem oplossen.
hij moet zich zelf niet in zo een positie willen zetten, ik kijk gewoon heel anders naar hem, en dat gaat niet eens alleen om het geld, maar meer dat dit wel de easy way is.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een kind waar je verantwoordelijk voor bent. Niet meer dan normaal dat een partner zichzelf bedruipt, zodat jij kunt zorgen voor jou en je kind.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
24-10-2020 23:11
ja @choco, dat weet ik toch niet , dat zin keuzes die hij in het verleden heeft gemaakt,
hij is al een aantal jaren geleden minder gaan verdienen, en het wordt ook niet veel meer, maar met de vaste lasten die hij heeft komt hij niet uit.

Maar goed dat zijn keuzes die hij maakt, ik zeg op mijn beurt , of een extra baantje of
er moet wat in je vaste lasten drastisch gaan veranderen zodat je toch nog een beetje normaal kan leven

Je weet dus niet hoe het komt dat hij financieel niet uitkomt. Ik zou als het een goede relatie was wel willen weten waardoor het komt, zodat je een afweging kunt maken of de relatie toch de moeite waard is. Jij schuift hem zo te lezen liever meteen aan de kant zonder te weten waardoor hij het nu financieel moeilijker heeft. Als je er zo in staat, waarom dan nog een topic openen?
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
24-10-2020 23:15
het is geen kwestie van niet geïnteresseerd zijn in de reden waarom.
als ik minder te besteden zou hebben , zou ik mijn uitgave patroon veranderen, al zou ik goedkoper moeten gaan wonen, desnoods mijn auto weg dan zou ik dat nog eerder doen , dan altijd rood staan en andere geld vragen.

Daarom heb ik moeite met de vraag die hij mij heeft gesteld, want daarmee is zijn probleem niet opgelost.
en nogmaals waarom moet ik zijn probleem oplossen.
hij moet zich zelf niet in zo een positie willen zetten, ik kijk gewoon heel anders naar hem, en dat gaat niet eens alleen om het geld, maar meer dat dit wel de easy way is.

Het leven is niet altijd voor iedereen maakbaar. Misschien heeft hij zijn zaken niet op orde, dat kan. Maar er kunnen ook andere dingen spelen en als je dat niet vraagt, dan heb je dus inderdaad geen interesse.

Je klinkt in mijn ogen ongelofelijk inflexible en haast dwangmatig, alles moet op jouw manier en als hij dat niet doet dan vraag je daar niet eens naar, nee hoppa dan moet hij maar zus of zo doen. Nou lekker empathisch, not.
kendra74 schreef:
24-10-2020 23:15
het is geen kwestie van niet geïnteresseerd zijn in de reden waarom.
als ik minder te besteden zou hebben , zou ik mijn uitgave patroon veranderen, al zou ik goedkoper moeten gaan wonen, desnoods mijn auto weg dan zou ik dat nog eerder doen , dan altijd rood staan en andere geld vragen.

Daarom heb ik moeite met de vraag die hij mij heeft gesteld, want daarmee is zijn probleem niet opgelost.
en nogmaals waarom moet ik zijn probleem oplossen.
hij moet zich zelf niet in zo een positie willen zetten, ik kijk gewoon heel anders naar hem, en dat gaat niet eens alleen om het geld, maar meer dat dit wel de easy way is.
Ik ken buren die geïnteresseerder zijn in elkaar.

Wie zegt dat jij iets moet oplossen? Je kan de relatie altijd verbreken. Afknappen, om wat voor reden dan ook, is een legitieme reden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit wel een lastige hoor, heb exen ook wel eens geholpen. Maar dat was dan eerder op eigen initiatief. Echter wist ik daar wel zeker dat het om een tijdelijk probleem ging.

Als iemand structureel geld tekort komt en vaker om geld zou komen vragen zou ik dat minder prettig vinden denk ik.

Maar TO, je mag gewoon niet verder willen met iemand om welke reden dan ook he.
chocolol schreef:
24-10-2020 23:22
Het leven is niet altijd voor iedereen maakbaar. Misschien heeft hij zijn zaken niet op orde, dat kan. Maar er kunnen ook andere dingen spelen en als je dat niet vraagt, dan heb je dus inderdaad geen interesse.

Je klinkt in mijn ogen ongelofelijk inflexible en haast dwangmatig, alles moet op jouw manier en als hij dat niet doet dan vraag je daar niet eens naar, nee hoppa dan moet hij maar zus of zo doen. Nou lekker empathisch, not.
Nou zeg, wat een ongepaste, kattige kutreactie tegenover TO. Waarom zou zij hem moeten redden? Is er eens een vrouw die de juiste prioriteiten stelt, kom jij haar voor inflexibele, dwangmatige, onempatische troela uitmaken.

Een excuus zou wel op zijn plaats zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem vertellen dat ik best wil helpen met zijn uitgaven te (her)structureren.
Dat ik best eens mee wil kijken wat er anders / minder / beter kan zodat hij wél elke maand rondkomt.
Maar nee, dat ik niet met geld ga staan zwaaien dat ik zelf nodig heb.

Zeker omdat je hem dus eigenlijk al voor een stuk onderhoudt als hij bij jou is.


Daarboven zou het bij mij ook afhangen van hoeveel moeite hij zelf doet.

Als ie zich 50 uur per week de pleuris werkt en nog niet rondkomt wil ik misschien nog wel helpen.
Als ie denkt dat ie met 20 uur wel rondkomt, de overige 20 op de bank zit te gamen of alles weggeeft aan iets als drugs ofzo ... ga dan eerst maar eens 30 uur werken.
wissewis wijzigde dit bericht op 24-10-2020 23:31
33.59% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je bent een jaar samen, je relatie is alleen redelijk en je ergert je aan het feit dat hij je om geld gevraagd heeft. Ik vind er vrij weinig liefde uit spreken, dus ik hier een einde aan breien. Het gaat hier niet eens om het geld wel of niet lenen, maar om een relatie die in den beginne al niet goed lijkt te zitten.
chocolol schreef:
24-10-2020 23:22
Het leven is niet altijd voor iedereen maakbaar. Misschien heeft hij zijn zaken niet op orde, dat kan. Maar er kunnen ook andere dingen spelen en als je dat niet vraagt, dan heb je dus inderdaad geen interesse.

Je klinkt in mijn ogen ongelofelijk inflexible en haast dwangmatig, alles moet op jouw manier en als hij dat niet doet dan vraag je daar niet eens naar, nee hoppa dan moet hij maar zus of zo doen. Nou lekker empathisch, not.
Ja joh, praat haar nog een schuldgevoel aan ook. Die gast is geld aan het vragen van een alleenstaande moeder. Dan je helemaal niet inflexibel als je daar geen zin an hebt.
@ choco, je zal een reden hebben waarom je zo reageert, gezien het feit dat je mij niet kent maar wel gebrek aan empathie op plakt vind ik heel knap.
als dat zo was geweest had ik het geld niet gegeven , want ben niks verplicht

Dat ik er weinig voor voel om een man te verzorgen, is denk ik mijn keuze.
De reden dat ik het hier plaats is hoe andere erover denken.

en een ieder mag van mij zijn of haar mening hebben so be it, maar maak je niet zo druk jeetje!
fashionvictim schreef:
24-10-2020 22:21
Ik zou er geen zin in hebben. Als 74 je geboortejaar is ben je toch te oud om als een soort veredelde student met een of ander armoedzaaierig vriendje op een sinaasappelkistje te gaan zitten rummikuppen omdat je nergens anders geld voor hebt?
Je weet toch helemaal de reden niet waarom iemand weinig te besteden heeft?

Of is per definitie iemand die op bijstandsniveau leeft een nogo ook al heeft iemand daar een prima reden voor ( afgekeurd, bv)

Dat dit voor jou een no go is dat kan. En mag natuurlijk ook.
Maar dat iemand per definitie ongeschikt is... Onaardig.

TO.
Je mag te alle tijde bedenken dat je partner toch niet is wat je zou willen.
Is het iets wat je partner kan veranderen? Of is het wat het is?
Waar niks mis mee is, helemaal niet als partner oké is met zijn situatie.

Mocht je relatie verbreken zet dit dan op je eisen lijstje als je weer gaat daten.
chocolol schreef:
24-10-2020 23:22
Het leven is niet altijd voor iedereen maakbaar. Misschien heeft hij zijn zaken niet op orde, dat kan. Maar er kunnen ook andere dingen spelen en als je dat niet vraagt, dan heb je dus inderdaad geen interesse.

Je klinkt in mijn ogen ongelofelijk inflexible en haast dwangmatig, alles moet op jouw manier en als hij dat niet doet dan vraag je daar niet eens naar, nee hoppa dan moet hij maar zus of zo doen. Nou lekker empathisch, not.
Wat een nare post!

Misschien kun je zijn gegevens aan TO vragen zodat jíj hem geld kan geven.
Het niet breed hebben is heel wat anders dan je verkering, waarmee je geen gezamelijke huishouding voert maar wel bent en al niet meebetaald en die alleenstaande ouder is en dus een kind heeft en genoeg eigen kosten, om geld vragen.

Hoezo is TO nu ineens de gebeten hond? Wat een lulkoek zeg.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-10-2020 23:49
19.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-10-2020 23:36
Ja joh, praat haar nog een schuldgevoel aan ook. Die gast is geld aan het vragen van een alleenstaande moeder. Dan je helemaal niet inflexibel als je daar geen zin an hebt.
Van een alleenstaande moeder bovendien die hem sowieso al een stuk ondersteunt.

Want hij betaalt blijkbaar quasi niks als hij bij haar mee-eet, blijft slapen, doucht, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
24-10-2020 23:47
Van een alleenstaande moeder bovendien die hem sowieso al een stuk ondersteunt.

Want hij betaalt blijkbaar quasi niks als hij bij haar mee-eet, blijft slapen, doucht, ...
Dat ook. Ik snap echt niks van bepaalde reacties hier.
Alle reacties Link kopieren
Lessandmore schreef:
24-10-2020 23:42
Je weet toch helemaal de reden niet waarom iemand weinig te besteden heeft?

Of is per definitie iemand die op bijstandsniveau leeft een nogo ook al heeft iemand daar een prima reden voor ( afgekeurd, bv)

Dat dit voor jou een no go is dat kan. En mag natuurlijk ook.
Maar dat iemand per definitie ongeschikt is... Onaardig.

TO.
Je mag te alle tijde bedenken dat je partner toch niet is wat je zou willen.
Is het iets wat je partner kan veranderen? Of is het wat het is?
Waar niks mis mee is, helemaal niet als partner oké is met zijn situatie.

Mocht je relatie verbreken zet dit dan op je eisen lijstje als je weer gaat daten.
Nee, hoor, ik ben zelf ook straatarm geweest en nog buiten mijn schuld om ook. Grote verschil is dat ik nota bene als alleenstaande moeder zonder vangnet, me daar zelf weer uit heb geknokt. Ik had alleen wat vriendinnen die me steunden, maar voor de rest heb ik gewoon zelf hard gewerkt en nu heb ik het heel goed.

Ik vind dus dat het nu de tijd is dat ik gewoon eens lekker van mijn zuurverdiende welvaart ga genieten.

Mijn ex bleek ook zo'n klaploper te zijn die het doodnormaal vond om schulden te maken of rekeningen niet te betalen. Nou, daar heb ik geen zin meer in. Toen ik daarachter kwam vond ik dat net zo'n afknapper als TO.

Ik heb jaren van mijn leven wakker gelegen, het letterlijk aan mijn hart gekregen van de stress om armoede die niet eens mijn schuld was, geen enkele vent gaat mij ooit weer terug die ellende in sleuren. Daar heb ik echt veel en veel te hard voor gewerkt en veel te veel voor opgeofferd. Hoe leuk iemand ook is, dan is het toedeledokie en tabee.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg nergens dat TO bij hem moet blijven maar dat ik het heel raar vind dat ze geen interesse heeft waarom hij weinig geld heeft. En als je er dan naar vraagt zegt ze het niet weet en dat hij maar een extra baan moet nemen.

Wie weet is hij wel een keer opgelicht door iemand waardoor hij u een schuld heeft buiten zijn schuld om. Dan zijn die financiële problemen van tijdelijke aard. Maar als je dat niet vraagt, dan weet je dat niet. Ik vind het raar dat zoveel mensen maar gewoon de boel afkappen zonder meer te willen weten.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-10-2020 23:57
Ik zeg nergens dat TO bij hem moet blijven maar dat ik het heel raar vind dat ze geen interesse heeft waarom hij weinig geld heeft. En als je er dan naar vraagt zegt ze het niet weet en dat hij maar een extra baan moet nemen.

Wie weet is hij wel een keer opgelicht door iemand waardoor hij u een schuld heeft buiten zijn schuld om. Dan zijn die financiële problemen van tijdelijke aard. Maar als je dat niet vraagt, dan weet je dat niet. Ik vind het raar dat zoveel mensen maar gewoon de boel afkappen zonder meer te willen weten.
Als hij een oprechte en verantwoordelijke partner was had hij dat zelf aan het begin van de relatie op eigen initiatief aan haar verteld. Zodat zij de keuze had of ze onder die voorwaarden überhaupt wel een relatie met hem wou.

Dus dat vind ik ook een enorme alarmbel, dat hij dat kennelijk niet gedaan heeft. Zegt ook iets over zijn normen en waarden.
Am Yisrael Chai!
Ik zou ook afknappen op iemand die blijkbaar zo blut is dat ie zelfs geen boodschappen meer kan pinnen.
redbulletje schreef:
25-10-2020 00:04
Ik zou ook afknappen op iemand die blijkbaar zo blut is dat ie zelfs geen boodschappen meer kan pinnen.
En dat dan ook nog aan TO moet vragen, iemand die al van alles van hem betaald en een kind heeft en een eigen huishouding. Zeg iemand van zijn eigen familie. Iemand die het kan missen.

Of heeft hij daar al te vaak om geld gebedeld.

En inderdaad, hoezo als zoiets buiten je eigen schuld is kan je dat niet gewoon zelf op tafel gooien? Wel geld kunnen vragen maar niet zelf kunnen vertellen hoe of wat.

Kom op zeg, dat behandelen en zien van partners als een soort kleuters...wie wil dat nou?
chocolol schreef:
24-10-2020 23:57
Ik zeg nergens dat TO bij hem moet blijven maar dat ik het heel raar vind dat ze geen interesse heeft waarom hij weinig geld heeft. En als je er dan naar vraagt zegt ze het niet weet en dat hij maar een extra baan moet nemen.

Wie weet is hij wel een keer opgelicht door iemand waardoor hij u een schuld heeft buiten zijn schuld om. Dan zijn die financiële problemen van tijdelijke aard. Maar als je dat niet vraagt, dan weet je dat niet. Ik vind het raar dat zoveel mensen maar gewoon de boel afkappen zonder meer te willen weten.
Dát vind jij raar, maar iemand uitmaken voor inflexibel, dwangmatig en onempatisch vind jij prima kunnen op basis van een paar woorden op een forum.

Rare normen en waarden heb jij. Het zou je sieren als je op z'n minst je excuses aanbood.
@fashion en dat vind ik dus ook of neem de verantwoording om eerst je zaakjes goed te regelen voor je een relatie aan gaat.

Zou mij kapot schamen om tegen hem te zeggen heb je geld voor boodschappen. Toen hij het vroeg schoot door mn hoofd ben ik zijn moeder?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
25-10-2020 00:00
Als hij een oprechte en verantwoordelijke partner was had hij dat zelf aan het begin van de relatie op eigen initiatief aan haar verteld. Zodat zij de keuze had of ze onder die voorwaarden überhaupt wel een relatie met hem wou.

Dus dat vind ik ook een enorme alarmbel, dat hij dat kennelijk niet gedaan heeft. Zegt ook iets over zijn normen en waarden.

Ja daar heb je gelijk in, als het buiten zijn schuld was had hij er beter eerder open over kunnen zijn.
chocolol schreef:
24-10-2020 23:57
Ik zeg nergens dat TO bij hem moet blijven maar dat ik het heel raar vind dat ze geen interesse heeft waarom hij weinig geld heeft. En als je er dan naar vraagt zegt ze het niet weet en dat hij maar een extra baan moet nemen.

Wie weet is hij wel een keer opgelicht door iemand waardoor hij u een schuld heeft buiten zijn schuld om. Dan zijn die financiële problemen van tijdelijke aard. Maar als je dat niet vraagt, dan weet je dat niet. Ik vind het raar dat zoveel mensen maar gewoon de boel afkappen zonder meer te willen weten.
Als hij al langer van TO profiteerde en zijn grenzen steeds oprekt met haar voor dingen te willen laten betalen, zou de reden voor mij van ondergeschikt belang zijn. Of hij is een ordinaire profiteur, of hij heeft essentiele informatie verzwegen over zijn financiele status. Sowieso een mega-afknapper dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven