vriend vraagt om geld te lenen

24-10-2020 22:10 472 berichten
sinds iets langer dan een jaar een nieuwe relatie. even een fast forward. wonen niet samen, relatie gaat redelijk.
gister vroeg hij mij of ik hem geld kon lenen voor boodschappen en tanken.

Is het raar dat ik van hem ben afgeknapt nu.
Dat is dus wat ik mij af vraag, MOET er echt altijd financiële gelijkheid zijn. Dat vroeg ik mij bij de start al af en dacht mhwa gaat er meer om hoe iemand met zijn/haar geld om gaan toch.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
28-10-2020 15:32
Dat is dus wat ik mij af vraag, MOET er echt altijd financiële gelijkheid zijn. Dat vroeg ik mij bij de start al af en dacht mhwa gaat er meer om hoe iemand met zijn/haar geld om gaan toch.
De omstandigheden / reden van het krappe budget weegt mee, maar zeker de manier hoe iemand de tering naar de nering zet en hoe iemand omgaat met het gegeven van weinig inkomen. Deze man zet de tering niet naar de nering, maar eet ook van de bordjes van anderen, rekent daar misschien zelfs wel op.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
kendra74 schreef:
28-10-2020 15:32
Dat is dus wat ik mij af vraag, MOET er echt altijd financiële gelijkheid zijn. Dat vroeg ik mij bij de start al af en dacht mhwa gaat er meer om hoe iemand met zijn/haar geld om gaan toch.
Wat mij betreft wel.
Anders zou ik alleen een man mogen daten die ook van bijstand leeft.
Niet dat die mannen uitgesloten zijn voor mij maar alleen maar...

Ik heb ooit met een rijk iemand gedate. Tijdje. Ik trok het niet. Om die reden geëindigd. Hij maakte er geen issue van hoor maar ik voelde mij niet gelijkwaardig en had er echt stress van.
Zijn levenshouding was prima. Het verschil was voor mij te groot.
Denk dat er best vrouwen zijn die er geen probleem mee hebben.

Ik verwacht dus ook absoluut niet dat een man alles voor mij gaat betalen!
Alle reacties Link kopieren
Lessandmore schreef:
28-10-2020 15:40
Wat mij betreft wel.
Anders zou ik alleen een man mogen daten die ook van bijstand leeft.
Niet dat die mannen uitgesloten zijn voor mij maar alleen maar...

Ik heb ooit met een rijk iemand gedate. Tijdje. Ik trok het niet. Om die reden geëindigd. Hij maakte er geen issue van hoor maar ik voelde mij niet gelijkwaardig en had er echt stress van.
Zijn levenshouding was prima. Het verschil was voor mij te groot.
Denk dat er best vrouwen zijn die er geen probleem mee hebben.

Ik verwacht dus ook absoluut niet dat een man alles voor mij gaat betalen!
Ik wel hoor, als hij echt rijk is, het kan betalen en dat leuk vindt, waarom niet? Zeg ik geen nee. Spaar mijn eigen geld dan lekker op. Krijgt ie af en toe een vakantie van mij kado. Prrrrima. Kom maar door met die Aston Martin.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Hier een relatie gehad met een vrouw met goede papieren, maar bleef bewust tot de laatste maand in de WW. Nu heeft ze volgens mij wel een goede baan, maar is nog niet zelfstandig (woont gratis) met twee kinderen. Altijd het gevoel gehad dat als ze kon samenwonen, meteen zou gaan pierewaaien. Ook een relatie gehad met een ambitieuze vrouw die in de slappe was zat (meerdere huizen, kunst en auto's), ze bezat meer dan ik. Ik kon er goed mee omgaan, maar ik wilde voor mijzelf en mijn kinderen zorgen en altijd alles eerlijk gedeeld wat betreft kosten. Haar wel meteen aan het begin gezegd dat ik niet aan haar standaarden kon voldoen (extreem dure auto's, kleding, sieraden en horloges).
lacasa wijzigde dit bericht op 28-10-2020 15:56
1.85% gewijzigd
kendra74 schreef:
24-10-2020 22:20
@crazy74, maar dat is het, ermee stoppen lijkt dus ok zo kort door de bocht. Geld moet echt geen graadmeter zijn voor een relatie. maar je wilt toch ook iets opbouwen met iemand.

en ik heb het gevoel dat ik niet vooruit ga komen.
Op zich is geld voor mij geen graadmeter in een relatie. Maar wel hoe iemand in het leven staat. Eigen verantwoordelijkheid nemen, jezelf willen verbeteren en niet op anderen willen leunen omdat wel lekker makkelijk is, zijn voor mij afknappers, hoe veel of weinig geld iemand ook heeft.
Dus is het 't geld wat voor jou een probleem is, of een mentaliteitskwestie?

En lief voor mij. Ja, me dunkt. Je gaat toch niet om met iemand die niet lief is? Dat vind ik eerlijk gezegd wel normaal en is niet iets wat dan zo enorm in zijn voordeel spreekt.
Je kunt met weinig geld overigens heel creatief zijn en leuke dingen doen, maar dan moet je daar wel energie in steken. Je kunt niet verwachten dat het leuke leven voor je deur staat en zelf wel aanbelt.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
28-10-2020 15:32
Dat is dus wat ik mij af vraag, MOET er echt altijd financiële gelijkheid zijn. Dat vroeg ik mij bij de start al af en dacht mhwa gaat er meer om hoe iemand met zijn/haar geld om gaan toch.
Nee natuurlijk niet. Normen en waarden zijn veel belangrijker.

Wij bemoeien ons niet met elkaars geld. Het doet er simpelweg niet echt toe wat we verdienen.
En op de achtergrond natuurlijk wel. Dan is het verschil duidelijk zichtbaar.
Ik ben het nooit als vanzelfsprekend gaan zien dat mijn vriend de rekeningen maar betaald. Of mij uit de shit haalt als ik domme keuzes maak. Maar toen ik heel krap zat heeft hij me wel geholpen.
En ja ook ik heb in de periode een nieuwe wasmachine nodig gehad.
Hij heeft daar nooit een probleem van gemaakt. Het valt wel soort van onder de eerste levensbehoefte met jonge kinderen.

Ik vind in dit soort topics dat je soms snel een bepaalde kant op wordt gedrukt. Je moet er wel op een bepaalde manier instaan want anders... probeer gewoon dicht bij jezelf te blijven.
Al die tijd was het geen probleem geld te betalen en nu ineens wel. Hij moet zelf maar ruiken hoe jij erin staat. Maar zo werkt het niet. Een relatie valt of staat met communicatie! En deze relatie is gevallen omdat jullie niet communiceerden.
trien30 wijzigde dit bericht op 29-10-2020 07:55
63.17% gewijzigd
Marelyse schreef:
24-10-2020 22:56
Dat sowieso maar als je het dan toch doet, dan in elk geval niet bedelen bij je verkering. Los je problemen zelf op. Dan laat je zien dat je ruggengraat hebt. Je vriendin de oplossing laten verzorgen is gewoon slappe hap, lekker makkelijk en pudding waar ruggengraat hoort.

En dat belooft weinig goeds voor de toekomst, ook op andere vlakken dan financiën.
Niet helemaal eens. Ik heb in de begintijd van mijn verkering mijn vriendje (student) ook geld geleend, want ik had een baan. Hij had niet genoeg huur voor zijn studentenkamer en ik kon het makkelijk aan hem lenen. Heb het keurig teruggekregen en geld is nooit een issue geweest. Ook toen ik jaren later zelf minder inkomen had, leende hij mij ook wel eens geld. Maar de basis moet vooral gelijkwaardig zijn, net als de moeite die je steekt in je relatie en je eigen leven om die zelfstandig te kunnen leven. Het zou mij ook irriteren als iemand met weinig geld bij me komt, terwijl deze persoon er makkelijk wat uren qua werk bij zou kunnen nemen. Of wat meer moeite zou doen om de financiele administratie op orde te hebben. Als je dan gewoon je best hebt gedaan en dán heb je nog steeds tekort, dan vind ik het een ander verhaal.
Ik snap To wel.
Het gaat eigenlijk niet eens zo zeer dat hij minder verdient, maar dat hij weinig waardering en dankbaarheid toont.
Ik ben ook zo'n iemand die veel voor een ander over kan hebben.
En het geeft juist veel plezier als iemand het waardeert.
En op zijn/haar manier ook iets voor mij over heeft, en dat hoeft niet in gelijk waarde te zijn.

Niemand vind het leuk om vanzelfsprekend genomen te worden, terwijl je ook moet opofferen om degene te helpen of iets voor degene te doen.

Net als wat TO aangeeft, dan heeft hij salaris ontvangen en geen 1 haartje op zijn hoofd die denkt eraan om iets voor haar te doen.
Al was het een reep chocolade van € 1,00.

Dus het vanzelfsprekendheid is wat TO heeft doen laten afknappen.
Als ik haar verhaal goed begrijp.

Want in een relatie geeft er altijd 1 meer dan de ander en dat is te merken op verschillende gebieden (huishouding, seks, initiatief nemen, dingen ondernemen), maar door waardering en liefde maakt het niet uit.
Lovely05 schreef:
28-10-2020 16:27
Ik snap To wel.
Het gaat eigenlijk niet eens zo zeer dat hij minder verdient, maar dat hij weinig waardering en dankbaarheid toont.
Ik ben ook zo'n iemand die veel voor een ander over kan hebben.
En het geeft juist veel plezier als iemand het waardeert.
En op zijn/haar manier ook iets voor mij over heeft, en dat hoeft niet in gelijk waarde te zijn.

Niemand vind het leuk om vanzelfsprekend genomen te worden, terwijl je ook moet opofferen om degene te helpen of iets voor degene te doen.

Net als wat TO aangeeft, dan heeft hij salaris ontvangen en geen 1 haartje op zijn hoofd die denkt eraan om iets voor haar te doen.
Al was het een reep chocolade van € 1,00.

Dus het vanzelfsprekendheid is wat TO heeft doen laten afknappen.
Als ik haar verhaal goed begrijp.

Want in een relatie geeft er altijd 1 meer dan de ander en dat is te merken op verschillende gebieden (huishouding, seks, initiatief nemen, dingen ondernemen), maar door waardering en liefde maakt het niet uit.
En dat bedoel ik
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
28-10-2020 16:48
En dat bedoel ik
Je vond zijn vraag om geld van je te lenen toch al niet kunnen?
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
28-10-2020 17:40
Je vond zijn vraag om geld van je te lenen toch al niet kunnen?
Klopt
Ik heb zelf niet zo’n zin in iemand die niet uitkomt met z’n geld, of dat nu veel of weinig is. Ben opgegroeid in zo’n situatie, en dat is me te onrustig.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
28-10-2020 15:32
Dat is dus wat ik mij af vraag, MOET er echt altijd financiële gelijkheid zijn. Dat vroeg ik mij bij de start al af en dacht mhwa gaat er meer om hoe iemand met zijn/haar geld om gaan toch.
Denk dat dit wel fijn is, zeker met zaken zoals op vakantie gaan. Of je betaald een gedeelte voor hem als je een beetje leuk op reis wil of je neemt genoegen met het tentje op een camping.

Tis maar net wat je wilt.
rumforviva schreef:
28-10-2020 18:06
Ik heb zelf niet zo’n zin in iemand die niet uitkomt met z’n geld, of dat nu veel of weinig is. Ben opgegroeid in zo’n situatie, en dat is me te onrustig.
Niet uitkomen met je geld is niet inkomensafhankelijk...
Oké, in de bijstand zal het vaker voorkomen maar een modaal of hoger inkomen is geen garantie..

Jaren terug toen ik nog contact had met mijn vader, die een echt flink inkomen had, betaalde ik de parkeerkosten en lunch altijd aan het einde van de maand. Ik bijstand maar had nog wel geld...
Lessandmore schreef:
28-10-2020 18:24
Niet uitkomen met je geld is niet inkomensafhankelijk...
Oké, in de bijstand zal het vaker voorkomen maar een modaal of hoger inkomen is geen garantie..

Jaren terug toen ik nog contact had met mijn vader, die een echt flink inkomen had, betaalde ik de parkeerkosten en lunch altijd aan het einde van de maand. Ik bijstand maar had nog wel geld...
Dat zeg ik toch? Of het nu veel of weinig is.

Ik kan het weten want ik kom uit een gezin waar een hoog inkomen was en veel geld. Toch altijd gedoe en vaak te laat betalen enzo.
Ellerlilalinne schreef:
28-10-2020 15:48
Ik wel hoor, als hij echt rijk is, het kan betalen en dat leuk vindt, waarom niet? Zeg ik geen nee. Spaar mijn eigen geld dan lekker op. Krijgt ie af en toe een vakantie van mij kado. Prrrrima. Kom maar door met die Aston Martin.
Echt rijk werkt dus niet voor mij.
Als ik date dan ben ik minimaal in staat om zelf m 'n koffie /eten enz te betalen.
Dan kan het best zijn dat de date/man betaald en ik de volgende keer.

Wil partner last minute een weekend op citytrip dan kan ik beperkt bijdragen. Dus of we gaan niet of hij zal meer betalen dan ik.
Dat is wel een consequentie van relatie met iemand in de bijstand.

En ik kan me best voorstellen dat iemand daar geen zin in heeft.
Dan niet met mij daten.

Wat in de praktijk ook vaak een deal-breaker is.
Wat voor werk doe je?
Ik werk niet, ik leef, helaas van dd bijstand.
Ow, dan denk ik niet dat jij mijn type bent...
Okay, succes met verder zoeken.
rumforviva schreef:
28-10-2020 18:28
Dat zeg ik toch? Of het nu veel of weinig is.

Ik kan het weten want ik kom uit een gezin waar een hoog inkomen was en veel geld. Toch altijd gedoe en vaak te laat betalen enzo.
Excuus dan niet goed gelezen /geïnterpreteerd
Alle reacties Link kopieren
Lovely05 schreef:
28-10-2020 16:27
Ik snap To wel.
Het gaat eigenlijk niet eens zo zeer dat hij minder verdient, maar dat hij weinig waardering en dankbaarheid toont.
Ik ben ook zo'n iemand die veel voor een ander over kan hebben.
En het geeft juist veel plezier als iemand het waardeert.
En op zijn/haar manier ook iets voor mij over heeft, en dat hoeft niet in gelijk waarde te zijn.

Niemand vind het leuk om vanzelfsprekend genomen te worden, terwijl je ook moet opofferen om degene te helpen of iets voor degene te doen.

Net als wat TO aangeeft, dan heeft hij salaris ontvangen en geen 1 haartje op zijn hoofd die denkt eraan om iets voor haar te doen.
Al was het een reep chocolade van € 1,00.

Dus het vanzelfsprekendheid is wat TO heeft doen laten afknappen.
Als ik haar verhaal goed begrijp.

Want in een relatie geeft er altijd 1 meer dan de ander en dat is te merken op verschillende gebieden (huishouding, seks, initiatief nemen, dingen ondernemen), maar door waardering en liefde maakt het niet uit.

Snap TO ook wel maar het blijft mij intrigreren dat TO al een jaar op de hoogte was van zijn situatie maar pas nadat hij geld wou lenen het blijkbaar concreet werd. De ongelijkwaardigheid begrijp ik dus zeker maar krijg het gevoel dat ongelijkwaardigheid meer te maken heeft met verschil qua opleidingsniveau? resulterend in minder bestedingsruimte dan het eigenlijke minder inkomsten issue. Wellicht dat TO een partner wil tegen wie zij op wil kunnen kijken? Ik weet het niet maar er blijft iets in TO haar verhaal waar ik mijn vinger niet op kan leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het alsnog wel lullig. Laag inkomen vind ik niet echt een criterium in de relatiekeuze, en iedereen heeft zijn mindere kantjes. Dat kan dus ook een spreekwoordelijk gat in de hand zijn. Zelf ben ik nogal slordig, en financieel ben ik ook niet altijd even verstandig. Voor mij is een partner die ook zo is dus niet zo handig, maar als het verder een superleuke man, laat ik hem daar niet voor gaan. Ik knap dan weer super af op gierige types, of van die overdreven zuinige types die geen kop koffie op de markt willen drinken omdat we over een half uur thuis koffie kunnen drinken.
Ja, gierig of heel zuinig is ook niks. Ik ben zelf ook zeker niet verstandig met geld. Maar ik kom wel rond en heb nog nooit geld van iemand geleend. Niet eens van m’n ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf niet kunnen samen zijn met een heel gierig dan wel heel gat-in-de-hand-persoon. Gewoon iemand die er wat hetzelfde in staat als ik.
Veritas vos liberabit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven