Elke dag vragen hoe het met iemand is.

26-10-2020 09:49 42 berichten
Dit is echt een non-probleem hoor, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Ik heb een huisgenoot en die vraagt elke dag: "hey, hoe gaat het met je?" Kijk, als je elkaar weken niet hebt gesproken vind ik het een logische vraag. Maar om dat nou elke dag te vragen. Als ik gewoon 'prima' antwoord dan gaat hij doorvragen. Ik heb gewoon niet elke dag de behoefte om mijn gevoel te bespreken met iemand. Als ik daar behoefte aan heb dan begin ik er zelf wel over.

Ik denk dat hij het type is dat wel graag die vraag wil hebben dagelijks en dat hij het daarom doet. Maar het stoort me. Het komt op mij zelf een beetje opdringerig over op een rare manier. En daarnaast vind ik het ook een beetje een raar overdreven beleeftheidsding.

Hoe kijken jullie tegen dit soort dingen aan? Is het juist mooi dat iemand zo geinteresseert is in anderen, of vinden jullie dat elke dag ook een beetje overdreven?
Ik zou hem vragen waarom hij dit elke dag vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je huisgenoot veel aardiger klinken dan jou.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet alleen wonen?
Aardig toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me daar ook aan storen. Elke dag weer die vraag.
Sinds corona vraagt onze directeur het ook alle keer dat we elkaar zien hoe het gaat en dat is een paar keer per week. Het stomme is dat het nu bij mij overkomt alsof er verwacht wordt dat het niet goed gaat of zo maar dat zit natuurlijk tussen mijn oren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat ook irritant vinden. Als hij het echt blijft doen misschien wel iets zeggen in de trant van: "Hey, ik waardeer je interesse, maar ik heb zelf niet zo de behoefte om dagelijks te praten over hoe het gaat".
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan antwoorden dat het hetzelfde gaat als gisteren.

Het is natuurlijk ook een gewoonte om mensen die je tegenkomt te vragen hoe het gaat. Alleen hoi is ook zo gek. Dan krijg je dus nooit een gesprek.
Overdreven. Hij heeft waarschijnlijk zelf behoefte aan een praatje.
Alle reacties Link kopieren
Ben zowel die huisgenoot met te veel interesse geweest als degene die effe geen zin heeft in een vragenvuur.

Het is altijd lastig een balans te vinden met huisgenoten tussen met rust laten en interesse tonen, of het nou je studiemaat is, je moeder of je man. Die behoefte is voor iedereen anders. Wel herkenbaar dus en de enige oplossing is om het te bespreken met je huisgenoot.
Ik denk dat het gewoon een manier van begroeten is.
Misschien vind hij je wel heel erg leuk.

Wat wij ervan vinden is niet zo relevant. Jij vindt het vervelend, dan zeg je dat.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
26-10-2020 10:04
Misschien vind hij je wel heel erg leuk.

Wat wij ervan vinden is niet zo relevant. Jij vindt het vervelend, dan zeg je dat.
Nou dit!

"Hey Klaas, goeiemorgen! Leuk dat je zo geinteresseerd bent, maar ik heb nietzo'n zin om iedere ochtend eerst mijn gevoelens te evalueren. Nog koffie?"
Alle reacties Link kopieren
ik vind het vooral een onpersoonlijke vraag, en lijkt (=aanname) vooral een manier om contact met je te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
is het niet gewoon sociaal bedoelt? Dat hij denkt: alleen hoi zeggen is ook zo raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist wel vriendelijk en makkelijk om te buigen. Goed hoor Klaas en met jou?
Alle reacties Link kopieren
Mensen vragen dit toch vaak als een soort begroeting niet omdat ze daadwerkelijk de diepte met je in willen.
Je antwoord goed dank je en over tot de orde van de dag.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
VGM1980 schreef:
26-10-2020 10:46
is het niet gewoon sociaal bedoelt? Dat hij denkt: alleen hoi zeggen is ook zo raar.
Dit is wat ik bedoelde.
Grote kans dat hij helemaal geen uitgebreid antwoord verwacht.
"Goed, dankje"
"Goed, en met jou?"

Die tweede alleen als je het risico wil lopen dat er ook echt een antwoord op komt.

Ik denk ook dat dit gewoon bedoelt is als begroeting.
Alle reacties Link kopieren
Probeert hij niet gewoon op een aardige manier conversatie te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon met 3 anderen in een huis en hier vragen we het ook eigenlijk wel dagelijks aan elkaar. Is ook wel echt een cultuur-dingetje heb ik het idee: Canadezen stellen al gauw de vraag: how are you? zonder dat ze daar nu meteen een diepzinnig antwoord op terug verwachten.

De ene keer heb ik ook niet zo'n behoefte aan een diepzinnig gesprek en zeg ik: prima, hoe was jouw dag? En de andere keer is het fijn om even te kletsen, ik heb een goede verstandhouding met mijn huisgenoten, dus kan bij ze terecht als ik daar behoefte aan heb.

Die behoefte heb jij niet, en hij blijkbaar wel, of dat nu is om werkelijk te weten hoe jij je voelt, of omdat hij hoopt op een wedervraag. Misschien merkt hij wel aan jou dat je hem een beetje uit de weg gaat, voelt hij zich daar ongemakkelijk bij en blijft hij daarom vragen hoe het gaat, in de hoop dat het minder ongemakkelijk gaat voelen.

Ik zou gewoon open zijn en zeggen: Ik vind het heel aardig van je dat je iedere dag vraagt hoe het met me gaat, maar ik houd mijn gevoelens graag voor mezelf, dus als je daarover doorvraagt, voel ik me daar ongemakkelijk bij. Voel je dus niet verplicht om iedere dag een sociaal praatje met me te maken!

Zou zomaar een hoop opluchting aan beide kanten kunnen opleveren: hij weet waar hij aan toe is en jij krijgt hopelijk niet meer iedere dag die vraag op je bordje :mrgreen:
Is hij Amerikaans?
Zo'n vraag is niets mis mee. Het doorvragen als je "prima" zeg wel.

Dat is raar gedrag en zou ik lekker afkappen. En je kan dan gewoon heel duidelijk zeggen dat je helemaal geen zin hebt in al die vragen.
En geen enkele behoefte voelt om al gevoelens met hem te delen.

Paar keer herhalen en dan stoppen de meeste mensen wel.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 07:39
11.76% gewijzigd
Hunebed schreef:
27-10-2020 06:42
Is hij Amerikaans?
Die vragen niet door, dan is het als een "hoi" bedoelt en zit er geen vraag in en gaan ze al helemaal niet na een ''prima"doorvragen.
Je hoeft er niet elke keer op in te gaan.
‘Prima’ zeggen, je omdraaien en verder gaan waar je mee bezig was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven