Moet een man een vrouw thuisbrengen?

29-10-2020 01:21 652 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb sinds 8 maanden een relatie met een jongen die eerst een goede vriend van me was. Hij is 22 en ik ben 25, hij is dus een stuk jonger!

Nu lopen we eigenlijk al een tijdje tegen een probleem aan en dat gaat een beetje om principe kwesties bij mij, wat waarschijnlijk botst met zijn nog jonge karakter.

Een van deze principes is dat ik gewend ben, en zo ben ik ook opgevoed, dat een man mij ‘s nachts thuisbrengt als ik bij hem ben geweest. En even voor de duidelijkheid: we wonen in een grote stad en het is 6 minuten met de scooter en dus ongeveer 10 minuutjes met de fiets. Hij vind dat ik dat gewoon zelf moet doen. En natuurlijk kan ik dat en dat is ook zo, maar hoe fijn is het als een man graag wilt dat je veilig bent en je even naar huis brengt? Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat hij een scooter heeft en het dus zo weinig moeite kost... Ik wil er aan de ene kant niet om vragen want dan wordt het zo geforceerd, maar nu ik het een paar keer subtiel heb aangekaart en hij mij steeds door weer en wind midden in de nacht naar huis laat gaan terwijl hij op de bank blijft zitten merk ik toch dat het me blijft irriteren.

Wat vinden jullie? Mag ik dit verwachten of moet ik mijn eisen bijstellen en accepteren dat hij gewoon niet zo is?
Ja.

Zelfs de halve bouwvakkers hier met stoere praatjes knijpen hem om midden in de nacht alleen naar huis te fietsen.
Zorg maar gewoon dat je veilig bent in plaats van te willen bewijzen dat je net zoveel mag als een man.
Dumpen die droplul van je.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel ouderwets zijn, maar vind het heel logisch dat haar vriend haar thuis brengt. Dit heb ik mijn zoon ook geleerd. Vreemd dat hij daar niet zelf aan denkt.
Alle reacties Link kopieren
amsterdammeisje schreef:
29-10-2020 01:50
Misschien dat het mij meer gaat om de extra moeite die ik soms mis in de hele relatie. Ik vind het helemaal niet eng of te veel moeite om zelf te fietsen, maar verwacht soms wat extra moeite die ik hem op andere manieren wel probeer te geven... Leuk als iemand zegt “joh jij bent hierheen gelopen ik zet je even thuis af” toch?

Maar, de meerderheid heeft gesproken dus bedankt voor de reacties!
Je bent nogal een prinsesje.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet. Ik zou het wel waarderen als iemand een stukje mee zou fietsen of me een stukje tegemoet zou komen. Anderzijds zou ik het niet van iemand verwachten. Per slot van rekening moet hij dan ook weer in z'n uppie terug. Als ik echt niet alleen naar huis zou willen zou ik blijven slapen om zo het probleem te omzeilen.

Toen ik nog een buitensport beoefende moest ik altijd een heel stuk over een pikdonkere dijk fietsen. Dat was geen notorieuze rape-dijk ofzo, maar wel eng want auto's reden altijd te hard. Ik fietste altijd met een teamgenoot, sowieso. Mijn vriend van toen kwam me zeker niet halen, dat had ik ook niet van hem verwacht, maar hij gaf wel een keer toe dat hij pas kon slapen als ik thuis was op die avonden.
Wat bijzonder allemaal weer.
Cecilie schreef:
29-10-2020 07:21
Los hiervan: Ik mis die "ouderwetse" hoffelijkheid, ook weer in dit verhaal. [...]
Tegenwoordig dringen jonge, maar ook oudere mannen voor, houden geen deuren meer open, schuiven geen stoelen meer voor je aan, helpen niet even wanneer iets te zwaar is...kijk voor de gein eens een paar keer naar First Dates, dan zie je dat ook jonge mensen dat belangrijk vinden.
Gaat het je om de hoffelijkheid tussen mensen of dat mannen zich anders dienen te gedragen dan vrouwen? Zo te lezen beoordeel jij voordringers anders als ze man of oud zijn. Dat kan hoor.

Goede vraag ook voor TO, want eigenlijk komt het er bij haar vooral op neer dat ze iets van hem verwacht wat ze zelf niet hoeft te doen (de ander naar huis brengen na bezoek).
Met de geëmancipeerde vervolgvraag: wat staat daar dan van jouw kant tegenover?

Bij First Dates zie ik vooral bij de rekening soms overtuigd seksisme ("ik vind dat een man hoort te betalen"), maar vooral onzekerheid waarbij er maar teruggevallen wordt op de traditie ("Nee, ik betaal hem wel"; "Ik wil eventueel ook wel splitten hoor").
Zeer zelden een uitgesproken en zelfverzekerd "ik wil graag dat jij betaalt" of "ik wil graag splitten".
Alle reacties Link kopieren
Breng jij hem ook naar huis wanneer hij 's avonds van jou huis weer terug naar huis gaat?

Je gaat ook niet 's avonds alleen naar een vriendin, sport of familie toe? Of verwacht je dan ook dat je naar huis gebracht wordt?

Lief, leuk, aardig wanneer hij je een keer naar huis brengt. Maar het moet geen verplichting of automatisme zijn. Je bent een volwassen vrouw
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik hoop dat je hem dumpt. Hij kan beter een meisje uit deze eeuw daten.
hamerhaai schreef:
29-10-2020 08:08
Breng jij hem ook naar huis wanneer hij 's avonds van jou huis weer terug naar huis gaat?

Je gaat ook niet 's avonds alleen naar een vriendin, sport of familie toe? Of verwacht je dan ook dat je naar huis gebracht wordt?

Lief, leuk, aardig wanneer hij je een keer naar huis brengt. Maar het moet geen verplichting of automatisme zijn. Je bent een volwassen vrouw
Dit. En als je geen partner had/verkering dan ging je nergens meer heen na 18.00 uur ofzo? Wat een kul.
Dropdrop schreef:
29-10-2020 07:33

Mijn (beperkte) ervaring is dat die tuttelende mannen die je overal naartoe rijden, je ook op andere vlakken niet voor vol aanzien. En dat het uiteindelijk heel benauwend wordt, maar goed ik heb 2 van dat soort vriendjes gehad.

Ik vind die mannen die mij als zelfstandig en gelijke zien leuker.


Dit dus.

Als je al begint met dit soort afhankelijkheid dan wordt het lastig om op andere vlakken serieus genomen te worden.\

Het voorbeeld van een vakantie naar Thailand zonder hem straks vind ik ook een goeie.
-jolijn- schreef:
29-10-2020 07:55
Tien minuten fietsen is echt een ritje van niks waarin, afhankelijk van waar je allemaal langs komt, best wat kan gebeuren, zeker met jonge vrouwen.
Ik zou er ook op afknappen als hij niet even de hoffelijkheid zou hebben met me mee te fietsen.
Ik geloof best in gelijkheid, maar ik geloof ook dat iedereen maatregelen moet nemen voor zijn/haar veiligheid.
Maar dan staat hij dus weer bij haar thuis. En dan moet hij wel weer die 10 minuten alleen terug fietsen?? Dus haar veiligheid is belangrijker dan die van hem?
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
29-10-2020 08:02
Ja.

Zelfs de halve bouwvakkers hier met stoere praatjes knijpen hem om midden in de nacht alleen naar huis te fietsen.
Zorg maar gewoon dat je veilig bent in plaats van te willen bewijzen dat je net zoveel mag als een man.
Dumpen die droplul van je.
oh nee hoor, ik fiets gerust naar huis om 3 uur, als ik de kroeg uit rol
(jaja, de kroegen zijn nu dicht, het is geen Corona-topic)

Onze jongste is 16 en fietst na feestjes met een groepje naar huis, maar het laatste stuk alleen.
Maar (het is heus geen verkering...) vriendje woont buitenaf en hij fietst haar altijd even naar tot waar het bos eindigt en de bebouwing begint
Whomi schreef:
29-10-2020 08:10
Maar dan staat hij dus weer bij haar thuis. En dan moet hij wel weer die 10 minuten alleen terug fietsen?? Dus haar veiligheid is belangrijker dan die van hem?
Op zich is het natuurlijk echt veel veiliger ( procentueel gezien) voor hem alleen over straat dan voor haar. Daar is niets op af te dingen.

Maar dat betekend niet dat ze nooit meer alleen over straat kan. Ik snap hier niks van, gaat TO zonder vriendje dan nooit ergens heen in de avonden?

Hoe deed ze dat al die jaren dat ze geen vriendje had maar wel naar een vriendin of uit wilde? Reed Paps?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat er flink onderschat wordt hoeveel creeps er rondlopen. Ik heb dit jaar meerdere mannen gehad die zich opdringerig gedroegen en zelfs 1 keer de politie moeten bellen. Gewoon toen ik ‘s middags alleen aan het wandelen was. Ik zou het niet willen meemaken ‘s nachts, lijkt me erg angstig.
lilalinda schreef:
29-10-2020 08:12
oh nee hoor, ik fiets gerust naar huis om 3 uur, als ik de kroeg uit rol
(jaja, de kroegen zijn nu dicht, het is geen Corona-topic)

Onze jongste is 16 en fietst na feestjes met een groepje naar huis, maar het laatste stuk alleen.
Maar (het is heus geen verkering...) vriendje woont buitenaf en hij fietst haar altijd even naar tot waar het bos eindigt en de bebouwing begint
Ik vind 16 jaar ook nog eens wat anders dan een volwassen meid.
Sjulia schreef:
29-10-2020 08:15
Denk dat er flink onderschat wordt hoeveel creeps er rondlopen. Ik heb dit jaar meerdere mannen gehad die zich opdringerig gedroegen en zelfs 1 keer de politie moeten bellen. Gewoon toen ik ‘s middags alleen aan het wandelen was. Ik zou het niet willen meemaken ‘s nachts, lijkt me erg angstig.
Nee, hoor. Ik heb hele nare dingen meegemaakt.

En nog steeds vind ik niet dat vrouw niet meer over straat kan als ze geen partner hebben die haar naar huis brengt en gaat rondrijden ect.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 08:17
Nee, hoor. Ik heb hele nare dingen meegemaakt.

En nog steeds vind ik niet dat vrouw niet meer over straat kan als ze geen partner hebben die haar naar huis brengt en gaat rondrijden ect.
Tja dat vind ik qua principe ook, maar in de praktijk wil ik me veilig voelen. Ik ga idd niet alleen over straat ‘s nachts.
Sjulia schreef:
29-10-2020 08:15
Denk dat er flink onderschat wordt hoeveel creeps er rondlopen. Ik heb dit jaar meerdere mannen gehad die zich opdringerig gedroegen en zelfs 1 keer de politie moeten bellen. Gewoon toen ik ‘s middags alleen aan het wandelen was. Ik zou het niet willen meemaken ‘s nachts, lijkt me erg angstig.


Ga jij nooit 's avonds (laat) alleen over straat?
Oh dat schrijf je net, ik had even verder moeten lezen :proud:

maar hoe doe je dat dan? Hoe denk je dat mensen met onregelmatig werk het doen? Singles die toch even naar de sportclub of de film willen?
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 08:14
Op zich is het natuurlijk echt veel veiliger ( procentueel gezien) voor hem alleen over straat dan voor haar. Daar is niets op af te dingen.

Daar is alles op af te dingen want het klopt niet. Iemand anders heeft al wat cijfers gepost. En in dit artikel wordt hier ook wat over uitgelegd: https://www.gelderlander.nl/arnhem/wie- ... ~a2206c9d/
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 08:14
Op zich is het natuurlijk echt veel veiliger ( procentueel gezien) voor hem alleen over straat dan voor haar. Daar is niets op af te dingen.

Maar dat betekend niet dat ze nooit meer alleen over straat kan. Ik snap hier niks van, gaat TO zonder vriendje dan nooit ergens heen in de avonden?

Hoe deed ze dat al die jaren dat ze geen vriendje had maar wel naar een vriendin of uit wilde? Reed Paps?
Onwaar.

Afbeelding
La-Gamine schreef:
29-10-2020 07:08

Dat heeft met opvoeding en mentaliteit te maken. Je bent als vrouw nu eenmaal kwetsbaarder.
In welk opzicht dan?
Mevrouw75 schreef:
29-10-2020 07:27

Ik knap echt af op die zogenaamde hoffelijkheid. Prima hoor, een gebaar om iets voor een ander over te hebben, maar niet omdat hij toevallig het mannetje en ik toevallig het vrouwtje ben.
Ja ik ook. Zorgzaam prima, maar ga nou niet lopen doen alsof ik een prinsesje ben en dat ik daarom anders behandel dien te worden. Als je een relatie hebt zorg je voor elkaar. Mij hoef je over het algemeen niet naar huis toe te brengen omdat ik een vrouw ben. En ik vind het zelf ook niet nodig.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 29-10-2020 08:26
23.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bijzonder dat TO lopend naar hem toe gaat, omdat ze verwacht met de scooter terug gebracht te worden. Waarom ga je niet gewoon met de fiets?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
29-10-2020 08:19
Oh dat schrijf je net, ik had even verder moeten lezen :proud:

maar hoe doe je dat dan? Hoe denk je dat mensen met onregelmatig werk het doen? Singles die toch even naar de sportclub of de film willen?
Ik bezoek wel even een buurtbewoner in mijn eigen gebied, op late uurtjes. Maar echt op de fiets een route afleggen, nee. Maar dat is ook eigenlijk nooit nodig want dan ben ik toch met vrienden. En blijven slapen als het laat wordt is vaste prik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven