Moet een man een vrouw thuisbrengen?

29-10-2020 01:21 652 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb sinds 8 maanden een relatie met een jongen die eerst een goede vriend van me was. Hij is 22 en ik ben 25, hij is dus een stuk jonger!

Nu lopen we eigenlijk al een tijdje tegen een probleem aan en dat gaat een beetje om principe kwesties bij mij, wat waarschijnlijk botst met zijn nog jonge karakter.

Een van deze principes is dat ik gewend ben, en zo ben ik ook opgevoed, dat een man mij ‘s nachts thuisbrengt als ik bij hem ben geweest. En even voor de duidelijkheid: we wonen in een grote stad en het is 6 minuten met de scooter en dus ongeveer 10 minuutjes met de fiets. Hij vind dat ik dat gewoon zelf moet doen. En natuurlijk kan ik dat en dat is ook zo, maar hoe fijn is het als een man graag wilt dat je veilig bent en je even naar huis brengt? Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat hij een scooter heeft en het dus zo weinig moeite kost... Ik wil er aan de ene kant niet om vragen want dan wordt het zo geforceerd, maar nu ik het een paar keer subtiel heb aangekaart en hij mij steeds door weer en wind midden in de nacht naar huis laat gaan terwijl hij op de bank blijft zitten merk ik toch dat het me blijft irriteren.

Wat vinden jullie? Mag ik dit verwachten of moet ik mijn eisen bijstellen en accepteren dat hij gewoon niet zo is?
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
09-11-2020 18:10
Ik verwacht niet dat het in de geschetste situaties in hoofdzaak een kwestie van durven is: als groep kun je fysiek natuurlijk ook 2 mensen aanvallen, red je prima als je het even goed aanpakt. Het klinkt meer als machismo: niet overweg kunnen met het idee van zelfstandige vrouwen. Ondanks dat we in Nederland nog werk te doen hebben (zie dit topic) zijn we toch op veel vlakken geemancipeerder dan wereldwijd gemiddeld. Niet iedereen kan daar al even goed mee overweg.
Dit is helaas een misvatting. Dat blijkt ook wel een beetje uit de eerder pagina’s van dit topic. Er worden nog steeds en zelfs vaker verschillende eisen gesteld aan mannen en vrouwen. Nederland is zelfs de laatse jaren aan het dalen op de wereldranglijst.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
09-11-2020 22:10
Ik denk daarnaast wel dat we alle mogelijkheden apart moeten zien van sekse (niet een man hoort een vrouw thuis te brengen, maar ‘we’ man en/of vrouw letten op elkaar) en dat daar een flinke potentie in opvoeding en educatie zit. Hier gaat helaas wel wat tijd over heen. M.i. begint het met het afschaffen van de patriarchale opvoeding.
Mee eens.
Daarom is dit topic juist relevant: typisch op het moment dat je wellicht al een jaar of 15 een ongelijk voorbeeld hebt gehad en je de eerste stappen naar buiten zet naar het krijgen van je eigen verhoudingen (in het cafe bijvoorbeeld) krijg je de verkeerde boodschap ingepeperd: "een man moet een vrouw thuisbrengen, als je het anders doet stel je me ontzettend teleur".
Zo wordt het zelfs in een nieuwe generatie niet beter.

Lijkt me trouwens ook flink frustrerend voor al die mensen die zich er voor ingezet hebben dat de veiligheid de afgelopen jaren zo spectaculair verbeterd is en emancipatie bevorderd: blijven er mensen nog in hun oude patroon zitten :huh:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven