Een andere kijk op vreemdgaan

16-11-2020 12:12 283 berichten
Vreemdgaan is iets wat heel veel leed en verdriet kan veroorzaken, maar toch in veel relaties voorkomt. Juist omdat het zoveel leed veroorzaakt, zou je geneigd zijn te vinden dat het er eigenlijk niet zou moeten zijn. Maar het is nou eenmaal. Toch overkomt het veel relaties. En misschien kan er veel leed verzacht worden, als je er iets meer van zou begrijpen. Als het er is, waarom is het er dan?

In deze topic wil ik los van de voor- en nadelen die er aan vastkleven, en los van goed en kwaad, kijken of een vrouw die vreemdgaat dit om andere redenen doet, dan wanneer een man dit doet.

Misschien krijgen we er dan wat meer zicht op, waarom het gebeurt. Het kan ons misschien helpen om de radeloosheid en de machteloosheid, die we er door voelen wat te verzachten.

Ik begin met een voorzetje en daarna een vraag:

Volgens onderzoek uit de gedragswetenschappen vertoont het vrouwelijke in de mens meer neiging tot verbindingen leggen. Het vrouwelijke is meer coöperatief, samenwerkend en zoekt meer naar overeenkomsten. Terwijl het mannelijke meer neiging heeft tot competitief gedrag dat zich uit in concurrentie, polarisatie, onderscheid maken en het zoeken naar verschillen.

Ik geef hier dus geen oordeel dat het een beter is dan het ander. Ze zijn er allebei en allebei noodzakelijk. De voortplanting is fundamenteel gebaseerd op de dynamiek van sekseverschillen, anders zouden we nog niet eens hebben bestaan.

Koppel vrouwelijk niet 100% aan vrouw en mannelijk niet 100% aan man. Want in de natuur komen alle varianten voor van een man die 100% vrouwelijk is tot een vrouw die 100% mannelijk is en alles daar tussenin.

Wel is het zo, dat coöperatief gedrag bij vrouwen overheerst en competitief gedrag bij mannen overheerst. Er bestaat dus zeker een verband tussen vrouw en vrouwelijkheid en man en mannelijkheid.
Wanneer de samenleving aan vrouwelijkheid en mannelijkheid deze fundamentele verschillen toekent, kan ik verwachten dat mannen en vrouwen hun gedrag van vreemdgaan verschillend beleven en het vermoedelijk ook om verschillende redenen zullen doen.

Ik heb het vermoeden dat als een man vreemdgaat, er een grotere kans op echtscheiding is, dan wanneer een vrouw dit doet.

Het mannelijke denkt vanuit OF – OF, of jij blijft mijn geliefde of die andere wordt het.
Het vrouwelijke denkt vanuit EN – EN. Een vrouw zal dus meer neiging hebben om te kijken of er voor haar een mogelijkheid is om met zijn drieën verder te gaan. Zij zal haar man waarschijnlijk meer willen betrekken bij haar minnaar. En het liever niet aansturen op een echtscheiding.

Omdat zij wil verbinden, zal zij misschien de volgende mogelijkheden willen onderzoeken:

Haar oorspronkelijke man bv. zien als haar steun en toeverlaat in haar toekomstplannen met kinderen, gezin, financiën en huishoudelijke omgeving, enz. te realiseren. Kortom haar zorg voor het nageslacht. En haar minnaar meer zien vanuit bv. het op zoek zijn naar goed genetisch materiaal, of omdat ze met hem betere seks heeft dan met haar oorspronkelijke man en misschien, maar dan speculeer ik. Om haar leiderschap te bevestigen. Het zou me niet verbazen als een vrouw, die vreemd gaat weleens van dit scenario gedroomd heeft. En daar later serieuze verlangens naar heeft. En heel misschien haar fantasie zelfs werkelijkheid heeft zien worden.

Om je hier op een zuivere manier en vrij van oordeel, mee bezig te houden, vraagt dat nogal wat van je. Dus ik wil daarom al degenen die dit maar raar vinden, grote afweer voelen en niet bereid zijn om de schaamte even naast je neer te leggen, verzoeken om hier voorlopig eerst alleen maar te lezen, voordat je op het orgel gaat met afwijzingen. Het is een nogal onwennige manier van kijken.

Ik denk dat dit een waagstukje is om het hier transparant met elkaar over te hebben.
Daarom heb ik deze topic ook aan "de peiling" gekoppeld. Want er bestaat ook een grote kans dat we dit met elkaar niet voor elkaar krijgen.

In een forum kun je op twee manieren reageren.
1. Op inhoud
2. Op vorm

Zonder dit verder toe te lichten, wil ik voornamelijk bezig zijn met lezers, die op inhoud reageren. Mensen die het leuker vinden om op vorm te reageren, verzoek ik naar twitter te verhuizen.

Nu mijn vraag:

Zijn er vrouwen die zich herkennen in bovengenoemd scenario?

Hoe groot schat je de slagingskans van dit topic in?

Totaal aantal stemmen: 132

1. 100% mogelijk (2%)
2. 75% mogelijk (3%)
3. 50% mogelijk (2%)
4. 25% mogelijk (9%)
5. Onmogelijk (85%)
Hoe groot schat je de slagingskans van dit topic in?

0
Onmogelijk. Want de vorm en de inhoud is niets.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn mannen toch verschrikkelijk. Ze denken echt dat ze dan met iets baanbrekends komen hè.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Nee. Gewoon nee.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er weer eens helemaal niks van. Moet dit een wetenschapstopic worden ten behoeve van verzachting?
Oeh. Een orgel van afwijzingen. Zal ik iets dramatisch van Bach spelen?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 12:19
Oeh. Een orgel van afwijzingen. Zal ik iets dramatisch van Bach spelen?
:proud:
Onmogelijk, het is al gebleken dat jij er rare opvattingen op nahoudt waardoor het voor mij onmogelijk is om je serieus te nemen
Ontopic. Er zit meer verschil tussen mannen onderling dan tussen mannen en vrouwen.
TO moet je partner ook altijd kiezen of die op vorm of inhoud reageert ?
Alle reacties Link kopieren
Om je vraag te beantwoorden: nee, ik herken me totaal niet in bovengenoemd scenario, en ik denk dat je het tezeer benaderd alsof we vechten voor ons voortbestaan als je het hebt over 'zorgen voor het nageslacht' en 'betere genen'. Ik denk dat het aantal vrouwen dat daar bewust mee bezig is in Nederland, nul is. Want daar draait het namelijk niet om.

Het enige dat ik kan speculeren over beweegredenen van vrouwen om vreemd te gaan, is eenzaamheid. Een vent die zich niet inzet, niet interesseert en niet meedoet in de relatie en alles wat daarbij komt kijken, resulteert in een gevoel van eenzaamheid. Eventueel gaat het gepaard met een schuldgevoel wat ervoor zorgt dat ze niet weggaan bij huidige partner, maar je wel te verleiden bent als iemand je wel ziet als mens en persoon.

Bij mannen heb ik vaker het idee dat het is ter bevestiging van henzelf of hun ego, dat ze nog meedoen en mee kunnen komen. Maar dan ben ik bevooroordeeld.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 12:19
Oeh. Een orgel van afwijzingen. Zal ik iets dramatisch van Bach spelen?
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Ik vind de inhoud van het verhaal een dom en saai verhaal.

Edit: en veel te lang.
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 12:19
Oeh. Een orgel van afwijzingen. Zal ik iets dramatisch van Bach spelen?
Ja!
Mensen die het leuker vinden om op vorm te reageren, verzoek ik naar twitter te verhuizen.

Kunnen we dat niet omdraaien? Dat jij verhuist en wij allemaal hier blijven?

Dank.
Alle reacties Link kopieren
Is je vrouw vreemdgegaan?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Dus jij wilt bezig zijn met lezers, die op inhoud reageren? Ga eerst eens even je OP een beetje fatsoeneren zou ik zeggen.

Ik hou het maar even bij de feiten: DNA maar ook moderne data hebben aangetoond dat veel meer mannen dan vrouwen geen nageslacht krijgen.
Van personen geboren in de jaren 60 kreeg bijvoorbeeld 74% van de mannen nageslacht ten opzichte van 81% van de vrouwen.
Eerst maar even geloept.
Ik hou het maar op kansloos topic.
Vat ik het goed samen dat je 74 bent en graag de forumhulpverlener en filosoof wil worden zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezwets. En zeker van dat of-of en en-en klopt helemaal niets. In mijn omgeving zijn het toch vooral de mannen die hun vrouw niet kwijt willen en er een ander naast hebben. Vrouwen zouden dan eerder stoppen met de relatie en met de ander verdergaan. Bovendien hun man bij hun minnaar betrekken, tuurlijk :rofl:

Zo, ben ik de eerste die nog een beetje inhoudelijk reageert?
Alle mooie woorden ten spijt, vreemdgaan doet kapot veel pijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat het voordeel is van kijken naar het ‘vrouwelijke en het mannelijke’ tov individuele redenen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die vreemdgaan vind ik over het algemeen erg zielig...
Ik heb het twee keer gelezen en nog steeds ontgaat het mij waar je naartoe wil.

Beter sla je dit boek dicht en kom je met een duidelijk discussiepunt. En ik zou daarbij als tip mee willen geven dat je het op individueel niveau gaat bekijken in plaats van vrouwen vs mannen.
Eerder andersom.

Mannen lijken makkelijker een scheiding te kunnen maken tussen liefde en seks en zolang het vrouwtje thuis verder haar rol goed vervuld ziet zo een man de noodzaak niet haar te verlaten, zolang hij elders maar aan zijn trekken komt.
We kennen allemaal de verhalen over de zoveelste minnares die eeuwig op het wachtbankje zit hopend dat de uitvreter op een dag voor haar kiest.

Anderzijds wanneer een vrouw vreemdgaat komen daar al snel emoties bij om de hoek kijken en tegen de tijd dat ze haar vent daadwerkelijk verlaat heeft ze alweer een gespreid bedje geregeld om in terecht te komen. De meeste blijven echter bij hun vent vanwege de kinderen of financiële zekerheid, daar waar een man naar mijn idee vaker bij zijn vrouw blijft omdat hij oprecht nog van haar houdt en een oplossing denkt te hebben gevonden om van twee walletjes te blijven eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven