Partner met kort lontje

19-11-2020 09:39 267 berichten
Hallo iedereen, ik heb de moed samen geraapt om zelf een topic te plaatsen.. Ik ben 16 jaar samen met een partner met kort lontje. Hij werkt veel, helpt in het huishouden maar ontploft als er hem iets nie zint, en affectie kan hij moeilijk geven. Hij knuffelt amper tenzij ik hem bijna dwing, en communicatie na een conflict kan hij niet, hij sluit zich emotioneel af. .. Bv gisteren had ik zijn bord eten en drinken klaargezet na zijn werk, en was hij boos omdat ik de mayo nie op tafel gezet had en hij doet dan dan met het nodige lawaai.. Net tzelfde als het deksel van het toilet niet dicht is, een deur nie goed dicht is enz.. Alle dagen kritiek.. Ook vraagt hij nooit aan mij of ons dochter hoe onze dag geweest is, altijd gaat t over zijn dag, zijn interesses.. Als er iets fout loopt is het ook meestal mijn fout..sinds vorige week ben ik er 40 geworden en sta ik bij alles stil.. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik zou zo graag ontsnappen uit mn situatie maar ik kan het precies niet..
Alle reacties Link kopieren
Het toegeven hier dat je geen leuke partner hebt is al een hele stap. Voor jou, maar vooral ook voor jouw dochter is dit een verschrikkelijke situatie. Biedt haar zo spoedig mogelijk een veilige omgeving, zij gaat hier mogelijk haar hele leven last van houden.

Met veilig thuis kan je ook anoniem bellen( 0800-2000). Chatten is ook mogelijk. Zij kunnen je adviseren.

Denk met alles aan je dochter, zij verdient een veel leukere omgeving om op te groeien. Doe het voor haar.
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt over ontsnappen uit je situatie, dan is het al veel te ver opgelopen lieve Deetje.

Er is geen respect meer voor jou vanuit hem. Hij is volledig op zichzelf gefocust en jij bent alleen nog personeel, die je ook nog eens honds mag behandelen. En jij kan geen ontslag nemen, want je hebt een 'relatie', geen arbeidsverhouding.

Hoe is je financiële situatie? Kun je zelf huren of kopen? Kun je bij andere mensen terecht? Zijn jullie getrouwd? Schakel hulp in van maatschappelijk werk of veilig thuis om je hier uit te begeleiden. Dit is geen leven voor jou.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als het niet mogelijk is om met hem hierover te praten (je man klinkt ook niet zo gelukkig....) dan zou ik als de sodemieter een leuker Leven zoeken.

Je wilt je dochter toch ook niet opvoeden met het idee dat dit een normale relatie is?
Alle reacties Link kopieren
Valkuilen:
- Denken dat jij of iemand anders je man kan veranderen.
- Denken dat je man zijn gedrag uit zichzelf nog gaat veranderen.
- Denken dat jij hiermee gelukkig gaat worden.
- Denken dat de schade op jou en je dochter meevalt.

Zorg dat je een exit plan klaar hebt staan om die tiran te verlaten.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg dat jij dit al die jaren hebt gepikt. Ik had een heel verhaal getypt over 1 kans die hij van mij zou krijgen, maar ik besef dat de kans zo goed als nihil is dat deze man gaat veranderen. Hij kan geen affectie tonen en gedraagt zich als een dictator. Ik hoop niet dat je financieel etc afhankelijk van hem bent, want echt, je bent veel beter af zonder hem. Bovendien mag je hem echt geen voorbeeld laten zijn voor je dochter, dat is gewoon schadelijk. Zorg voor een goed plan en hulp om bij hem weg te komen, dit kan echt niet langer.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof jouw man dus ook totaal niet lekker in zijn vel zit.

Misschien maar zeggen dat hij maar een andere baan moet gaan zoeken met minder werkdruk (en leren leven met minder inkomen), Verhuizen naar een goedkopere woning en stoppen met social media.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Pffff, dit klinkt als een hel. Hoe oud is jullie dochter? Ik ben in geval van kinderen wel voor relatietherapie, maar dit lijkt me er niet het type naar dat daar aan mee wil werken.

Ben je financieel zelfstandig? Zou je aan woonruimte kunnen komen?
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn al 16 jaar samen, en jullie hier nooit over gesproken?

Hoe langer je er mee wacht hoe moeilijker het wordt om patronen te veranderen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn dochter is 14 jaar, tov haar houdt hij hem in, is vooral tov mij. Is ook heel verwarrend want hij helpt me in het huishouden, wil uitstapjes doen enz, hij doet alles wat hoort, mr hij is explosief. Gisteren bv met het nodige lawaai de saus op tafel gezet, met de deur geslaan omdat ik die niet hoed dicht gedaan heb en hij was boos dat de droogkast verzet was terwijl ik er niet aan ben geweest. Hij verwijt me dan dat ik slordig ben en dat alles sneller vuil wordt als hij niet thuis is. Hij heeft graag controle over alles waardoor ik me soms voel als zijn dochter
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-11-2020 10:17
Ik had een heel verhaal getypt over 1 kans die hij van mij zou krijgen, maar ik besef dat de kans zo goed als nihil is dat deze man gaat veranderen.
De man nog 1 kans geven: dat is inderdaad VALKUIL NUMMER 1. Daar wordt heel veel tijd en energie in verspild.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Ik probeer al jaren erover te communiceren, meestal zucht hij en gaat hij het uit de weg of zegt dat dit nu eenmaal zn karakter is. Heel soms luistert hij, gaat het enkele dagen goed en hervalt hij. Zijn vader en broers zijn ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Jouw dochter krijgt er wel veel van mee. Zij woont al 14 jaar in deze onveilige situatie. Zij voelt het gewoon en ziet veel meer dan jij denkt. Echt, onderschat dat niet. Zij moet voor jou voldoende reden zijn om actie te ondernemen.

Zoals gezegd, neem (anoniem) contact op met veilig thuis. Alleen je verhaal vertellen kan je al helpen om tot inzichten te komen.
Alle reacties Link kopieren
De vragen die je jezelf moet stellen zijn:
Wat moet je nog voorbereiden om jezelf vrij te maken van die tiran?
Hoe lang wil je nog blijven in die gevangenis?

Je dochter krijgt nu als (foute) les mee: het is normaal dat een vrouw gebukt gaat onder een tiran.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:32
Mijn dochter is 14 jaar, tov haar houdt hij hem in, is vooral tov mij. Is ook heel verwarrend want hij helpt me in het huishouden, wil uitstapjes doen enz, hij doet alles wat hoort, mr hij is explosief. Gisteren bv met het nodige lawaai de saus op tafel gezet, met de deur geslaan omdat ik die niet hoed dicht gedaan heb en hij was boos dat de droogkast verzet was terwijl ik er niet aan ben geweest. Hij verwijt me dan dat ik slordig ben en dat alles sneller vuil wordt als hij niet thuis is. Hij heeft graag controle over alles waardoor ik me soms voel als zijn dochter
Zeg je dat ook tegen hem, dat zijn reactie buitenproportioneel is? Niet dat iemand dat niet zelf mag beseffen hoor. Maar ik vraag me gewoon af hoe jullie communicatie hierover gaat.
Als je man iets zegt waar je het moeilijk mee hebt, qua inhoud of toon, mag je dat gerust aangeven. Als je het gevoel hebt dat dat niet kan, dan scheelt er wel iets.
Weet hij dat hij explosief is en wil hij daar iets aan doen? Ziet hij het zelf dat het jou stresseert?
Weet hij dat je je als zijn dochter voelt? Of zeg jij niets en laat je het allemaal gebeuren? In dat laatste geval ook geen verwijt aan jou, je zal je dan vast bang voelen.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:35
Ik probeer al jaren erover te communiceren, meestal zucht hij en gaat hij het uit de weg of zegt dat dit nu eenmaal zn karakter is. Heel soms luistert hij, gaat het enkele dagen goed en hervalt hij. Zijn vader en broers zijn ook zo.
Oei, nee, wat een dooddoener 'ik ben zo'. Dat komt niet meer goed zo.
Ik hoop dat je de kracht vindt om voor een ander leven te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg voor je dochter. Altijd in een huis wonen met spanningen. Altijd op je tenen moeten lopen. Altijd in angst, wanneer ontploft hij weer?
Wooow. En jij beschermt haar niet?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja, ik geef hem aan dat ik het daar moeilijk mee heb maar hij zegt dat het mijn fout is. Ik moet maar zo slordig of nonchalant nie zijn, dan heeft hij geen reden tot boos zijn.. Heel soms ziet hij het in en is hij paar dagen rustig en lief maar hervalt weer. Das niet elke dag zo maar hij kan van lief naar boos gaan op 1 minuut zonder enige goeie aanleiding. Het is enorm onvoorspelbaar. Hij is verslaafd aan weed sinds zijn 14 jaar, ik heb al gedacht dat dit de reden is maar hij wil niet stoppen..
Alle reacties Link kopieren
Echt zoek hulp en ga weg bij deze man. Zorg voor je dochter. Met elke dag die jij langer blijft raakt je dochter steeds weer een stukje meer beschadigd.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 19-11-2020 11:08
43.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je een baan? Familie/vrienden in de buurt waar je terecht kunt?
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat erg. Gun jezelf een ander leven. Je zal zien wat een opluchting dat geeft. De stress die hij jou bezorgt mag je echt niet onderschatten.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij dit altijd al? Misschien zit hij de laatste jaren tegen een burn-out aan en kan hij niet meer genieten van de kleine dingen van het leven.
Vaak is een eerste bericht in zo'n topic het topje van de ijsberg en ook hier zie ik het weer. Verslaafd aan wiet, gaslighting en explosief gedrag. Het ligt niet aan jou, Deetje. Zorg dat je een huisje vindt en financieel onafhankelijk bent. 14 jaar is te lang, voor jou en je dochter. :hug:
Ja hij is altijd al zo geweest, net zoals zijn broer en vader. Het feit dat hij veel werkt, tijd met ons wil spenderen, me helpt in t huishouden deed me elke keer twijfelen..
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:55
Ja, ik geef hem aan dat ik het daar moeilijk mee heb maar hij zegt dat het mijn fout is. Ik moet maar zo slordig of nonchalant nie zijn, dan heeft hij geen reden tot boos zijn.. Heel soms ziet hij het in en is hij paar dagen rustig en lief maar hervalt weer. Das niet elke dag zo maar hij kan van lief naar boos gaan op 1 minuut zonder enige goeie aanleiding. Het is enorm onvoorspelbaar. Hij is verslaafd aan weed sinds zijn 14 jaar, ik heb al gedacht dat dit de reden is maar hij wil niet stoppen..
Dat is niet de enige reden. Eerder ook een symptoom dat er ergens iets mis is bij hem. Hij is niet voor niets verslaafd geraakt. Maar dat is jouw probleem niet. Jij zou moeten kijken naar waarom je dit allemaal ok vindt en waarom je het accepteert van hem. En of je dat nog wel wilt en zo niet hoe je weg kunt. Veranderen gaat hij niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven