Vicieuze Cirkel

21-11-2020 20:47 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik wil graag e.e.a. van mij afschrijven, want ik moet zeggen dat ik er niet goed in zit laatste tijd.

Ik ben een 30-jarige man (ja ik weet dat dit met name een vrouwen-forum is), woon in een middelgrote stad in Nederland, vrijgezel en net als veel mensen worstel ik met dit hele corona-gebeuren. Hoewel dit corona-tijdperk natuurlijk onwijs vervelend is, heeft het mij ook 1 ding geleerd: door het leven wat ik al die jaren voor de corona-uitbraak heb geleefd, ben ik op een in mijn ogen dood spoor terecht gekomen. En ik wil hier dolgraag uitkomen.

Zo op het oog is er niets aan de hand. Vast contract, leuke baan en tot de lockdown altijd een aardig sociaal leven gehad. Veel gefeest, weekendjes weg, festivals, you name it. Echter, en dat besef ik me des te meer, heb ik ook altijd in die jaren ook vaak laten leiden door mijn eigen onzekerheid. Dat is met name de reden dat er nooit een leuk vriendinnetje in die periode is blijven plakken (o.a. door overmatig piekeren, kieskeurigheid etc.). Ook heb ik zelf wat introverte karaktertrekken (lang niet altijd overigens), wat ik nooit echt goed heb kunnen accepteren van mezelf. Vroeger op de middelbare vergeleek ik mezelf altijd al met de populaire jongens en besefte ik me dat ik niet zo was, wat soms zeer deed.

De laatste maanden heb ik hier in ieder geval aan deze punten gewerkt, o.a. door een aantal sessies met een psycholoog. Ik heb bovenstaande meer leren accepteren en ben an sich gelukkig met wie ik ben. Nu ben ik ook al wat vooruit aan kijken en wat ik dan zie maakt me eigenlijk nog somberder: gedurende mijn jaren dat ik zoekende maar feestende was (eigenlijk een rare combinatie) is het leven om me heen wel verder gegaan. Dit is dit jaar extra versneld. Volgend jaar komen de eerste baby's en huwelijken, wat natuurlijk heel leuk is. Verder zijn vriendschappen verwaterd met als resultaat dat mijn sociale kring angstvallig klein is geworden... En ik besef me ook dat dit rond de leeftijd van 30 ook best normaal is.

Echter, beangstigt het me ook zeer. Iedereen is al bezig om in 2021 in inhaalslag te maken op allerlei gebieden. Maar ik? Ik merk de laatste weken al dat het erg stil is, dat ik weinig te doen heb. Natuurlijk, ik bel mensen op, ga er waar het kan op uit. Maar ik merk meer en meer dat mensen zich terugtrekken in hun eigen comfortabele wereldje.

Ik ben eigenlijk bang dat voor mij persoonlijk 2021 (en de jaren daarna) nog somberder worden dan dit jaar. Geen vrienden (althans die niet meer lekker op pad gaan), betekent dat de kans ook heel klein is dat ik een leuk iemand tegenkom. En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het alleen zijn ook heel erg beu ben. De gedachte om hele weekenden alleen thuis te zijn....

Na dit lange verhaal (wat eigenlijk nog een beknopte versie is - ik hoop dat jullie niet zijn afgehaakt trouwens), hoop ik op reacties van mensen die eerder in een dergelijke vicieuze cirkel hebben gezeten? Hoe zijn jullie hieruit gekomen? En wat was hiervoor nodig? Ik besef me heel goed dat ik een ander soort leven moet gaan leiden, zover is wel duidelijk.

Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Misschien val je stiekem op mannen, maar ben je nog nog niet zo ver om dat toe te geven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-11-2020 20:56
Misschien val je stiekem op mannen, maar ben je nog nog niet zo ver om dat toe te geven.
Dit slaat ook nergens op
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt eigenlijk als een leuk leven, en dat je het goed voor elkaar hebt voor de volgende (gewenste) stap. En dat je nu al faalangst hebt om die stap te gaan zetten.
Ik zou het leuk vinden als je eind 2021 hier het goede nieuws nog even komt melden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-11-2020 20:56
Misschien val je stiekem op mannen, maar ben je nog nog niet zo ver om dat toe te geven.

Pffffffffffffffffffffffffffffff.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ergens wel begrijpelijk je stress, maar Corona is ook niet voor eeuwig! Misschien dat rond april/mei de eerste feestjes alweer gegeven kunnen worden.
Misschien dat je af en toe een op een met een vriend kan afspreken? Gewoon thuis koffie drinken, dat moet toch wel kunnen?
Ergens wel begrijpelijk je stress, maar Corona is ook niet voor eeuwig! Misschien dat rond april/mei de eerste feestjes alweer gegeven kunnen worden.
Misschien dat je af en toe een op een met een vriend kan afspreken? Gewoon thuis koffie drinken, dat moet toch wel kunnen?
Maar wat is die vicieuze cirkel dan waar je het over hebt? Jij bedoelt dat de kans om iemand te vinden steeds kleiner wordt omdat je steeds minder vrienden hebt om mee uit te gaan? Daar hebben ze toch datingapps voor uitgevonden?
Mindset veranderen, 30 is nog best jong en je hoeft de ratrace niet te lopen, geniet van je leven zoals het is want zo heel erg verkeerd klinkt het niet. Zet die drang van een vaste relatie moeten hebben uit je hoofd, date zonder zware verplichtingen eraan te hangen. Ga niet vanalles overdenken of analyseren, pik een hobby op waar je jezelf een beetje in kan verliezen. Kort gezegd; maak het voor jezelf wat makkelijker door niet aan alles zo zwaar te tillen. Je moet niets.
Alle reacties Link kopieren
Jezelf vergelijken met anderen heeft eigenlijk nooit zoveel zin. Zij leiden hun leven, met hun eigen imperfecties en onzekerheden en jij die van jouw.

Daarnaast is het bereiken van de 30 volgens mij zowieso een leeftijd waarop je gaat nadenken over “de volgende stap”, maar als ik zelf het afgelopen jaar iets heb geleerd dan is het wel dat je het leven niet kan plannen en dat je het moet nemen zoals het komt.

Natuurlijk heb je wel invloed op bepaalde zaken: zoek eens een nieuwe hobby en leer nieuwe mensen kennen, blaas oude vriendschappen nieuw leven in, sluit je aan bij een vereniging, zoek uit wat jou zelfvertrouwen geeft; maar stop met jezelf met anderen vergelijken. :)

Goed dat je zelf al hulp hebt gezocht om je weg hierin te vinden; als jij meer van jezelf gaat houden dan komt die leuke meid ook vanzelf voorbij! 😊
Ga je nu een keer ook actief meeschrijven?

Dit heb je nog nooit gedaan zie ik
Ook ik steek je een hart onder de riem! Je beseft zelf niet hoe jong 30 nog is. Staar je niet blind op het feesten wat je nodig hebt om een eventuele partner tegen te komen. Dat kan je om het even waar hoor.

Ik wens je veel succes, maar sluit toch nog af met een flauwe verbetering.
Het is niet 'ik besef ME' maar ik besef.
Realiseren daarentegen is wel plus me.
Ik besef dat het misschien niet leuk is wat ik hier nu schrijf en ik realiseer me dat de uitleg over dat taalfoutje langer is dan de uitleg over jouw vicieuze cirkel.
Goed bedoeld en als ik op dit forum lees, besef ik hoeveel mensen hier tegen zondigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel vrijgezellen rond jouw leeftijd hetzelfde voelen. Ga daten zodra het weer veilig kan.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat iedereen die nog niet echt vastigheid heeft maar wel wenst dit zo voelt.
en uit het oog uit het hart is helaas met veel vriendschappen zo. komt vanzelf weer goed.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-11-2020 20:56
Misschien val je stiekem op mannen, maar ben je nog nog niet zo ver om dat toe te geven.
Nou dat is niet het geval. En ook al zo zijn, dan heeft dat niet echt iets te maken met hetgeen ik beschrijf.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
21-11-2020 21:00
Het klinkt eigenlijk als een leuk leven, en dat je het goed voor elkaar hebt voor de volgende (gewenste) stap. En dat je nu al faalangst hebt om die stap te gaan zetten.
Ik zou het leuk vinden als je eind 2021 hier het goede nieuws nog even komt melden.
Nou ik moet ook eerlijk bekennen dat ik afgelopen jaren niet te klagen heb gehad, ondanks mijn gepieker misschien. Maar afgelopen jaren waren er altijd wel een paar binnen de vriendengroep die zin hadden om uit op stap te gaan of wat dan ook. Dat is nu wel verandert helaas.

Faalangst zou kunnen. Ik ben van nature een echte denker, wat iets te vaak overslaat naar piekeren. Ik besef dat dit gepieker me geen centimeter verder heeft gebracht, dus daar werk ik ook aan.

En als ik volgend jaar rond dit tijdstip (of eerder) goed nieuws heb, zal ik je dit zeker melden.
Alle reacties Link kopieren
In 2013 en vele andere jaren heb je ook al topics geopend en reageert nooit.
Dat is inmiddels 7 jaar geleden, wat heb je in die jaren wel gedaan om te gaan daten? Internet, sportclubs, vakanties etc.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
21-11-2020 21:48
In 2013 en vele andere jaren heb je ook al topics geopend en reageert nooit.
Dat is inmiddels 7 jaar geleden, wat heb je in die jaren wel gedaan om te gaan daten? Internet, sportclubs, vakanties etc.
Genoeg, maar eerst moest ik weer met mezelf "in het reine" komen, zoals ik ook al beschreef in mijn post.
Ik heb afgelopen jaren niet stilgezeten hoor... maar op 1 of andere manier lijkt het alsof het weinig heeft uitgehaald.
Alle reacties Link kopieren
Durf je uit je comfortzone te gaan en dingen te gaan doen die je nooit eerder hebt gedaan?

Dat kan ook een boost zijn voor je zelfvertrouwen en je houdt er een fijn “ik kan de wereld aan”-gevoel aan over. Het gevoel dat je iets overwonnen hebt. Begin met klein dingetjes, zodat je doelen niet meteen te groot zijn.
viva-amber schreef:
21-11-2020 20:56
Misschien val je stiekem op mannen, maar ben je nog nog niet zo ver om dat toe te geven.
Ik kwam laatst via een dating site in contact met een Marokkaanse. Toen ik vertelde dat ik maar een paar relaties had gehad met een vrouw, dat die maar kort duurden en dat het al heel lang geleden was, vroeg ze me ook of ik wel een normale man ben.
Alle reacties Link kopieren
Als je nieuwe mensen zoekt om dingen mee te ondernemen kun je eens op nmlk.nl kijken.
Alle reacties Link kopieren
l2l89 schreef:
21-11-2020 21:11
als jij meer van jezelf gaat houden dan komt die leuke meid ook vanzelf voorbij! 😊
Vast goedbedoeld, maar dit is gewoon echt vaak niet zo. Net als het "als je stopt met zoeken dan..." Er komt ook echt wat geluk bij kijken.
Alle reacties Link kopieren
"Verder is een aantal vriendschappen verwaterd", dat triggert mij altijd.

Aangezien jij mensen zoekt, ga ik er gemakshalve van uit dat zij geen contact meer opgenomen hebben.

Als dat zo is en meerdere mensen lopen weg, dan ligt het vaak niet aan die mensen, maar aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
21-11-2020 22:51
Vast goedbedoeld, maar dit is gewoon echt vaak niet zo. Net als het "als je stopt met zoeken dan..." Er komt ook echt wat geluk bij kijken.
Tuurlijk, dat is ook zo, ben ik helemaal met je eens. Ik bedoelde ook meer: als je je uiteindelijk weer in het datingcircuit gaat begeven, dan helpt het wel als je eerst happy bent met jezelf. En dan bedoel ik niet perse alles in je leven goed voor elkaar hebben (baan, huis, etc) maar vooral happy met wie je bent als persoon. :)
Op ieder potje past een dekseltje. Dat is ook zo'n spreuk die vaak gezegd wordt, maar die natuurlijk niet waar hoeft te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven