Irritaties mbt huishouden en opvoeding

22-11-2020 21:09 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben nieuw hier en wil graag meer meningen hierover,

Ik heb al 10 jaar een relatie met mijn vriend, hij heeft een zoontje van 10 en ik
Een zoon van 14. De vader van mijn zoon is overleden en bonuszoon is om de 2 weken weekend hier, hij weet niet beter dan dat zijn vader met mij samen is dus dat is geen probleem

Echter zijn we sinds kort officieel gaan samenwonen omdat mijn zoon dat inmiddels graag wilde.

Maar sindsdien hebben we zo vaak ruzie en irritaties om de kleinste dingen, en vooral zijn zoon heeft er een handje van om ons uit elkaar te spelen ( om zijn zin te krijgen ) en ik probeer juist regelmaat in het gezin te krijgen zoals standaard normale regeltjes, bord leeg, eigen was in wasmand, eigen troep opruimen etc etc

Mijn vriend is zo gemakkelijk en voedt niet op maar wil alleen blije kinderen in het weekend dat zijn zoon er is, dat valt me nu meer op dan ooit van tevoren, terwijl hij mijn zoon wel streng blijft aanpakken.

Ik heb moeite met bepaalde dingen los te laten, daar wil ik ook aan werken maar hebben jullie hier ervaring mee ?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jullie beide er wat minder streng in moeten zitten. Kinderen worden heus ook wel groot zonder politie-agent de hele dag om zich heen. Dat je het een beetje gezellig wilt maken voor je kind dat je maar weinig ziet, vind ik niet meer dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker. Ik was jouw zoontje vroeger. Als de kinderen van mijn stiefvader er waren, bestond ik eigenlijk niet. Ik was dus altijd een soort tweederangs kind. Waak ervoor dat jouw zoontje zich niet zo gaat voelen.
Wat zegt jouw vriend ervan als je hem er op aan spreekt? Waarom kan hij zijn zoon niet hetzelfde behandelen als jouw zoon? Dat is voor zijn zoon ook fijner. Kinderen zijn gebaat bij rust, reinheid en regelmaat, duidelijke regels dus.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-11-2020 21:13
Ik denk dat jullie beide er wat minder streng in moeten zitten. Kinderen worden heus ook wel groot zonder politie-agent de hele dag om zich heen. Dat je het een beetje gezellig wilt maken voor je kind dat je maar weinig ziet, vind ik niet meer dan normaal.
Dat begrijp ik ook en ben ik het ook mee eens alleen is het zo vermoeiend omdat ze dan alleen maar verwend gedrag vertonen, en ik wel vind dat ze inmiddels op een leeftijd zijn dat ze het zouden moeten snappen, dan hoeft er niemand politie agentje te spelen lijkt me ...
Alle reacties Link kopieren
Edit, sorry, verkeerd gelezen.
susan wijzigde dit bericht op 22-11-2020 21:18
95.86% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je kan ook gewoon nog terug naar weer latten.
Waarom moet een bord leeg?

Ik snap hem wel, hij ziet zijn kind zo weinig dat er niet veel op te voeden valt. Gezelligheid lijkt me belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
22-11-2020 21:14
Ja zeker. Ik was jouw zoontje vroeger. Als de kinderen van mijn stiefvader er waren, bestond ik eigenlijk niet. Ik was dus altijd een soort tweederangs kind. Waak ervoor dat jouw zoontje zich niet zo gaat voelen.
Wat zegt jouw vriend ervan als je hem er op aan spreekt? Waarom kan hij zijn zoon niet hetzelfde behandelen als jouw zoon? Dat is voor zijn zoon ook fijner. Kinderen zijn gebaat bij rust, reinheid en regelmaat, duidelijke regels dus.
Dan zegt hij verschil in leeftijd, zijn zoon moet wennen aan 2 huizen en dus 2 verschillende opvoedingen, veel excuses om het goed te praten maar inmiddels merk ik dat hij juist gebaat is bij regelmaat en consequentheid, omdat hij dat blijkbaar bij z’n moeder ook niet heeft en geen regels Kent ( die waarheid weet ik uiteraard nooit exact omdat er geen goede verstandhouding is tussen mijn partner en zijn ex helaas )
Helenatoke schreef:
22-11-2020 21:19
Dan zegt hij verschil in leeftijd, zijn zoon moet wennen aan 2 huizen en dus 2 verschillende opvoedingen, veel excuses om het goed te praten maar inmiddels merk ik dat hij juist gebaat is bij regelmaat en consequentheid, omdat hij dat blijkbaar bij z’n moeder ook niet heeft en geen regels Kent ( die waarheid weet ik uiteraard nooit exact omdat er geen goede verstandhouding is tussen mijn partner en zijn ex helaas )
Jij denkt in 4 dagen van de 31 even te gaan opvoeden volgens jouw normen?
Ik zou als partner echt de kriebels krijgen als iemand die niet de ouder is vindt dat een bord leeg moet van mijn kind. Ik vind dat ook echt onzin.

Andersom snap ik dan weer niet dat hij wel TO's kind streng aanpakt. Wat gebeurt er dan precies TO, heb je daar voorbeelden van?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er nog begrip voor hebben als het in het weekend dat zijn zoon er is allemaal wat losser en minder strikt is, maar dat zou op die dagen dan ook voor jouw zoon moeten gelden. Een jongen van 14 begrijpt heus wel dat het in zo'n weekend even wat losser is - en het hoeft ook weer niet zo te zijn dat er voor zíjn zoon helemaal geen enkele regel hoeft te zijn.

Maar jouw zoon wel streng en zijn zoon niet, dat zou ik niet accepteren, dat vind ik echt heel raar.

Eerlijk gezegd zou dat, als er na een goed gesprek niks aan verandert, een goede reden zijn om weer te gaan latten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
22-11-2020 21:19
Waarom moet een bord leeg?

Ik snap hem wel, hij ziet zijn kind zo weinig dat er niet veel op te voeden valt. Gezelligheid lijkt me belangrijker.
Dat heeft een andere reden, nl dat bonuszoon zwaar ondergewicht heeft en aan de medische bijvoeding zit en de diëtiste heeft aangegeven dat moeder hem zelf laat beslissen wat hij eet ( dat is dus bijna niets ) en wij hem wel beter aan het eten krijgen. De eerste jaren waren lastig, nu weet hij inmiddels dsg het bord leeg moet dus doet hij dat ook
Bij ons.

Soms helpt consequent zijn dus juist wel, alleen zodra bv mijn partner 1 x toegeeft dan is het weer 3 weken gedoe om de regelmaat weer terug te krijgen
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
22-11-2020 21:20
Jij denkt in 4 dagen van de 31 even te gaan opvoeden volgens jouw normen?
Nou inderdaad.
En wat typisch toch weer dat kind bij moeder geen regels krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen regels, we hebben wel afspraken, en ondanks soms pittige puberteit zijn mijn kinderen prima opgevoed. Ze zetten niet altijd hun bordje weg, en soms (vaak) ligt er een tas midden in de gang. Die zet ik dan even weg, want de discussie aangaan kost veel meer tijd en gedoe. Bord leeg moeten ze zelf weten, dat doe ik zelf ook niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
22-11-2020 21:22
Nou inderdaad.
En wat typisch toch weer dat kind bij moeder geen regels krijgt.
Wilde ik ook net zeggen, alweer een ex vrouw die niet kan opvoeden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
22-11-2020 21:20
Jij denkt in 4 dagen van de 31 even te gaan opvoeden volgens jouw normen?
Nee zeker niet, maar ik vind wel
Dat nu we samenwonen er meer respect kan worden getoond voor ook mijn wensen. En de paar kleine regeltjes die ik Belangrijk vind dan een kleine moeite zou moeten zijn voor de 4 dagen per maand dat hij dat dan maar moet slikken toch ?
Helenatoke schreef:
22-11-2020 21:22
Dat heeft een andere reden, nl dat bonuszoon zwaar ondergewicht heeft en aan de medische bijvoeding zit en de diëtiste heeft aangegeven dat moeder hem zelf laat beslissen wat hij eet ( dat is dus bijna niets ) en wij hem wel beter aan het eten krijgen. De eerste jaren waren lastig, nu weet hij inmiddels dsg het bord leeg moet dus doet hij dat ook
Bij ons.

Soms helpt consequent zijn dus juist wel, alleen zodra bv mijn partner 1 x toegeeft dan is het weer 3 weken gedoe om de regelmaat weer terug te krijgen
Voor 4 dagen per maand. Geweldig zeg.
Alle reacties Link kopieren
En er is nog een verschil tussen streng en duidelijk. Ik ben niet streng, maar wel duidelijk. Bord gaat in de vaatwasser, was in wasmand etc. En wat hier helpt is niet in discussie gaan, maar gewoon herhalen wat je wil. En je hoeft echt niet de opvoeding van moeder 'goed te maken'. Maar de meeste kinderen snappen prima dat er in één huis bepaalde regels dan in het andere. Maar het ene kind anders behandelen dan het andere is raar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom is hij tegen jouw zoon wel streng? Omdat hij echt onderscheid maakt en zijn kind voortrekt? Of omdat hij vindt dat jij de regels bepaalt wat betreft jouw zoon en hij wat betreft zijn zoon en dus gewoon maar meegaat in wat jij voor jouw zoon hebt bepaald - óók als zijn eigen kind er is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Helenatoke schreef:
22-11-2020 21:24
Nee zeker niet, maar ik vind wel
Dat nu we samenwonen er meer respect kan worden getoond voor ook mijn wensen. En de paar kleine regeltjes die ik Belangrijk vind dan een kleine moeite zou moeten zijn voor de 4 dagen per maand dat hij dat dan maar moet slikken toch ?
Tja. Alsof dat dan ineens gaat gebeuren.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 21:25
0.90% gewijzigd
Helenatoke schreef:
22-11-2020 21:24
Nee zeker niet, maar ik vind wel
Dat nu we samenwonen er meer respect kan worden getoond voor ook mijn wensen. En de paar kleine regeltjes die ik Belangrijk vind dan een kleine moeite zou moeten zijn voor de 4 dagen per maand dat hij dat dan maar moet slikken toch ?
Dat had je moeten bespreken voordat je je zelfstandige woonruimte opgaf.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 21:21
Ik zou als partner echt de kriebels krijgen als iemand die niet de ouder is vindt dat een bord leeg moet van mijn kind. Ik vind dat ook echt onzin.

Andersom snap ik dan weer niet dat hij wel TO's kind streng aanpakt. Wat gebeurt er dan precies TO, heb je daar voorbeelden van?
Het gekke is dat mijn partner wel verwacht dat het bord van mijn zoon. Leeg gaat en hij wil ook dat dat van zijn eigen kind leeg gaat alleen als die dan vervolgens gaat zitten mekkeren dan geeft hij het op, uit angst dat zijn kind niet meer wilt komen ofzo ... maar vervolgens moet mijn kind wel
Zijn bord opeten. En als ik dan zeg dat dit niet zo behoort te gaan is het weer ruzie
Terug naar latten dus.
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 21:27
Terug naar latten dus.
Lijkt mij ook.

En een 14 jarige die zijn bord leeg moet eten. Wat voor achterlijks is dat?

En dit speelt ineens na 10 jaar? Bijzonder.
Jullie zitten serieus tegen een kind van 14 te zeuren dat zijn bord leeg moet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven