ADHD in je relatie

23-11-2020 10:11 49 berichten
Hoi,
Ik heb sinds een half jaar een vriend. Hij heeft best wel behoorlijke adhd en ik heb eigenlijk geen idee wat daar precies bij hoort.
Hij geeft wel drukte in zijn hoofd aan en soms kan ik dat ook duidelijk zien. En horen want dat gaat hij in een gesprek van de hak op de tak.

Graag praat ik hier verder met andere mensen die in een relatie zitten met iemand met adhd of zelf misschien adhd hebben. Om wat inzicht te krijgen in hoe dat werkt
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ADHD. Het hele diagnose proces heeft nog niet zo heel lang geleden afgespeeld, ik kon toen daar ook naar een partner avond. Dit was prettig, omdat je er achtergrond informatie kreeg. Een hoop dingen vielen bij mij toen ook wel op hun plek, wat zorgde voor minder irritatie en meer begrip.

2 dingen tegelijk doen werkt niet, zorgen dat hij echt even luisterd, want telefoon in zijn hand = niet luisteren.
Balans zoeken (als we op vakantie gaan, doet hij het liefst 3 dingen op een dag en ik wil ook wel eens niksen).
Medicatie werkt hier ook. Hij zelf merkt er weinig van zegt hij, maar ik merk dat hij er meer 'is', dus minder afgeleid is, meer overzicht, minder hak op de tak.

Waar loop jij tegenaan?
Hoi, dank je voor je bericht.

Ik loop er nu vooral tegenaan dat hij denkt dat hij me niet waard is omdat hij dus die adhd heeft.
Hij weet het ook nog niet zo lang, ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn om te accepteren maar ik voel dat natuurlijk niet dus snap het ook niet helemaal.

Hij heeft ook veel drukte op zijn werk en dat maakt dat hij soms mijn berichten pas heel veel later leest. En daar word ik dan weer onzeker van enzo.
We zijn nog een beetje aan het zoeken naar de balans samen denk ik. Maar ik ben kei dol op hem dus daar ligt het niet aan
Alle reacties Link kopieren
op youtube is 'how to adhd' van Jessica... (achternaam kwijt) heel fijn

Het lastige met ADHD is dat het zoveel verschillende uitingsvormen kan hebben en die zijn dan ook nog in een schuivende schaal van licht tot ernstig, dat iedere ADHDer anders is. En daarmee andere aandachtspunten heeft.
Hoe zo word jij onzeker als hij aan het werk is en dan niet meteen reageert? Dat is heel normaal hoor, dat mensen werken op het werk en de apjes even wachten.


Daar hoef je geen balans in te zoeken, verwacht geen rare dingen zoals dat van hem.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 10:32
21.39% gewijzigd
ADHD is een label, maar niet hoe iemand is. Je kan dus prima wat algemene info tot je nemen, maar ik zou vooral ook naar de persoon kijken en dingen waar je tegenaan loopt met hem bespreken.

En voor hem is een psycholoog wellicht een idee. Hij zal vast niet de enige ADHDer zijn die zich minderwaardig voelt, maar dat is natuurlijk nergens voor nodig.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 10:31
Hoe zo word jij onzeker als hij aan het werk is en dan niet meteen reageert? Dat is heel normaal hoor, dat mensen werken op het werk en de apjes even wachten.


Daar hoef je geen balans in te zoeken, verwacht geen rare dingen zoals dat van hem.
Het was de afgelopen maanden anders. Dus ja, als dat dan ineens anders is dan denk ik daar wat van ja.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft add/adhd en ikzelf heb ook die diagnose.
Ons leven organisatorisch op orde houden is niet onze sterkste kant. de impulsiviteit en grote puinhopen in huis en administratief gezien hebben we wel achter ons gelaten, je kan dat toch redelijk leren als je je best doet. Je leert je eigen valkuilen herkennen en kan erop anticiperen.

Wij hebben inmiddels een gezin samen en dat heeft ons ook gedwongen zaken beter op orde te krijgen. De structuur die bij een gezin hoort doet ons ook goed. Ik merk wel dat ik de regelzaken makkelijker oppak. Misschien omdat ik een vrouw ben? geen idee.

Wij hebben over het algemeen wat sneller een vol hoofd en proberen daarom ons leven een beetje rustig te houden zodat we genoeg energie overhouden. Vroeger ging ik zonder rem door en liep ik mezelf compleet voorbij. Mijn man heeft moeite met op tijd naar bed gaan (het is zo lekker rustig s nachts om te werken) en is daardoor in de ochtend niet wakker te krijgen. ik heb daar geen moeite mee.
Als mijn man zijn medicatie niet neemt merkt hij zelf niet zoveel maar ik heb er veel last van, er komt weinig uit bij hem ik vind hem dan erg wazig.

Ik doe tegenwoordig veel aan meditatie waardoor ik mijn medicatie kan afbouwen. Meditatie geeft mij rust en focus, echt een uitkomst voor mij.
Theezakjes schreef:
23-11-2020 10:33
Het was de afgelopen maanden anders. Dus ja, als dat dan ineens anders is dan denk ik daar wat van ja.
Onnodig en niet fair.
DS1971 schreef:
23-11-2020 10:31
ADHD is een label, maar niet hoe iemand is. Je kan dus prima wat algemene info tot je nemen, maar ik zou vooral ook naar de persoon kijken en dingen waar je tegenaan loopt met hem bespreken.

En voor hem is een psycholoog wellicht een idee. Hij zal vast niet de enige ADHDer zijn die zich minderwaardig voelt, maar dat is natuurlijk nergens voor nodig.
We praten er ook veel over. Maar we hebben maar beperkte tijd samen (kinderen) dus soms moet het wachten. En vind ik dat even lastig.

En ik ben het met je eens: die minderwaardigheid is echt nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
23-11-2020 10:29
Hoi, dank je voor je bericht.

Ik loop er nu vooral tegenaan dat hij denkt dat hij me niet waard is omdat hij dus die adhd heeft.
Hij weet het ook nog niet zo lang, ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn om te accepteren maar ik voel dat natuurlijk niet dus snap het ook niet helemaal.

Hij heeft ook veel drukte op zijn werk en dat maakt dat hij soms mijn berichten pas heel veel later leest. En daar word ik dan weer onzeker van enzo.
We zijn nog een beetje aan het zoeken naar de balans samen denk ik. Maar ik ben kei dol op hem dus daar ligt het niet aan
Ik zou proberen mijn verwachtingen rondom de communicatie met hem een beetje naar beneden bij te stellen. mijn man heeft geen whatsapp bijvoorbeeld, hij vindt het erg lastig in te passen in zijn leven en ik begrijp dat wel. Je probeert je focus ergens op te richten en dan komt er zo'n appje binnen en 'moet' je er ook nog snel op reageren anders wordt die ander onzeker. Het is voor beide partijen aanleiding voor het gevoel dat je ergens niet aan kan voldoen.
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 10:34
Onnodig en niet fair.
Dat zou fijn zijn
Reckless, je bericht over communicatie is precies waar ik hier naar op zoek ben. Want ik dat dat van die focus en hoeveel moeite dat ws kost wel bedacht maar nu jij het zo aangeeft zie ik dat scherper
Alle reacties Link kopieren
wij proberen idd ons leven in die zin wat eenvoudiger te maken door bewuste keuzes te maken. voor mijn man is dat geen whatsapp, ikzelf probeer mezelf niet te vol te plannen met sociale afspraken en neem genoeg rust. Ik denk dat het voor iedereen anders is wat werkt. ben jij zelf een goed georganiseerd en gefocust type?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben getrouwd met een ADHD'er. Hij wil soms tijd voor zichzelf, maar ik ook en ik heb geen ADHD.
Niet perse georganiseerd (ik ben het type “een 6 is ook een voldoende”) maar ik kan me wel op tien dingen tegelijk richten en dan valt er maar zelden een balletje. Dus dat is wel echt heel anders denk ik?
minnimouse schreef:
23-11-2020 10:59
Ik ben getrouwd met een ADHD'er. Hij wil soms tijd voor zichzelf, maar ik ook en ik heb geen ADHD.
Geeft hij dat dan aan?
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
23-11-2020 11:00
Niet perse georganiseerd (ik ben het type “een 6 is ook een voldoende”) maar ik kan me wel op tien dingen tegelijk richten en dan valt er maar zelden een balletje. Dus dat is wel echt heel anders denk ik?
Mooi dat je niet te perfectionistisch bent daarin, dat is fijn in de relatie met iemand met adhd.
Ik ben een troubleshooter. Ik zie dat juist als een onderdeel van mijn adhd. ik ben niet goed in plannen of organiseren, maar als er stront aan de knikker is ben ik vlijmscherp en gefocused met een snelle en creatieve oplossing. Dus ik weet niet of het anders is, elke adhd er is anders. mijn man heeft er i.m.o. wat meer de autistische trekjes bij, ikzelf ben juist supersociaal en daar vrij grenzeloos in. Of dat was ik.
Mijn man had in het verleden een relatie met een supergoed georganiseerde dame. zij nam de organisatie van alles over en nam hem dat vervolgens kwalijk. die relatie is niet goed afgelopen. Het lijkt me een grote valkuil in een relatie met iemand met adhd. Man en ik zien elkaar meer als een team denk en kunnen elkaar begrijpen, aanvullen en helpen. Met vallen en opstaan.
Ja, die valkuil. Daar ben ik een beetje bang voor. Want dat zou wel bij mijn aanpakkende mentaliteit passen. Daar moet ik echt voorzichtig mee zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook in mijn achterhoofd houden. Zolang je een lat relatie hebt is het minder aan de orde denk ik.
Theezakjes schreef:
23-11-2020 10:33
Het was de afgelopen maanden anders. Dus ja, als dat dan ineens anders is dan denk ik daar wat van ja.
Ik denk dat dat wel normaal is dat je in het begin elkaar helemaal plat appt en later wat minder. En gelukkig maar dat dat zo is, anders zou hij toch geen baan kunnen houden als hij 24 uur per dag op jou gericht is?
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
23-11-2020 10:29
Hoi, dank je voor je bericht.

Ik loop er nu vooral tegenaan dat hij denkt dat hij me niet waard is omdat hij dus die adhd heeft.
Hij weet het ook nog niet zo lang, ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn om te accepteren maar ik voel dat natuurlijk niet dus snap het ook niet helemaal.

Hij heeft ook veel drukte op zijn werk en dat maakt dat hij soms mijn berichten pas heel veel later leest. En daar word ik dan weer onzeker van enzo.
We zijn nog een beetje aan het zoeken naar de balans samen denk ik. Maar ik ben kei dol op hem dus daar ligt het niet aan

Hij is op zijn werk!
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
23-11-2020 10:35
We praten er ook veel over. Maar we hebben maar beperkte tijd samen (kinderen) dus soms moet het wachten. En vind ik dat even lastig.

En ik ben het met je eens: die minderwaardigheid is echt nergens voor nodig.

Ik geloof dat geduld niet je sterkste kant is. Waarom moet alles stante pede?
Rachmaninoff schreef:
23-11-2020 11:25
Ik denk dat dat wel normaal is dat je in het begin elkaar helemaal plat appt en later wat minder. En gelukkig maar dat dat zo is, anders zou hij toch geen baan kunnen houden als hij 24 uur per dag op jou gericht is?
Kan hoor, dat ik gewoon even moet schakelen. Het voelt nu alleen een beetje van 100 naar 0.
Ik realiseer me heus wel dat het heel goed mijn issue zou kunnen zijn
S-Groot schreef:
23-11-2020 11:37
Ik geloof dat geduld niet je sterkste kant is. Waarom moet alles stante pede?
Oh, dat klopt....
(Dat kan idd ook nog zijn wat een rol speelt...)
Dank je, zeker om mee te nemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven