Verlatingsangst

28-11-2020 13:07 19 berichten
Ik ben heel erg bang om mijn vriend kwijt te raken door al mijn (angst) problemen. Ik ben echt heel erg gek op mijn vriend, hij zegt steeds dat dat echt niet gaat gebeuren en dat hij ook gek op mij is, dat hij er altijd voor me zal zijn en dat we samen alle hobbels in het leven zullen nemen. Hij heeft me beloofd me nooit te zullen verlaten maar iedereen die me dat heeft beloofd heeft me verlaten.
Op die manier manifesteer je het.
anoniem_210941 wijzigde dit bericht op 28-11-2020 14:29
87.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook psychologische hulp hiervoor?
Dit is jouw probleem waar jij iets aan moet doen, dat kan je vriend niet voor je doen.
En hem steeds om bevestiging vragen is niet fijn, bovendien helpt het jou niet.
Alle reacties Link kopieren
Zoek hulp.

Je hebt niet de garantie dat iemand je nooit gaat verlaten, je zoekt een veiligheid die er niet is en een hele grote druk legt op de relatie. Dat is niet gezond, ook niet voor hem.
Henk-en-Roelie schreef:
28-11-2020 13:11
Op die manier manifesteer je het.
Bedoel je faciliteren?
Hoe lang ben je al samen met hem? Ik keek even naar je andere topics en daaruit blijkt dat je nog niet zo lang samen bent.

Er is altijd een risico dat een relatie niet lukt, zeker in het begin. Je moet elkaar nog leren kennen. Het is niet goed wanneer je zo onzeker bent omdat je bang bent dat hij je verlaat. Beter zou zijn wanneer je dit om gaat buigen in hem echt te leren kennen. Dingen ondernemen samen, het gezellig hebben. Dat doe je niet wanneer je dit soort onzekerheden bespreekt en garanties vraagt. Zijn antwoord dat hij dit nooit zal doen is onzin, zeker in een prille relatie.
Investeer in je relatie, ga hem leren kennen door dingen te ondernemen, ga praten over dingen waar je op kunt bouwen.
Kun je je verlatingsangst niet loslaten dan heb jij hulp nodig van een professional. Hij kan en hoeft je geen garanties te geven. De reden dan relaties kapot gaan is toch omdat je niet goed bij elkaar past. Je ongelukkig gaat worden samen. Dat is toch niet iets wat jij wil?
hannaa46 schreef:
28-11-2020 13:15
Bedoel je faciliteren?
Nee, manifesteren in de spirituele zin.
Henk-en-Roelie schreef:
28-11-2020 13:11
Op die manier manifesteer je het.
Even de op weghalen. Voor je het weet krijg je een ban.
Verlatingsangst is bijna hetzelfde als doodsangst. De overtuiging dat je niet overleeft wanneer iemand je verlaat.

Je overleeft het wel en dat kun je naar jezelf bewijzen, maar dan zul je de overtuiging moeten aanpakken, niet je vriend gijzelen met je irreële angst.

Heb je goeie professionele hulp?
Alle reacties Link kopieren
Zo jaag je hem weg. Er zijn geen garanties in het leven. Zelfs twintig jaar getrouwd zijn en kinderen samen is geen garantie. Zijn intenties zijn nu om samen met jou het leven in te gaan daar zul je het mee moeten doen. Heb je therapie voor je angsten?

Het zou waarsch eerlijker naar hem toe zijn eerst in therapie te werken aan je verlatingsangst en daarna pas een relatie aan te gaan🥺
where ever you go, go with your heart
Zoals Skawa hierboven al zei, er zijn geen garanties in het leven.
Mensen kunnen zeggen dat ze voor altijd bij je blijven en op dat moment menen ze het ook, maar niemand weet hoe de dingen zullen lopen en dingen en gevoelens kunnen met de tijd veranderen.
Ik was vroeger qua relaties net als jij TO, mijn relatie was alles voor me en ik richtte me vooral op die ander en was als de dood niet goed genoeg te zijn en verlaten te worden.
Na een aantal ervaringen met verbroken relaties ben ik de dingen anders gaan zien en me gaan richten op degene die me nooit zal verlaten en waar ik altijd op zal kunnen terugvallen, ikzelf.
Die verschuiving van prioriteit is een van de beste dingen die ik mezelf heb kunnen geven, het geeft zoveel rust als je weet dat je er voor jezelf bent.
Is makkelijk gezegd, maar de oplossing voor het probleem van de angst ligt in je eigen denkwijze. Wees goed voor jezelf, sta er voor jezelf en dan voel je je sterker en veiliger in de wereld.
Hunebed schreef:
28-11-2020 13:52
Even de op weghalen. Voor je het weet krijg je een ban.
Oef, dank je, ik had het niet eens in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Zulke beloftes afdwingen vind ik heel erg ongezond klinken. Want je kunt dit helemaal niet garanderen.

Liefde afdwingen is een recept voor ellende.
Kroonprinses schreef:
28-11-2020 14:02
Verlatingsangst is bijna hetzelfde als doodsangst. De overtuiging dat je niet overleeft wanneer iemand je verlaat.

Je overleeft het wel en dat kun je naar jezelf bewijzen, maar dan zul je de overtuiging moeten aanpakken, niet je vriend gijzelen met je irreële angst.

Heb je goeie professionele hulp?
Dit inderdaad. Door zelfonderzoek en therapie werd mij alles duidelijk. Verlatingsangst door een onveilige hechting. Een partner zal nooit, maar echt nooit deze angst verhelpen. Alleen jij. Door aan de slag te gaan met jezelf.

Voor mij was het vechten, ploeteren en het was emotioneel zwaar, maar ik sta er weer! Emotionele blokkades uit het verleden opgeheven. Ik was doodsbang weer alleen gelaten te worden, aan mijn lot overgelaten. Iets wat ik van uit mijn kindtijd heb overgenomen. Terwijl ik toen er niet echt last van had. Pas later in relaties kwam dit naar voren. Ik was daarvoor zelfstandig juist. Dus het heeft 9/10 te maken met je kindtijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je er zelf aan om met deze gevoelens om te gaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg bang om mijn vriend kwijt te raken door al mijn (angst) problemen.

Het is een reëel scenario, zeker als je steeds weer om bevestiging vraagt. Vooral dat laatste worden mensen uiteindelijk zat omdat het een heel ongezonde manier van trekken/claimen is.

Het beste wat je kunt doen is goed investeren in je therapie om gezonder te worden en zo ook gezondere relaties aan te kunnen gaan. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
De tip die ik voor je heb: lees het boek liefdesbang van Hannah Cuppen. Dat kan je heel goed helpen. Er is echt goed vanaf te komen. Mij heeft het jaren geleden heel goed geholpen. Ik ben er volledig vanaf gekomen en dat gun ik jou ook!
Belangrijk is dat je verantwoordelijkheid neemt voor jouw eigen gevoel en wanneer je er last van krijgt, je ermee te verbinden. Het oordeelloos proberen waar te nemen (dusniet van dat gevoel dat hij je gaat verlaten klopt of klopt niet, laat dat in het midden. Benoem voor jezelf wat je voelt op dat moment). Trek je even terug in jouw eigen huis wanneer je er last van krijgt en gooi er alles dan even uit. Wanneer je weer even rustig bent kun je weer contact opnemen met jouw vriend. Geloof in jezelf dat wat er ook gebeurt ook wanneer hij jou zou verlaten dat je dit aan kan omdat je een sterke vrouw bent. Mocht het zo zijn dat hij last heeft van bindingsangst of verlatingsangst ga dan zelf bij hem weg, want de kans dat dat ooit een fijne stabiele relatie wordt is nihil. Dergelijke relaties zijn gebaseerd op binding en niet op verbinding waar je diep van binnen zo naar verlangt. Wanneer je het voornoemde boek gaat lezen ga je snappen wat ik bedoel. Sterkte!
yasinaa wijzigde dit bericht op 01-12-2020 14:57
67.24% gewijzigd
Dat soort beloftes kan je vriend helemaal niet doen. En zou hij ook niet moeten willen.

Veel veel relaties zijn helemaal niet voor altijd. Dat is gewoon heel onrealistisch als je dat nastreeft. Tijd om dit af te leren, en je vriend met rust te laten met zulke debiele druk in je relatie.

Denk eigenlijk dat je nu helemaal geen relatiemateriaal bent zo.
Ga bij de behandelaar vragen om gerichte hulp op dit onderwerp.
Ik heb ooit ook therapie gehad voor oa. Verlatingsangst. Of ik er vanaf ben weet ik niet, maar feit is nou eenmaal dat niets voor altijd is. De ene keer neem je zelf afstand van personen in je leven, de andere keer een ander van jou. En soms doet dat pijn, soms komt het gewoon omdat het verwaterd.
De pijn gaat weer over en valt te overleven (al voelt dat soms niet zo) door verder te gaan met je eigen leven en te doen wat je altijd doet. En voor je het weet komen er weer anderen op je pad.

Zo is het leven nou eenmaal. Daar kun je heel erg tegen vechten, en jezelf gerust laten stellen met ‘valse’ beloftes. Je kan beter gewoon accepteren dat niets voor altijd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven