Ruzie met schoonbroer

28-11-2020 22:34 67 berichten
Hi allemaal,

Ik lees al heel wat jaren mee en bedacht vandaag; waarom schrijf ik niet mee? Hopelijk hebben jullie ook raad voor mij.

Afgelopen jaar heb ik een nogal zwaar jaar gehad wegens een burn-out. Ik ben momenteel hersteld en weer aan het werk, maar merk dat ik nog best wel last heb van moeheid/prikkelbaarheid, waardoor ik voorzichtig ben met het inplannen van dingen. Ik merk dat niet iedereen dat even makkelijk accepteert. Ik heb altijd een best wel goede band gehad met mijn schoonbroer. Zelfs zo goed dat het geen probleem was om bijv. samen te lunchen als mijn zus op het laatste moment niet kon. Sinds mijn burn-out zijn er wat dingen veranderd waardoor ik mij soms een beetje heb teruggetrokken. Dit viel niet in goede aard. Ik kreeg allerlei berichtjes van mijn schoonbroer over wanneer hij mij weer zag, dat ik niet genoeg van mij liet horen etc. Ik heb daar in het begin vriendelijk op gereageerd maar later duidelijk aangegeven dat ik daar nu geen ruimte voor had, maar dat leek helaas niet binnen te komen. Ik ben mij daarom op een gegeven moment terug gaan trekken, omdat ik erg het gevoel kreeg tekort te schieten. Lang verhaal kort; de situatie is flink geëscaleerd omdat ik op een gegeven moment een bericht kreeg dat daarin dat mijn schoonbroer zich flink stoorde aan mijn gedrag en dat hij mijn communicatie niet helder vond omdat ik twee keer toch op het laatste moment had afgezegd wegens een gebrek aan energie. Voor mij was de maat echt vol en ik vond het heel weinig empatisch om zo'n beslag te leggen op iemand met een burn-out. We hebben elkaar uiteindelijk een aantal weken niet gesproken en daarna een goed gesprek gehad met elkaar waarin ik duidelijk heb aangegeven dat ik mij erg in een hoek gedreven voelde/beklemd voelde. Ik dacht dat we daarmee een nieuwe start hadden gemaakt, maar nu was ik afgelopen weekend bij mijn zus en ik merk dat ik daar een nare smaak aan over heb gehouden. Ik probeer zelf voldoende energie te steken in deze relatie door daar heen te gaan, gezellig te doen etc, maar had het gevoel dat er onderhuidse steken werden gemaakt. Ik weet nu niet meer zo goed wat ik moet doen. Het is mijn schoonbroer en ik wil dat die relatie soepel loopt, maar aan de andere kant voel ik mij hier ook flink gekwetst door!

Zijn er meer mensen die een dergelijke lastige situatie met familie hebben meegemaakt?
Het is je zwager.

En hoe duidelijk ben je geweest tegen hem?
Alle reacties Link kopieren
Mij bekruipt het gevoel tijdens het lezen dat je zwager verliefd op je is en daarom zo'n claim op je legt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je precies met onderhuidse steken? Wat voor soort opmerkingen? Ik zou aangeven dat je dit niet als prettig hebt ervaren. Dat je echt nog in de nasleep van je burn out zit en op dit moment probeer je relaties te onderhouden in de mate waarin jij je goed voelt. Iedereen heeft toch wel eens een mindere fase, ik snap sowieso niet waarom hij daar zon probleem mee heeft als hier een duidelijke verklaring voor is. Merk je het nou bij de volgende afspraak weer dat druk je het direct de kop in en zeg je er wat van. Eventueel kan je weer wat afstand nemen.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
28-11-2020 22:55
Het is je zwager.

En hoe duidelijk ben je geweest tegen hem?
Dit. ‘Schoonbroer’ klinkt heel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
28-11-2020 23:04
Dit. ‘Schoonbroer’ klinkt heel vreemd.
Schoonbroer en zwager is hetzelfde, net als schoonzus en zwagerin. Is maar net hoe het bij jou in de familie geleerd is toch.
Doreia* schreef:
28-11-2020 22:56
Mij bekruipt het gevoel tijdens het lezen dat je zwager verliefd op je is en daarom zo'n claim op je legt.


Mij ook.
Alle reacties Link kopieren
omdat ik twee keer toch op het laatste moment had afgezegd
Daar zou ik me ook wel aan storen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
28-11-2020 23:04
Dit. ‘Schoonbroer’ klinkt heel vreemd.
Schoonbroer is Vlaams volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
28-11-2020 22:56
Mij bekruipt het gevoel tijdens het lezen dat je zwager verliefd op je is en daarom zo'n claim op je legt.
Dit inderdaad,onprettig claimend gedrag.
nighttripper wijzigde dit bericht op 28-11-2020 23:12
0.00% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
28-11-2020 23:07
Schoonbroer en zwager is hetzelfde, net als schoonzus en zwagerin. Is maar net hoe het bij jou in de familie geleerd is toch.
Zwagerin? Nooit van gehoord, waar gebruikt men dat?

Verder, eens met bovenstaande.

En ja, op het laatst afzeggen is irritant, maar als er weet van je burn-out is, is een beetje coulance wel fijn.
Van wie kreeg je die onderhuidse steken, van je zus of van je zwager?

Wat zegt je zus hiervan, heb je dit al eens een keer besproken met haar alleen?

Ik weet niet hoe de band met je zus is? Als ik mezelf in jouw schoenen probeer te verplaatsen en ik zou al een aantal keer aan mijn zwager hebben uitgelegd waarom ik even wat teruggetrokken ben en hij zichzelf nog steeds zo zou opdringen, dan zou ik op een gegeven moment echt wel aan tegen mijn zus zeggen haar man eens even terug te fluiten.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
28-11-2020 22:56
Mij bekruipt het gevoel tijdens het lezen dat je zwager verliefd op je is en daarom zo'n claim op je legt.

Exact.
Heel ongezond dit, zie dit maar als een kans om van hem af te komen To.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Gewoon niet (voorlopig) meer afspreken, hoef je ook niet op laatste moment af te zeggen.


Komen er nog meer van die rare claimerige berichtjes van hem, meteen afkappen.
Hij reageert flink overtrokken en niet in verhouding. Verliefdheid was wat bij mij naar boven kwam, maar dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk.

Het is je zwager, niet je partner. Hij heeft niet zoveel te willen. Wat vind je zus van zijn gedrag?
Ik zou hier geen energie insteken. Want waarom moet je steeds bezoekjes afleggen terwijl je daar geen energie voor hebt?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
28-11-2020 23:10
Daar zou ik me ook wel aan storen.

Bij mensen met een burn out schommelt het energielevel heel erg. Dit kan je vantevoren niet voorspellen en dus weinig aan doen. Soms heb je goede dagen en soms loopt je dag anders waardoor je geen energie meer over hebt voor een afspraak of heb je überhaupt gewoon een mindere dag waarop er weinig lukt.

@shala, ja ik weet niet. Ik gebruik het überhaupt niet en zeg gewoon de vriendin van mn broer :-D
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
28-11-2020 23:07
Schoonbroer en zwager is hetzelfde, net als schoonzus en zwagerin. Is maar net hoe het bij jou in de familie geleerd is toch.
Zwagerin?!?
Klinkt nog raarder dan schoonbroer.
Zijn beide woorden Vlaams ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
28-11-2020 23:23
Bij mensen met een burn out schommelt het energielevel heel erg. Dit kan je vantevoren niet voorspellen en dus weinig aan doen. Soms heb je goede dagen en soms loopt je dag anders waardoor je geen energie meer over hebt voor een afspraak of heb je überhaupt gewoon een mindere dag waarop er weinig lukt.

@shala, ja ik weet niet. Ik gebruik het überhaupt niet en zeg gewoon de vriendin van mn broer :-D
Ik lees net dat de woorden zwagerin en zwageres vaker in Suriname gebruikt worden dan in Europa.
Alle reacties Link kopieren
shala91 schreef:
28-11-2020 23:25
Ik lees net dat de woorden zwagerin en zwageres vaker in Suriname gebruikt worden dan in Europa.
Ahaaa nou we leren elke dag iets. Ga het woord zwangeres denk maar eens in mn vocabulaire opnemen, vind t wel wat 8-)
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
28-11-2020 23:23
Bij mensen met een burn out schommelt het energielevel heel erg. Dit kan je vantevoren niet voorspellen en dus weinig aan doen.
Niet(s) zoveel meer van te voren vastleggen dan. Andere mensen hebben ook een leven, he.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
28-11-2020 23:04
Dit. ‘Schoonbroer’ klinkt heel vreemd.
Schoonbroer is een heel normaal woord en wordt in Nederland ook gebruikt (voornamelijk in Brabant en Limburg).
blijfgewoonbianca schreef:
28-11-2020 23:29
Niet(s) zoveel meer van te voren vastleggen dan. Andere mensen hebben ook een leven, he.
Tja, die mensen zouden best ook hun eq wat meer kunnen laten spreken. Iets met leuke mensen zijn voor een ander die het zwaar heeft.

Zeker omdat niet afspreken ook niet werd geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sterk het idee dat hij zich persoonlijk afgewezen voelt door je.
Of door een verborgen verliefdheid.
Of door een karakter wat graag het middelpunt van een ieders wereld is.

Hoe is de relatie tussen hem en je zus?
Ik lees dat zij wel afspraken op laatste moment mag overslaan, maar jij niet?
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
28-11-2020 23:29
Niet(s) zoveel meer van te voren vastleggen dan. Andere mensen hebben ook een leven, he.

Ik heb het te doen met de vrienden en familie in jouw leven, empatisch vermogen van een doperwt heb je.
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
28-11-2020 23:43
Ik heb het te doen met de vrienden en familie in jouw leven, empatisch vermogen van een doperwt heb je.
Ga je lekker ? Wat een ongelofelijke kutopmerking, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven