Uitelkaar & opvang kind

18-01-2021 07:40 64 berichten
Beste allemaal,

Helaas hebben mijn man en ik besloten uit elkaar te gaan. Wel met een goede verstandhouding. We hebben een kind van 2 jaar en willen voor co-ouderschap gaan (ene week bij papa en andere week bij mij).
Dit willen wij vanaf besluit eigenlijk al invoeren.

Wel heb ik een probleem. In verband met mijn werk (onregelmatig) weet ik (nog) niet hoe dit te doen met opvang voor ons kind.

We hebben een flexibele gastouder, zij werkt vanaf 6:00u, maar geen avonden en weekenden (we hebben een contract voor 1 dag per week, maar dit moet lijkt me opgeschaald worden).
Ikzelf werk wel zowel vroege diensten als avond diensten (tot 23:00) en weekenden.
Ik ben op mijn werk al in gesprek gegaan maar helaas is hier niets mogelijk aangezien zij vinden dat alle diensten erbij horen, weekenden kan ik wel iets regelen (bijv alle oneven weekenden werken).
Mijn ouders werken beiden nog, (ex)schoonouders niet. Maar wanneer ik ons kind heb, is het vreemd dat ik dan naar exschoonouders ga.

Ik denk niet dat ik de enige ben in deze situatie. Zijn er meer die in dit schuitje zitten, en hoe regelden jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Maar wanneer ik ons kind heb, is het vreemd dat ik dan naar exschoonouders ga.

Maar een gastouder is dan weer niet vreemd?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Is dat het advies bij kinderen van twee, wel op week af? Ik zou het vooral zelf zo lang vinden.

Vroege en nachten op de kinderloze dagen of een student die blijft logeren.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet weer met je ex om tafel. Ik zou als ouder liever een andere omgangsregeling willen dan dat mijn kind tot laat wordt opgevangen door een gastouder. Dan ligt hij lekker in zijn eigen bedje.
Je werkt om het weekend denk ik? Waarom gaan jullie niet voor een 5-5-2-2-verdeling? Bijv iedere maandag en dinsdag bij jou, iedere woensdag en donderdag bij hem, en dan vrijdag t/m zondag als jij niet werkt bij jou en het andere weekend bij hem. Een week is lang voor zo'n ukkie. En mogelijk kun jij 1 dag per week als vaste vrije dag aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind week om week nogal heftig voor een tweejarige. Ik zou afspreken het rustiger op te bouwen en dan kijken hoe kind het doet.

Stel je komt uit op halve weken, 3,5 om 3,5, dan is dat ook wellicht beter te regelen met je werk. Een roostervrije dag en een dag een vaste vroege dienst en je bent er misschien al bijna.

Professionele opvang en ploegendiensten zijn nou eenmaal heel lastig en duur. De mensen die ik ken die dit hadden, zijn na de scheiding een kantoorbaan gaan doen om voor hun kind te kunnen zorgen.
Ik ben zelf van baan gewisseld. Als alleenstaande ouder kun je imo gewoon geen diensten hebben die afwijken van het ritme van je kind(eren). Niet zozeer voor de oppas 's nachts, meer omdat je ook nog moet slapen in de tijd dat je kind wakker is.
Alle reacties Link kopieren
Niet als rotopmerking bedoeld: Ik denk dat de ex schoonouders helemaal geen slechte optie zijn, dan heeft het kind nog iets van stabiliteit in zijn / haar leventje.

Ik weet dat het tegenwoordig allemaal maar moet kunnen maar ik kan het niet laten, dan mij afvragen hoe je zo een op en neer regeling uitlegt aan een tweejarige?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet voor week op week af kiezen maar voor ma-do, do-za, za-do,do-ma oid. Dan kan je misschien op je werk ook de nachtdiensten regelen in de dagen dat jullie kind bij hem is?
Het leven is niet eerlijk
Dropdrop schreef:
18-01-2021 07:50
Ik vind week om week nogal heftig voor een tweejarige. Ik zou afspreken het rustiger op te bouwen en dan kijken hoe kind het doet.

Stel je komt uit op halve weken, 3,5 om 3,5, dan is dat ook wellicht beter te regelen met je werk. Een roostervrije dag en een dag een vaste vroege dienst en je bent er misschien al bijna.

Professionele opvang en ploegendiensten zijn nou eenmaal heel lastig en duur. De mensen die ik ken die dit hadden, zijn na de scheiding een kantoorbaan gaan doen om voor hun kind te kunnen zorgen.
Dan is het toch veel logischer als kind voornamelijk bij de vader is de eerste jaren.

Er wordt niks vermeld over het werk van de vader, maar ik neem aan dat hij regelmatige uren maakt, anders stond dat er vast bij. Dan is het voor hem makkelijker te regelen dan voor TO.
Als je een goede verstandhouding hebt met ex en diens ouders kun je dat denk ik best doen, al is het maar enkel in de opstartfase tot je je eendjes op een rij hebt.

<Weggehaald. Bovenstaande opties zijn veel beter dan de mijne>
Bedankt voor jullie reacties :-).
We zullen het er over gaan hebben!
Alle reacties Link kopieren
Lastig probleem. Vooral omdat julloe kind nog zo klein is.

Toen de vader van mijn kinderen en ik uit elkaar gingen heeft hij een andere baan gezocht zodat hij kantoortijden kon werken en er voor zijn kinderen kon zijn (ja hij is wel echt een toffe vader).

Aan opvang met schoonouders zou ik niet beginnen. Als je uit elkaar gaat kan je beter je leven zo veel mogelijk apart regelen. Op een gegeven moment wil je niet meer aan elkaar vast zitten.

O en laat alles en dan ook echt alles vast leggen ij een ouderschapsplan. Hoe goed je ook met elkaar omgaat en kan overleggen er komt altijd een beetje wrijving. Als je het ergens niet mee eens bent of 1 van 2 (heel snel) een nieuwe partner krijgt dan heb je altijd dat plant om op terug te vallen. Hoe goed je ook met elkaar omgaat komt altijd een punt waarbij je het niet met elkaar eens gaat zijn.

Verder vind ik voor een kindje van 2 co ouderschap ook pittig. Ze raden dag volgens mij af onder de 4 jaar. Ik zou ook eens kijken voor een andere constructie.
Alle reacties Link kopieren
O en weet je absoluut zeker dat je uit elkaar wil? 3 jaar geleden kozen jullie nog voor een kind samen... waarom is dat nu anders?
Het leven met een klein kind is zwaar en je kan elkaar uit het oog verliezen. En dan is de relatie soms even niet meer leuk. Soms moet je even volhouden en komt het later weer goed. Single moeder zijn is ook wel echt een pittig bestaan. Je ziet de helft van de tijd je kind niet, je gaat er meestal financieel op achteruit en je kind kr8jgt hoe dan ook verdriet van de scheiding. En als je weer wilt daten wordt je meestal opgescheept met allemaal rare kwibussen die allemaal wel wat hebben. Hoe stom het ook is... niet veel mannen zitten te wachten op een vrouw met een kindje van 2 en in de leeftijdsgroep waar je in date zit echt een hele hoop bagger. Dan lijkt je ex partner opeens niet meer zo heel verschrikkelijk (ja ik heb daar ervaring mee).
Alle reacties Link kopieren
De uitspraak van een Regiomanager in de zorg uit mijn directe omgeving: "zonder persoonlijk opvangnetwerk geen succes".
Ervaring leert dat deze medewerkers uiteindelijk toch stoppen met hun onregelmatige werk.
Een betaalde oppas zonder KOT vergoeding voor de late en nachtdiensten is onbetaalbaar voor alleenstaande ouders die op niveau 2 of 3 werken in de zorg.
joske11 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 08:12
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
abracadabra schreef:
18-01-2021 08:06
O en weet je absoluut zeker dat je uit elkaar wil? 3 jaar geleden kozen jullie nog voor een kind samen... waarom is dat nu anders?
Het leven met een klein kind is zwaar en je kan elkaar uit het oog verliezen. En dan is de relatie soms even niet meer leuk. Soms moet je even volhouden en komt het later weer goed. Single moeder zijn is ook wel echt een pittig bestaan. Je ziet de helft van de tijd je kind niet, je gaat er meestal financieel op achteruit en je kind kr8jgt hoe dan ook verdriet van de scheiding. En als je weer wilt daten wordt je meestal opgescheept met allemaal rare kwibussen die allemaal wel wat hebben. Hoe stom het ook is... niet veel mannen zitten te wachten op een vrouw met een kindje van 2 en in de leeftijdsgroep waar je in date zit echt een hele hoop bagger. Dan lijkt je ex partner opeens niet meer zo heel verschrikkelijk (ja ik heb daar ervaring mee).
Jeetje. :wtf:
Ik zou ook kijken of een andere verdeling kan, week op en af is echt heel lang voor een 2 jarige. En je kan het nier rondbreien, dus is het niet echt een optie toch?
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
18-01-2021 08:06
O en weet je absoluut zeker dat je uit elkaar wil? 3 jaar geleden kozen jullie nog voor een kind samen... waarom is dat nu anders?
Het leven met een klein kind is zwaar en je kan elkaar uit het oog verliezen. En dan is de relatie soms even niet meer leuk. Soms moet je even volhouden en komt het later weer goed. Single moeder zijn is ook wel echt een pittig bestaan. Je ziet de helft van de tijd je kind niet, je gaat er meestal financieel op achteruit en je kind kr8jgt hoe dan ook verdriet van de scheiding. En als je weer wilt daten wordt je meestal opgescheept met allemaal rare kwibussen die allemaal wel wat hebben. Hoe stom het ook is... niet veel mannen zitten te wachten op een vrouw met een kindje van 2 en in de leeftijdsgroep waar je in date zit echt een hele hoop bagger. Dan lijkt je ex partner opeens niet meer zo heel verschrikkelijk (ja ik heb daar ervaring mee).
Slotje erop dan maar? o_o

TO ik ben benieuwd wat jullie besluit gaat worden. Wel heel fijn dat je nog goed met je ex het hierover kan hebben. Dat scheelt al zoveel.
Wij hebben totdat onze kinderen naar de middelbare school gaan de regeling dat ze ongeveer 60/70% bij mij zijn en verdeeld in de week dus nooit een hele week niet.
Daarna gaan we week op week af proberen. Maar dat lijkt nu nog zo lang, ze een hele week niet zien.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het lijkt misschien een stomme reactie van abracafldabra, maar in een ander topic over succesfactoren in relaties wordt door heel veel mensen beaamd dat je de eerste 3 jaar na de geboorte van een kind geen levensveranderende beslissingen moet nemen omdat deze jaren niet representatief zijn en niet voor niks tropenjaren genoemd worden.
Als er een basis is voor co-ouderschap, is er dan misschien ook een basis voor meer?
Alle reacties Link kopieren
‘Ga niet uit elkaar de eerste 1000 dagen van je kind’. Ik weet dat zo een opmerking niet helpt, maar toch. Zelf nog drie kinderen onder de zes jaar, het worden de ‘tropenjaren’ geheten voor iets.

Ik zou ook voor ex schoonouders opperen. Je kind is nog zeer klein en gaat in deze woelige periode nood hebben aan liefde, warmte en aandacht. En dan kunnen grootouders meestal net wat beter dan een opvangmoeder (die moet haar aandacht verdelen)
Alle reacties Link kopieren
Zover ik weet is week op week af niet het advies op deze leeftijd maar eerder de genoemde 2-2-5-5. En op die manier als je zeker twee vaste dagen per week je kind niet hebt kun je die dagen eventueel vragen om de avonden te werken.

De meeste mensen in de zorg die ik ken hebben ene week wel weekenddiensten en andere weekend niet. Dat zou je dan misschien kunnen regelen voor je kind vrije weekenden.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 18-01-2021 08:48
20.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
18-01-2021 08:06
O en weet je absoluut zeker dat je uit elkaar wil? 3 jaar geleden kozen jullie nog voor een kind samen... waarom is dat nu anders?
Het leven met een klein kind is zwaar en je kan elkaar uit het oog verliezen. En dan is de relatie soms even niet meer leuk. Soms moet je even volhouden en komt het later weer goed. Single moeder zijn is ook wel echt een pittig bestaan. Je ziet de helft van de tijd je kind niet, je gaat er meestal financieel op achteruit en je kind kr8jgt hoe dan ook verdriet van de scheiding. En als je weer wilt daten wordt je meestal opgescheept met allemaal rare kwibussen die allemaal wel wat hebben. Hoe stom het ook is... niet veel mannen zitten te wachten op een vrouw met een kindje van 2 en in de leeftijdsgroep waar je in date zit echt een hele hoop bagger. Dan lijkt je ex partner opeens niet meer zo heel verschrikkelijk (ja ik heb daar ervaring mee).
Nou ik ben het hier wel mee eens. Kunnen mensen raar over doen maar het kind is 2 (!)

Ik weet niet wat je denkt/hoopt te vinden na een scheiding maar meestal is dat niet heel rooskleurig. En inderdaad de datemarkt is hopeloos als ik single vriendinnen hoor.

Een kind van 2, onregelmatige diensten en dan ook nog een pandemie waarbij je veel bij elkaar bent als het al niet lekker loopt is natuurlijk niet niks. Maar je kind levenslang twee huizen aan doen, stiefouders die over je kind gaan moederen/vaderen, broertjes of zusjes terwijl je zelf heel de tijd op en neer moet pendelen.. Als er nog een kans is dat je elkaar over en paar jaar wel weer kunt waarderen en leuk vindt dan zou ik dat toch liever onderzoeken/afwachten. Zo te horen is er geen sprake van ruzie als je nog op goede voet staat.

Ik heb niet de illusie dat door dit soort posts een scheiding heroverwogen gaat worden. Maar ik vind het altijd heel triest om te lezen. Veel sterkte en wijsheid TO.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Je weet niet waarom ze gaan scheiden. En of zij een keus heeft daarin. Zolang je dat niet weet ( en TO is niemand uitleg verschuldigd) kan je beter dit soort rare praat lekker voor je houden.

Hoop ook echt dat TO zich niet hier gaat zitten uitleggen. Want dan gaat niet meer om de vraag van TO maar of Viva vind of je wel of niet 'mag' scheiden.
Jouw toekomstige ex-schoonouders zijn gewoon de grootouders van je kind en jij bent nog steeds de moeder van je kind.
Niks raars aan als jullie contact hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven