Uitelkaar & opvang kind

18-01-2021 07:40 64 berichten
Beste allemaal,

Helaas hebben mijn man en ik besloten uit elkaar te gaan. Wel met een goede verstandhouding. We hebben een kind van 2 jaar en willen voor co-ouderschap gaan (ene week bij papa en andere week bij mij).
Dit willen wij vanaf besluit eigenlijk al invoeren.

Wel heb ik een probleem. In verband met mijn werk (onregelmatig) weet ik (nog) niet hoe dit te doen met opvang voor ons kind.

We hebben een flexibele gastouder, zij werkt vanaf 6:00u, maar geen avonden en weekenden (we hebben een contract voor 1 dag per week, maar dit moet lijkt me opgeschaald worden).
Ikzelf werk wel zowel vroege diensten als avond diensten (tot 23:00) en weekenden.
Ik ben op mijn werk al in gesprek gegaan maar helaas is hier niets mogelijk aangezien zij vinden dat alle diensten erbij horen, weekenden kan ik wel iets regelen (bijv alle oneven weekenden werken).
Mijn ouders werken beiden nog, (ex)schoonouders niet. Maar wanneer ik ons kind heb, is het vreemd dat ik dan naar exschoonouders ga.

Ik denk niet dat ik de enige ben in deze situatie. Zijn er meer die in dit schuitje zitten, en hoe regelden jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou écht niet gaan voor week op, week af, dat is voor de meeste 2-jarigen veel te lang. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen? Gezien jullie keuze lijkt het me dat jullie je niet ingelezen hebben? Echt gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar 5 - 5 - 2 - 2 lijkt me ook echt niet evident.
Dat is gewoon constánt verhuizen...

Al eens de optie ‘birdnesting’ bekeken? Daar hebben de ouders de last van het telkens verhuizen en het leven uit een koffer. En kan je kind lekker in zijn omgeving blijven. Zeker als ze zo jong zijn zou ik dat absoluut aanraden. En dan is 5 5 2 2 bv een hele mooie. Maar dan kan je kindje rustig zijn bedje en plaatsje behouden.
Voor enkele jaren dan toch.

En ja dat is duurder voor de ouders. Maar voor je kind emotioneel wel véél draaglijker.
Birdnesting is fijn en zou ik absoluut aanraden (bij iets oudere kinderen wel eerder denk ik, die zijn al gehecht aan een huis en straat). Maar TO's probleem staat helemaal los van al of niet birdnesting, met birdnesting wordt TO's probleem niet opgelost, met 5522 mogelijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn werk al in gesprek gegaan maar helaas is hier niets mogelijk aangezien zij vinden dat alle diensten erbij horen,
Heel rap solliciteren. Er is werk genoeg in de zorg. Desnoods als uitzendkracht/ flexer ; werk je alleen nog maar wat jou uit komt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bespaar allemaal de moeite oplossingen te bedenken, TO heeft gevraagd geanonimiseerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
18-01-2021 11:07
Waarom heb je toen die beslissing dan toch genomen?
Hmmm goede vraag. Toen wist ik nog niet wat ik nu wist. Dat er in elke relatie moeilijke periodes zijn en juist met kinderen dat je elkaar soms even niet meer vindt. Maar dat dat later beter kan worden.

Mijn ex is nog steeds een leuke man. En betrouwbaar en stabiel en aardig. Overigens zijn we nu na jaren wel allebei zo erg veranderd dat we nooit meer op elkaar zouden vallen.

Ik had nooit kunnen staan waar ik nu sta als ik bij hem had gebleven. Daarvoor heb ik na hem echt een hele ontwikkeling doorgemaakt die ik samen met hem niet had gemaakt. Door schade en schande wordt je wijs zeggen ze. Maar het was wel echt een harde leerschool en hoewel mijn kids er echt goed mee omgaan is het voor hun ook niet ideaal dat ze 2 huizen hebben. En ik weet niet of wie ik was geweest als ik bij hem was gebleven nou perse zo veel slechter zou zijn als wie ik nu ben.

Of klinkt dit heel onsamenhangend?

Van mij mag to best gaan hoor. T is haar leven. Ik deel alleen mijn ervaring en ik hoor uit mijn omgeving bij vriendinnen dat er meer mensen zijn die zo een ervaring hebben.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
18-01-2021 07:52
Ik ben zelf van baan gewisseld. Als alleenstaande ouder kun je imo gewoon geen diensten hebben die afwijken van het ritme van je kind(eren). Niet zozeer voor de oppas 's nachts, meer omdat je ook nog moet slapen in de tijd dat je kind wakker is.
Heb precies hetzelfde gedaan destijds.
Mijn onregelmatige baan was als alleenstaande moeder niet te combineren met m’n kinderen.

Nu, zo’n 10 jaar verder zijn ze groot genoeg dat ze alleen kunnen zijn en ben ik weer terug m’n oude branche ingegaan :)
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
18-01-2021 07:49
Je werkt om het weekend denk ik? Waarom gaan jullie niet voor een 5-5-2-2-verdeling? Bijv iedere maandag en dinsdag bij jou, iedere woensdag en donderdag bij hem, en dan vrijdag t/m zondag als jij niet werkt bij jou en het andere weekend bij hem. Een week is lang voor zo'n ukkie. En mogelijk kun jij 1 dag per week als vaste vrije dag aanvragen?
Ik heb precies deze regeling. Ook besproken met een orthopedagoog destijds omdat mijn kinderen ook jong waren. Hele jonge kinderen kunnen die week nog niet overzien en vijf is dan toch wel een beetje het maximale om de andere ouder niet te zien. Verder is het voor jezelf heel fijn om een vaste avond of twee bijvoorbeeld een sport te kunnen doen, als het weer kan. Bij een week op week af schema kun je niet aan die wekelijkse verplichtingen voldoen. Verder vond ik het ook handig op die jonge leeftijd - toen ze nog regelmatig ziek waren - dat die periode meestal overlapte zodat we op natuurlijke manier beiden ‘de sjaak’ waren en niet maar 1.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
18-01-2021 21:14
Bespaar allemaal de moeite oplossingen te bedenken, TO heeft gevraagd geanonimiseerd te worden.

Oh, dat kon wel maar nog even reageren hier was weer teveel moeite.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je dit nog leest TO.
Ik heb ook coouderschap vanaf dat dochter bijna 3 was.

Ik werk 5ploegendienst. 2ochtend 2 middag 2 nacht 4 vrij.
Dochter is bij mij van de middag na mn laaste nachtdienst tm de ochtend voor mn 1e middagdienst.
Ochtenddiensten kan ik dochter heel vroeg naar gastouder brengen.

Ik hoop dat jullie er uitkomen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Als uitzendkracht/flexxer/zzp'er in de zorg kun je je eigen rooster bepalen. Ideaal. (en naar mijn persoonlijke ervaring één van de weinige echt werkbare opties in dit soort situaties)
.
abracadabra schreef:
18-01-2021 23:05
Hmmm goede vraag. Toen wist ik nog niet wat ik nu wist. Dat er in elke relatie moeilijke periodes zijn en juist met kinderen dat je elkaar soms even niet meer vindt. Maar dat dat later beter kan worden.

Mijn ex is nog steeds een leuke man. En betrouwbaar en stabiel en aardig. Overigens zijn we nu na jaren wel allebei zo erg veranderd dat we nooit meer op elkaar zouden vallen.

Ik had nooit kunnen staan waar ik nu sta als ik bij hem had gebleven. Daarvoor heb ik na hem echt een hele ontwikkeling doorgemaakt die ik samen met hem niet had gemaakt. Door schade en schande wordt je wijs zeggen ze. Maar het was wel echt een harde leerschool en hoewel mijn kids er echt goed mee omgaan is het voor hun ook niet ideaal dat ze 2 huizen hebben. En ik weet niet of wie ik was geweest als ik bij hem was gebleven nou perse zo veel slechter zou zijn als wie ik nu ben.

Of klinkt dit heel onsamenhangend?
Nee hoor, ik vind het erg logisch klinken. De Abracadabra van nú had misschien wel met je ex die ontwikkeling kunnen doormaken, maar toen niet.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
18-01-2021 07:49
Je werkt om het weekend denk ik? Waarom gaan jullie niet voor een 5-5-2-2-verdeling? Bijv iedere maandag en dinsdag bij jou, iedere woensdag en donderdag bij hem, en dan vrijdag t/m zondag als jij niet werkt bij jou en het andere weekend bij hem. Een week is lang voor zo'n ukkie. En mogelijk kun jij 1 dag per week als vaste vrije dag aanvragen?
Wat vreselijk verwarrend voor zo'n kleintje
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
19-01-2021 12:56
Wat vreselijk verwarrend voor zo'n kleintje
Deze regeling hebben verschillende in mijn omgeving met kinderen die leeftijd en dat gaat prima. Wordt ook aangeradrn door mediators.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven