Het heen en weer krijgen van mensen

25-01-2021 17:22 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriendschap 1:

's Avonds laat een bericht gekregen via de app met de mededeling dat ouder is overleden. Natuurlijk direct een gecondoleerd berichtje teruggestuurd, ook geprobeerd te bellen, maar die avond verder geen contact kunnen leggen. Je gaat met een vervelend gevoel het bed in, zeker omdat je niet weet hoe en wat. De dag erop: gebeld, appje gestuurd dat ze altijd kunnen bellen of kunnen vragen om hulp, geen reactie. Langsgegaan, kaartje door de bus, want niemand thuis. Pas anderhalve week later hoor je weer wat: "Laten we bellen". Je geeft aan dat je altijd gebeld kunt worden, maar natuurlijk hoor je weer niks. Het is nu een maand terug en stik er maar in.

Vriendschap 2 (meer een kennis intussen nu):

Was een vriendschap, maar intussen al wat meer afstand genomen. Post dagelijks iets online voor haar volgers, hetzij op Twitter, hetzij op Facebook. Uit ervaring: wanneer je niets hoort of leest, dan wordt de spanning opgebouwd voor een ultieme post waar dan alle volgers allemaal over elkaar buitelen met de 'ohs' en 'ahs'.
Het zijn bijvoorbeeld de posts waar net weer even toevallig de nieuwe smartwatch op staat, maar dan ook wel zo gemaakt gefotografeerd dat je bijna een dubbele polsbreuk gehad moet hebben om de foto zo te kunnen maken. Of de foto's waarbij ze 'suggereert' dat ze toch echt wel bang is om de UK variant van Covid te krijgen, nadat ze al 2x eerder de normale variant heeft gehad.

Wat is dat toch met dat soort mensen? Is het egocentrisch? Is het onzekerheid?
Alle reacties Link kopieren
Zucht naar sensatie. Belangrijk gevonden te worden.

Die mensen weer ik zoveel mogelijk uit mijn leven, ze zijn dodelijk vermoeiend.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Huh???! Het is toch volstrekt logisch dat in geval van overlijden ouder iemand even minder beschikbaar is? Ik vind jouw reactie gekker dan die van de vriend, als ik eerlijk ben

Die van #2 zou ik onder mute zetten. Daar kan ik ook niet tegen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
25-01-2021 17:25
Huh???! Het is toch volstrekt logisch dat in geval van overlijden ouder iemand even minder beschikbaar is? Ik vind jouw reactie gekker dan die van de vriend, als ik eerlijk ben.

Nou ja, natuurlijk is het logisch dat ze iets minder beschikbaar zijn. Dat snap ik als geen ander. Maar je wilt toch ook wel weten of en zoja wanneer je kunt komen condoleren of dat je iets voor ze kunt betekenen op de 1 of andere manier. Dat vind ik ook een hele normale vraag om te stellen. Maar zelfs daar komt dan geen reactie op.
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld 1, had zelf gebeld. Voorbeeld 2 herken ik niet zo veel in, ik post heel weinig en als het al eens iets is, is het iets waar ik om heb moeten lachen...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouder is begin december overleden, ik liep over van dingen die geregeld moesten worden en daarna was ik op, ik had nog niet eens kunnen rouwen. Nu twee maanden later laat ik weer mondjesmaat mensen toe.
Pergamon schreef:
25-01-2021 17:25
Huh???! Het is toch volstrekt logisch dat in geval van overlijden ouder iemand even minder beschikbaar is? Ik vind jouw reactie gekker dan die van de vriend, als ik eerlijk ben

Die van #2 zou ik onder mute zetten. Daar kan ik ook niet tegen.
Ja ik heb de post ook meerdere keren gelezen of ik soms iets over het hoofd zag.
Alle reacties Link kopieren
Nummer 1 was misschien te veel in shock om te kunnen bellen. Dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, dus daar moet je vooral niet te zwaar aan tillen.

Nummer 2 snap ik niet.
Maar waarom belde jij niet even dan? Lijkt me toch heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Vriendschap 1 zou ik geen vriendschap noemen door jouw 'stik er maar in' uitspraak. Het draait nu eenmaal niet om jou. Als jouw 'vriendin' nog geen behoefte heeft om er over te praten of dit nog helemaal niet kan is dat aan haar.
Mijn vriendin wiens man vorig jaar plots overleed heeft aan iedereen gevraagd haar met rust te laten tot ze zelf contact opnam. Dat heeft 2 maand geduurd. Heb totaal niet gedacht dat ze er nu maar kon in stikken hoor. Shame on you.

Kennis 2: ik zie het probleem niet. Je hoeft die niet op insta of fb te volgen he?
Alle reacties Link kopieren
Geval 1 snap ik volkomen. Iedereen zegt ‘Laat het mij weten als ik iets voor je kan doen hè, bellen hè’. Die mensen zitten volop in allerlei geregel en rouw.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
25-01-2021 17:29
Maar waarom belde jij niet even dan? Lijkt me toch heel normaal.
Dat staat er toch. Heb ik gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er vijanden nodig met vrienden zoals jij. Koek koek!
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
25-01-2021 17:31
Mijn vriendin wiens man vorig jaar plots overleed heeft aan iedereen gevraagd haar met rust te laten tot ze zelf contact opnam.


Prima. Als dat gezegd wordt, dan kan ik er rekening mee houden. Maar het punt is dat je achteraf altijd het verwijt krijgt dat je 'er niet voor haar was'. Tenminste, bij deze. En daar heb ik dus wel moeite mee.
Attraverso schreef:
25-01-2021 17:31
Kennis 2: ik zie het probleem niet. Je hoeft die niet op insta of fb te volgen he?

Nee, doe ik ook niet meer. Na de laatste post over Covid en de zogenaamde 2x dat ze het eerder had gehad, ook ontvolgt en geblokkeerd.
Attraverso schreef:
25-01-2021 17:31
Vriendschap 1 zou ik geen vriendschap noemen door jouw 'stik er maar in' uitspraak. Het draait nu eenmaal niet om jou. Als jouw 'vriendin' nog geen behoefte heeft om er over te praten of dit nog helemaal niet kan is dat aan haar.
Mijn vriendin wiens man vorig jaar plots overleed heeft aan iedereen gevraagd haar met rust te laten tot ze zelf contact opnam. Dat heeft 2 maand geduurd. Heb totaal niet gedacht dat ze er nu maar kon in stikken hoor. Shame on you.

Kennis 2: ik zie het probleem niet. Je hoeft die niet op insta of fb te volgen he?
Nou inderdaad he, hoe durven ze, geen contact opnemen en de goede zorgen van TO niet aannemen. :bonk:
Ik snap beide voorbeelden ook niet. Bij de eerste moest jij natuurlijk bellen. Je was even niet de prioriteit, logisch toch?

En ik heb geen Facebook of Instagram of tiktok of Twitter, maar praat gewoon met m'n vrienden. Als hun social mediagedrag je stoort ligt dat wat mij betreft toch echt bij jezelf. Je hoeft niet te kijken.
FitsSprits schreef:
25-01-2021 17:35
Prima. Als dat gezegd wordt, dan kan ik er rekening mee houden. Maar het punt is dat je achteraf altijd het verwijt krijgt dat je 'er niet voor haar was'. Tenminste, bij deze. En daar heb ik dus wel moeite mee.
Da's nieuwe informatie. Heb je dat verwijt nu al gekregen? Je zegt dat dit bij haar "altijd" gebeurt, maar zo vaak verliezen mensen geen ouder.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zogenaamd gehad? Ik snap het niet precies. Zegt ze dat ze Corona heeft gehad terwijl dat niet zo is? Of is het meer zo dat je haar niet gelooft? Waarom zou dat niet waar kunnen zijn?
En als je je ergert aan iemands Social media gedrag, is het heel simpel: niet meer volgen. Maar dat doe je al niet meer, dus ik begrijp niet zo goed wat het probleem dan is.
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
25-01-2021 17:39
Da's nieuwe informatie. Heb je dat verwijt nu al gekregen? Je zegt dat dit bij haar "altijd" gebeurt, maar zo vaak verliezen mensen geen ouder.
Nou inderdaad!
Je mag best iets vollediger zijn, to.
Alle reacties Link kopieren
In voorbeeld 1 vind ik jou egocentrisch. Mijn moeder is nu 2 jaar dood en de eerste 2 maanden daarna was ik er voor niemand in mijn omgeving, vergat ik het bestaan van sommige vrienden (sorry) volledig, vergat ik mijn telefoon op te nemen en belde ik ook niet terug, ik was alleen maar aan het overleven en in een roes. En in de druk van de 100 dingen die je moet regelen en de wirwar aan emoties. Pas daarna kon ik weer contacten leggen. En als nu een vriendin van me een ouder of dierbare verliest (recent gebeurd) stuur ik wekelijks een kaartje of een cadeautje of bos bloemen, een lief appje, en verwacht ik helemaal niets terug in reactie of wat dan ook. Want het gaat gewoon even echt totaal niet om mij als er zoiets heftigs bij/met iemand gebeurt, klaar.

Voorbeeld 2: ja, vreselijk, trek ik ook niet in mijn omgeving en verban ik ook uit mijn sociale kring.
Alle reacties Link kopieren
dus zij is in de rouw en dan is ze egoïstisch dat ze niet aan jou denkt??
Ik vind het ook een beetje rare manier van omgaan met je vrienden.
Het ging even om haar, niet om jou - en ik vind het nogal opmerkelijk dat je het op een of andere manier toch weer om jou weet te laten draaien.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
25-01-2021 17:27
Nou ja, natuurlijk is het logisch dat ze iets minder beschikbaar zijn. Dat snap ik als geen ander. Maar je wilt toch ook wel weten of en zoja wanneer je kunt komen condoleren of dat je iets voor ze kunt betekenen op de 1 of andere manier. Dat vind ik ook een hele normale vraag om te stellen. Maar zelfs daar komt dan geen reactie op.


Als ze dat niet doorgeeft dan kan het condoleren dus niet. Dat laat je het bij een kaart, een pan soep op de stoep etc. En dan informeer je eens hoe het iemand gaat, na een maand, en dna na 2 weer eens. Dat "stik er maar in"na overlijden ouder voelt voor mij heel wereldvreemd. Kan ik me niks bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Over vriendschap 2: Pff echt verschrikkelijk zulke aandachtstrekkende mensen. Zo ken ik een exvriendin die op LinkedIn de blits maakt met haar zware leven van vroeger, de GGZ en haar super intelligente inzichten daarvan. Ware het niet dat 75% uit haar dikke duim komt.

Over vriendschap 1: hier zou ik even rustig de tijd nemen totdat zij weer komt met het initiatief. Mensen in rouw kunnen soms even geen ruimte voelen. Je zou over een paar weken nog een berichtje kunnen doen en je gevoel uiten, dat je het moeilijk vind dat je er niet voor haar kan zijn.
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt zelf wat moeite te hebben om je als een goede vriendin te gedragen. Iemand meerdere keren laat op de avond bellen als haar vader net overleden is, is op zijn zachtst gezegd niet zo gepast. En dan de volgende dag weer, en langsgaan, en een kaart... het komt nogal opdringerig op mij over. 1 simpel Whatsappje met “wat ontzettend rot, ik denk aan je, en ik ben buurt als ik iets voor je kan betekenen” is echt meer dan genoeg in de eerste week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven