passief agressief zwijgen, overgevoelig of niet?

26-01-2021 23:00 470 berichten
Met het risico genadeloos kritiek te krijgen, probeer ik toch eens wat meningen te vragen. Of herkenning. Of tips hoe te reageren.

Ik merk nl. dat bepaald gedrag in mijn allergiezone zit en neig ernaar mezelf boos te gaan voelen, wat natuurlijk olie op het vuur is. Als er herkenning is, ben ik benieuwd hoe jullie (anders/beter) reageren.

Korte situatieschets: mijn ex kon makkelijk en snel boos worden, omdat veel dingen die ik zei erg persoonlijk werden voor hem. Doordat ik dit gedrag jarenlang om me heen heb gehad, ben ik daar heel erg allergisch voor geworden. Waar een ander haar schouders ervoor ophaalt en denkt, je zal je bui wel niet hebben, merk ik dat ik dat nu ook al moeilijk kan bij intieme anderen.

Mijn broer en schoonzus (zij is al bijna 30 jaar in mijn leven) zijn eigenlijk mijn enige familie en zij zijn beiden best dominant (ik zelf overigens ook hoor), waarbij mijn schoonzus ook verbaal niet op haar mondje gevallen is.

Nu valt het me de laatste paar jaar steeds vaker op dat mijn schoonzus een trekje heeft, dat lijkt op gedrag van mijn ex. Namelijk als ik met mijn broer een onderwerp bespreek (of met haar) waar zij bijzit en waar zij een andere mening heeft, dan merk ik al heel snel dat ze geirriteerd wordt en dat er een soort snijdende spanning in de lucht gaat hangen. Dan komen er opmerkingen uit haar mond als "ja uh, moet je eens horen", op een pinnig toontje. Ik merk dat dit de gesprekken tussen mij en mijn broer dood slaat, want we voelen beiden dat ze het er niet mee eens is en eigenlijk ook dat ze het maar belachelijk vindt dat wij het daar over hebben en dat we maar liefst het onderwerp moeten afkappen.

De laatste tijd (als in de laatste maanden) probeer ik het gesprek dan open te breken, door te vragen 'raak je hier geirriteerd om? Waarom dan?' en dan komt er vaak zo'n korte bozige reactie. En omdat ik dit sterk herken als gedrag van mijn ex, zet dit meteen bij mij mijn irritatie in. Ik voel me gewoon boos worden op haar en denk dingen als 'rot dan op, ik zit hier met mijn broer te praten, bemoei je er niet mee als het je niet aanstaat' en het maakt dat ik het contact uit de weg probeer te gaan met haar, omdat ik slecht kan dealen met die snelle irritaties van haar uit.

Ik ben er ook vrij gevoelig voor geworden, maar ik kan in 1 middag of avondje bezoek wel 3 a 4 keer zo'n koude ijswind voelen, waarbij ik gewoon wéét ohoh, ik heb weer iets gezegd/gedaan wat haar niet aanstaat.

Hoe gaan jullie om met zo iemand in je omgeving? Begrijp me niet verkeerd, het contact is me dierbaar, ik besef me dat het ook een eigen pijnpunt is, want ik kan best slecht tegen dat geirriteerde (imo) dominante gedrag. Ik had er een grondige hekel aan bij mijn schoonvader, bij mijn ex en nu loop ik er steeds vaker tegenaan bij mijn schoonzus.

Ik weet dat ik dominant ben, maar soms heb ik het gevoel dat er nog altijd baas boven baas is en dat leidt tot conflict en dat wil ik niet. Met mijn broer ga ik dit zeker niet bespreken, want ze is heel goed voor hem, maar heeft thuis duidelijk de broek aan. En ik wil geen onrust veroorzaken in hun huwelijk of ruzie krijgen met mijn broer hierom.
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 01:00
0.43% gewijzigd
Laat je broer voortaan alleen naar jou toekomen. Je mag toch nog maar 1 bezoeker ontvangen, dus mooie reden om zijn vrouw voorlopig niet meer te hoeven zien.
redbulletje schreef:
26-01-2021 23:18
Laat je broer voortaan alleen naar jou toekomen. Je mag toch nog maar 1 bezoeker ontvangen, dus mooie reden om zijn vrouw voorlopig niet meer te hoeven zien.
Het ontlopen van iemand IS idd een oplossing, maar niet de oplossing die ik zoek.
Dan komen er opmerkingen uit haar mond als "ja uh, moet je eens horen", op een pinnig toontje.


Dat is niet zwijgen toch?
Je kunt dan in elk geval 'ns openhartig met elkaar praten over deze kwestie.
Er is geen oplossing. Of je moet gewoon niet zo aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie beide betweters? Ik herken er wel wat van namelijk. Als betweter trek ik het erg moeilijk om een andere betweter te treffen. Daar zul je bij mij niet veel van merken, maar de andere partij gaat op een gegeven moment net zo op slot of wordt valsig als jouw schoonzus. Kennelijk zitten jullie in elkaars allergie.
Alle reacties Link kopieren
Overweeg de gedachte eens dat ze net zo veel irritatie heeft opgebouwd naar jou.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Klopt Luci. Dat is een reactie op een vraag of er wat is. Dan krijg ik meestal zoiets te horen.

De laatste keer (eergisteren) had ik met mijn broer een soort filosofisch gesprekje over man/vrouw verschillen. Waarbij mijn broer denkt dat vrouwen minder gemeen zijn dan mannen. En dat was ik met hem aan het bediscussieren (dat ik nl. denk dat dat niet waar is). En schoonzus hoorde dit vanuit de keuken, kwam erbij in de woonkamer, waarbij ik de bui voelde hangen, nl. grote irritatie, maar ze zei niks.

Broer en ik vielen stil, omdat er een ijswind binnenkwam die je bijna kon vastpakken. Ik vroeg of ze zich irriteerde en toen kwam de reactie, "ja hoor eens, ik weet niet of jullie dit nou een zinnig gesprek vinden, maar ik vind het storend en complete onzin! We weten allemaal dat er een groot verschil is tussen agressie m/v en dit soort gesprekken vind ik alleen maar sfeerbepalend."

PUNT

Zodat het even duidelijk is (subtiel, not) dat de punt niet gezegd werd, maar wel uitgezonden als teken dat we onze waffel nu moesten houden. En écht, als ik ergens een soort opborrelende irritatie van krijg, dan is het van types als mijn ex schoonvader, mijn eigen ex en nu ook mijn schoonzus die zo'n onuitgesproken PUNT en daarmee klaar, houding heeft en anders (....ga ik hier heel ijzig en boos zitten zijn).
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 23:37
0.08% gewijzigd
Ik zou het ook op een goed gesprek gooien, open en eerlijk vertellen wat het met je doet als je zo reageert en of jij dat gedrag uitlokt en op welke manier? Misschien heeft ze een heel andere reden voor haar gedrag, het kan ook zijn dat ze relatieproblemen heeft met je broer. Daarnaast kan het zijn dat je sowieso minder pikt van niet familieleden.
feow schreef:
26-01-2021 23:29
Overweeg de gedachte eens dat ze net zo veel irritatie heeft opgebouwd naar jou.
Ja dat dacht ik ook. Zij zou wellicht ook de vraag stellen over to: hoe gaan jullie om met zo iemand in je omgeving.
diyer schreef:
26-01-2021 23:30
Klopt Luci. Dat is een reactie op een vraag of er wat is. Dan krijg ik meestal zoiets te horen.

De laatste keer (eergisteren) had ik met mijn broer een soort filosofisch gesprekje over man/vrouw verschillen. Waarbij mijn broer denkt dat vrouwen minder gemeen zijn dan mannen. En dat was ik met hem aan het bediscussieren (dat ik nl. denk dat dat niet waar is). En schoonzus hoorde dit vanuit de keuken, kwam erbij in de woonkamer, waarbij ik de bui voelde hangen, n;. grote irritatie, maar ze zei niks.

Broer en ik vielen stil, omdat er een ijswind binnenkwam die je bijna kon vastpakken. Ik vroeg of ze zich irriteerde en toen kwam de reactie, "ja hoor eens, ik weet niet of jullie dit nou een zinnig gesprek vinden, maar ik vind het storend en complete onzin! We weten allemaal dat er een groot verschil is tussen agressie m/v en dit soort gesprekken vind ik alleen maar sfeerbepalend."

PUNT

Zodat het even duidelijk is (subtiel, not) dat de punt niet gezegd werd, maar wel uitgezonden als teken dat we onze waffel nu moesten houden. En écht, als ik ergens een soort opborrelende irritatie van krijg, dan is het van types als mijn ex schoonvader, mijn eigen ex en nu ook mijn schoonzus die zo'n onuitgesproken PUNT en daarmee klaar, houding heeft en anders (....ga ik hier heel ijzig en boos zitten zijn).
Je vraagt toch zelf of ze zich ergert/geïrriteerd is?! Dan geeft ze antwoord, is het niet goed. Als je het antwoord niet wil horen, stel de vraag dan niet en voer gewoon je gesprek met je broer.
Wat een gezeik.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 23:45
0.03% gewijzigd
KamilleT schreef:
26-01-2021 23:24
Kennelijk zitten jullie in elkaars allergie.
Klopt. Enorm zelfs. Ik merk het de afgelopen jaren steeds vaker. Het zijn de dingen die ik anders doe of anders vind, waarbij ik steeds vaker en vaker irritatie van haar tref. En ik probeer het open te breken, omdat ik liever heb dat ze zich uitspreekt ipv een soort noordpool ijswind van het ene op het andere moment. Ik ben me zo vaak niet eens bewust van haar irritatie, totdat ik weer ijs vang. En ik vind het toch een partijtje ergerlijk worden. Ik heb vaak het gevoel dat ik maar half kan denken, vinden of doen wat ik doe, of het is weer mis.
En ik vind het vooral ook heel jammer dat dit ook het contact beinvloedt met mijn broer en neefjes. Dat ik steeds minder op mijn gemak ben daar.
Kan het zijn dat als je met je broer discussieert/filosofeert dat het er vrij heftig aan toe kan gaan? Misschien ervaart zij dat als ruzie-achtig of triggert het bij haar een negatieve associatie. En dat ze denkt ' Oh jee, dat gaan we weer, het was net zo gezellig en nou wagen ze zich op glad ijs'. Ik weet niet hoor, maar zou dat mee kunnen spelen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in de familie 2 stromingen: degenen die dominant in het gesprek aanwezig zijn en twee die zichzelf niet verbaal vaardig vinden en daar soms verongelijkt over zijn.
Die kunnen ook zo reageren, 'gaan we het nu serieus hebben over dat uitgekauwde onderwerp'...
Bij voorkeur met schrille overslaande stem en rode koontjes middenin het gesprek.
De rest liep net warm.
Ik heb een te grote plaat voor mijn kop om de sfeer al eerder te voelen omslaan.
Ik vind het soms jammer omdat ik dan niet meer mijn fantastische punt kon maken. Maar ik vat het meer op als: ik wil ook in dit gesprek meedoen maar hier kan ik niks mee.
Maar dat is omdat ik bij deze mensen dus weet dat het eerder onzekerheid is.
Wat mijn ergernis is, is dat ik probeer op een leuke manier de sfeer te sturen en dat dit altijd zo negatief is.
Kom dan zelf eens met wat leuks, denk ik dan.
Hun verwijt is weer dat er op hun anekdotes niet zo leuk wordt gereageerd. Als kind heb ik weleens geroepen: vertel dan eens iets normaals 🤭
Maar zo werkt het niet en dat is niet aardig.
Omdat ik makkelijker ben en op dat moment niet boos vind ik het niet moeilijk om te schakelen, ik ben flexibel en hun ergernis is groter dan het ongemak.
Plus we zitten met meer in hetzelfde schuitje.
Ik kom om het gezellig met iedereen te hebben dus ik zie het maar als een signaal.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
26-01-2021 23:30
.

De laatste keer (eergisteren) had ik met mijn broer een soort filosofisch gesprekje over man/vrouw verschillen.

En dat was ik met hem aan het bediscussieren (

). En schoonzus hoorde dit vanuit de keuken,

, en dit soort gesprekken vind ik alleen maar sfeerbepalend."
Was het een scherp-op-de-schede-discussie ?
Sfeerbepalend klinkt namelijk niet echt als een filosofisch gesprek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Klonkje schreef:
26-01-2021 23:41
Kan het zijn dat als je met je broer discussieert/filosofeert dat het er vrij heftig aan toe kan gaan? Misschien ervaart zij dat als ruzie-achtig of triggert het bij haar een negatieve associatie. En dat ze denkt ' Oh jee, dat gaan we weer, het was net zo gezellig en nou wagen ze zich op glad ijs'. Ik weet niet hoor, maar zou dat mee kunnen spelen?
Of juist de dominee-stijl; het prediken van je eigen mening als ware het de absolute waarheid, en dan soms ook nog met opgeheven vingertje.
Of meer quasi-filosofisch geleuter over onzinnige onderwerpen (zoals uit het voorbeeld van to). Ik vind dat soort gesprekken ook altijd dodelijk vermoeiend.
Zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Geronimo2 schreef:
26-01-2021 23:31
Ik zou het ook op een goed gesprek gooien, open en eerlijk vertellen wat het met je doet als je zo reageert en of jij dat gedrag uitlokt en op welke manier? Misschien heeft ze een heel andere reden voor haar gedrag, het kan ook zijn dat ze relatieproblemen heeft met je broer. Daarnaast kan het zijn dat je sowieso minder pikt van niet familieleden.
Helaas heb ik de afgelopen jaren wat gesprekken gehad met haar, dat ze idd heeft gezegd zich soms te irriteren, maar niet weet waarom. Ja, omdat ik anders ben dan haar. Ik heb toen aangegeven dat ik dat best vervelend vond, omdat ik het voel, merk en niet weet wat ze van mij verwacht. Maar ik vind het ook niet fair, want wat kan ik ermee? Tenzij ik een ander word. Ik probeer het contact te beperken nu. Maar mijn god, het gaat wel moeizaam.

Maar ik denk dat het enige antwoord schuilt in elkaar toch maar uit de weg gaan, want nu na jaren verergert het alleen maar ipv dat het minder wordt. Het is verergert toen mijn ex en ik uit elkaar gingen en heel af en toe eens vroeg om een keertje extra langs te mogen komen. Dat heeft haar denk ik enorm geirriteerd en daar kon ze helemaal niks mee dat wij uit elkaar gingen.

Na ja, ik ga nu slapen. Maar merkte nav een ander topic dat het me toch weer bezighield en als ik nu denk aan het contact met mijn broer en schoonzus, dat ik vooral spanning voel. En dat vind ik verdrietig. Dat ik dus daardoor bang ben om bij mijn broer langs te gaan en ik voel me toch al beperkt in familie.
Alle reacties Link kopieren
maar ik kan in 1 middag of avondje bezoek wel 3 a 4 keer zo'n koude ijswind voelen, waarbij ik gewoon wéét ohoh, ik heb weer iets gezegd/gedaan wat mevrouw niet aanstaat.
Wordt alles meteen een “ discussie “ / “ preek “ / monoloog ?
Dat je bijvoorbeeld “ aanslaat “ bij alles met een link naar gezond eten / het onvermogen van de trainer van cluppie X / het klimaat / politiek / etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
26-01-2021 23:44
Was het een scherp-op-de-schede-discussie ?
Sfeerbepalend klinkt namelijk niet echt als een filosofisch gesprek.
Nee. Zeker niet. We waren nog maar 5 minuutes bezig, geen verheven stemmen, ik probeerde wat voorbeelden te geven (meisjes op de middelbare school, meidenvenijn, etc.) en hij 'ja maar het zijn mannen die oorlogen voeren' en er was niks verhits aan. En schoonzus is bepaald niet op haar mondje gevallen. Voert zelf de grootste discussies (als het in haar straatje past zeker). Maar ze vond dat ik onzin zat te vertellen, want de feiten waren nu eenmaal zo dat mannen agressiever zijn. Dusssss. *insert irritatie*

Maar het had net zo goed iets anders kunnen zijn. Twee weken geleden opperde ik dat we misschien een beetje extra aandacht aan een wat verder familielid konden besteden en zij vond dat dikke onzin, want ze bepaalt zélf wel waar ze haar tijd insteekt en dat doet ze alleen maar bij de mensen waar ze wat me heeft *insert koudefront van hier tot Tokio*.
We zijn redelijk zwijgend zakelijk vriendelijk uit elkaar gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak jij het zo vreselijk groot?

Wat hebben je ex en je ex-schoonvader hier mee te maken?

Waarom gebruik je woorden als ‘dominant’, ‘baasbovenbaas’, ‘ijswind’ en ‘mevrouw’?

Jij lijkt jezelf op te jutten met het creëren van weer een monster en jezelf (en ook je broer) te plaatsen als slachtoffers van Groot Onrecht.
Dat mag allemaal hoor, maar volgens mij is dit heel erg niet de weg naar een prettiger omgang.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
26-01-2021 23:57
Waarom maak jij het zo vreselijk groot?

Wat hebben je ex en je ex-schoonvader hier mee te maken?

Waarom gebruik je woorden als ‘dominant’, ‘baasbovenbaas’, ‘ijswind’ en ‘mevrouw’?

Jij lijkt jezelf op te jutten met het creëren van weer een monster en jezelf (en ook je broer) te plaatsen als slachtoffers van Groot Onrecht.
Dat mag allemaal hoor, maar volgens mij is dit heel erg niet de weg naar een prettiger omgang.
Ja. Ook weer mee eens.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
26-01-2021 23:56
Nee. Zeker niet. We waren nog maar 5 minuutes bezig, geen verheven stemmen, ik probeerde wat voorbeelden te geven (meisjes op de middelbare school, meidenvenijn, etc.) en hij 'ja maar het zijn mannen die oorlogen voeren' en er was niks verhits aan. En schoonzus is bepaald niet op haar mondje gevallen. Voert zelf de grootste discussies (als het in haar straatje past zeker). Maar ze vond dat ik onzin zat te vertellen, want de feiten waren nu eenmaal zo dat mannen agressiever zijn. Dusssss. *insert irritatie*

Maar het had net zo goed iets anders kunnen zijn. Twee weken geleden opperde ik dat we misschien een beetje extra aandacht aan een wat verder familielid konden besteden en zij vond dat dikke onzin, want ze bepaalt zélf wel waar ze haar tijd insteekt en dat doet ze alleen maar bij de mensen waar ze wat me heeft *insert koudefront van hier tot Tokio*.
We zijn redelijk zwijgend zakelijk vriendelijk uit elkaar gegaan.
Misschien vindt ze je dwingend, of bemoeizuchtig, of zwaar op de hand.
Kun je het voortaan niet simpel en luchtig houden en niet overal je mening over geven ; kijken of dat scheelt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zijn jullie opvattingen heel verschillend en gaan die discussies er hevig aan toe? Zou het opbouwende frustratie kunnen zijn, omdat jullie zo verschillen?

Of kan het heel ergens anders liggen. Bijvoorbeeld jij en zij zijn dominant. Broer kan misschien minder weerwoord aan je geven en dat trekt zij dan niet? Dat je je als het ware je op haar territorium begeeft en ze dat zo denkt te moeten bewaken?
Andere optie, het ligt aan jou en je bent gevoelig voor kritiek. Aangezien je het met meer mensen hebt.

Gewend om over mensen heen te walsen en dat dat bij andere dominante mensen niet te doen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven