Ingewikkelde situatie met mijn vriend en zijn vriend

20-02-2021 08:44 136 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben al meer dan een jaar gelukkig met mijn vriend. Mijn vriend is erg gedreven en staat dit jaar op de landelijke lijst voor een politieke partij. Hij heeft hier keihard voor gewerkt en ik ben supertrots op hem. Zijn familie en vriendengroep is erg blij voor hem en steunt hem, gaan allemaal op hem stemmen. Heel fijn om te zien. Maar nou is er 1 vriend, die wat raar doet. Dit is een vriend die in het algemeen wat snel jaloers lijkt (op anderen). Het valt de anderen in de vriendengroep ook op, en sommigen vermijden hem zelfs wat omdat ze hem arrogant vinden. Ik zelf mag hem om eerlijk te zijn niet zo, hij praat ontzettend veel over zichzelf, pocht vaak met zijn bezittingen en werk en lijkt gewoon niet zoveel empathie te hebben. Op andere momenten echter, is het een prima en aardige vent.
Nu was hij laatst bij ons voor een etentje. Echt helemaal vanuit het niets, zei hij ineens “ nou, mijn stem gaat dit jaar naar partij X!” (Niet de partij van mijn vriend). Al zijn andere vrienden hadden al gezegd dat ze op hem zouden stemmen. Ik dacht even dat deze vriend een grapje maakte, maar hij was doodserieus. Mijn vriend reageerde normaal, met “ok, prima keuze”. Maar na het etentje vroeg ik aan mn vriend wat hij ervan vond en zei dat zijn vriend helemaal zelf mag weten waar hij op stemt, maar dat hij toch wel een beetje teleurgesteld was dat hij zo expliciet moest noemen dat hij NIET op hem ging stemmen. Het voelde voor hem een beetje als een steek onder water. En zo heb ik het eerlijk gezegd ook ervaren. Mijn vriend had even de tijd nodig om te bedenken wat hij ermee wil, het stelde hem in ieder geval teleur.

Nu heb ik echter morgen een afspraak staan met de vriendin van die vriend. We gaan een stuk wandelen. Mijn dilemma; laat ik dit doorgaan of niet? Want we zouden eerst koffie drinken bij hun thuis, maar momenteel heb ik even geen zin om die vriend te zien, ik ben nog best geïrriteerd. Mijn vriend zei dat ik gewoon moest gaan, die vriendin kan er ook niks aan doen. Maar ik zelf weet niet zo goed wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen? En vinden jullie het ook niet tof hoe die vriend tegen mijn vriend deed?
Is zijn goed recht om te stemmen op een partij waarvan de standpunten hem aanspreken, ik zou ook niet stemmen op een partij die ik niks vind omdat een vriend toevallig lid is van die partij. En waarom doe jij moeilijk? Je vriend vind het zo te lezen geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat je je niet zo moet aanstellen. Omdat je vrienden bent betekent het niet dat je op dezelfde partij stemt en al helemaal niet dat je daarom ook op je vriend stemt omdat hij zich verkiesbaar stelt.

Misschien bracht hij het niet zo tactisch, maar wilde hij gewoon eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zij hoeft geen slachtoffer te worden van zijn gedrag.

Als je iets van hem vindt dan zeg je dat.

En het is ook inherent aan waar je vriend mee bezig is: politiek is niet voor bange mensen. Hij gaat nog veel rottere dingen dan dit meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Laat politiek los staan van vriendschap.
Alle reacties Link kopieren
He? Jij maakt het nodeloos ingewikkeld. Wat heeft zij er mee te maken met wat er voorgevallen is? Waarom maak jij het überhaupt zwaarder dan je vriend het maakt.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Westerpaviljoen schreef:
20-02-2021 08:48
Zij hoeft geen slachtoffer te worden van zijn gedrag.

Als je iets van hem vindt dan zeg je dat.

En het is ook inherent aan waar je vriend mee bezig is: politiek is niet voor bange mensen. Hij gaat nog veel rottere dingen dan dit meemaken.
Slachtoffer van welk gedrag?
Maar zij heeft toch ook niets te maken met de uitspraken van haar vriend? Daarnaast is het niet vreemd dat je de partner van een vriendin niet zo leuk vindt, mijn beste vriendin is met een hele rare vent getrouwd maar het gaat mij om mijn vriendin en als ze gelukkig met hem is dan kan ik alleen gelukkig zijn voor haar. Je laat je te veel meeslepen in iets wat je persoonlijk niet eens echt aan gaat. Ik zou toch echt neutraler in de situatie gaan staan.
Ik vind het best raar om op iemand te stemmen omdat het je vriend is...?

Je stemt toch op een partij/persoon om heel andere redenen?

Kortom, ik snap je probleem niet en ik vind het eerder voor de betreffende vriend spreken dan tegen dat hij zich niet laat beïnvloeden en zich ook gewoon uitspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Dus al de vrienden van je vriend moeten van jou op hem stemmen en mogen geen eigen mening meer hebben en anders ga je afspraakjes afzeggen....Ok?!? Ik vind jou raarder dan de hele situatie. Sta je zelf wel open voor anderen en verschillende meningen? Wat heeft zijn vriendin jou gedaan, daar je haar de rekening wil presenteren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
20-02-2021 08:52
Dus al de vrienden van je vriend moeten van jou op hem stemmen en mogen geen eigen mening meer hebben en anders ga je afspraakjes afzeggen....Ok?!?
Nee, dat zeker niet! Maar het was meer hoe hij het bracht. vanuit het niets, en leek echt op een soort provocatie. Hij had ook gewoon niks kunnen zeggen
Alle reacties Link kopieren
Onverdraagzaamheid wat betreft politieke voorkeur vind ik de kwalijkste eigenschap.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind dat je vriendschap en politiek moet scheiden.

Ik snap dat het leuk is als je vrienden je (jou vriend in dit geval) wél steunen. Maar dat zegt niet over dat je dat in een vriendschap ook hoort te doen.

Eigen levens, en ook eigen belangen/afwegingen
Alle reacties Link kopieren
Miertjebel schreef:
20-02-2021 08:54
Nee, dat zeker niet! Maar het was meer hoe hij het bracht. vanuit het niets, en leek echt op een soort provocatie. Hij had ook gewoon niks kunnen zeggen
Nou en.

Wanneer jij het loslaat is het allemaal niet ingewikkeld.

Wat heeft zijn vriendin daar mee te maken?
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-02-2021 08:57
6.90% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Miertjebel schreef:
20-02-2021 08:54
Nee, dat zeker niet! Maar het was meer hoe hij het bracht. vanuit het niets, en leek echt op een soort provocatie. Hij had ook gewoon niks kunnen zeggen
Tja, in de politiek zal hem nog wel vaker het vel over zijn oren getrokken worden en zullen meer mensen het niet eens zijn en dat ook uitspreken. Kunnen jullie daar wel tegen?
Alle reacties Link kopieren
Je wordt boos dat er geen vriendjespolitiek is? Mooi toch, die democratie.
vampierprinsesje wijzigde dit bericht op 20-02-2021 09:03
3.50% gewijzigd
Gottegot. Hele alinea met ‘bewijzen’ dat deze vriend écht echt echt niet leuk is. En dan nog het léf om op een politieke partij te stemmen waar je achter staat Ipv op een vriend die toevallig in de politiek zit! Dat móet wel jaloezie zijn!
Gek ook wel dat de hele vriendengroep en familie op hem gaat stemmen. Ik ken ook wel wat mensen in de politiek. Paul Blokhuis bijvoorbeeld. Superleuke man, echt heel aardig. Kundig ook. Maar ik ga toch niet op hem stemmen omdat ik hem aardig vind? Lokaal ken ik best veel mensen die wethouder zijn of in gemeenteraad zitten. Leuke mensen. Doe ik wel eens iets leuks mee. Ik stem niet op ze omdat we het politiek niet met elkaar eens zijn. Maar dat is vast omdat ik mega jaloers ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat is hier ingewikkeld aan? Helemaal niks, behalve dat jij dramatisch loopt te doen over een niet zo tactische opmerking waar die vriend het volste recht toe heeft.

Ga zelf alsjeblieft niet in de politiek als je hier al door overweegt de afspraak met iemand die er weinig mee te maken heeft af te zeggen.

Ik hoop oprecht voor je dat dit het grootste probleem uit je leven blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je een hoop drama maakt voor iemand wiens vriend oud genoeg is om op de kieslijst te staan. Het zijn de landelijke verkiezingen hè, of is hij verkiesbaar voor de leerlingenraad?

Hoe dan ook, je gedraagt je niet echt als een first lady.
Miertjebel schreef:
20-02-2021 08:54
Nee, dat zeker niet! Maar het was meer hoe hij het bracht. vanuit het niets, en leek echt op een soort provocatie. Hij had ook gewoon niks kunnen zeggen
Ja gek hè? Dat is wat politiek doet: tegen iemand die overtuigd VVD stemt roepen dat jij heus SP gaat stemmen. Meestal leidt dat tot wat discussie of grappen over en weer. Als je dat persoonlijk gaat nemen dan is politiek niet zo je ding.

En jou gaat het toch eigenlijk helemaal niks aan? Dat je vriend nr 5 is op lijst van Jezus Leeft is niet per se een prestatie en al helemaal niet jouw prestatie.
anoniem_64062c7ab7b55 wijzigde dit bericht op 20-02-2021 09:03
14.80% gewijzigd
Hij heeft het recht om te stemmen op wie hij wil. En hij is zo eerlijk om dat te zeggen. Best kans dat veel mensen in jullie omgeving niet op jouw vriend stemmen, gewoon omdat ze op een andere partij willen stemmen, maar dat niet willen zeggen.
Kees van der Staaij lijkt me een heel aardige buurman, maar als hij mijn buurman zou zijn zou ik toch niet op hem stemmen. Raar dat jij je persoonlijk aangevallen voelt als iemand eerlijk is over zijn voorkeur voor een andere partij.

Jij hebt het recht om iemand niet zo aardig te vinden, ook al zit hij in de vriendengroep. Je hoeft niet 1 op 1 met hem af te spreken. En als je haar wel aardig vindt, is het prima om met haar iets leuks te doen zonder hem te hoeven zien.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je je ermee bemoeien? Dat is toch iets tussen jouw vriend en zijn vriend?
Die vriend mag stemmen op wie hij wil, en dat snap je zelf ook wel, en zo te horen begrijpt je vriend dat ook wel. Als er vanuit het niets ineens wordt gezegd “ik stem op x” snap ik ook wel dat dat wat raar kan overkomen, zeker als er niet om is gevraagd, het kan een steek onder water zijn. Maar ook dat weet je niet tot je het vraagt, in plaats van bij voorbaat je conclusies trekken.
Als je vriend teleurgesteld is moet hij die vriend gewoon vragen hoe het zit, misschien was hij inderdaad aan het stoken, maar misschien is hij zich van geen kwaad bewust.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het hele probleem niet. Als jullie hem zo niet mogen, waarom nodig je hem thuis uit? Waarom spreken jullie af? Hij kan dan wel lelijke eigenschappen hebben maar jn zijn gezicht doen alsof jullie vrienden zijn en zo over hem praten achter zijn rug om is ook een lelijke eigenschap.
Butterflywhy schreef:
20-02-2021 09:04
Ik snap het hele probleem niet. Als jullie hem zo niet mogen, waarom nodig je hem thuis uit? Waarom spreken jullie af? Hij kan dan wel lelijke eigenschappen hebben maar jn zijn gezicht doen alsof jullie vrienden zijn en zo over hem praten achter zijn rug om is ook een lelijke eigenschap.
Dat is de prijs van een vriend in de politiek: stemmen werven en etentjes houden, ze is nu een publiek persoon en ‘de vrouw van’.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven