het man-chain fenomeen?

20-02-2021 14:30 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even luchtig nerden over mannen (vrouwen?) en relaties.

Ik besefte opeens dat in mijn vallen-op-een-man/ een man opmerken een patroon zit.

Stel, het begon allemaal toen ik voor het eerst oog voor mannen kreeg. Ik was erg gecharmeerd van Pietje. Hij had zwart haar, bruine ogen, een haakneus en ingevallen wangen (mijn standaard yum-pakket). Met Pietje werd het natuurlijk niets, maar hij werd wel een soort oer-type wat ergens in mijn brein opgeslagen werd. X tijd later zag ik opeens een man met zwart haar, blauwe ogen en haakneus. Ergens in mijn brein ging een alarmbelletje af: "pling, genoeg overlap met Pietje, ergo, dit is een Leuke Man (TM)", en nu werd ik helemaal zwijmel van deze man, laten we hem Jantje noemen.

Ook dit ging op een gegeven moment weer voorbij, maar toen begonnen mij ook mannen op te vallen die "op Jantje leken", maar bv ipv zwart haar blond haar hadden etc etc etc.

Oftewel, laten we zeggen dat elke man 5 eigenschappen heeft, en als je een man leuk vindt worden die 5 eigenschappen in je brein opgeslagen als LEUK. Als er dan vervolgens een man voorbijkomt met 3 van deze eigenschappen, plus twee nieuwe, dan is dat voldoende om het LEUK-centrum in je brein te activeren en die man geïnteresseerd te raken. Vervolgens worden zijn twee "extra" eigenschappen ook aan het LEUK-centrum toegevoegd, tot je dus 17 mannen verderop opeens met een blond mopsneusje met blauwe ogen en bolle wangetjes zit, die je ook heel leuk vindt, puur door de "linked chain"

Wie herkent dit?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Eh nee totaal onherkenbaar eerlijk gezegd.
huh wait what? nooit van gehoord! hahaha!
Maar klinkt wel als een leuke theorie
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb geen LEUK-centrum en luchtig nerd ook nooit.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Haha, nee, niet herkenbaar.
Ik ben op mensen gevallen, en die zagen er allemaal anders uit.
Dat Leuk-centrum van mij was dus van origine al erg uitgebreid
Neen, ik niet, zoveel relaties heb ik niet gehad. Maar je hebt het wel in een erg leuk-om-te-lezen-tekst gegoten en misschien is dit totaal off-topic, maar dat is ook een informatieve bijdrage (vind ik).

Ik zie heel goed wat jij bedoelt en ik geloof er ook in. Maar geen herkenning.
Ik val doorgaans op donkerharige mannen, maar heb een keer een hele blonde blauwogige scharrel gehad waarmee ik ontzettend geile seks had. Wanneer ik een man zie die op hem lijkt vraag ik me altijd even af of hij ook zo goed in bed zou zijn. Waarschijnlijk niet natuurlijk. Verder herken ik jouw theorie niet. Ik heb gewoon een bepaald type dat mij aanspreekt en dat is redelijk onveranderd gebleven.
Ik heb te weinig relaties gehad om de vorige van invloed te laten zijn op de volgende. Als ik scharrels en FWB meetel, zit er niet echt lijn in. Eerder contrast. Elke keer iets anders proeven, zou je kunnen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dat bij mij zo werkt. Ik vind mannen met krullen erg aantrekkelijk, maar ik heb er nog nooit een gehad met krullen. Dat is toch ook apart? De gemene deler bij exen en huidige partner is dat ze donkerblond tot donker haar hadden en in 90% van de gevallen blauwe ogen. Misschien is dat toeval. Ze waren ook allemaal of het oudste kind binnen hun gezin óf de enige jongen. Dat is denk ik wel een soort zoekt soort als oudste kind.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
20-02-2021 14:41
Nee, ik heb geen LEUK-centrum en luchtig nerd ook nooit.
Een ZUUR-centrum heb je gelukkig wel, heb je toch wat.

Ik herken dat wel, maar heb er nooit zo over nagedacht. Ik ga in elk geval voor donker haar, bruine ogen en liefst wat vlees op de ribben. Dat vind ik al snel leuk.
liebeskind² wijzigde dit bericht op 20-02-2021 15:32
0.29% gewijzigd
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een beetje met je mee. Mijn eerste crush had bruine ogen, donker haar (kortom: tall, dark and handsome :P). Dat is wel altijd mijn type gebleven. Maar ik wijk er net zo makkelijk ook weer vanaf. Voor mij is dat namelijk maar een eerste oogopslag en karakter, houding en persoonlijkheid zijn veel doorslaggevender.
Toevallig heb ik mazzel en heb ik al tig jaar tall, dark and handsome in huis, met ook nog eens een persoonlijkheid waar ik op val. :)
Hele leuke en originele invalshoek, maar het enige dat mijn exen gemeen hebben qua uiterlijk, is dat geen van allen in het vakje 'super knap' past. Ze hebben allemaal interessante 'schoonheidsfoutjes'.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
20-02-2021 15:10
Hele leuke en originele invalshoek, maar het enige dat mijn exen gemeen hebben qua uiterlijk, is dat geen van allen in het vakje 'super knap' past. Ze hebben allemaal interessante 'schoonheidsfoutjes'.
Eigenlijk zijn dat de leukste....
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Wat leuk trouwens om jou weer terug te zien NowThen!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over uiterlijke kenmerken en niet over eigenschappen.

Ik ben een man en wat ik merk is dat toen ik 20 t/m 35 was zagen veel vrouwen mij niet staan. Na mijn 35e merkte ik dat opeens veel verschillende vrouwen (25 t/m 40) mij wel zagen staan. Zelfs de vrouwen die vroeger altijd de extreme alfa mannetjes opzochten (lees sportschool Billy), tonen nu ook interesse.

Ik vind zelf dat ik er goed uitzie (sportief etc. zeker geen model :)), goede normen en waarden, opgeleid, verzorgd en leuke baan. Daar is niets aan veranderd. Dus mijn theorie is dat vrouwen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
De ‘chain’ weet ik niet, geloof niet dat ik dat herken, maar wel dat ik soms iemand op het eerste gezicht héul aantrekkelijk vind, en me later pas realiseer dat dat komt doordat-ie op iemand lijkt waar ik ofwel heel verliefd op was ofwel meermaals extreem goeie seks mee heb gehad. Vind ik altijd wel grappig om te merken.
Alle reacties Link kopieren
Het is zelfs zo dat het niet eens je ex hoeft te zijn. Dat je op slag iemand leuk vindt, is omdat je onbewust iets in iemand herkent. Dat kan ook herkenning van iemand zijn die je heel stom vond. Meestal ben je je daar gelukkig niet bewust van.
quadrupel wijzigde dit bericht op 20-02-2021 16:14
16.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
LaCasa schreef:
20-02-2021 16:05
Je hebt het over uiterlijke kenmerken en niet over eigenschappen.

Ik ben een man en wat ik merk is dat toen ik 20 t/m 35 was zagen veel vrouwen mij niet staan. Na mijn 35e merkte ik dat opeens veel verschillende vrouwen (25 t/m 40) mij wel zagen staan. Zelfs de vrouwen die vroeger altijd de extreme alfa mannetjes opzochten (lees sportschool Billy), tonen nu ook interesse.

Ik vind zelf dat ik er goed uitzie (sportief etc. zeker geen model :)), goede normen en waarden, opgeleid, verzorgd en leuke baan. Daar is niets aan veranderd. Dus mijn theorie is dat vrouwen veranderen.
Dat herken ik ook. Van anderen hoor.
Volgens mij snappen vrouwen die normaal gesproken het uiterlijk heel belangrijk vonden na een aantal relaties dat andere dingen veel belangrijker zijn.
Werkt dat andersom ook? Dus mannen die eerst een boodschappenlijst hebben aan wat een vrouw allemaal in huis moet hebben (mooi, slank, goed gekleed etc.) en later beseffen dat dat hele rijtje niet voorkomt dat je een labiele bitch naast je in bed hebt? En dan dus tot de conclusie komen dat hoe iemand is misschien wel belangrijker is dan hoe zij eruit ziet?
bia-pia schreef:
20-02-2021 16:47
Dat herken ik ook. Van anderen hoor.
Volgens mij snappen vrouwen die normaal gesproken het uiterlijk heel belangrijk vonden na een aantal relaties dat andere dingen veel belangrijker zijn.
Werkt dat andersom ook? Dus mannen die eerst een boodschappenlijst hebben aan wat een vrouw allemaal in huis moet hebben (mooi, slank, goed gekleed etc.) en later beseffen dat dat hele rijtje niet voorkomt dat je een labiele bitch naast je in bed hebt? En dan dus tot de conclusie komen dat hoe iemand is misschien wel belangrijker is dan hoe zij eruit ziet?
Ik denk dat een bepaald slag mannen vooral wil dat het aan de buitenkant allemaal koek en ei is, inclusief een prachtig poppetje aan de arm. Dat geldt denk ik trouwens ook voor een bepaald slag vrouwen. Soort zoekt soort in die gevallen vaak. Denk die types die je in programma's zoals Temptation Island ziet.
Alle reacties Link kopieren
Is Wopke Hoekstra dan echt jouw type?

Ik herken het verder ook niet zo, maar zou best kunnen dat het voor jou zo geldt!
Weer een goed voorbeeld over hoe het bij vrouwen altijd complex moet zijn.

Bij mannen gaat het veeleer zo: het is een vrouw; pling, pling, ching ching.
Bijkomstige punten zijn altijd goed.
bia-pia schreef:
20-02-2021 16:47
Dat herken ik ook. Van anderen hoor.
Volgens mij snappen vrouwen die normaal gesproken het uiterlijk heel belangrijk vonden na een aantal relaties dat andere dingen veel belangrijker zijn.
Werkt dat andersom ook? Dus mannen die eerst een boodschappenlijst hebben aan wat een vrouw allemaal in huis moet hebben (mooi, slank, goed gekleed etc.) en later beseffen dat dat hele rijtje niet voorkomt dat je een labiele bitch naast je in bed hebt? En dan dus tot de conclusie komen dat hoe iemand is misschien wel belangrijker is dan hoe zij eruit ziet?

Meeste mannen leren dat op veel jongere leeftijd al denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik herken hier niks in.
Ik merk vaak dat de man waar ik verliefd op ben geweest uiterlijke overeenkomsten met mij heeft, dat zie ik dan pas later.
De man chain gaat wel voor mij op, dat komt omdat door romances met verschillende mannen inzicht verbreedt. Nooit gedacht dat ik mij aangetrokken zou voelen tot een man uit India ( was gewoon nooit mijn type, sorry ) totdat er een erg leuke op mijn pad kwam. Gelukkig zijn er heel veel op internet; 'hi, hottie' :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven