Wanneer besluit je uit elkaar te gaan?

21-02-2021 12:09 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik zit met een probleem en ik voel me er zo rot onder.

Ik had een lange relatie van 9 jaar. Die liep op de klippen. In de 1,5 jaar vrijgezel zijn die volgde, date ik met mannen die niet op m'n ex moesten lijken qua karaktereigenschappen /hobby's enz.

Ik kwam uit bij mijn huidige vriend. We zijn inmiddels 3,5 jaar samen. Wat ik eerder juist leuk aan hem vond, en waar hij heel anders is dan m'n ex, vind ik nu veel dingen niet meer zo leuk. En het een beetje niet leuk vinden verdroeg ik nog wel. Maar inmiddels irriteer ik me aan heel veel eigenschappen van hem. Zaken waar hij niets aan kan doen en die ook gewoon bij hem horen.
Daar voel ik me slecht over. Het gaat namelijk niet over 'slechte eigenschappen' zoals asociaal, of egoïstisch zijn.

Ik erger me aan zijn slechte grammatica, ik vind hem simpel, zijn muziekkeuze vind ik niks. En nog wat van dit soort zaken.
Dit zijn punten die er al waren, die ik wist aan het begin van onze relatie. Maar die ik toen niet zo zwaar vond wegen.
Er was zoveel anders wat veel belangrijker was.... Maar het voelt inmiddels echt als WAS. Verleden tijd.
Die punten wegen nu zo zwaar.

We hebben heel recent een huis gekocht, wonen er nog geen jaar.
De relatie verbreken zou betekenen dat geen van ons in het huis kan blijven wonen. Voor hem echt een probleem, verwacht ik. En de investering die we gedaan hebben als vloer, zonnepanelen enz vind ik ook heel heftig... Voelt als weggegooid geld.

Hij is zo bezig met ons en de toekomst. Hij is gelukkig en ziet dit als zijn leven. Hij wenst echt niks meer dan wat we nu hebben. Ik vind het verschrikkelijk om dat kapot te maken.

Ik ben inmiddels 35. Vind het ook doodeng om weer alleen te zijn. Maar hem te confronteren met mijn gevoel vind ik het ergst.
Hij is zo de onschuldige in de relatie.

Ik hoop op advies en raad...
Moet ik nog een periode investeren? Zo ja hoelang? Hoe ontevreden mag je zijn over je relatie tot dat het niet meer levensvatbaar is? (ik weet dat dat nogal kan verschillen per persoon maar ik weet het echt niet meer)


Liefs missdaisy.
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt hem uit te kotsen. Wel sneu dat je dan zo recent nog geïnvesteerd hebt in dat huis en alles er om heen. Snap dat ook niet helemaal.
Egoïstisch wel, als je bij hem blijft omdat je niet alleen durft te zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ook al maanden geen seks meer zeker?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt geen enkele positieve rede noemen om bij hem te blijven. Gun die man alsjeblieft een vrouw die voor hem gaat en dezelfde toekomstdromen heeft als hij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
To: zo te lezen lijk je klaar met hem. En dat is heel pijnlijk. Maar het kan gebeuren. Als het je niet meer lukt om de eigenschappen in hem te waarderen waarop je viel, van hem te houden zoals hij is, dan is het voor jullie beide nog pijnlijker om dit door te zetten. Jullie relatie nog een kans geven is niet reeel als je niet van hem kunt houden zoals hij is.
Aan jou de keus. Liefde is kiezen.
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Van hem leuk vinden naar hem verdragen naar je aan hem irriteren. Moet dat gevoel nog dieper zakken voordat je het uit mag maken van jezelf? Het gaat toch niet echt over het huis, dit. Het gaat over jou en waarom je liever bij iemand bent aan wie je je ergert dan alleen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer ben je anders over hem gaan denken? Welke dingen vind je wel leuk aan hem? Zou je nu willen dat hij meer lijkt op je ex?
Alle reacties Link kopieren
Wat erg voor hem zeg!!!!
Hoi,

Wat dapper dat je hier zo eerlijk je verhaal en je gevoelens deelt. Dit lijkt mij een lastige situatie voor je waarbij emoties, praktische kwesties en levensvragen door elkaar heen lopen.

Mijn eerste reactie is vrij bot: maak een einde aan de relatie, want er zit geen toekomst in.
Je lijkt weinig tolerantie voor je partner meer te hebben, kleine karaktereigenschappen zijn symbool geworden voor jullie gebrek aan compatibiliteit.
Je zou de conclusie kunnen trekken dat je verliefd op hem bent geworden binnen een bepaalde context (Je eerdere lange relatie, je zoektocht naar iemand die anders is dan je ex) en je jezelf daarmee mogelijk zand in de ogen hebt gestrooid?

Ik heb, net als zoveel mensen, ook ervaring met het 'blijven hangen' in een relatie die niet slecht was, met in principe een goed en liefdevol persoon die je het beste toewenst, maar waarvan je diep in je hart wist dat het niet 'meant to be' was.
Bij mij ging dat uiteindelijk toch stuk, nadat de relatie zich nog een tijd voortsleepte. En ik meer pijn veroorzaakte dan ik de ander had toegewenst.

Ik was zelf graag moediger geweest en had eerder voor mijzelf willen kiezen achteraf. Mijn perspectief op je vraag is dus zeker gekleurd door eigen ervaring.

Natuurlijk ken ik niet je volledige situatie. Mogelijk moeten jullie elkaar 'opnieuw vinden' (opnieuw impliceert voor mij wel dat je samen een bepaald basisniveau hebt van vertrouwen, liefde en respect).
Probeer jezelf misschien af te vragen wat jij zelf zou kunnen doen om jullie relatie te verbeteren. En wat zou jij nodig hebben om de relatie en je partner weer voor vol aan te zien? Misschien kan je jezelf een mentale deadline geven (aantal maanden?), waarbij je bewust nadenkt over hoe je jezelf, je partner en je toekomst ziet.

Alle succes!
Jullie passen niet bij elkaar helaas.
Je mag echt zelf bepalen of en wanneer je stopt met een relatie.

Ik snap dit soort vragen echt niet.
Ik begrijp echt niet dat je je minder dan een jaar geleden voordat jullie een huis kochten niet hebt kunnen bedenken dat zijn spelling en muziekkeuze zo beroerd zijn dat je er niet mee kan leven.
Wat lullig voor je vriend die zo meteen zijn partner én zijn huis kwijt raakt zomaar uit het niets.

Als je ermee wil stoppen moet je dat doen. Beter dan nog langer zo doorgaan en hem aan het lijntje houden in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet hoe het komt dat zo veel mensen er pas achter komen dat ze ongelukkig zijn met hun partner nà dat ze een huis gekocht hebben (of een kind kregen of trouwden). :facepalm:
leeg
Een relatie is het hoogste goed in het leven en je hebt nu eenmaal deze investering gedaan dus ik zou hem houden.
Alle reacties Link kopieren
Nou als zijn muziek je al irriteert.... Ik zou het maar op tijd uitmaken voordat je echt van hem gaat walgen.
Ik herken dit wel een beetje.
Toen ik ook nog eens stapelverliefd werd op een ander wist ik dat ik het echt uit moest maken, hoeveel pijn dat hem ook deed.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
22-02-2021 04:56
Een relatie is het hoogste goed in het leven en je hebt nu eenmaal deze investering gedaan dus ik zou hem houden.

;-D ;-D
Mumper schreef:
22-02-2021 04:56
Een relatie is het hoogste goed in het leven en je hebt nu eenmaal deze investering gedaan dus ik zou hem houden.
Ja, zou je bijna denken he?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer jij besluit dat je niet meer wil. Of wil je uit medelijden je hele leven bij hem blijven?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
21-02-2021 22:20
Je lijkt hem uit te kotsen. Wel sneu dat je dan zo recent nog geïnvesteerd hebt in dat huis en alles er om heen. Snap dat ook niet helemaal.
Egoïstisch wel, als je bij hem blijft omdat je niet alleen durft te zijn...
Als ik bij hem zou bijven omdat ik niet alleen durf te zijn zou dat idd egoïstisch zijn. Maar dat is het niet....
Alle reacties Link kopieren
Tikatukka schreef:
21-02-2021 22:42
To: zo te lezen lijk je klaar met hem. En dat is heel pijnlijk. Maar het kan gebeuren. Als het je niet meer lukt om de eigenschappen in hem te waarderen waarop je viel, van hem te houden zoals hij is, dan is het voor jullie beide nog pijnlijker om dit door te zetten. Jullie relatie nog een kans geven is niet reeel als je niet van hem kunt houden zoals hij is.
Aan jou de keus. Liefde is kiezen.
Dank je voor je reactie.
Ik vraag me af of ik de eigenschappen die ik wel waardeer niet weer opnieuw de boventoon kan laten voeren...
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
21-02-2021 22:47
Sinds wanneer ben je anders over hem gaan denken? Welke dingen vind je wel leuk aan hem? Zou je nu willen dat hij meer lijkt op je ex?
Lastig.... Ik heb het altijd gevonden maar vond het maar een klein probleem. Het woog niet heel zwaar ook al was het dagelijks aanwezig. Maar geleidelijk aan werd het steeds groter...
Alle reacties Link kopieren
Wat je nu nog stoort, gaat straks irriteren
Wat nu nog irriteren, wordt straks haat

Stop er nu mee, voor je elkaar de tent uitvecht. Ga nu je elkaar nog eea gunt netjes uitelkaar
Alle reacties Link kopieren
Macwoodfleet schreef:
21-02-2021 23:25
Hoi,

Wat dapper dat je hier zo eerlijk je verhaal en je gevoelens deelt. Dit lijkt mij een lastige situatie voor je waarbij emoties, praktische kwesties en levensvragen door elkaar heen lopen.

Mijn eerste reactie is vrij bot: maak een einde aan de relatie, want er zit geen toekomst in.
Je lijkt weinig tolerantie voor je partner meer te hebben, kleine karaktereigenschappen zijn symbool geworden voor jullie gebrek aan compatibiliteit.
Je zou de conclusie kunnen trekken dat je verliefd op hem bent geworden binnen een bepaalde context (Je eerdere lange relatie, je zoektocht naar iemand die anders is dan je ex) en je jezelf daarmee mogelijk zand in de ogen hebt gestrooid?

Ik heb, net als zoveel mensen, ook ervaring met het 'blijven hangen' in een relatie die niet slecht was, met in principe een goed en liefdevol persoon die je het beste toewenst, maar waarvan je diep in je hart wist dat het niet 'meant to be' was.
Bij mij ging dat uiteindelijk toch stuk, nadat de relatie zich nog een tijd voortsleepte. En ik meer pijn veroorzaakte dan ik de ander had toegewenst.

Ik was zelf graag moediger geweest en had eerder voor mijzelf willen kiezen achteraf. Mijn perspectief op je vraag is dus zeker gekleurd door eigen ervaring.

Natuurlijk ken ik niet je volledige situatie. Mogelijk moeten jullie elkaar 'opnieuw vinden' (opnieuw impliceert voor mij wel dat je samen een bepaald basisniveau hebt van vertrouwen, liefde en respect).
Probeer jezelf misschien af te vragen wat jij zelf zou kunnen doen om jullie relatie te verbeteren. En wat zou jij nodig hebben om de relatie en je partner weer voor vol aan te zien? Misschien kan je jezelf een mentale deadline geven (aantal maanden?), waarbij je bewust nadenkt over hoe je jezelf, je partner en je toekomst ziet.

Alle succes!
Bedankt voor je genuanceerde antwoord!
Ik denk ook dat investeren in de relatie het juiste is on te doen. Want dit mag het niet zo zijn, niet voor hem en niet voor mezelf.
Ik vind dat investeren nog wel ingewikkeld, want hoe ga ik dan om met die negatieve emoties? Negeren? Laten bestaan? Accepteren? Misschien kan dat hoor. Ik heb hier geen ervaring mee...
Alle reacties Link kopieren
Toevallig iemand anders op het oog? Dat versterkt vaak dit soort gevoelens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven