Schijnheilige partner??

01-04-2021 10:40 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.

Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Gebeurt zoiets vaker?
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
01-04-2021 10:41
Gebeurt zoiets vaker?
Ja dat is een goede vraag.
1x kan natuurlijk echt gewoon een misverstand zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jullie wonen samen? Gezamenlijke bankrekening waar dat van af is gegaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan wat het is. Als het een tv van 5 meter breed is of een foeilelijke bank die de halve woonkamer in beslag neemt, zou ik daar ook niet gelukkig van worden.

Een veel te dure telefoon die hij koopt van zijn eigen geld is zijn keuze. Hij hoeft zich ook niet te bemoeien met mijn schoenen van 200 euro of een tas van 300 euro bij wijze van.

Dat hij het koopt zou ik nog minder erg vinden dan dit gedrag denk ik. Hij heeft geen toestemming te vragen om zijn eigen geld uit te geven.

Zitten jullie met andere uitgaven wel op een lijn?
huisduif wijzigde dit bericht op 01-04-2021 10:48
5.01% gewijzigd
Vermoeiend lijkt mij dat, alles moeten overleggen.

Ik zou je koffers pakken.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
01-04-2021 10:41
Gebeurt zoiets vaker?
Ja, helaas wel. En elke keer ga ik aan mijn eigen geheugen twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
01-04-2021 10:45
Jullie wonen samen? Gezamenlijke bankrekening waar dat van af is gegaan?
Yep
Alle reacties Link kopieren
Ik noem dat niet schijnheilig, maar achterbaks. Als zoiets vaker gebeurd zie ik het ook als enorme red flag. Beweren dat het aan jouw geheugen ligt, heet gaslighting.

Heeft ie het zelf betaald of hebben jullie het nu dan samen betaald?
Alle reacties Link kopieren
Mirandaaatje_86 schreef:
01-04-2021 10:47
Vermoeiend lijkt mij dat, alles moeten overleggen.

Ik zou je koffers pakken.
Nee hoor, we overleggen niet alles. Maar het gaat nu om een heel duur iets. Ik had daar graag ook even vanaf geweten. En het erge vind ik dat hij doet alsof we het zo afgesproken hadden.
Alle reacties Link kopieren
Mooi voorbeeld van gaslighting.
Laat hem het item maar terugbrengen of van zijn eigen geld betalen.

Ik zou het geld delen. Rekening vaste lasten en ieder eigen rekening, daar kan hij zijn speeltjes van betalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Suusje666 schreef:
01-04-2021 10:49
Ik noem dat niet schijnheilig, maar achterbaks. Als zoiets vaker gebeurd zie ik het ook als enorme red flag. Beweren dat het aan jouw geheugen ligt, heet gaslighting.

Heeft ie het zelf betaald of hebben jullie het nu dan samen betaald?
Samen betaald. Ik zat ook al aan gaslighting te denken, maar als ik dan die grote puppy ogen van hem zie durf ik bijna niet te geloven dat het hier om manipulatie gaat.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-04-2021 10:50
Ik zou het geld delen. Rekening vaste lasten en ieder eigen rekening, daar kan hij zijn speeltjes van betalen.

Precies. Nooit te laat om dat te starten, dan hoef je je ook niet te ergeren over het bedrag wat hij uitgeeft.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er ook nogal aan ligt wat voor product het is en wat de reden is dat hij liever voor de duurdere variant gaat ipv een goedkoper alternatief.
en met wie zijn geld het betaald is, is ook nog wel van belang.

Mijn partner en ik zijn op zich wel enigszins gelijk in hoe wij onze keuzes maken en wat we belangrijk vinden. Vaak draait het er dan op uit dat we de duurdere variant de beste keuze vinden en die nemen we dan.
Bijvoorbeeld mijn schoonfamilie, maar ook mijn broertje zal vaker eerder voor een goedkopere variant gaan omdat ze andere afwegingen maken en andere eisen stellen.
Als jullie in de basis al hier anders tegenaan kijken is dat wel wat lastig denk ik.

Het is ook niet zo dat omdat jij het er niet mee eens bent, het product dan ook niet gekocht mag worden.
Alle reacties Link kopieren
manipulatie laat het hem terugbrengen of indien er een constructie is met eigen spaargeld, hem dat lekker terugbetalen op de eigen rekening.

p.s. afhankelijk waar het omgaat, maar als hij het vaker doet, rekeningen scheiden... dus 1 gezamelijke voor vaste lasten incl. boodschappen en rest "eigen"
livingston wijzigde dit bericht op 01-04-2021 10:53
36.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-04-2021 10:50
Mooi voorbeeld van gaslighting.
Laat hem het item maar terugbrengen of van zijn eigen geld betalen.

Ik zou het geld delen. Rekening vaste lasten en ieder eigen rekening, daar kan hij zijn speeltjes van betalen.
Ja, dat is de volgende stap. Of hij brengt het terug (gaat hij denk ik niet doen) of we gaan het anders regelen met de rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
01-04-2021 10:51
Samen betaald. Ik zat ook al aan gaslighting te denken, maar als ik dan die grote puppy ogen van hem zie durf ik bijna niet te geloven dat het hier om manipulatie gaat.
En wat is dat dan? Toch manipulatie?!
Hop gewoon terug laten brengen, want hij heeft het verkeerd begrepen. Joh, als het elke keer zo is, moet je echt niet meer aan jouw geheugen gaan twijfelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
01-04-2021 10:51
Samen betaald. Ik zat ook al aan gaslighting te denken, maar als ik dan die grote puppy ogen van hem zie durf ik bijna niet te geloven dat het hier om manipulatie gaat.
Ik kan geen uitspraak doen over of het echt manipulatie is, maar ik zou er niet van gediend zijn. Volgende keer eventueel heel duidelijk zeggen "ik wil dit niet". Daarmee wil ik niet beweren dat jij nu dan dus onduidelijk bent geweest, maar dat is het enige advies wat ik je nu kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Denk je niet dat het een misverstand is?
Hoe hebben jullie dat dan volgens hem afgesproken? Heeft hij gezegd dat hij het product toch wel wilt hebben en geeft aan dat jij toestemde? Of zegt hij dat je toen geen antwoord gaf of zo? Hoe komt hij daarbij dat dit zo was afgesproken? Als je duidelijk “nee” hebt gezegd vind ik dit toch erg onbeschoft van hem, behalve het was puur van zijn eigen geld. Als het van zijn geld is en hij niet bij jou moet aankloppen voor geld zou ik niet boos zijn. Als het van JULLIE geld is aangeschaft, dan zou ik wel boos zijn als ik jou was. Maar alsnog denk ik dat dit een misverstand is. Is dat al vaker gebeurd?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat niet schijnheilig. Ik vind dat achterbaks en manipulatief, zeker als dat vaker gebeurt. Ik vind jou naïef.
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
01-04-2021 10:51
Samen betaald. Ik zat ook al aan gaslighting te denken, maar als ik dan die grote puppy ogen van hem zie durf ik bijna niet te geloven dat het hier om manipulatie gaat.
Hou je ogen en je verstand er goed bij. Dit klinkt niet goed.
Als je het zeker weet dan is hij fout bezig. Punt. Je wordt je er nu bewust van.
Scheiden die rekeningen en blijf goed opletten.
justagirly wijzigde dit bericht op 01-04-2021 10:59
10.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vutje schreef:
01-04-2021 10:52
Ik denk dat het er ook nogal aan ligt wat voor product het is en wat de reden is dat hij liever voor de duurdere variant gaat ipv een goedkoper alternatief.
en met wie zijn geld het betaald is, is ook nog wel van belang.

Mijn partner en ik zijn op zich wel enigszins gelijk in hoe wij onze keuzes maken en wat we belangrijk vinden. Vaak draait het er dan op uit dat we de duurdere variant de beste keuze vinden en die nemen we dan.
Bijvoorbeeld mijn schoonfamilie, maar ook mijn broertje zal vaker eerder voor een goedkopere variant gaan omdat ze andere afwegingen maken en andere eisen stellen.
Als jullie in de basis al hier anders tegenaan kijken is dat wel wat lastig denk ik.

Het is ook niet zo dat omdat jij het er niet mee eens bent, het product dan ook niet gekocht mag worden.
Daar ben ik het mee eens, maar ik ben eigenlijk altijd een vrij makkelijk type geweest. Maar het gaat nu om een dusdanig groot bedrag voor iets dat we helemaal niet nodig hebben. Hij had ook opnieuw het gesprek met mij kunnen aangaan. Nu heeft hij me voor het blok gezet door het gewoon te kopen.
huisduif schreef:
01-04-2021 10:47
Het ligt eraan wat het is. Als het een tv van 5 meter breed is of een foeilelijke bank die de halve woonkamer in beslag neemt, zou ik daar ook niet gelukkig van worden.

Of een zeilboot of zo.
Heb je jouw bezwaar echt duidelijk gecommuniceerd?
Zo ja, wat hebben jullie toen afgesproken? Was alles voor beide partijen helder en duidelijk?

Als er duidelijke afspraken zijn gemaakt en hij houdt zich daar niet aan (zeker herhaaldelijk) dan zou ik dat als partner heel vervelend vinden.
Als je je zulke dingen niet altijd precies kunt herinneren, is het misschien handig om het op te schrijven. Heel kinderachtig, maar bij deze man blijkbaar nodig. (Als de afspraken inderdaad helder en duidelijk zijn)
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-04-2021 10:53
En wat is dat dan? Toch manipulatie?!
Hop gewoon terug laten brengen, want hij heeft het verkeerd begrepen. Joh, als het elke keer zo is, moet je echt niet meer aan jouw geheugen gaan twijfelen.
Het is helaas een product wat je niet “even” terug brengt. Het gaat om duizenden euro’s.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven