Hoeveel attentie mag je van een man verwachten?

06-04-2021 09:30 212 berichten
Mijn man is niet zo heel attent en dat zit me af en toe een beetje dwars. Ik vraag me nu af hoe dat bij anderen zit. Ik weet dat je niet echt moet vergelijken, maar weet niet zo goed wat je mag verwachten.

Mijn man (toen nog vriend) had bijvoorbeeld voor mijn afstuderen geen cadeautje, het huwelijksaanzoek was gewoon praktisch op de bank. Een leuke verrassingsdate of een kleinigheidje na een reis krijg ik eigenlijk nooit en ook toen ik bijvoorbeeld zwanger was, kwam hij niet met een bloemetje of zo.

Voor mij gaat het niet zo zeer om materialisme als in dure cadeaus, maar meer het idee dat hij even nagedacht heeft of moeite heeft gedaan om wat leuks te bedenken. Al is het een normale boterham met kaas als ontbijtje op bed als ik me ziek voel. Zelf doe ik regelmatig leuke dingetjes voor hem (iets meenemen van de supermarkt wat hij speciaal lekker vindt, een leuke spontane date bedenken, verrassing voor de verjaardag etc). Vinden jullie dat ik iets meer attentie van hem mag verwachten of zeur ik nu? En in dat eerste geval, wat is een goede manier om het aan te kaarten?
Je kunt verwachten wat iemand tot nu toe heeft laten zien. Vriend is ook in zijn jonge jaren niet attent geweest met cadeaus, dan verandert dat later meestal niet. Het zit er niet in.
novaviva schreef:
06-04-2021 09:32
Je kunt verwachten wat iemand tot nu toe heeft laten zien. Vriend is ook in zijn jonge jaren niet attent geweest met cadeaus, dan verandert dat later meestal niet. Het zit er niet in.
Ik wilde net hetzelfde zeggen.
Niet iedereen spreekt dezelfde taal: https://liefdestalen.nl/

Ik ken mensen die hun liefde vooral tonen via attenties en cadeaus. Daar kan ik dan weer niets mee. Lastig als dat niet matcht. Verder wel happy met de relatie?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is ook zo.. we lachen er vaak om. En ik maak er wel grappen over. Soms is het wel jammer maar hij is zoals hij is.
Alle reacties Link kopieren
Ken je de 5 liefdestalen? Misschien spreekt hij een andere taal dan de ‘cadeau-taal’.

https://liefdestalen.nl/
Iedereen heeft zijn eigen love language (best interessant om te googlen) als je partner je ook niks laat zien vanuit zijn love language dan zit er iets mis lijkt mij. Maar niet iedereen toont op dezelfde manier zijn liefde en waardering.

Je kunt natuurlijk wel communiceren en zeggen schat volgende keer op mijn verjaardag zou ik graag een ontbijt op bed willen en een leuk cadeautje. Maar verwachten dat hij dat opeens uit zichzelf gaat doen, zal alleen maar uit lopen op teleurstelling.
Alle reacties Link kopieren
Weet hij dat je dat leuk vindt?
Verschillende mensen uiten hun liefde op andere manieren.
Google eens op 'Five love languages'.
Ik vond het eerst ook maar onzin maar ik heb het er een keer met man over gehad en wij vallen inderdaad allebei in een andere 'liefdestaal'.
Sindsdien probeert hij wat vaker iets voor mij mee te nemen maar vooral herken ik nu beter wanneer hij zijn liefde voor mij wèl toont. Bijvoorbeeld als mijn band ineens geplakt is als ik thuis kom. :proud:
JenBarber schreef:
06-04-2021 09:37
Iedereen heeft zijn eigen love language (best interessant om te googlen) als je partner je ook niks laat zien vanuit zijn love language dan zit er iets mis lijkt mij. Maar niet iedereen toont op dezelfde manier zijn liefde en waardering.

Je kunt natuurlijk wel communiceren en zeggen schat volgende keer op mijn verjaardag zou ik graag een ontbijt op bed willen en een leuk cadeautje. Maar verwachten dat hij dat opeens uit zichzelf gaat doen, zal alleen maar uit lopen op teleurstelling.
Als je erom moet vragen is het toch niet meer attent?
Alle reacties Link kopieren
Oh haha ik ben dus niet de enige die met de 'love languages' aan komt.
Nee, dat zit er niet in.
Ik heb op gegeven moment omdat ik het toch miste, met mijn man afgesproken dat hij 1 x per maand een bloemetje mee zou nemen (lekker ouderwets :lol: ). Maar je begrijpt hem al: dat voelde natuurlijk niet hetzelfde als wanneer het spontaan zou zijn :sigh: Ik moet zeggen, hij is wel íetsjes attenter geworden maar dat beperkt zich tot de geijkte feestdagen en verjaardagen. Iets spontaans komt gewoon niet in hem op.
Jij geeft hem wat jij zou willen ontvangen, is mijn indruk.
Maar geef je hem ook wat hij zou willen ontvangen? Want dat zijn waarschijnlijk niet die kleine attenties en verrassinkjes waar jij zo op zit te wachten.

Leg hem gewoon een keer uit dat jij dol bent op kleine attenties. En zet dan een maandelijkse reminder in zijn agenda om een attentie voor jou te regelen.

Mijn ex was slecht in cadeaus kopen. Ze waren altijd duur, dat was het punt niet - maar ze waren gewoon niks voor mij, dus zonde van het geld. Dus ik stuurde vanaf een bepaald moment gewoon ruim op tijd een link naar wat ik wel wilde. Natuurlijk, geen verrassing - maar wat hij als verrassing voor mij bedoelde, voelde voor mij meer als een verbazing dan als een verrassing.
Alle reacties Link kopieren
Een kleinigheidje na een reis?
Als je het echt belangrijk vond, had je eerder een andere keuze moeten maken. Ik kan me wel voorstellen dat je het af en toe jammer vind hoor. Mijn vriend is ook verre van attent met dit soort dingen, maar brengt me wel uit zichzelf kopjes thee enzo. Wat ik in het dagelijks leven meer waardeer dan dat hij met een goedbedoeld kadootje zou komen, wat ik de helft van de keren waarschijnlijk niet heel leuk vind.
En ik geef hem eigenlijk ook nooit zomaar bloemen of kado's, ook niet bij jubilea. We doen dan altijd wat samen, maar geven elkaar dan eigenlijk nooit iets.

Je kunt ook voorstellen om om en om een date te plannen, dan heb je toch nog een soort van verrassingsdate?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Is dat wat je wilt, dat hij na een goed gesprek geforceerd thuis komt met een bosje bloemen?

Wij zijn allebei niet heel attent, ontbijt op bed vinden we sowieso allebei irritant. Het zit m meer in lekker koken en voor elkaar een drankje pakken en voor elkaar zorgen door extra aandacht op momenten wanneer je het nodig hebt (maar ook weer niet teveel, haha). Ik ben zelf niet super zorgzaam naar volwassenen, dus ik vind dat prima.
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
06-04-2021 09:40
Een kleinigheidje na een reis?

Ja dat vond ik ook apart

Verder zou ik het heel irritant vinden als mijn man dit soort dingen van mij verwachtte.
Waarom is dat nu ineens een probleem, vraag ik me dan af. Hij is zoals hij is. Je bent ermee getrouwd dus blijkbaar was het al die tijd geen probleem.
Bedankt, wat veel reacties allemaal al! Die 5 talen van de liefde daar ga ik eens over lezen. Ik denk inderdaad dat we een wat andere talen spreken. Hij is ook niet zo van het verbale, met complimentjes of lieve dingen zeggen, terwijl ik dat juist wel doe en ook wel belangrijk vindt. Zijn gedachte is meer 'je weet toch gewoon dat ik van je hou en je mooi vind?'

Overigens ben ik verder heel blij met de relatie hoor, het gaat helemaal super tussen ons en dit is echt geen deal breaker.

@because ik wil niet dat hij geforceerd bloemen koopt. Het gaat niet per se om te bloemen maar juist om dat je iets spontaans doet. Geforceerd is dus juist niet de bedoeling.

Oh en de kleinigheidjes van een reis, mijn man moet vaak voor zijn werk naar het buitenland. Het hoeft niet iedere keer natuurlijk maar af en toe van 'ik zag dit en dacht dat je het leuk vond' is toch niet zo gek?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker dan allebei die test even doen en het met elkaar bespreken!
En het gaat er dan dus niet alleen maar om dat je je aanpast aan de ander zijn 'taal' (dus dat hij jou voortaan kadootjes moet geven) maar óók om het herkennen van hoe de ander zijn liefde uit. Dus als hij is van de 'dienstbaarheid', zoals mijn man dus is, dat je het ook herkent als een teken van zijn liefde als hij iets voor je doet.
Je vraagt je af wat normaal is, lees ik. Er zijn heel veel verschillende soorten mensen en er zijn zeker mensen die de liefdestalen "cadeautjes" of "tijd en aandacht" spreken. Dus ja, er zijn mannen die hele romantisch en attent zijn en lieve briefjes schrijven en cadeautjes meenemen na een reis.
Mijn vader was zo. De man van een vriendin is zo.

Jij hebt een ander type man uitgezocht. Misschien omdat je andere kwaliteiten in hem leuk vond? Misschien omdat je er toen je hem ontmoette zelf niet zo'n behoefte aan had?

Het kán een teken zijn dat er op meer vlakken wat ontbreekt voor je, waardoor dit je nu meer opvalt.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
06-04-2021 09:43
Ja dat vond ik ook apart

Verder zou ik het heel irritant vinden als mijn man dit soort dingen van mij verwachtte.
Ach ja er zijn legio mensen die dat doen, ben ook wel eens met vriendinnen weg, die kopen dan iets voor hun kinderen... zijn we een weekend weg, zijn ze nog steeds met hun kinderen bezig. Wat dat betreft lijk ik erg op mijn man... nog nooit iets meegenomen voor mijn kinderen als ik wegging en raad eens... ze verwachten dus ook niets en zijn gewoon blij dat ik er weer ben, zonder de teleurstelling van het verkeerde kado. 😉
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
06-04-2021 09:48

Oh en de kleinigheidjes van een reis, mijn man moet vaak voor zijn werk naar het buitenland. Het hoeft niet iedere keer natuurlijk maar af en toe van 'ik zag dit en dacht dat je het leuk vond' is toch niet zo gek?
Ik kan me zo voorstellen dat je man daar op een werkreis helemaal niet mee bezig is. Grote kans dat hij überhaupt geen etalages bekijkt van winkels met spullen die voor hem totaal niet interessant zijn.

Nee, het is niet gek als hij dit wel zou doen, maar het is ook zeker niet gek als hij dit niet doet
poeszie wijzigde dit bericht op 06-04-2021 09:53
0.34% gewijzigd
Loekie12345 schreef:
06-04-2021 09:48
Bedankt, wat veel reacties allemaal al! Die 5 talen van de liefde daar ga ik eens over lezen. Ik denk inderdaad dat we een wat andere talen spreken. Hij is ook niet zo van het verbale, met complimentjes of lieve dingen zeggen, terwijl ik dat juist wel doe en ook wel belangrijk vindt. Zijn gedachte is meer 'je weet toch gewoon dat ik van je hou en je mooi vind?'

Overigens ben ik verder heel blij met de relatie hoor, het gaat helemaal super tussen ons en dit is echt geen deal breaker.

@because ik wil niet dat hij geforceerd bloemen koopt. Het gaat niet per se om te bloemen maar juist om dat je iets spontaans doet. Geforceerd is dus juist niet de bedoeling.

Oh en de kleinigheidjes van een reis, mijn man moet vaak voor zijn werk naar het buitenland. Het hoeft niet iedere keer natuurlijk maar af en toe van 'ik zag dit en dacht dat je het leuk vond' is toch niet zo gek?
Waarschijnlijk kijkt hij naar dingen die hij leuk vind voor zichzelf als ie al naar kleinigheidjes kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Als het er niet in zit, zit het er niet in.

Wat veel belangrijker is, is de vraag of jij zeker weet dat hij van je houdt.
Ik vind een attentie na een reis ook niet zo raar. Mijn ex kocht bijvoorbeeld af en toe parfum oid tax free als hij heen en weer naar Londen moest voor zijn werk.

Mijn huidige vriend vindt bloemen kopen de grootste onzin. Die zijn binnen 7 dagen dood dus dan kun je beter een plant kopen. Allemaal leuk en aardig, maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis. Jammer dat je het zonde van het geld vindt, maar ik ben er blij mee. En uiteraard koop ik af en toe ook iets leuks voor hem.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 09:53
Ik vind een attentie na een reis ook niet zo raar. Mijn ex kocht bijvoorbeeld af en toe parfum oid tax free als hij heen en weer naar Londen moest voor zijn werk.

Mijn huidige vriend vindt bloemen kopen de grootste onzin. Die zijn binnen 7 dagen dood dus dan kun je beter een plant kopen. Allemaal leuk en aardig, maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis. Jammer dat je het zonde van het geld vindt, maar ik ben er blij mee. En uiteraard koop ik af en toe ook iets leuks voor hem.

Maar als hij het geen leuk cadeau vindt om te geven, waarom koop je dan zelf geen bloemen? Je wordt toch niet blij van een cadeau dat met tegenzin wordt gegeven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven