loskomen van een giftige relatie

07-04-2021 09:59 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Vorige maand zijn mijn vriend en ik na weken van spanningen uit elkaar gegaan. Gelukkig had ik mijn eigen huisje nog.
Nu ik erop terug kijk, zie ik dat onze relatie 'giftig' was. Initiatieven kwamen van mijn kant, zijn belangen kwamen altijd boven de mijne en verplaatsen in een ander, dat lukt hem niet. Als ik er iets van zei, kreeg ik reacties als 'dat ik mij aanstelde' of 'dat ik maar tegen een stootje moest kunnen'. Weinig begrip en toen ik hem er afgelopen weekend mee confronteerde (te laat wellicht) werd ik van framing beschuldigd...

Hoewel ik weet dat het beter is om alleen verder te gaan, vind ik het erg lastig om hem 'los' te laten en heb ik er veel verdriet om. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er iemand die erover wil kletsen?
Alle reacties Link kopieren
Wat is framing?

Hoe kun je eigenlijk verliefd worden op iemand die niets voor je over heeft en die geen empathie heeft?

Wat is er zo aantrekkelijk aan iemand die zich zo gedraagt?

Wat dacht je te bereiken met hem aanspreken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Door je steeds beter te realiseren dat hij een eikel is die je aan jezelf doet twijfelen. Maar ook bij jezelf te rade gaan hoe je dit (in de loop van de tijd) hebt geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
07-04-2021 10:08
Door je steeds beter te realiseren dat hij een eikel is die je aan jezelf doet twijfelen. Maar ook bij jezelf te rade gaan hoe je dit (in de loop van de tijd) hebt geaccepteerd.
Misschien inderdaad lekker even alleen zijn en (misschien met professionele hulp) goed nadenken over hoe het komt dat je dit hebt geaccepteerd. Zit daar een gebrek aan eigenwaarde achter? Zonder daarbij over jezelf te oordelen. Zie het als een wijze les waar je uiteindelijk alleen maar sterker door bent geworden.
Alle reacties Link kopieren
Framing of denkraam is een Engelse term die begin 21e eeuw in het Nederlands terechtgekomen is en verwijst naar een overtuigingstechniek in communicatie. ... Wie een frame gebruikt, probeert via woorden, en de beelden en gevoelens die ze oproepen, de manier waarop anderen naar de werkelijkheid kijken te beïnvloeden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Amber stelt goede vragen. Ik denk dat het een goed idee is om over jezelf na te denken, in plaats van over hem.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Als het sinds vorige maand uit is moet je niet afgelopen weekend nog contact hebben over je relatie en hem confronteren.
Zeker niet als jij je realiseert dat deze giftig was. Wat heeft dat nou voor zin?
Rond het af. Stop het contact en ga bij jezelf te raden waarom jij in een giftige relatie te echt bent gekomen.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-04-2021 10:05

Bedankt voor je inzichtgevende vragen, Viva Amber!
Wat is framing?
Framing is een ander beschuldigen van slachtoffergedrag. Dat deed ik nu volgens hem

Hoe kun je eigenlijk verliefd worden op iemand die niets voor je over heeft en die geen empathie heeft?
In het begin zag ik het niet. Viel het me wel eens op, maar negeerde ik het. Afgelopen december ben ik tijdens de 2e lockdown bij hem ingetrokken en toen werd het dagelijkse kost. Heb ik hem er ook op aangesproken en ging het 2 weken goed. Toen verviel hij weer in het oude patroon

Wat is er zo aantrekkelijk aan iemand die zich zo gedraagt?
Niks eigenlijk...

Wat dacht je te bereiken met hem aanspreken?
Hij stuurde mij een bos bloemen met daarbij een kaartje met daarop 'sorry'. Dit schoot mij in het verkeerde keelgat en dat heb ik hem gezegd (daar had ik eindelijk de ballen voor) Dat het niet zomaar goed is met een bos bloemen en een kaartje. Ik zei dat ik verandering in zijn gedrag wilde zien, wilde we dit een doorstart geven, want dat beoogde hij met deze actie. Maar dat wilde hij niet, dus toen was het voor mij echt klaar.
Alle relaties beginnen vaak mooi en dan mis je wat je had in het begin maar niet het vervolg. En een relatie met een persoon zoals jij beschrijft is gewoon niet mogelijk, hoeveel energie jij er ook in zou stoppen.

Deze twee punten boven je bed hangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat verdriet heel normaal is. Hij schept wel ruimte voor leuke mensen in de toekomst.

Ik denk dat een relatie al niet meer klopt op het moment dat je denkt: hij moet veranderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Liefdesverdriet is altijd rot. Maar in jouw geval, probeer op een gegeven moment te bedenken waar je grens werd overschreden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Kleine-dame schreef:
07-04-2021 10:32
Hij stuurde mij een bos bloemen met daarbij een kaartje met daarop 'sorry'. Dit schoot mij in het verkeerde keelgat en dat heb ik hem gezegd (daar had ik eindelijk de ballen voor) Dat het niet zomaar goed is met een bos bloemen en een kaartje. Ik zei dat ik verandering in zijn gedrag wilde zien, wilde we dit een doorstart geven, want dat beoogde hij met deze actie. Maar dat wilde hij niet, dus toen was het voor mij echt klaar.
Dan nu het contact stoppen, anders kom je niet los
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Kleine-dame schreef:
07-04-2021 10:32
Hij stuurde mij een bos bloemen met daarbij een kaartje met daarop 'sorry'. Dit schoot mij in het verkeerde keelgat en dat heb ik hem gezegd (daar had ik eindelijk de ballen voor) Dat het niet zomaar goed is met een bos bloemen en een kaartje. Ik zei dat ik verandering in zijn gedrag wilde zien, wilde we dit een doorstart geven, want dat beoogde hij met deze actie. Maar dat wilde hij niet, dus toen was het voor mij echt klaar.
Blijkbaar niet, want je gaat ermee door....
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
07-04-2021 11:05
Blijkbaar niet, want je gaat ermee door....
Ik vind het lastig om er los van te komen. Mijn verstand zegt dat het echt beter is, maar dat vreselijke gevoel.. :-(
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft niet vandaag nog hè. Ga iets leuks doen voor jezelf en zet het denken even on hold.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Waarom stuurt hij dan bloemen met een kaartje "sorry" erop en wil niks aan zijn gedrag veranderen? Waarom zegt hij dan überhaupt sorry..

Tijd heelt alle wonden, uiteindelijk zal je inzien dat je beter af bent zonder hem.
Kleine-dame schreef:
07-04-2021 11:24
Ik vind het lastig om er los van te komen. Mijn verstand zegt dat het echt beter is, maar dat vreselijke gevoel.. :-(
Hoe langer je er mee door gaat hoe verder je zelfvertrouwen afbrokkelt. Dit soort gaslighting doet je alleen maar meer aan jezelf twijfelen.

Zoek geen steun bij degene die je het meest pijn doet. Zo kom je er niet van af.
Weet je als het niet klikt klikt het niet je kan er alles om heen bedenken maar het werkt niet.
En vooral niets aannemen en niet in gesprek blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
07-04-2021 11:45
Waarom stuurt hij dan bloemen met een kaartje "sorry" erop en wil niks aan zijn gedrag veranderen? Waarom zegt hij dan überhaupt sorry..

Tijd heelt alle wonden, uiteindelijk zal je inzien dat je beter af bent zonder hem.
Ja, dat vraag ik mij ook af.....
Alle reacties Link kopieren
Kleine-dame schreef:
07-04-2021 14:16
Ja, dat vraag ik mij ook af.....
Niet meer doen. Stop met jezelf afvragen waarom.
Het is uit en dat is beter voor jou.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
Het leven kent vele uitdagingen. Een geliefde kan je helemaal zelf kiezen.

Is dit een leuk lief? Haalt hij het beste in je naar boven? Betekent hij iets positiefs in jouw leven? Doet hij je voelen dat je waardevol bent voor hem?
Zoniet, next! Je verdient beter dan.
Alle reacties Link kopieren
Stop ermee en laat je niet verleiden tot aantrekking, want afstoting volgt geheid weer. Zelf heb ik twee maanden geleden een eind gemaakt aan een giftige relatie die veel te lang door heeft gesudderd. Ook ik miste empathie en in het begin kreeg ik ook steeds maar weer gedichten en manipulerende berichten. Hij speelde steeds het slachtoffer en ik met mijn empathie nam hem steeds weer terug. Dit heeft 4 jaar geduurd en mijn eigenwaarde was flink naar beneden gehaald. De schuld werd mij namelijk steeds in de schoenen geschoven. Ik heb hulp gezocht bij een therapeute. BLIJF STERK! Heb je het moeilijk lees dan alles over giftige relaties op internet. Dat brengt je vast weer even met beiden benen op de grond. En praat er met andere over. Vraag iemand je te helpen sterk te zijn. Het leven is te mooi om lang in een liefdeloos spel te blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Forumers, bedankt voor jullie reacties en lieve support.!
Gisteren heb ik mijn laatste spullen opgehaald en duidelijk gemaakt dat het echt klaar is. Ik heb vannacht voor het eerst weer een nacht doorgeslapen en realiseer dat ik dit veel eerder had moeten doen..
Alle reacties Link kopieren
:thumbsup:
Telt dit nou ook al als gaslighting? Hij wil niet voor TO veranderen en heeft de relatie verbroken, dat lijkt me juist niet gaslighting.

Oh en goed zo TO! :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven