Succesvol samenwonen?

07-04-2021 10:49 100 berichten
Goedemorgen

Ik wil graag met mn vriendin gaan samenwonen maar ik ben er ook wat huiverig voor omdat je toch vaak hoort dat samenwonen om diverse redenen tegenviel en dat had dan meestal ook invloed op de relatie.

Uiteraard wil ik dat voorkomen dus ik wil graag vragen hoe jullie succesvol zijn gaan samenwonen?

Bij voorbaat dank.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren dat de ander het anders doet dan jij.

En elkaar de ruimte geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij succesvol samenwonen? Mijn relatie is ondertussen uit, dus is dat dan niet succesvol? (Niet dat dát aan het samenwonen zelf lag.)
Op welke manieren viel het volgens die anderen tegen?

Dingen die jullie van te voren moeten bespreken:
- Geld: hoe ga je het verdelen? Elk hetzelfde deel in leggen, naar rato, alles op één hoop. Welke kosten zijn gezamelijk en welke niet?
- Vastlegging relatie: wel/geen samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/trouwen.
- Testamenten of niet?
- Toekomstplannen.
- Kopen/huren? Alleen/samen?
- Ideeën over het huishouden. Wel handig om ongeveer te weten wat de taakverdeling zou kunnen zijn. Ik zou dus nooit samen gaan wonen met iemand die vindt dat huishoudelijke taken allemaal mijn werk zijn.

Samenwonen heeft over het algemeen invloed op je relatie. Aangezien je dan 24/7 samen bent. Het kan heel fijn zijn omdat je dan meer tijd voor elkaar hebt. Het kan niet fijn zijn, omdat je elkaar dan de hele tijd ziet.
Of het werkt, is afhankelijk van jullie zelf.
dianaf wijzigde dit bericht op 07-04-2021 11:03
9.39% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je samenwonen? Wat os de toegevoegde waarde voor jou?

Ik heb meerdere keren samengewoond. En dat kan best oke zijn. Als je goede afspraken maakt over huishouden en over financien en ook nog leuke dingen doet samen.

Mijn ervarjng met samenwonen is dat het allemaal meer gewoontjes wordt en dat er veel gesprekken over financien en huishouden enzo zijn. Ik heb nu bijna 3 jaar een relatie en ik ga voorlopig zeker nog niet samenwonen. In mijn eigen huis kan ik troep maken of t heel netjes maken zoals ik wil. Ik heb mijn eigen plekje en je zit niet de hele tijd op elkaars lip. Ik vind dat veel fijner.
Alle reacties Link kopieren
Vooraf heel goed doorspreken hoe je het financieel gaat doen, nu en ook als jullie levens veranderen (kinderen of tijdelijk minder/geen inkomen). En afspreken hoe jullie huishouden verdelen en je daar ook aan houden. Of een werkster inhuren.
Alle reacties Link kopieren
elkaar accepteren en vrijlaten.

Maak VOORAF duidelijke afspraken. Wat zijn jullie verwachtingen en hoe ga je met bepaalde situaties om. Iemand die 3x per dag stofzuigt samen met iemand die 1x per maand meer dan genoeg vindt, dat gaat niet werken. Geldt ook voor een iemand met een "geld moet rollen mentaliteit" met een super spaarder en vrek.

Heel belangrijk is ook dat je de financiën goed regelt. Wie betaalt wat, een gezamenlijke rekening? 50/50 regeling of naar rato van inkomen? Wat gaan jullie doen wanneer de inkomenssituatie drastisch veranderd.

Ik zou ook langs een notaris gaan voor een samenlevingscontract.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
niet te snel, helemaal omdat jullie allebei kinderen (en jij wil co-ouderschap) hebben
Wen eerst eens rustig
lilalinda wijzigde dit bericht op 07-04-2021 11:22
14.29% gewijzigd
Wij woonden al heel snel samen. Na 6 maanden relatie al. En we zijn nog steeds samen. Ik vind samen wonen dan ook heerlijk. We gunnen elkaar onze eigen tijd en eigen dingen. Maar we zijn ook heel veel samen en vinden dat eigenlijk veel leuker dan alleen dingen doen. Ik zeur niet als vriend games speelt of dure dingen koopt van zijn eigen geld en hij zeurt niet als ik 3x per dag in bad ga. Kortom: elkaar accepteren en elkaar eigen dingen gunnen.
abracadabra schreef:
07-04-2021 11:03
Waarom wil je samenwonen? Wat os de toegevoegde waarde voor jou?

Ik heb meerdere keren samengewoond. En dat kan best oke zijn. Als je goede afspraken maakt over huishouden en over financien en ook nog leuke dingen doet samen.

Mijn ervarjng met samenwonen is dat het allemaal meer gewoontjes wordt en dat er veel gesprekken over financien en huishouden enzo zijn. Ik heb nu bijna 3 jaar een relatie en ik ga voorlopig zeker nog niet samenwonen. In mijn eigen huis kan ik troep maken of t heel netjes maken zoals ik wil. Ik heb mijn eigen plekje en je zit niet de hele tijd op elkaars lip. Ik vind dat veel fijner.
Omdat ik graag bij haar ben natuurlijk. Scheelt ook reistijd, brandstof en geld.
dianaf schreef:
07-04-2021 11:02
Wat vind jij succesvol samenwonen? Mijn relatie is ondertussen uit, dus is dat dan niet succesvol? (Niet dat dát aan het samenwonen zelf lag.)
Op welke manieren viel het volgens die anderen tegen?

Dingen die jullie van te voren moeten bespreken:
- Geld: hoe ga je het verdelen? Elk hetzelfde deel in leggen, naar rato, alles op één hoop. Welke kosten zijn gezamelijk en welke niet?
- Vastlegging relatie: wel/geen samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/trouwen.
- Testamenten of niet?
- Toekomstplannen.
- Kopen/huren? Alleen/samen?
- Ideeën over het huishouden. Wel handig om ongeveer te weten wat de taakverdeling zou kunnen zijn. Ik zou dus nooit samen gaan wonen met iemand die vindt dat huishoudelijke taken allemaal mijn werk zijn.

Samenwonen heeft over het algemeen invloed op je relatie. Aangezien je dan 24/7 samen bent. Het kan heel fijn zijn omdat je dan meer tijd voor elkaar hebt. Het kan niet fijn zijn, omdat je elkaar dan de hele tijd ziet.
Of het werkt, is afhankelijk van jullie zelf.
Een hele lijst om het over te hebben dus. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
07-04-2021 11:24
Omdat ik graag bij haar ben natuurlijk. Scheelt ook reistijd, brandstof en geld.
En dat is prima als het om jullie tweetjes gaat, maar met ieders een kind
is een beter plan en langere wentijd een beter idee
lilalinda schreef:
07-04-2021 11:25
En dat is prima als het om jullie tweetjes gaat, maar met ieders een kind
is een beter plan en langere wentijd een beter idee
Haar kind is al aan mij gewend, zij heeft mijn kind nog nooit gezien en dat gaat ook niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
07-04-2021 11:28
Haar kind is al aan mij gewend, zij heeft mijn kind nog nooit gezien en dat gaat ook niet gebeuren.
dat klinkt heel bizar, als je uitgaat van een toekomst samen
en zeker iets om te bespreken, met haar. Maar ook met iemand, die jou hiermee kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
07-04-2021 11:28
Haar kind is al aan mij gewend, zij heeft mijn kind nog nooit gezien en dat gaat ook niet gebeuren.
Dus is dit een enorm struikelblok voor een toekomst samen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Midnight-Blue schreef:
07-04-2021 11:28
Haar kind is al aan mij gewend, zij heeft mijn kind nog nooit gezien en dat gaat ook niet gebeuren.
Huh? Hoe wil je dan gaan samen wonen?
Alle reacties Link kopieren
Je zegt "omdat ik graag bij haar ben natuurlijk". Maar wil je 24/7 bij haar zijn dan? Een LAT-relatie heb je ook omdat je graag bij elkaar bent toch? En als je heel eerlijk bent, wegen de praktische redenen die je noemt dan niet zwaarder? Denk er nog eens over na wat je beweegredenen zijn.

Om over de situatie met jouw kind nog te zwijgen. Maar daar kunnen we niet echt iets over zeggen als we de details niet kennen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Niet.


Gewoon niet doen nog.
Alle reacties Link kopieren
Zie jij je eigen kind niet? Wil jij niet dat je partner jouw kind leert kennen of wil de andere ouder van jouw kind dit niet?
Alle reacties Link kopieren
Even loepen leert dat je kind nog maar 7 maanden is. En nu wil je al samenwonen met je nieuwe vriendin.

Jij loopt echt te hard van stapel. Je ben nog aan het steggelen over ouderschapsplannen lees ik. Doe eens rustig. Verwerk eerst eens de relatie met je ex en wordt eens samen met haar goede ouders voor jullie kind.

Het is niet langer meer alleen je eigen leven waar je verantwoording over af moet leggen en wat op de eerste plaats komt. Vanaf 7 maanden geleden is het belang van je kind altijd het eerste belang, vóór dat van jezelf.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
In jouw geval: niet.

Je kind is nog maar 7 maand, en je ligt overhoop met de moeder over of je haar mag zien of niet. Je ex wil niet dat je nieuwe vriendin je dochtertje ziet. Hoe onredelijk dat misschien ook is (weet ik niet, ken het hele verhaal niet), dan ga je toch niet nu op stel en sprong samenwonen en de relatie met ex en dochter daarmee opblazen? Nog los van dat je jezelf en je dochtertje daarmee tekort doet, gaat dat ook spanningen in je nieuwe relatie geven.

Los eerst het ene op, en ga dan pas samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
07-04-2021 12:05
Even loepen leert dat je kind nog maar 7 maanden is. En nu wil je al samenwonen met je nieuwe vriendin.

Jij loopt echt te hard van stapel. Je ben nog aan het steggelen over ouderschapsplannen lees ik. Doe eens rustig. Verwerk eerst eens de relatie met je ex en wordt eens samen met haar goede ouders voor jullie kind.

Het is niet langer meer alleen je eigen leven waar je verantwoording over af moet leggen en wat op de eerste plaats komt. Vanaf 7 maanden geleden is het belang van je kind altijd het eerste belang, vóór dat van jezelf.

Hij hoefde zijn kind al nooit meer te zien toch?
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
BellatrixVanDetta schreef:
07-04-2021 12:21
Hij hoefde zijn kind al nooit meer te zien toch?
en dan wel een leven beginnen met een vrouw met kind
Hoe zadel je je eigen kind met trauma's op???
Oh jij creëert graag puinhopen?

Dan vooral gaan samenwonen.....
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn na ongeveer drie weken gaan samenwonen. Gaat nog steeds prima na een jaartje of 12.
liebeskind² wijzigde dit bericht op 07-04-2021 22:57
0.97% gewijzigd
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Samenwonen is best lastig, maar met de juiste persoon gaat het redelijk vanzelf.

Je moet dus genoeg punten hebben die in overeenstemming zijn met elkaar en daar waar je verschillende dingen wil, moet dat niet botsen. Het helpt dus niet als de een achteraf op een boerderij gelukkig is en de ander in een wereldstad wil wonen. Maar het wordt een probleem als de een alleen maar kan aarden in een wereldstad en de ander alleen maar op die boerderij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven