uitgescholden door een vriendin, vriendschap beëindigen?

22-04-2021 20:19 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik zit met een lastige situatie. Al meer dan 20 jaar ben ik goed bevriend met een vriendin. Het is een vrouw die het hart op de tong heeft, maar dat waardeerde ik altijd wel. Wel heeft ze veel en vaak aanvaringen met mensen en kan ze nogal uitvallen als ze zich bedreigt voelt of iets haar niet bevalt.

Nu zat ik in de lastige situatie dat ik van kennissen gehoord heb dat haar vriend vreemd gaat. Ik heb lang getwijfeld wat ik hiermee wilde doen. Enerzijds vond ik dat ik hem niet kon beschuldigen zolang het ok geruchten ging, anderzijds voelde het ook erg ongemakkelijk mijn mond te houden. Toen ik echter concreet bewijs kreeg, heb ik besloten mijn vriendin op een rustige manier in te lichten over wat ik weet. Ze verdient meer en ik kon niet leven met de wetenschap dat ik wist van het vreemdgaan.

nou, dat viel heel erg verkeerd..Ze reageerde enorm boos richting mij. waar ik me in godsnaam mee bemoeide 'k.... ho#r' die ik was. Daarna nog een verwensing dat ik mijn 'bek moest houden te stoken'. ik ben weggegaan, want het voelde echt zo naar. Daarna heb ik niks meer van haar gehoord.
Ik snap dat het echt veel pijn kan doen en dat zoiets kan verwarren als je het hoort. Maar, ik wil me niet zomaar uit laten schelden en voor mij is dit een brug te ver.
wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
22-04-2021 20:55
Dit dus, ze is zich rot geschrokken, juist omdat jij het was moet ze het wel serieus nemen, haar leven viel aan diggelen en jij stond erbij. Nee, het is niet leuk dat je er van langs kreeg maar de heftigheid geeft wel heel goed weer hoe zij geschrokken is. Bel haar en vraag wat je voor haar kan doen en dat je het nooit meer aanroert als ze dat niet wil. Je bent pas echt vrienden als je haar beschermt voor haar zwakke punten. Ik vind het ook heel bijzonder dat mensen hier een 20 jaar oude vriendschap zo makkelijk de deur uitgooit, dat doe je met je partner toch ook niet als je snapt dat hij/zij de schok van zijn leven krijgt?

Nou, dit hoor! Schelden doet geen pijn zeggen ze toch? Ok, ze mag op zich wel haar hand uitsteken of in ieder geval op een gegeven moment snappen dat ze dit niet had moeten zeggen tegen jou, maar give the girl a break!
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
22-04-2021 21:09
Met dit soort tokkies zou ik niet bevriend willen zijn
Echt he! Mn mond valt open.
Ik laat mij door niemand uitschelden.
Niemand.

Wat is er nou spannend aan een grote bek. Die grote bek wordt rete irritant op ten duur. Mega Afknapper. Lekker opbokken. Heb ik weer een extra gourmet pannetje voor mezelf tijdens gezellige avonden.
blijfgewoonbianca schreef:
22-04-2021 21:32
Ik zal ook wel een tok zijn, dan.
Met een hart van goud
Iemand die scheldt met zulke woorden wil ik liever niet in mijn leven en mijn vrienden weten waarom. Dus een vriendin die mij zo uitscheldt wil ik niet meer zien.
Natuurlijk is het ongelooflijk rotnieuws maar er zijn genoeg andere woorden die ze kon gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-04-2021 21:56
To, als eerste; groot gelijk dat je haar dit verteld hebt én gewacht hebt tot je bewijs had.

Haar reactie naar jou toe is vreselijk overtrokken. Dat heb je niet verdiend.
Dat ze het niet wil geloven, dat snap ik. Heb je haar ook dat bewijs laten zien?

Maar iemand uitschelden is beneden pijl. Ik ga er dan van uit dat ze het meent en geen contact meer wil.

Mocht ze ooit excuses aanbieden, dan zou ik dan pas gaan bedenken of ik nog wel zin heb in de vriendschap. Ook gezien haar andere opmerking over dat je zou stoken. Ja, ik zou het persoonlijk nemen.

Sterkte, want het zal niet makkelijk voor je geweest zijn om de keuze te maken om het te vertellen én dat je zo'n misselijke reactie krijgt.
Hoe had je dit bedacht... Zou het TO zelf geweest zijn bedoel je? Of was TO erbij
Zijn er foto's van die neuq-partij?
Hoe denk je aan bewijs te komen dan?
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
22-04-2021 22:42
Hoe had je dit bedacht... Zou het TO zelf geweest zijn bedoel je? Of was TO erbij
Zijn er foto's van die neuq-partij?
Hoe denk je aan bewijs te komen dan?
In de openingspost staat toch dat ze concreet bewijs heeft?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
stellar schreef:
22-04-2021 22:25
Iemand die scheldt met zulke woorden wil ik liever niet in mijn leven en mijn vrienden weten waarom. Dus een vriendin die mij zo uitscheldt wil ik niet meer zien.
Natuurlijk is het ongelooflijk rotnieuws maar er zijn genoeg andere woorden die ze kon gebruiken.
Dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
22-04-2021 21:02
Wat meedogenloos klinkt dit, ook tokkies hebben een reden waarom ze zo zijn geworden en het draait vaak om "gemis", je moet ook leren communiceren en jij hebt de mazzel dat je ouders dat ook belangrijk vonden. Die vriendin is een mens met gevoelens en misschien is ze hartstikke gek op haar man. Als ik in eens heel veel paniek, verdriet en wanhoop voel dan duik ik naar binnen maar bij andere mensen komt die energie naar buiten. Het is niet netjes wat ze heeft geschreeuwd maar het is maar een opmerking, die vriendin weet dat TO geen hoer is, ze zocht gewoon een woord om mee te slaan om de confrontatie met haar eigen gevoelens uit te stellen. Ik vind het juist zo sneu dat iedereen het zo anders interpreteert.

Mooie post!
Mumper schreef:
22-04-2021 21:09
Met dit soort tokkies zou ik niet bevriend willen zijn


Ik heb bij een Tokkie in de klas gezeten, die heet dus zo. Leuke gast die goed terecht is gekomen en ik vraag me altijd af hoe hij er tegenaan kijkt dat zijn achternaam een begrip is geworden, hij werkt in de financiële wereld. Toen we elkaar leerden kennen was die naam nog geen begrip. Ik lag wel dubbel toen ik die naam hoorde bij het voorlezen van de namen. " Wat is er hier zo grappig? " Zat er een grote gast achter me die een blik had van " wat moet jij nou? ". We konden het wel goed vinden en zijn veel samen opgetrokken.

Maar on topic, ik ben het eigenlijk met Brilkonijn en Geronimo eens. Je hele leven staat op zijn kop en waarschijnlijk klopt het verhaal wel. Niet iedereen is op elk moment de baas over zijn of haar emoties en gezien de omschrijving van TO is die vriendin een type dat dat niet vaak is. Ze heeft veel conflicten en ze klapt er alles uit. Alleen als je 20 jaar met iemand omgaat weet je dit en dan is de balans dus toch kennelijk nog steeds uitgeslagen richting vriendschap. Vriendschap is ook elkaar niet zomaar laten vallen bij de eerste de beste tegenslag, die vriendin heeft juist nu steun nodig. Kennelijk hebben veel mensen een groot ego en pikken ze sommige dingen niet omdat zij dat nooit zouden doen. Ik kijk liever naar de daden van iemand dan wat hij of zij zegt.

Of ik me er wel of niet mee zou bemoeien hangt af van mijn relatie tot beiden. Als ik ze beiden heel goed ken zal ik zeggen dat ik niet zit te wachten op een loyaliteitsconflict. Als ik alleen die vriendin heel goed zou kennen zou ik het zeker zeggen. Als het andersom was en je zou mij niets zeggen zou de vriendschap over zijn.
K.....hier kan ik nog wel hebben.*
Maar mij beschuldigen van stoken terwijl ik me er pas na lang wikken en wegen mee ben gaan bemoeien zou bij mij niet goed vallen. Emoties prima, maar dan kun je er later op terugkomen.

*hoewel ik me van werkelijk niemand in mijn omgeving kan voorstellen dat iemand zoiets zegt.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 09:34
18.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
22-04-2021 20:55
Dit dus, ze is zich rot geschrokken, juist omdat jij het was moet ze het wel serieus nemen, haar leven viel aan diggelen en jij stond erbij. Nee, het is niet leuk dat je er van langs kreeg maar de heftigheid geeft wel heel goed weer hoe zij geschrokken is. Bel haar en vraag wat je voor haar kan doen en dat je het nooit meer aanroert als ze dat niet wil. Je bent pas echt vrienden als je haar beschermt voor haar zwakke punten. Ik vind het ook heel bijzonder dat mensen hier een 20 jaar oude vriendschap zo makkelijk de deur uitgooit, dat doe je met je partner toch ook niet als je snapt dat hij/zij de schok van zijn leven krijgt?
Eens. Ik zou contact met haar opnemen, waarschijnlijk voelt ze zich nu dubbel tot.

En die banden van Blijfgewoonbianca zijn ook een goed idee :P
Alle reacties Link kopieren
Als ik je eerste alinea lees denk ik: wat voor reactie had je dan verwacht? Je weet hoe ze kan reageren, hebt vast wel vaker haar iemand een kuthoer horen noemen maar nu het in heftige emotie naar jou is is het ineens niet ok?

Om nu, terwijl ze dit voor haar kiezen krijgt, ineens af te knappen op gedrag wat je al 20 jaar van haar kent vind ik raar. En erg onvriendschappelijk.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
23-04-2021 07:04
Als ik je eerste alinea lees denk ik: wat voor reactie had je dan verwacht? Je weet hoe ze kan reageren, hebt vast wel vaker haar iemand een kuthoer horen noemen maar nu het in heftige emotie naar jou is is het ineens niet ok?

Om nu, terwijl ze dit voor haar kiezen krijgt, ineens af te knappen op gedrag wat je al 20 jaar van haar kent vind ik raar. En erg onvriendschappelijk.
Ik vind het onvriendschappelijk om je vriendin voor kh uit te schelden. Hoe kut het nieuws ook is. Voor mij zou het klaar zijn. Hetzelfde geldt voor als mijn partner dit zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
22-04-2021 20:55
Dit dus, ze is zich rot geschrokken, juist omdat jij het was moet ze het wel serieus nemen, haar leven viel aan diggelen en jij stond erbij. Nee, het is niet leuk dat je er van langs kreeg maar de heftigheid geeft wel heel goed weer hoe zij geschrokken is. Bel haar en vraag wat je voor haar kan doen en dat je het nooit meer aanroert als ze dat niet wil. Je bent pas echt vrienden als je haar beschermt voor haar zwakke punten. Ik vind het ook heel bijzonder dat mensen hier een 20 jaar oude vriendschap zo makkelijk de deur uitgooit, dat doe je met je partner toch ook niet als je snapt dat hij/zij de schok van zijn leven krijgt?
Ik zou daarnaast het die vent echt niet gunnen dat zijn gedoe mij mijn vriendin kost.
Alle reacties Link kopieren
Ben ooit voor hetzelfde uitgescholden. Meteen vriendschap beëindigd.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
23-04-2021 07:11
Ik vind het onvriendschappelijk om je vriendin voor kh uit te schelden. Hoe kut het nieuws ook is. Voor mij zou het klaar zijn. Hetzelfde geldt voor als mijn partner dit zou doen.
Ik zou niet al 20 jaar bevriend zijn met iemand die zo grof gebekt is en zo uit kan vallen naar mensen. Er ook geen relatie mee hebben. Ik heb een hekel aan schelden en grof taalgebruik.

Maar als je dat wel bent en het al die jaren niet storend hebt gevonden, vind ik het niet ok om er op zo’n moment ineens over te gaan vallen.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou dit niet pikken hoor. Ook niet als ze altijd zo is. Dat zegt ze maar tegen haar moeder.
Alle reacties Link kopieren
Neh, voor mij zou het over zijn. Dat dergelijke informatie verkeerd valt of moet inzinken snap ik wel, dat iemand in de verdediging schiet snap ik ook nog, maar 'het hart op de tong' hebben is fundamenteel iets anders dan mensen zomaar uit gaan staan schelden. Dat is gewoon asociaal.

Sowieso zou ik me door niemand laten uitschelden voor k****rhoer. Nooit. Dan mag je lekker doodvallen en zoek het maar uit. (in ieder geval voor een tijdje, eventueel na die tijd kunnen we weer praten).
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
23-04-2021 07:40
Nou ik zou dit niet pikken hoor. Ook niet als ze altijd zo is. Dat zegt ze maar tegen haar moeder.
Precies. Ik zou er best mee kunnen dealen als iemand het hart op de tong heeft of zelfs grof gebekt is, tot op zekere hoogte dan. Maar mij uitschelden, en helemaal met die termen, vind ik heel iets anders dan dat. Dat zou voor mij een enorme dealbreaker zijn.
Voor mij zou dit ook betekenen dat ik haar niet meer zou willen zien. Emoties bij zo’n boodschap: begrijpelijk. Maar jou de huid volschelden? Onacceptabel.
Alle reacties Link kopieren
To, ik denk dat dit een stressreactie is. Het is de vraag of je dat haar kan vergeven, misschien komt er nog een sorry van haar.

Daarnaast weet jij niet welke onderlinge afspraken deze mensen hebben. Misschien is de relatie wel meer open dan jij weet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
22-04-2021 20:24
Als ze uit zichzelf excuses aanbiedt dan zou ik haar nog een kans geven.

Anders einde vriendschap.
Dit inderdaad. Wat naar, zeg..
Einde vriendschap.
Gelukkig heb ik geen vrienden die schelden met het woord kanker erin. Als ik ergens een hekel aan heb is dat t wel.
viva-amber schreef:
23-04-2021 07:50
To, ik denk dat dit een stressreactie is. Het is de vraag of je dat haar kan vergeven, misschien komt er nog een sorry van haar.

Daarnaast weet jij niet welke onderlinge afspraken deze mensen hebben. Misschien is de relatie wel meer open dan jij weet.
Deze lees ik wel vaker, als dat geval is hoeft die vriendin helemaal niet te boos te worden he? :roll:
Dan gaan mensen je niet voor kuthoer uitschelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven