uitgescholden door een vriendin, vriendschap beëindigen?

22-04-2021 20:19 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik zit met een lastige situatie. Al meer dan 20 jaar ben ik goed bevriend met een vriendin. Het is een vrouw die het hart op de tong heeft, maar dat waardeerde ik altijd wel. Wel heeft ze veel en vaak aanvaringen met mensen en kan ze nogal uitvallen als ze zich bedreigt voelt of iets haar niet bevalt.

Nu zat ik in de lastige situatie dat ik van kennissen gehoord heb dat haar vriend vreemd gaat. Ik heb lang getwijfeld wat ik hiermee wilde doen. Enerzijds vond ik dat ik hem niet kon beschuldigen zolang het ok geruchten ging, anderzijds voelde het ook erg ongemakkelijk mijn mond te houden. Toen ik echter concreet bewijs kreeg, heb ik besloten mijn vriendin op een rustige manier in te lichten over wat ik weet. Ze verdient meer en ik kon niet leven met de wetenschap dat ik wist van het vreemdgaan.

nou, dat viel heel erg verkeerd..Ze reageerde enorm boos richting mij. waar ik me in godsnaam mee bemoeide 'k.... ho#r' die ik was. Daarna nog een verwensing dat ik mijn 'bek moest houden te stoken'. ik ben weggegaan, want het voelde echt zo naar. Daarna heb ik niks meer van haar gehoord.
Ik snap dat het echt veel pijn kan doen en dat zoiets kan verwarren als je het hoort. Maar, ik wil me niet zomaar uit laten schelden en voor mij is dit een brug te ver.
wat zouden jullie doen?
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 09:30
Deze lees ik wel vaker, als dat geval is hoeft die vriendin helemaal niet te boos te worden he? :roll:
Dan gaan mensen je niet voor kuthoer uitschelden.

Denk nog wel iets anders eigenlijk.
In_Tenebris schreef:
23-04-2021 09:35
Denk nog wel iets anders eigenlijk.
Je hebt gelijk, staan meer stipjes in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar heb één keer een vriendschap van 30 jaar verbroken na iets soortgelijks. In mijn geval speelde ook alcohol een rol. Maar dat was voor mij geen vergoeielijking. Op het moment dat je mij voor rotte vis gaat uitmaken is er een grens bereikt. Zeker als je daarna niet diep door het stof gaat. Wat niet gebeurde, ze probeerde de draad weer op te pakken alsof er niks gebeurd was. Terwijl ik overduidelijk zei dat ze me diep gekwetst had.
Er waren eerder al 'kleine dingetjes' geweest waar ik wel overheen gestapt was. Dat is meestal zo. Ik ben behoorlijk vergevingsgezind. Maar er zijn grenzen aan wat ik accepteer.
impala wijzigde dit bericht op 23-04-2021 09:50
15.48% gewijzigd
.
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 09:37
Je hebt gelijk, staan meer stipjes in de OP.

Ik had de stipjes niet geteld, maar als kuthoer al een reden is.....

Ik vind dat mensen kennelijk snel een vriendschap opgeven van 20 jaar.
Ik vind dan weer dat er teveel waarde wordt gehecht aan die 20 jaar.
novaviva schreef:
23-04-2021 09:51
Ik vind dan weer dat er teveel waarde wordt gehecht aan die 20 jaar.

Dat vind ik dan weer van het schelden dat iemand waarschijnlijk in haar emotie heeft gedaan. Lange vriendschappen zijn voor waardevol en kan ook wel wat hebben.
In_Tenebris schreef:
23-04-2021 10:03
Dat vind ik dan weer van het schelden dat iemand waarschijnlijk in haar emotie heeft gedaan. Lange vriendschappen zijn voor waardevol en kan ook wel wat hebben.
Schelden, oké (hoewel ik dat echt nooit zo zou doen). Maar beschuldigen van stoken, nee. Ze is echt niet de eerste die bedrogen wordt, dan kun je je echt wel even normaal opstellen en je woede richten op degene waar het om gaat.

Ik heb veel lange vriendschappen van 20+ jaar, dus zo heel zeldzaam is dat ook weer niet. Het is geen vrijbrief. Prima dat je je hebt laten gaan, maar kol er dan ook zelf weer op terug.
novaviva schreef:
23-04-2021 10:07
Schelden, oké (hoewel ik dat echt nooit zo zou doen). Maar beschuldigen van stoken, nee. Ze is echt niet de eerste die bedrogen wordt, dan kun je je echt wel even normaal opstellen en je woede richten op degene waar het om gaat.

Ik heb veel lange vriendschappen van 20+ jaar, dus zo heel zeldzaam is dat ook weer niet. Het is geen vrijbrief. Prima dat je je hebt laten gaan, maar kol er dan ook zelf weer op terug.

Ik verwacht dan wel dat iemand zelf ook erop terugkomt, maar dan is het ook zand erover wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet alleen t schelden naar, maar ook dat je je bek moest houden te stoken. T kan natuurlijk zo zijn dat ze zichzelf wilde beschermen en nog in ongeloof zat/wilde zitten/t als onwaar afdoen, en het daarom stoken genoemd hebben. Maar het zou mij toch wel kwetsen als ik als vriendin daarvan beschuldigd werd.
Dat K-hoer noemen zou me ook echt te ver zijn gegaan.
Als zij makkelijk is met dit soort woorden en het er in the heat of the moment zo uitgeflapt heeft zou ik toch minstens wel een flinke verontschuldiging verwachten.
Of ik haar zou vergeven weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
23-04-2021 10:17
Ik verwacht dan wel dat iemand zelf ook erop terugkomt, maar dan is het ook zand erover wat mij betreft.
In principe wel mee eens. Maar het moet ook weer geen gewoonte worden. Ik ben geen boksbal die elke keer weer terugveert voor een volgende klap.
.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
23-04-2021 10:07
Schelden, oké (hoewel ik dat echt nooit zo zou doen). Maar beschuldigen van stoken, nee. Ze is echt niet de eerste die bedrogen wordt, dan kun je je echt wel even normaal opstellen en je woede richten op degene waar het om gaat.

Ik heb veel lange vriendschappen van 20+ jaar, dus zo heel zeldzaam is dat ook weer niet. Het is geen vrijbrief. Prima dat je je hebt laten gaan, maar kol er dan ook zelf weer op terug.
Dit dus;).
Ik heb een tijdje terug wel een vriendschap van 20+ jaar verbroken. Er zaten me al langer wat dingetjes niet lekker, en onder t mom van "Maar we zijn al zo lang vriendinnen" uiteindelijk te lang en vaak over mn hart blijven strijken.
Wel over gepraat, maar na iets wat me echt te ver ging toch uitgedraaid op verbreken van t contact.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
23-04-2021 09:51
Ik vind dan weer dat er teveel waarde wordt gehecht aan die 20 jaar.
Ja eens. Aan de ene kant snap ik wel dat je daar niet zomaar een punt achter zet, aan de andere kant hoeft het natuurlijk niet het eerste incident te zijn, TO kan ook al wel ontzettend veel gepikt hebben in die 20 jaar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
impala schreef:
23-04-2021 10:23
In principe wel mee eens. Maar het moet ook weer geen gewoonte worden. Ik ben geen boksbal die elke keer weer terugveert voor een volgende klap.

Nee, maar als het een gewoonte wordt is die ander de vriendschap aan het verzieken. Vriendschap komt van 2 kanten en daar is geen sprake van als één van de twee doorlopend grenzen opzoekt of daarover heen gaat.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
23-04-2021 10:37
Nee, maar als het een gewoonte wordt is die ander de vriendschap aan het verzieken. Vriendschap komt van 2 kanten en daar is geen sprake van als één van de twee doorlopend grenzen opzoekt of daarover heen gaat.
Precies.
Maar ook bij 1x gaat er al wel iets stuk. Je denkt toch: wat denkt ze écht van mij, het moet toch ergens vandaan komen wat je tegen mij gezegd hebt.
Dus wat dat betreft was het eigenlijk wel goed dat ze geen excuus maakte en het daardoor voor mij een duidelijke zaak was.
.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen heeft zij de vriendschap al beëindigd. Hoef jij je niet meer druk over te maken.
In_Tenebris schreef:
23-04-2021 09:44
Ik had de stipjes niet geteld, maar als kuthoer al een reden is.....

Ik vind dat mensen kennelijk snel een vriendschap opgeven van 20 jaar.
Ach ieder zijn soort vrienden. Ik moet niets met mensen die zo doen.


Maar daar ging mijn/die reactie al helemaal niet over. :?:
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-04-2021 20:22
Voor mij zou dat klaar zijn. Zonder twijfel.
dit.
Alle reacties Link kopieren
To.. hoe is het nou? Het is ondertussen 2 dagen later. Nog iets van haar gehoord?
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
24-04-2021 11:18
To.. hoe is het nou? Het is ondertussen 2 dagen later. Nog iets van haar gehoord?
Nee, ik heb helemaal niets meer gehoord. Ik vind het zo ook wel prima eigenlijk. Als ik niks hoor is het voor mij sowieso het einde van de vriendschap.

bedankt voor al jullie reacties trouwens!
Alle reacties Link kopieren
pruepipper schreef:
24-04-2021 15:43
Nee, ik heb helemaal niets meer gehoord. Ik vind het zo ook wel prima eigenlijk. Als ik niks hoor is het voor mij sowieso het einde van de vriendschap.

bedankt voor al jullie reacties trouwens!
Dat is wel rot. Hoe is het nu met jou?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben zelf iemand die wel grof kan reageren. Maar ik heb nog nooit een vriendin uitgescholden.

Onlangs had een vriendin van me, ook een lange vriendschap, een keihard oordeel over mij. Heeft me niks gevraagd, nee, kent de situatie ook niet uit eigen ervaring, maar kon me toch heel goed vertellen hoe fout ik zat. Ze heeft me ontzettend op mijn hart getrapt daarmee.

Maar ik heb haar niet uitgescholden. Ik heb gevraagd waarom ze dit zei en wat ze dacht ermee te bereiken.
Ik zou haar het liefst meteen mijn huis uit geschopt hebben terwijl ik haar uitschold voor heel veel lelijke dingen, maar dat heb ik niet gedaan. Omwille van de vriendschap.
Dus nee, ook al ben je recht voor z'n raap en grof in de mond, dan nog hoef je je vriendin niet uit te schelden als ze je iets komt vertellen wat je heel erg raakt. Als volwassene hoor je de zelfbeheersing te hebben iemand niet zo ontzettend grof te bejegenen.
Net zoals je ook niet gaan slaan, no matter what.
pruepipper schreef:
24-04-2021 15:43
Als ik niks hoor is het voor mij sowieso het einde van de vriendschap.
Speelde er al meer of was dit de eerste keer dat ze zoiets bij jou deed?
Alle reacties Link kopieren
Als mensen hun ware aard laten zien (ook al is dat getriggerd door emotie), dan moet je ze geloven.

Ze kon je een trut vinden of een bemoeial uit emotie, maar kuthoer/je bek houden ect is voor mij ook een brug te ver. Blijkbaar vind je dat dus ergens van mij.

En het feit dat ze het hart op de tong heeft en daarmee wel vaker in de problemen komt, vind ik juist geen verzachtende omstandigheid. Ik heb ook het hart op de tong maar nooit problemen met mensen en heb nog nooit een vriendin uitgescholden. Ik vind het feit dat ze blijkbaar niet normaal om kan gaan met anderen, juist een extra reden om ermee te kappen.

Soms geef je mensen na 20 jaar vriendschap juist teveel credits, maar zou je helemaal niet bevriend raken als je ze vandaag zou ontmoeten.
pruepipper schreef:
24-04-2021 15:43
Nee, ik heb helemaal niets meer gehoord. Ik vind het zo ook wel prima eigenlijk. Als ik niks hoor is het voor mij sowieso het einde van de vriendschap.

bedankt voor al jullie reacties trouwens!
Voor mij gaat haar reactie, maar ook deze reactie van jou nogal ver. Ik sta hier iets anders in.

Je bent 20 jaar vrienden, zij krijgt de schrik van haar leven, hoort dat de persoon die zij het meest vertrouwt vreemdgaat of wist dit misschien al en baalt van de bevestiging. Ik zou ook schrikken. En ik ken ook mensen die zouden gaan schelden. Misschien schaamt ze zich voor haar reactie naar jou en durft ze er niet op terug te komen.

Ik zou appen en vragen hoe het gaat. Of ze haar vriend al gesproken heeft. Dat jij het verschrikkelijk vind dat je de boodschapper was en dan afwachten. Daarna ,als ze van de schrik bekomen is, kun je aangeven dat je uitschelden niet vind kunnen. Maar nu moet je er voor haar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit zou voor mij minstens een lange break betekenen. Niet helemaal einde vriendschap misschien, maar ik zou er wel een tijd genoeg van hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven