uitgescholden door een vriendin, vriendschap beëindigen?

22-04-2021 20:19 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik zit met een lastige situatie. Al meer dan 20 jaar ben ik goed bevriend met een vriendin. Het is een vrouw die het hart op de tong heeft, maar dat waardeerde ik altijd wel. Wel heeft ze veel en vaak aanvaringen met mensen en kan ze nogal uitvallen als ze zich bedreigt voelt of iets haar niet bevalt.

Nu zat ik in de lastige situatie dat ik van kennissen gehoord heb dat haar vriend vreemd gaat. Ik heb lang getwijfeld wat ik hiermee wilde doen. Enerzijds vond ik dat ik hem niet kon beschuldigen zolang het ok geruchten ging, anderzijds voelde het ook erg ongemakkelijk mijn mond te houden. Toen ik echter concreet bewijs kreeg, heb ik besloten mijn vriendin op een rustige manier in te lichten over wat ik weet. Ze verdient meer en ik kon niet leven met de wetenschap dat ik wist van het vreemdgaan.

nou, dat viel heel erg verkeerd..Ze reageerde enorm boos richting mij. waar ik me in godsnaam mee bemoeide 'k.... ho#r' die ik was. Daarna nog een verwensing dat ik mijn 'bek moest houden te stoken'. ik ben weggegaan, want het voelde echt zo naar. Daarna heb ik niks meer van haar gehoord.
Ik snap dat het echt veel pijn kan doen en dat zoiets kan verwarren als je het hoort. Maar, ik wil me niet zomaar uit laten schelden en voor mij is dit een brug te ver.
wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou de vriendschap direct over zijn. Je laat je toch niet zo uitschelden? Of uitmaken voor stoker? 20 jaar of niet, dat zegt niks. Aan veel vriendschappen komt gewoon een eind, mensen groeien uit elkaar, ontwikkelen zich anders ten op zichte van elkaar enz..

Vorige jaar een aantal vriendschappen verbroken, dat waren ook zulke lange vriendschappen. Een vriendin had mijn verjaardag op het allerlaatste moment af gezegd, terwijl ik die juist voor haar had georganiseerd, op haar verzoek, want daar had ze zoveel behoefte aan. Van alles in huis gehaald, al begonnen met koken, en dus vlak voor dat ze zou komen belt ze af.

Een andere vriendin begon mij ook zo uit te foeteren, heb er nog op gereageerd, en toen ging ze weer verder met verwijten maken. Daarna niet meer gereageerd op haar. Een aantal weken later heeft ze haar excuses aangeboden, ze zei dat ze enorm slecht in haar vel zat toen ze zo uitbarstte, en ik mis een vriendin zoals haar, want altijd enorm veel plezier gemaakt samen, maar ik kan hier gewoon niks mee.

Hoe slecht je nou in je vel zit of niet, ik laat mij niet zomaar uitfoeteren omdat iemand anders zich even niet lekker voelt. Daarna heeft ze nog een keer contact met mij opgenomen, zei dat ze mij zo mistte en weer terug in haar leven wilde, maar voor mij is het gedaan omdat ik mij hier echt niet overheen kan zetten.

Ik ben een beetje verbaasd dat ik hier lees dat sommigen de vriendschap gewoon voort zouden zetten als deze vriendin haar excuses zou maken?! Ik bedoel.... ze heeft TO uitgescholden voor k..kerhoer of k.thoer??!!. Echt beneden alle peil. Er zijn leukere exemplaren om bevriend mee te raken.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
23-04-2021 10:03
Dat vind ik dan weer van het schelden dat iemand waarschijnlijk in haar emotie heeft gedaan. Lange vriendschappen zijn voor waardevol en kan ook wel wat hebben.
Je bent volwassen, dus ook dan kun je beschaafd blijven. En als de vriendschap van de andere kant ook zo waardevol werd gevonden, dan ga je niet gelijk schelden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
25-04-2021 15:57
Je bent volwassen, dus ook dan kun je beschaafd blijven. En als de vriendschap van de andere kant ook zo waardevol werd gevonden, dan ga je niet gelijk schelden.

Op zich ben ik het helemaal met je eens, ik denk alleen niet dat dit voor iedereen is weggelegd. Niet iedereen gaat even volwassen met emoties om, niet omdat ze niet willen, maar ik denk ook vaak omdat ze niet kunnen. Je maakt mij ook niet wijs dat die vriendin dat soort woorden niet vaker gebruikt. Als je dus al die tijd vrienden bent is dat dus geen verrassing allemaal hoe die vriendin kan reageren, alleen nu richt het zich op TO. Ik zou het even laten bekoelen, wie weet wat ze nu thuis voor gedoe heeft. Uiteindelijk verwacht ik wel dat iemand er nog wat over zegt omdat het ook niet iets is om onbesproken te laten.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik lees je topic nu pas en ben nu wel erg benieuwd hoe het gaat. Heeft ze nog iets laten horen?

Voor mij zou het klaar zijn. Of ze moet uit zichzelf naar jou komen met excuses. Dan wil ik er misschien nog over nadenken.
Sowieso zou het geen vriendin voor mij zijn, zo grofgebekt. Snap heel goed dat ze erg schrikt als jij zo'n boodschap brengt. Maar dan zo reageren? Daar heb ik geen begrip voor.
Stopzetten, die vrouw spoort niet helemaal en zoekt conflicten op. Laat gaan, echt
KamilleT schreef:
22-04-2021 20:22
Voor mij zou dat klaar zijn. Zonder twijfel.
Voor mij ook. Zelf ben ik super direct, hart op de tong en temperamentvol. Maar ik scheld mensen absoluut nooit uit. Dat gaat mij te ver.

Ik vind dat je alles met elkaar moet kunnen bespreken in een vriendschap/relatie. Meningsverschillen zijn menselijk. Je kan soms best even flink botsen en van elkaar balen. Dan zeg je weleens dingen tegen elkaar die niet leuk zijn voor de ander om te horen. Dan praat je dan uit als je minder geïrriteerd/boos bent.

Slecht nieuws krijgen is nooit leuk. Zeker niet zúlk slecht nieuws. Maar ik weet 100% zeker dat ik mijn vriendinnen NOOIT zou uitschelden (niemand trouwens) en andersom ook niet. Dat heeft met respect te maken.

Een van mijn zussen is zoals die vriendin van jou TO. Als ze kwaad is gaat ze de meest afschuwelijke, kwetsende dingen zeggen. Puur om de ander neer te halen. Persoonlijke, uit zijn verband gerukte aanvallen. Vaak als je haar kritiek hebt gegeven waar ze niet op zit te wachten. Ze heeft ook jarenlang volop gescholden met woorden die jouw vriendin gebruikt heeft, tijdens haar uitbarstingen. Ze weet echter dat ik dat niet langer accepteer.

We zijn namelijk ruim volwassen inmiddels, dan kan je je niet meer zó laten gaan. Ik laat me door helemaal niemand uitschelden. Het is echt einde oefening als welke geliefde (partner, familie, vriendin) dan ook in mijn leven me gaat uitschelden/schofferen/doelbewust beledigen/neerhalen.

Tuurlijk, iedereen reageert anders wanneer ze zich aangevallen en gekrenkt voelen. Dat betekent alleen niet dat je het recht hebt om dat op zo’n manier te botvieren op een ander. Bij een welgemeend excuses zou ze van mij nog één kans krijgen. En anders: opgeruimd staat netjes.
"Wel heeft ze veel en vaak aanvaringen met mensen en kan ze nogal uitvallen als ze zich bedreigt voelt of iets haar niet bevalt".

Het zou mijn vriendin niet zijn, zwaar vermoeiend iemand die constant mensen tegen de haren instrijkt onder het mom "eerlijk en direct".

Wel kunnen uitdelen maar niet kunnen incasseren.

Bah.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
08-05-2021 09:19
"Wel heeft ze veel en vaak aanvaringen met mensen en kan ze nogal uitvallen als ze zich bedreigt voelt of iets haar niet bevalt".

Het zou mijn vriendin niet zijn, zwaar vermoeiend iemand die constant mensen tegen de haren instrijkt onder het mom "eerlijk en direct".

Wel kunnen uitdelen maar niet kunnen incasseren.

Bah.
Goed gezegd.

Ik kan me best voorstellen dat ze iets uitroept van: Wat een kutzooi!
Maar zo gaan schelden??

Dit haakt bovendien mooi aan bij een topic van even geleden: of je het wel of niet zegt wanneer iemand vreemdgaat.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n giftige vriendschap zou ik echt niet willen.
Opzicht prima als iemand 'het hart op de tong heeft'.
Dit gaat echter veel te ver.
Het komt ook erg agressief en intimiderend over.
Alle reacties Link kopieren
@pruepipper hoe gaat het met jullie? Is ze er in de afgelopen twee weken nog op teruggekomen?
Haar gedrag hie ze met je omgaat zegt genoeg.
Vriendschap beëindigen.
Lotus90 schreef:
08-05-2021 08:20
Voor mij ook. Zelf ben ik super direct, hart op de tong en temperamentvol. Maar ik scheld mensen absoluut nooit uit. Dat gaat mij te ver.

Ik vind dat je alles met elkaar moet kunnen bespreken in een vriendschap/relatie. Meningsverschillen zijn menselijk. Je kan soms best even flink botsen en van elkaar balen. Dan zeg je weleens dingen tegen elkaar die niet leuk zijn voor de ander om te horen. Dan praat je dan uit als je minder geïrriteerd/boos bent.

Slecht nieuws krijgen is nooit leuk. Zeker niet zúlk slecht nieuws. Maar ik weet 100% zeker dat ik mijn vriendinnen NOOIT zou uitschelden (niemand trouwens) en andersom ook niet. Dat heeft met respect te maken.

Een van mijn zussen is zoals die vriendin van jou TO. Als ze kwaad is gaat ze de meest afschuwelijke, kwetsende dingen zeggen. Puur om de ander neer te halen. Persoonlijke, uit zijn verband gerukte aanvallen. Vaak als je haar kritiek hebt gegeven waar ze niet op zit te wachten. Ze heeft ook jarenlang volop gescholden met woorden die jouw vriendin gebruikt heeft, tijdens haar uitbarstingen. Ze weet echter dat ik dat niet langer accepteer.

We zijn namelijk ruim volwassen inmiddels, dan kan je je niet meer zó laten gaan. Ik laat me door helemaal niemand uitschelden. Het is echt einde oefening als welke geliefde (partner, familie, vriendin) dan ook in mijn leven me gaat uitschelden/schofferen/doelbewust beledigen/neerhalen.

Tuurlijk, iedereen reageert anders wanneer ze zich aangevallen en gekrenkt voelen. Dat betekent alleen niet dat je het recht hebt om dat op zo’n manier te botvieren op een ander. Bij een welgemeend excuses zou ze van mij nog één kans krijgen. En anders: opgeruimd staat netjes.

Helemaal met je eens! Totaal onnodig om je door mensen, vooral als het vrienden/familie zijn, te laten uitschelden en schofferen.

Voor sommige mensen lijkt het volstrekt normaal, zeker bij een gevoelig onderwerp als vreemdgaan, een ander te kunnen uitschelden of respectloos te woord te staan, terwijl je je ongenoegen ook heel goed op een andere manier duidelijk kunt maken. Helaas is dit niet iedereen gegeven, dus zullen ze maar moeten voelen dat ook die ander een grens heeft.

Ben ook wel benieuwd naar het vervolg trouwens, lees je nog mee Pruepipper?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven