Vreemdgaan: vertellen of niet?

22-04-2021 21:26 110 berichten
Naar aanleiding van een topic over vreemdgaan vroeg ik me af wat jij zou doen als je zeker weet dat de partner van je beste vriend(in) of van een familielid vreemdgaat. Zou je het vertellen of niet? En waarom wel/niet?

Zelf weet ik van iemand die heel dichtbij staat dat ze vreemdgaat. Haar partner ken ik ook heel goed. Ik houd de informatie voor me omdat ik niet vind dat het aan mij is om zoiets te vertellen. Hun relatie, hun verantwoordelijkheid.

Als ik anderen hoor dan kiezen ze er voor om het wel te vertellen. Hoe staan jullie er in?
Alle reacties Link kopieren
Ligt er compleet aan hoe mijn band met de bedrogene dan wel de vreemdgang(st)er is ( wat ook te maken heeft met wie van de twee ik het langste ken of het beste begrijp ) aan de omstandigheden, ...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk. Ik denk dat in de meeste situaties de beste optie zou zijn om het te bespreken met de vreemdganger en die de kans geven om het zelf te laten vertellen. Dat geeft een misschien net iets grotere kans dat het nog goed komt.
Ik geloof echt niet dat ik ermee kan leven om te weten dat een dierbare wordt bedrogen en ik gewoon doe alsof ik niets weet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de vreemdganger confronteren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
In jouw voorbeeld is er geen sprake van hun dus die vlieger gaat niet op
Alle reacties Link kopieren
Als mijn man mij opbiecht dat hij is vreemdgegaan, dan gaan we daarover in gesprek, en dan kunnen we wellicht kijken wat er gerepareerd kan worden. Als een vriendin mij vertelt dat mijn man vreemdgaat, dan is er opeens veel minder over om te repareren. Vooropgesteld dat het waar zou zijn natuurlijk.

De vreemdganger laten vertellen heeft dus dat voordeel al.

Bovendien als je het zelf vertelt, loop je kans dat je niet geloofd wordt, en dat je zelf het nakijken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
22-04-2021 21:32
In jouw voorbeeld is er geen sprake van hun dus die vlieger gaat niet op
Huh?
Vraag je om advies? Ik zou het vertellen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vertellen, met alle liefde en de hoop dat vreemdganger de deur wordt gewezen.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens in gesprek met de vreemdganger. Die begint wellicht snoeihard te lachen omdat ze een open relatie hebben.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Vertellen. Kom nou zeg!
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk, ik vind de optie van Jufjoke wel een goede. Als iemand mij had verteld dat mijn (ex)man al maanden vreemdging had ik degene echter waarschijnlijk niet metteen gegeloofd, maar wie weet zouden er dan wel eerder belletjes zijn gaan rinkelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het destijds wel gedaan, het ging om een goede vriendin. Ik hoorde uit betrouwbare bron dat haar partner vreemdging en ik zou er echt niet mee kunnen leven om dat te weten maar het niet aan mijn vriendin te vertellen. Dus verteld, partner biechtte op, relatie ging over.

Edit: Als het andersom was geweest (dus als mijn vriendin de vreemdganger was geweest) dan had ik het denk ik niet verteld aan haar partner... Maar het wel met haar bespreken en ook dat ik het niet prettig vindt.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 22-04-2021 22:01
29.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
22-04-2021 21:39
Ga eens in gesprek met de vreemdganger. Die begint wellicht snoeihard te lachen omdat ze een open relatie hebben.
En dan vraag jij je af of hij jou niet ook voor de hek houdt, en moet je toch zo tussen neus en lippen aan je vriendin vragen hoe zij over open relaties denkt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van hoeveel bewijs ik heb. Ik zou willen weten hoe mijn goede vriend(in) haar of zijn relatie vindt. Alles goed en gelukkig of twijfel of door te gaan. Dan partner spreken om te horen wat die denkt en wil. Als partner zelf wil vertellen geef ik die gelegenheid, maar wil ik wel horen of het is gebeurd. Als partner het niet wil vertellen hangt het van hun relatie af en hoe zeker ik weet en hoe goed ik het bewijs (if any) kan tonen.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
22-04-2021 21:49
En dan vraag jij je af of hij jou niet ook voor de hek houdt, en moet je toch zo tussen neus en lippen aan je vriendin vragen hoe zij over open relaties denkt
Ooh, dan wordt het je juist heel makkelijk gemaakt. Gewoon zeggen: goh Truus, Gert vertelde laatst over jullie open relatie, dat wist ik helemaal niet, wat interessant!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is onze Amsterdamse voormalige buurvrouw een keer tegen gekomen in Maastricht toen ze romantisch op een terras zat te tongen. Tja. Heeft haar toen ge-appt dat hij geschrokken was en het aan haar over liet om er iets mee te doen. Ze heeft het aan haar man verteld, zei ze. Relatie leeft nog.
blijfgewoonbianca schreef:
22-04-2021 21:30
Ligt er compleet aan hoe mijn band met de bedrogene dan wel de vreemdgang(st)er is ( wat ook te maken heeft met wie van de twee ik het langste ken of het beste begrijp ) aan de omstandigheden, ...

Interessant. Ik stond er ook zo in, maar toch vind ik het niet mijn zaak. Beste vriendin of niet. Zelf zou ik het ook niet willen weten; ik kom er zelf achter of ik leef in ignorant bliss. Van de gevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt die het wel verteld hebben, is zoveel gedoe en drama van gekomen. Voor de boodschapper, de bedrogen partij en de vreemdganger.
Alle reacties Link kopieren
Hangt ervan af waar mijn loyaliteit ligt. Als de partner van een vriend of vriendin zou vreemdgaan vertel ik het. Als die vriend of vriendin zelf vreemd gaat vertel ik het de partner niet, maar zal ik wel tegen de vreemdganger vertellen hoe ik erover denk.
Alle reacties Link kopieren
Overigens reageren vrouwen op deze hypothese vaak met: vertellen en mannen met: none of my business. In mijn omgeving dan.
Ik ben een vrouw en ik zou dat niet vertellen.
Jufjoke schreef:
22-04-2021 21:31
Moeilijk. Ik denk dat in de meeste situaties de beste optie zou zijn om het te bespreken met de vreemdganger en die de kans geven om het zelf te laten vertellen. Dat geeft een misschien net iets grotere kans dat het nog goed komt.
Ik geloof echt niet dat ik ermee kan leven om te weten dat een dierbare wordt bedrogen en ik gewoon doe alsof ik niets weet.

En dat is denk ik wel de angel: ik kan er niet mee leven dus ik moet het vertellen. Ik weet nu dat iemand vreemdgaat en ik leef met die informatie. Het is toch echt haar zaak. Niet de mijne. Ook het slagen of falen van een relatie is niet mijn verantwoordelijkheid.
Madeliefjees schreef:
22-04-2021 21:32
Ik zou de vreemdganger confronteren.
En dan? Wat win je er mee?
DreamyEzra schreef:
22-04-2021 21:36
Vraag je om advies? Ik zou het vertellen...

Nee, ik vroeg me af hoe anderen er mee omgaan als ze weten dat een bekende vreemdgaat. Was benieuwd naar de gedachten achter het wel/niet vertellen. Zelf vertel ik niks. Staat in de OP.
Zalmsnipper schreef:
22-04-2021 22:07
Overigens reageren vrouwen op deze hypothese vaak met: vertellen en mannen met: none of my business. In mijn omgeving dan.

Nu je het zegt, dat is mijn ervaring ook. Mannen bemoeien zich doorgaans niet met elkaars relaties. Vrouwen doen dat vaker wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven