Hoe kom ik van mijn jaloezie af?

10-05-2021 00:01 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele fijne relatie, waarin ik ook absoluut geen twijfels heb, maar toch als mijn zeer sociale vriend voor mijn gevoel teveel contact met andere vrouwen heeft dan kom dat vreselijke jaloerse gevoel opzetten.
Het kruipt onder mijn huid en het lijkt wel of ondanks dat ik me er bewust van ben dat het gebeurd ik nergens anders aan kan denken.

Wat resulteert in een woordenwisseling, vriend heeft absoluut geen idee wat hij verkeerd doet en ik gedraag me als een feeks.

Zijn er vrouwen die dit ook zo ervaren en wat helpt om het minder te maken?
Wat voor contact heeft hij dan?
Alle reacties Link kopieren
Hij is handig met klussen en laatst bij een scheiden vriendin op de koffie geweest en even gekeken of hij ergens mee kon helpen.

Een andere vriendin appt hij weleens mee, gewoon over normale dingen.
Ja nee sorry dat klinkt echt volstrekt normaal en dan ligt het toch echt bij jou. Op viva toch altijd even checken of het niet toevallig gaat om een man die 3 uur per dag hartjes smilies bij bikinifoto’s van de buurvrouw zit te posten ;)

Ik weet van mezelf wel dat ik toen ik begin 20 was, een stuk onzekerder en daardoor jaloerser was. Omdat ik toen gewoon behoorlijk onzeker over mezelf was.
En wat ook niet meehielp was dat ik in een relatie behoorlijk belazerd ben, daar heb ik toen een behoorlijke knauw van gehad en het kostte gewoon tijd voor ik weer helemaal kon vertrouwen.

Sorry, dit zijn niet echt tips waar je iets aan hebt denk ik. Heb je zelf een idee waar het bij jou vandaan komt?
Alle reacties Link kopieren
Hahaha nee, geen hartjes smileys bij bikinifoto’s van de buurvrouw.

Ik ben ooit flink bedonderd geweest en juist omdat het zo goed voelt tussen ons ben ik bang dat zonder dat ik het door heb er iets tussen hem en een ander opbloeit en ik hem kwijt raak.

Soms droom ik er s nachts van dat hij en een goede vriendin samen verder gaan en dan lachen omdat ik niks in de gaten heb gehad.

Of als ik iets in huis zie liggen bij hem wat ik niet ken(we wonen niet samen) ben ik van binnen gelijk in paniek modus dat er een andere vrouw is geweest.
smeerkaasje schreef:
10-05-2021 00:49
Soms droom ik er s nachts van dat hij en een goede vriendin samen verder gaan en dan lachen omdat ik niks in de gaten heb gehad.
Ahh dat klinkt echt heel erg naar.

Je gedachten klinken een beetje paranoide en verlatingsangstig, misschien een keertje met een therapeut over hebben? Je vriend kan hier denk ik niet zoveel mee want geeft er geen aanleiding toe, maar het is wel heel naar voor jou om ermee te zitten. Ik zou proberen uit te vogelen waar die gevoelens vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je je gevoel serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor je.

Bedenk dat hij geen eigendom is en dat hij zelf keuzes maakt. Hij kiest er kennelijk voor bij jou te zijn, dus het zit wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het weg te rationaliseren door bewust te bedenken dat je vriend het niet verdient om gestraft te worden voor iets wat iemand anders jou aangedaan heeft. Maak hier een soort mantra van.
Je vriend heeft jou niet bedonderd, dat heeft iemand anders gedaan. Daar hoef je je vriend niet voor te straffen. Bovendien heeft jouw jaloezie geen functie. Het voorkomt niets, het kan hem hooguit wegjagen als hij het beu is dat jij je als een feeks gedraagt.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
10-05-2021 06:40
Misschien moet je je gevoel serieus nemen.

Want? De man doet helemaal niets verkeerds. In dit geval is het jaloerse gevoel dus compleet irrationeel.
Jufjoke schreef:
10-05-2021 07:27
Probeer het weg te rationaliseren door bewust te bedenken dat je vriend het niet verdient om gestraft te worden voor iets wat iemand anders jou aangedaan heeft. Maak hier een soort mantra van.
Je vriend heeft jou niet bedonderd, dat heeft iemand anders gedaan. Daar hoef je je vriend niet voor te straffen. Bovendien heeft jouw jaloezie geen functie. Het voorkomt niets, het kan hem hooguit wegjagen als hij het beu is dat jij je als een feeks gedraagt.
Goede post. Niet je huidige relatie afrekenen op wat je vorige relatie je geflikt heeft. Het is lastig maar zeker wel goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
10-05-2021 07:38
Want? De man doet helemaal niets verkeerds. In dit geval is het jaloerse gevoel dus compleet irrationeel.
Ik zeg niet op basis van deze info dat hij iets verkeerd doet maar jullie kunnen net zo goed niet weten of deze gevoelens irrationeel zijn. Ze moet zichzelf wel serieus nemen als ze wat voelt. Dat is wat anders dan ermee aan de haal gaan.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
10-05-2021 07:54
Ik zeg niet op basis van deze info dat hij iets verkeerd doet maar jullie kunnen net zo goed niet weten of deze gevoelens irrationeel zijn. Ze moet zichzelf wel serieus nemen als ze wat voelt. Dat is wat anders dan ermee aan de haal gaan.
Nou ja, op zich ben ik het daar wel mee eens. Hij lijkt absoluut niets te doen wat de gevoelens rechtvaardigt, maar toch zijn de gevoelens er wel. To kan gaan onderzoeken waar de precieze oorzaak ligt (al is dat in grote lijnen wel duidelijk) en wat ze kan doen om er vanaf te komen, dmv therapie bijvoorbeeld. Dat is óók de gevoelens serieus nemen.
Bij mij ging dit pas weg toen ik de ruimte nam om mijn verdriet over eerder bedrog te verwerken. Weet je zeker dat je daar écht overheen bent? Bij mij bleek de hele shitload weer naarboven te komen bij EMDR. Daarna was ik er wel vanaf :).
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
10-05-2021 07:58
Nou ja, op zich ben ik het daar wel mee eens. Hij lijkt absoluut niets te doen wat de gevoelens rechtvaardigt, maar toch zijn de gevoelens er wel. To kan gaan onderzoeken waar de precieze oorzaak ligt (al is dat in grote lijnen wel duidelijk) en wat ze kan doen om er vanaf te komen, dmv therapie bijvoorbeeld. Dat is óók de gevoelens serieus nemen.
Eens.
TO, wees niet te hard voor jezelf, want je hebt gewoon een knauw opgelopen. Maar zorg er zeker voor dat je dit niet op je vriend af reageert.
Probeer jezelf op dat moment af te leiden. Doe 20-50 squats of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft je niet bedrogen en hoort niet de rekening te krijgen voor iets wat een ander heeft gedaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, je hebt een onderbuik gevoel?
Klinkt zoals je schrijft door wat je eerder hebt meegemaakt

Maar ik zou ook inderdaad onderzoeken waar dat onderbuik gevoel vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Niet een onderbuik gevoel dat hij me bedriegt, wel dat ik als ik maar denk dat hij met een andere vrouw appt ik over z’n schouder mee wil lezen, het liefst z’n hele telefoon uit zou pluizen.
Ik heb z’n code, maar weet hoe belachelijk het is dus doe ik het niet.

Als er een vriend wat komt drinken geen probleem, maar als het een vriendin is en hij appt om 21 uur nog niet dan word ik onrustig en spoken er allerlei gedachten door mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
To, het zijn jouw gevoelens die los staan van hem. Je kan hem niet vastbinden tussen het bed en keuken; je kan niet voor hem bepalen met wie hij omgaan gaan of hoelang en waar. Je zal zelf iets moeten met de gevoelens die door je ex zijn ontstaan. Je kunt doe gevoelens niet op je vriend blijven projecten of regeltje voor hem blijven verzinnen die zogenaamd wel moeten leiden tot vertrouwen.

IPV ruzie maken, regels bedenken of controleren is het beter om je kwetsbaar op te stellen en je gevoelens uit te spreken, daarbij het bij jezelf houden.

Dus zoiets aangeven als: Ik ben soms bang en onzeker door wat ik met mijn ex heb meegemaakt. Ik heb dan de neiging om je te controleren of om bevestiging te vragen via de app. Ik zou je het liefst vertrouwen, maar soms zijn die gevoelens sterker dan mezelf.

Maak het dus niet zijn probleem maar geef aan wat het met jou doet, zonder dat hij het perse op hoeft te lossen.

Emoties delen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hai TO, volgens mij is het vooral belangrijk om eens te kijken naar je onzekerheid. Je bent bang om verlaten en bedrogen te worden. Dat is deels logisch, want we willen allemaal liefde, maar je kunt het ook alleen, echt waar. Zelfs áls hij bij je weg zou gaan dan zou je het redden. Me dat realiseren helpt mij om zelfverzekerd en zelfstandig te zijn in mijn relatie.
Gun je vriend zijn contacten, zolang het niet ten koste van je relatie met hem. Je kunt hem niet altijd controleren, en liefde betekent ook dat je hem vertrouwt en loslaat.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zijn jullie al samen? Het klinkt als een vrij prille relatie, klopt dat?
Mijn eigen ervaring is dat het wat tijd kost om elkaar te leren kennen, en dat samen met dat leren kennen het vertrouwen groeit.
Alle reacties Link kopieren
We zijn een paar jaar samen, beide (jong) getrouwd geweest en gescheiden.

De nasleep van mijn scheiding heeft lang geduurd en is vrij recentelijk pas rond gemaakt.

Wellicht dat er zeker van mijn kant nog veel zeer van het afwikkelen van de scheiding speelt ook.

We wonen best een stuk uit elkaar ongeveer 3 kwartier rijden, maar vanwege kinderen en hun school, hobby’s etc voorlopig te blijven latten.
Dit vind ik soms ook lastig, mijn idee was om na het afwikkelen van de dingen een echte start samen te maken en ik zou het fijn vinden om samen te wonen.

Als ik rationeel denk is het voor nu prima zo en uiteraard is het voor de kinderen belangrijk dat zij gelukkig zijn en hun vertrouwde omgeving houden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-05-2021 11:19
Hij heeft je niet bedrogen en hoort niet de rekening te krijgen voor iets wat een ander heeft gedaan.
Dankje, je berichtje is maar kort, maar is er wel eentje voor me
om te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat voor jou belangrijke normen en waarden zijn
Niet iedereen accepteert alles zomaar, wij weten verder alleen wat je schrijft en kennen de situatie verder niet maar ik kan me zo voorstellen dat niet elke man met een andere vrouwen apt of 1 op 1 afspreekt (en andersom natuurlijk ook hè)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven