Ik wil scheiden en ik ben bang

11-05-2021 03:17 162 berichten
Ik heb een nieuwe nick aangemaakt i.v.m. herkenbaarheid (ik zit al wat jaartjes op het forum, vandaar).
Man en ik zijn 20 jaar bij elkaar, waarvan 18 jaar getrouwd. (Geen kinderen). En de koek is op, zoals dat heet. We hadden tot voor vijf jaar een goede relatie, hoewel seks altijd wel moeilijk was. Maar het ging.
Zowel man als ik hebben veel "issues". Vijf jaar geleden werd hij psychisch ziek en sindsdien zit ik in de zorgrol. Dit valt me steeds zwaarder, mede omdat ik zelf ziek ben geweest en nu in een uitkering zit. Ook hij werkt niet. Hij leunt ontzettend op me, hoewel ik vaak aangegeven heb dat ik het niet meer trek. Probleem is, dat het eenrichtingsverkeer is. Tijdens mijn ziekte was hij er nauwelijks voor mij. Gelukkig heb ik vriendinnen en mijn vrijwilligerswerk.
Komt nog bij dat hij door de medicatie ontzettend is aangekomen en ook geen zin meer heeft in seks. En er is een andere vrouw in het spel. Volgens hem puur platonisch, maar toch. En hij heeft dingen voor me achtergehouden en gelogen.
Enfin, ik voel niet meer die liefde voor hem. Het idee dat ik met hem oud zou moeten worden, benauwt me. Ik heb er lang over nagedacht, en ik wil scheiden. Deze week ga ik het hem zeggen.
Maar ik ben bang, onzeker, in de war. Bang voor zijn reactie. En er gaat zoveel regelwerk op me afkomen. Mijn grootste zorg is waar ik straks moet gaan wonen. We hebben een koopwoning, maar de overwaarde is niet genoeg om iets voor mezelf terug te kopen.
Kortom, ik weet zeker dat ik wil scheiden, maar ik vind het doodeng allemaal. Wie heeft ervaring? Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik haak even aan op jouw topic omdat ik met dezelfde wens zit; ik wil scheiden na een lang huwelijk. Echter zijn er hier wel drie dochters van 17, 19 en 21. De oudste woont al zelfstandig en de middelste zal komend jaar ook gaan studeren en het huis uit gaan. Ik zie door de bomen ook het bos niet meer. Heb wel een inschrijving bij de woningcorporaties sinds enige tijd maar nog niet lang genoeg. Verder heb ik een baan waarin ik eventueel meer kan gaan werken mocht dat nodig zijn. Ik heb een eigen auto. En wat spaargeld. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben een koopwoning met overwaarde. Ik denk dat mijn man daar wil blijven wonen. Ik kan zelf de hypotheek niet op mijn naam krijgen dus die mogelijkheid valt af. Jongste kind is nog thuiswonend voor enkele jaren. Ik ben bang dat als ik definitief uitspreek dat ik wil scheiden dat mijn man dan ineens moeilijk gaat doen. Hij wil namelijk samen blijven. Waar kan ik het beste beginnen?
cassata schreef:
12-05-2021 16:42
:hug:

Jij was niet naïef, hij is een hufter. Hoe kinderachtig kan iemand zijn, hè? Maar ik kan me je gevoel goed voorstellen hoor. Dat jij dacht als twee redelijke volwassenen jullie huwelijk te kunnen beëindigen, maar dat hij dan een wraakzuchtige eikel blijkt. Lijkt me heel frustrerend, vooral omdat jij het netjes wilde afronden!
Ja en kinderen in het spel dus laat zoveel meer over mijn kant gaan dan ik zou hebben laten gebeuren zonder kinderen. De kinderen hebben er niet om gevraagd :cry:
Sylphide75 schreef:
12-05-2021 18:02
Ik haak even aan op jouw topic omdat ik met dezelfde wens zit; ik wil scheiden na een lang huwelijk. Echter zijn er hier wel drie dochters van 17, 19 en 21. De oudste woont al zelfstandig en de middelste zal komend jaar ook gaan studeren en het huis uit gaan. Ik zie door de bomen ook het bos niet meer. Heb wel een inschrijving bij de woningcorporaties sinds enige tijd maar nog niet lang genoeg. Verder heb ik een baan waarin ik eventueel meer kan gaan werken mocht dat nodig zijn. Ik heb een eigen auto. En wat spaargeld. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben een koopwoning met overwaarde. Ik denk dat mijn man daar wil blijven wonen. Ik kan zelf de hypotheek niet op mijn naam krijgen dus die mogelijkheid valt af. Jongste kind is nog thuiswonend voor enkele jaren. Ik ben bang dat als ik definitief uitspreek dat ik wil scheiden dat mijn man dan ineens moeilijk gaat doen. Hij wil namelijk samen blijven. Waar kan ik het beste beginnen?
Advies inwinnen bij een advocaat! Daarna kijken of mediation mogelijk is. Zou van alle bezittingen en bankrekeningen wel zorgen dat je bewijs hebt van saldo’s enzo.
Alle reacties Link kopieren
Sylphide75 schreef:
12-05-2021 18:02
Ik haak even aan op jouw topic omdat ik met dezelfde wens zit; ik wil scheiden na een lang huwelijk. Echter zijn er hier wel drie dochters van 17, 19 en 21. De oudste woont al zelfstandig en de middelste zal komend jaar ook gaan studeren en het huis uit gaan. Ik zie door de bomen ook het bos niet meer. Heb wel een inschrijving bij de woningcorporaties sinds enige tijd maar nog niet lang genoeg. Verder heb ik een baan waarin ik eventueel meer kan gaan werken mocht dat nodig zijn. Ik heb een eigen auto. En wat spaargeld. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben een koopwoning met overwaarde. Ik denk dat mijn man daar wil blijven wonen. Ik kan zelf de hypotheek niet op mijn naam krijgen dus die mogelijkheid valt af. Jongste kind is nog thuiswonend voor enkele jaren. Ik ben bang dat als ik definitief uitspreek dat ik wil scheiden dat mijn man dan ineens moeilijk gaat doen. Hij wil namelijk samen blijven. Waar kan ik het beste beginnen?
Je hebt vaak meer kans op een goedkopere woning met meer kamers met een inwonend kind. Er zijn ook voorrangswoningen voor kleine huishoudens vaak
Dus ik zou je zsm samen met je jongste inschrijven.
Eierkoeken schreef:
12-05-2021 15:49
Precies dit heeft mijn ex ook gedaan, gelukkig had ik we bewijzen van saldo’s maar is het nog steeds niet rechtgetrokken!! Terugkijkend had ik van alle rekeningen de helft af moeten halen, maar wilde daar geen gezeik over. Toen was ik nog naïef en denkend dat mijn ex heus wel redelijk zou blijven. Boy, was I wrong.

Heel veel sterkte!
Yup regel een eigen rekening en laat daar je salaris of uitkering vast heen storten. En maak bij voorkeur ook de helft vh spaargeld alvast over. Mijn ex begon heel overenthousiast bedragen van de gezameljjke rekening te pinnen toen we uit elkaar gingen. Je kunt een en/of rekening niet zonder zijn handtekening stopzetten of op 1 naam maar je kan de rekening wel geheel bevriezen Zorg dus dat je bij je eigen geld kan alshet nodig is
Ik zou wel goed kijken naar het verdelen van spullen. Ten eerste om spullen waar je aan gehecht bent veilig te stellen, maar ook omdat het heel veel geld kost als je alles moet gaan kopen. Hou ik gedachten waar je recht op hebt. Je moet eerlijk verdelen, en niet uit medelijden maar snel toegeven als hij gaat piepen.
Athena1905 schreef:
13-05-2021 00:13
Ik zou wel goed kijken naar het verdelen van spullen. Ten eerste om spullen waar je aan gehecht bent veilig te stellen, maar ook omdat het heel veel geld kost als je alles moet gaan kopen. Hou ik gedachten waar je recht op hebt. Je moet eerlijk verdelen, en niet uit medelijden maar snel toegeven als hij gaat piepen.

Klopt, heel erg waar dit. Ik ben ooit met niets weer begonnen en liet hem alles houden. Want ik vond het zielig voor hem omdat ik degene was die besloten heeft weg te gaan en hij had zo'n verdriet. Maar achteraf een foute beslissing genomen op verkeerde gronden en ik had voor mezelf moeten opkomen.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
12-05-2021 18:52
Je hebt vaak meer kans op een goedkopere woning met meer kamers met een inwonend kind. Er zijn ook voorrangswoningen voor kleine huishoudens vaak
Dus ik zou je zsm samen met je jongste inschrijven.
Tja. Jongste is 17, dus hoe lang blijft ze nog "thuis" wonen? En ze heeft al een huis. Als haar vader de hypotheek wel kan opbrengen, dan hoeft kind niet te verhuizen.
Dit ervan uitgaand dat de ouders niet meer met elkaar door één deur kunnen maar de kinderen nog wel met hun vader.

En sociale huurwoningen worden tegenwoordig passend toegewezen. Met een heel laag inkomen kom je niet meer in aanmerking voor de duurdere, en vaak ook betere sociale huurwoningen.

Poster (niet de TO) en toekomstige ex kunnen ook afspreken dat moeder in de gezamenlijke woning blijft tot het laatste kind is uitgevlogen en pa zolang naar elders vertrekt.
Maar dat lukt alleen als er na de eerste schrik goede wil is van beide kanten. Ik ken wel een aantal gescheiden stellen die het zo hebben opgelost.
óu sont les neiges d'antan

Eierkoeken schreef:
12-05-2021 15:51
Yup, mijn diploma’s heeft hij weggegooid en de babyfoto’s kan ik ook naar fluiten.
Kan nog steeds zo boos op mezelf worden hierover. Hoe naïef kun je zijn :cry: :facepalm:
Wat een klootzak zeg. En kinderachtig. Nou, als die van mij zoiets flikt dan.... grrrr!
Athena1905 schreef:
13-05-2021 00:13
Ik zou wel goed kijken naar het verdelen van spullen. Ten eerste om spullen waar je aan gehecht bent veilig te stellen, maar ook omdat het heel veel geld kost als je alles moet gaan kopen. Hou ik gedachten waar je recht op hebt. Je moet eerlijk verdelen, en niet uit medelijden maar snel toegeven als hij gaat piepen.
De neiging tot toegeven heb ik inderdaad. Mijn schuldgevoel is nu al gigantisch. Maar oh, wat wil ik graag van hem af. Ik ben, as we speak, alles wat ik moet doen, in een Excel bestand aan het zetten. Het is veel zeg, nooit geweten dat er zoveel bij een scheiding komt kijken. Hoe naïef ben ik geweest... Enfin, ik stel ook een lijst op van spullen die ik perse wil hebben. Zoals mijn prachtige nieuwe hoekbank, die we van mijn ouders hebben gekregen.
Blauw_bloempje schreef:
12-05-2021 23:20
Yup regel een eigen rekening en laat daar je salaris of uitkering vast heen storten. En maak bij voorkeur ook de helft vh spaargeld alvast over. Mijn ex begon heel overenthousiast bedragen van de gezameljjke rekening te pinnen toen we uit elkaar gingen. Je kunt een en/of rekening niet zonder zijn handtekening stopzetten of op 1 naam maar je kan de rekening wel geheel bevriezen Zorg dus dat je bij je eigen geld kan alshet nodig is
Het probleem is alleen, dat als ik de helft van de betaalrekening leegtrek, de rekeningen niet meer betaald kunnen worden. Het is geen vetpot bij ons, we redden het net met de huidige uitkeringen. Dus als ik geld naar mijn eigen rekening overboek, dan snij ik mezelf in de vingers ben ik bang. De spaarrekening voor de helft plunderen ga ik wel doen.
Het lijkt alsof je man het vanzelfsprekend vindt dat je er voor hem bent, ongeacht hoe hij zich gedraagt. Ik ben benieuwd of hij beterschap gaat beloven als je vertelt dat je wil scheiden.
LostControlAgain schreef:
13-05-2021 14:41
Het probleem is alleen, dat als ik de helft van de betaalrekening leegtrek, de rekeningen niet meer betaald kunnen worden. Het is geen vetpot bij ons, we redden het net met de huidige uitkeringen. Dus als ik geld naar mijn eigen rekening overboek, dan snij ik mezelf in de vingers ben ik bang. De spaarrekening voor de helft plunderen ga ik wel doen.
Hij hoeft toch ook niet nu meteen alle rekeningen te betalen van zijn helft van het geld? Je woont er nog en jullie zijn nog bij elkaar. Je zou vanaf je nieuwe rekening waar je ook je loon op gaat laten storten de helft van de gezamenlijke lasten kunnen overmaken naar de gezamenlijke rekening en jouw eigen lasten zoals de zorgverzekering en je mobiele abonnement e.d van je eigen rekening af kunnen laten schrijven.
Rachmaninoff schreef:
13-05-2021 14:55
Hij hoeft toch ook niet nu meteen alle rekeningen te betalen van zijn helft van het geld? Je woont er nog en jullie zijn nog bij elkaar. Je zou vanaf je nieuwe rekening waar je ook je loon op gaat laten storten de helft van de gezamenlijke lasten kunnen overmaken naar de gezamenlijke rekening en jouw eigen lasten zoals de zorgverzekering en je mobiele abonnement e.d van je eigen rekening af kunnen laten schrijven.
Mijn persoonlijke dingen (abo's, zorgverzekering) kunnen straks vanaf mijn eigen rekening. Hij kan, met zijn uitkering (600 euro) net aan de hypotheek betalen. Ik breng dus het meeste geld in, en kan helaas niet kiezen voor het betalen van de helft van de gezamenlijke lasten.
Oriander schreef:
13-05-2021 14:43
Het lijkt alsof je man het vanzelfsprekend vindt dat je er voor hem bent, ongeacht hoe hij zich gedraagt. Ik ben benieuwd of hij beterschap gaat beloven als je vertelt dat je wil scheiden.
Hij voelt nu al nattigheid, de laatste week doet hij heel lief. Hij weet dat ik ontevreden ben over de relatie (understatement), daar heb ik het al een paar keer met hem over gehad. Zeker weten dat hij beterschap gaat beloven. Maar voor mij komt dat veel te laat. En ja, hij vindt het vanzelfsprekend dat ik er altijd ben. Is ook mijn eigen schuld natuurlijk. Hij vindt het overigens wel meevallen, de dingen die ik voor hem doe en gedaan heb. Oh ja, en hij twijfelt of hij nog wel van me houdt (zei hij vorige maand). En dat komt dan door mijn eigen gedrag (ik ben een bitch). En daarom heeft hij ook nooit iets gezegd over zijn contact met zijn "platonische" vriendin. Platonisch m'n reet. Godver, ik word weer zo boos als ik daaraan denk. Ik ga even een ademhalingsoefening doen en visualiseren dat alles al achter de rug is en ik in m'n nieuwe huisje zit (sarcasm off).
Pfffoe wat een lastige situatie.

Misschien een heel raar idee en ik weet ook niet of dit een slim idee is en wat kortstondig roodstaan kost dus voer dit idee maar niet zomaar uit; is het mogelijk om pas geld voor de hypotheek over te maken naar de betaalrekening een paar uur nádat het er door de bank is afgehaald? Zodat je bank je eerst in de min trekt als de betaling voor de hypotheek eraf gaat en dat jij het vervolgens dezelfde dag meteen weer aanvult naar nul? Dan kan hij er in ieder geval niets af pinnen.
Alle reacties Link kopieren
Sylphide75 schreef:
12-05-2021 18:02
Ik haak even aan op jouw topic omdat ik met dezelfde wens zit; ik wil scheiden na een lang huwelijk. Echter zijn er hier wel drie dochters van 17, 19 en 21. De oudste woont al zelfstandig en de middelste zal komend jaar ook gaan studeren en het huis uit gaan. Ik zie door de bomen ook het bos niet meer. Heb wel een inschrijving bij de woningcorporaties sinds enige tijd maar nog niet lang genoeg. Verder heb ik een baan waarin ik eventueel meer kan gaan werken mocht dat nodig zijn. Ik heb een eigen auto. En wat spaargeld. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben een koopwoning met overwaarde. Ik denk dat mijn man daar wil blijven wonen. Ik kan zelf de hypotheek niet op mijn naam krijgen dus die mogelijkheid valt af. Jongste kind is nog thuiswonend voor enkele jaren. Ik ben bang dat als ik definitief uitspreek dat ik wil scheiden dat mijn man dan ineens moeilijk gaat doen. Hij wil namelijk samen blijven. Waar kan ik het beste beginnen?
Begin met het openen van een eigen topic, niet zo belerend bedoelt als het klinkt.

Wat versta jij onder moeilijk doen van je man als ik vragen mag?
LostControlAgain schreef:
13-05-2021 16:18
Hij voelt nu al nattigheid, de laatste week doet hij heel lief. Hij weet dat ik ontevreden ben over de relatie (understatement), daar heb ik het al een paar keer met hem over gehad. Zeker weten dat hij beterschap gaat beloven. Maar voor mij komt dat veel te laat. En ja, hij vindt het vanzelfsprekend dat ik er altijd ben. Is ook mijn eigen schuld natuurlijk. Hij vindt het overigens wel meevallen, de dingen die ik voor hem doe en gedaan heb. Oh ja, en hij twijfelt of hij nog wel van me houdt (zei hij vorige maand). En dat komt dan door mijn eigen gedrag (ik ben een bitch). En daarom heeft hij ook nooit iets gezegd over zijn contact met zijn "platonische" vriendin. Platonisch m'n reet. Godver, ik word weer zo boos als ik daaraan denk. Ik ga even een ademhalingsoefening doen en visualiseren dat alles al achter de rug is en ik in m'n nieuwe huisje zit (sarcasm off).
Ik denk dat je moet oppassen dat je je niet laat verleiden tot een zinloze discussie als je hem vertelt dat je gaat scheiden.
Ik hoop dat je rustig kan blijven tijdens het gesprek.

Ik snap trouwens dat beterschap voor jou te laat is, als het pas kan op het moment dat hij beseft dat je echt wil scheiden.
En, joh, laat hem lekker met zijn platonische vriendin. Jij bent straks van hem af en dan zit zij ermee.
Alle reacties Link kopieren
Eierkoeken schreef:
12-05-2021 15:51
Yup, mijn diploma’s heeft hij weggegooid en de babyfoto’s kan ik ook naar fluiten.
Kan nog steeds zo boos op mezelf worden hierover. Hoe naïef kun je zijn :cry: :facepalm:
Bij mij ook, geen diploma's van mij maar wel spullen uit mijn jeugd. Haalde spaarrekening van ons kind leeg, (ik heb nu 3 kinderen en alle spaarrekeningen staan gewoon op mijn naam, dat overkomt me niet nog een keer!)
Hij heeft alles in huis gehouden, zelfs binnen 1 dag een nieuw slot op het huis terwijl ik ook eigenaar was.
Ik kreeg later godzijdank wel de baby albums van ons kind, waar hij dus gewoon foto's uit heeft gescheurd. Terwijl we dat ook anders hadden kunnen regelen, vond ik, maar ja. Alle redelijkheid is weg hoor, hou daar maar rekening mee, hij was mijn ergste vijand in die periode.
Heel veel sterkte voor iedereen in deze positie. En zonder dat soort ellende is het ook al moeilijk genoeg...
Oriander schreef:
13-05-2021 16:58
En, joh, laat hem lekker met zijn platonische vriendin. Jij bent straks van hem af en dan zit zij ermee.
Zo is het maar net! :-)
Alle reacties Link kopieren
Even voor het tegenwicht: Het hoeft geen horrorverhaal te worden. Toen wij uit elkaar gingen (mijn initiatief, voor hem hoefde het niet) hebben we het, ondanks de ruzies die we ook hadden, want alles ligt op zo'n moment gevoelig, toch gewoon netjes geregeld en verdeeld.
merano wijzigde dit bericht op 13-05-2021 20:45
1.48% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Sterkte voor jou de komende tijd! Zelf ben ik nog niet zover om de definitieve stap te zetten. Schijtbox dat ik ben.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
13-05-2021 17:35
Even voor het tegenwicht: Het hoeft geen horrorverhaal te worden. Toen wij uit elkaar gingen (mijn initiatief, voor hem hoefde het niet) hebben we alles, ondanks de ruzies die we ook hadden, want all3s ligt op zo'n moment gevoelig, toch gewoon netjes geregeld en verdeeld.
Bij ons ook. Mijn ex was woedend en er zijn ook echt wel harde woorden gevallen maar uiteindelijk hebben we het snel en heel zakelijk af kunnen handelen. Niet elke scheiding is een vechtscheiding, ook al zal er eerst wel flink wat boosheid naar boven komen.
LostControlAgain schreef:
13-05-2021 17:07
Zo is het maar net! :-)
Op naar InControlAgain!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven