Verschil vriendschap en relatie

20-06-2021 14:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al vaker op internet gezocht naar het verschil tussen relatie en vriendschap tussen een man en vrouw, maar blijf het iets ongrijpbaars vinden. Het zal voor iedereen natuurlijk een beetje anders zijn, maar wellicht iemand tips over wat er anders is, wat er anders voelt.
Wellicht iemand ervaring met een diepgaande vriendschappelijke omgang tussen man en vrouw die me verder kan helpen?
Alle reacties Link kopieren
Vriendschap is als je geen vlinders in de buik voelt bij iemand, die heb je dan wel weer als je een relatie met iemand hebt.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij geldt: vriendschap, dus platonisch: een mattie. Prima om mee te praten, bijna net zoals ik met vriendinnen dingen bespreek. Ben blij voor een mannenvriend als hij een relatie heeft/krijgt, net als dat een vriendin die heeft/krijgt.

Relatie, als in liefdesrelatie: ik vind hem aantrekkelijk, sexy, voel verliefdheid. Ik vind het heel leuk als hij me aantrekkelijk vindt en dat zegt (bij mannenvrienden maakt me dat niet uit). Ik wil heel graag bij hem zijn en veel hem 24/7 om me heen. Dat laatste hoef ik totaal niet bij een vriend of vriendin te voelen.
sarasara200 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 16:39
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij een gewone vriend voel ik verre van seksuele aantrekkingskracht.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij misschien nog nooit verliefdheid gevoeld?
Alle reacties Link kopieren
Aantrekkingskracht dat heb ik bij vrienden niet. Al ruim 10 jaar een beste vriend ook leuk stappen, goede gesprekken maar niet de drang om ertegenaan te kruipen (nooit gehad ook).
Alle reacties Link kopieren
Op mijn man ben ik verliefd en voel ik een seksuele aantrekkingskracht. Daarnaast zujn we ook echt maatjes. Met mijn beste vriend kan ik lachen, goed praten en leuke uitstapjes maken en zelfs op vakantie. Maar zou hem echt niet alle dagen van de week om me heen, of in bed willen. Hij is totaal niet onaantrekkelijk, mega lief en echt heel gezellig maar voor muj geen relatiemateriaal, zijn wel al 14 jaar goede vrienden.
Ik heb een aantal mannelijke vrienden waar ik super goed mee op kan schieten. Met een van hen heb ik in het verleden, jaren geleden alweer, het bed gedeeld een aantal keer. Maar dat gevoel is compleet weg nu, aan beide kanten, en nu zijn we nog steeds emotioneel heel close maar fysiek totaal niet meer. Met een andere goede vriend deel ik zo nu en dan het bed, en de fysieke aantrekkingskracht is er nog steeds, maar we willen absoluut geen relatie met elkaar verder dan wat we nu hebben. We zijn wel heel close, veel closer dan vrienden, maar toch net niet genoeg voor een relatie.

Met de rest heb ik nooit fysiek iets gehad, en dat wil ik ook echt niet. Zij ook niet, althans daar ga ik van uit tot ik het tegendeel hoor van hen. We hebben veel lol, kunnen uren praten, geven elkaar advies, gaan uit eten en mogen graag wat drankjes wegtikken tot diep in de nacht. Maar verder dan vriendschap gaat het niet. En dat houden we zo.

En wat dat verschil maakt? Vibe, aantrekkingskracht, hoe goed je bij elkaar past en elkaars persoonlijkheden kan aanvullen, en ja dat ongrijpbare gevoel. Soms pas jje gewoon bij elkaar, soms maar even, soms voor altijd. Maar dat is niet iets wat je kan forceren of voorspellen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend wil ik heerlijk lang vasthouden wanneer we knuffelen, bij mijn vriendschappelijke contacten vind ik een paar seconden wel weer genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je precies hulp bij nodig? Ik heb het gevoel dat er een andere vraag ten grondslag ligt aan de vraag die je stelt.

En verder eens met alles wat hiervoor beschreven is. Ik moet er met mijn vrienden niet aan denken om er seks mee te hebben bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Je weet toch wel het verschil tussen een vriendschap en een liefdesrelatie?
Met de 1 heb je geen sex en met de ander wel.
En wat de rest schrijft inderdaad.
Met je liefde woon je misschien samen, krijg je kinderen, deel je je leven mee.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ‘iets’ met een man en weet niet of het vrijblijvend is of serieus? Bespreek het met hem.
Alle reacties Link kopieren
    Of er ook een fysieke aantrekkingskracht is
      Of de vriendschap botst met de eventuele relatie die je hebt: oftewel je doet je relatie te kort omdat je bijna op relatieniveau bezig bent met die vriendschap (overmatige veel tijd investeren/ emotionele zaken delen die je met je partner niet deelt/ niet willen voorstellen/etc.)

      Misschien kun je hier concreet aangeven waarom je dit afvraagt, ik gok namelijk dat dit geen theoretische vraag is.
      justagirly schreef:
      21-06-2021 01:07
      Je weet toch wel het verschil tussen een vriendschap en een liefdesrelatie?
      Met de 1 heb je geen sex en met de ander wel.
      En wat de rest schrijft inderdaad.
      Met je liefde woon je misschien samen, krijg je kinderen, deel je je leven mee.
      Niet per se, ik heb een goede vriend waar ik wel eens het bed mee deel, ik hou van hem maar we zijn allebei niet verliefd en willen geen relatie met elkaar. Voor een relatie moet er toch wel iets meer zijn dan sex.
      Minny schreef:
      21-06-2021 08:03
      Niet per se, ik heb een goede vriend waar ik wel eens het bed mee deel, ik hou van hem maar we zijn allebei niet verliefd en willen geen relatie met elkaar. Voor een relatie moet er toch wel iets meer zijn dan sex.
      Denk dat als je iemand leuk vindt en er mee wil seksen gewoon niet automatisch betekent dat je er een relatie mee wil. Dat is toch echt iets anders.
      Alle reacties Link kopieren
      kindrebel schreef:
      21-06-2021 08:09
      Denk dat als je iemand leuk vindt en er mee wil seksen gewoon niet automatisch betekent dat je er een relatie mee wil. Dat is toch echt iets anders.
      Ja dat is natuurlijk zeker waar.
      Een one night stand is ook niet meteen je relatie.
      Maar als je regelmatig sex hebt met een gewone vriend dan ben je FWB, dat kan ook niet iedereen want er komen soms toch gevoelens om de hoek kijken.
      En dan wordt het lastig.

      Maar ik ben ook wel benieuwd naar waarom TO dit vraagt.
      justagirly wijzigde dit bericht op 21-06-2021 08:41
      35.67% gewijzigd
      kindrebel schreef:
      21-06-2021 08:09
      Denk dat als je iemand leuk vindt en er mee wil seksen gewoon niet automatisch betekent dat je er een relatie mee wil. Dat is toch echt iets anders.
      Precies, alleen sex is niet wat het verschil maakt tussen vriendschap en relatie. Er zijn meer vormen van vriendschap, en ook relaties trouwens, dan alleen of het een of het ander en niks er tussenin. Hij en ik hebben soms ook een tijdje geen sex, maar gaan nog steeds veel met elkaar om als vrienden.

      Ik heb dit veel om mij heen gezien, en ook zelf wel eens die verwarring gehad toen ik een stuk jonger was, dat mensen sex verwarren met "Oh nu hebben we een relatie dus?" terwijl dat vaak helemaal niet het geval is.

      Communicatie speelt daar een belangrijke rol in.
      Alle reacties Link kopieren
      Ik merk dat er verschillend gedacht wordt over mijn vraag. Sommige reacties zijn confronterend. Ik zal op op de meeste inhoudelijk reageren.

      palhaco: vlinders in de buik, hoe voelt dat dan? Heb je die constant?

      SaraSara2000: ik ben erg claimend in vriendschappen (de weinige die ik ooit gehad heb) dus het blij zijn als iemand een relatie krijgt vind ik lastig inschatten. Ik vind het al lastig als een vriendin met andere vriendinnen praat ipv met mij.
      Als er geen fysieke aantrekkingskracht is, is het dan automatisch een vriendschap? Of kan dit ook andere oorzaken hebben?

      Je vraag of ik nooit verliefdheid heb gevoeld raakt me. Ik ben midden dertig, zou verwachten dat ik wel verliefd ben geweest. Weten of ik het ooit gevoeld heb doe ik het niet.

      Lilian_: kun je tegen een goede vriend of vriendin dan niet fijn aanliggen? (Zonder seksuele bedoelingen.)

      Nanouk: zit het verschil bij jou dan in de seksuele aantrekkingskracht?

      Minny: hoe "weet" je dan of het wel of geen relatie is? Puur dat ongrijpbare gevoel?

      Maduixa: daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben dat hier een andere vraag achter zit. Ik ben echter doodsbang herkent te worden, dus wil niet te veel in details treden en vooral horen hoe anderen tegen het verschil aankijken. Wellicht kun je iets opmaken uit de antwoorden die ik hier geef.

      justagirl: je openingsvraag raakt me. Als ik dat zou weten dan zou ik de vraag niet op het forum hoeven stellen. Dus nee ik ken dat verschil niet. Volgens mij gaat een verschil verder dan het wel of niet hebben van seks met iemand.

      Attraverso: ik heb het besproken. Conclusie is vriendschap van beide kanten. Ik heb echter moeite met hoe hecht en diepgaand de vriendschap is. Vandaar mijn vraag.

      Whateffa: ik heb geen relatie en dat wil ik graag zo houden. Been there, done that, no more. Er is geen fysieke seksuele aantrekkingskracht.

      Algemeen: ik heb geen relatie, wil geen relatie met hem, heb geen behoefte aan seks (in het algemeen niet, dus voor mij geen graadmeter). Ik mis hem wel vaak, wil bij hem zijn, in zijn armen liggen. Ik houd elke vorm van fysieke aanraking af, ik kan dat niet verdragen. (Heeft niks met corona te maken.)
      Ik zit erg in de knoop met mijn gevoelens en gedachten. Natuurlijk kunnen jullie niet voor mij bepalen wat het is dat er speelt, maar wellicht dat ik het meer kan gaan snappen.
      Alle reacties Link kopieren
      Voor mij is het verschil tussen een relatie en een vriendschap dat je in een relatie je de ander meeneemt naar je familie en vrienden en je samen toekomstplannen maakt. Alles daartussen kan voor mij beide zijn.
      Alle reacties Link kopieren
      Butterfly_fly schreef:
      21-06-2021 17:14
      Algemeen: ik heb geen relatie, wil geen relatie met hem, heb geen behoefte aan seks (in het algemeen niet, dus voor mij geen graadmeter). Ik mis hem wel vaak, wil bij hem zijn, in zijn armen liggen. Ik houd elke vorm van fysieke aanraking af, ik kan dat niet verdragen. (Heeft niks met corona te maken.)
      Ik zit erg in de knoop met mijn gevoelens en gedachten. Natuurlijk kunnen jullie niet voor mij bepalen wat het is dat er speelt, maar wellicht dat ik het meer kan gaan snappen.
      Bespreek je behoeftes met hem. Als hij aan die behoeftes kan en wil voldoen, dan zit je goed. Als hij dat niet zo voelt, dan moet je dat accepteren en voelde je meer voor hem dan andersom. Daarvoor maakt de term vriendschap of relatie niet uit.
      Alle reacties Link kopieren
      Vervelend dat je in de knoop zit met je gevoelens. Gevoelens kunnen erg verwarrend zijn. Het valt me op dat je schrijft dat je wel graag in zijn armen wil liggen maar dat je elke vorm van fysieke aanraking afhoudt. Waarom is dit? Je schrijft dat je het niet kunt verdragen. Kun je dit uitleggen? Geeft dit te veel prikkels? Heb je specifiek behoefte aan in zijn armen liggen of heb je in zijn algemeenheid die behoefte?
      Alle reacties Link kopieren
      Quadrupel: ik heb dit al vaker besproken, maar mijn twijfels en verwarring blijven bestaan. Hij respecteert mijn grenzen volledig. Het ligt echt aan mij.
      Alle reacties Link kopieren
      Boekenlegger0: ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Waarom ik er wel over kan nadenken, maar niet kan uitvoeren. Ik weet het niet, maar het frustreert wel heel erg.
      Alle reacties Link kopieren
      Lilian_: kun je tegen een goede vriend of vriendin dan niet fijn aanliggen? (Zonder seksuele bedoelingen.)
      Ik bedoel aankruipen in mijn eerste bericht inderdaad wel met intiemere insteek. Met vrienden en vriendinnen heb ik ook fijn fysiek contact maar daar komen geen lust gevoelens bij. Tegen iemand aan liggen en aankruipen zie ik anders maar dat kan mijn woordkeuze zijn.

      Vraag aan jou: ervaar jij wel eens lust gevoelens naar iemand toe, fantaseer je over intimiteit met iemand. Heb je zin in sexuele aanrakingen überhaupt?

      Zijn vragen je hoeft ze uiteraard niet te beantwoorden
      Alle reacties Link kopieren
      Sorry.
      Ik vind nu dat mijn reactie wat te simpel was. Ik ben niet zo snugger haha!
      En inderdaad gaat het verschil veel verder dan alleen wel of geen sex hebben.
      Je wilt als je net verliefd bent constant bij elkaar zijn, sommige mensen kunnen niet eens eten of slapen ervan...
      Heb jij geen herinnering aan een (1e) soort van verliefdheid op iemand?

      Ik denk dat je op een bepaald moment toch wel uitspreekt dat je een relatie hebt samen e.d. Je leven wilt delen samen.
      Op de basisschool vroegen we gewoon wil je verkering met mij?
      Ja en dat was het dan.
      Later gaan relaties inderdaad meestal mee naar ouders, verdere familie, je hoort dan bij elkaar als paar.

      Samen in een huis wonen meestal?
      Je deelt vaak dan alles met elkaar. Meer dan vrienden doen.
      Dat geldt voor mij wel iniedergeval.

      Best een lastige vraag trouwens voor mij. Ben benieuwd naar andere reacties daar leer ik ook weer van.

      Ik hoop dat je iets hebt aan de rest 🤣

      Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
      Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

      Terug naar boven