Leeftijdverschil in relaties

21-06-2021 06:06 91 berichten
Hoi,
Wat is het grootste leeftijdsverschil wat jullie in een relatie hebben gehad?
En hoe gingen die relaties? Merkten jullie veel van het verschil in leeftijd?

Hebben relaties met een groot verschil überhaupt een kans van slagen?
Alle reacties Link kopieren
11 jaar, geen verschil

Waarom wil je dit weten? Zit je met een dilemma?
Max 4 jaar en het werkt prima. Ik ben er persoonlijk wel van overtuigd dat hoe jonger je bent, hoe meer je het leeftijdsverschil zult voelen.
En er is bewezen dat relaties met grotere leeftijdsverschillen vaker op niks uitlopen.

TO waarom vraag je dit? Hoe oud ben je zelf en hoe oud is de man in kwestie? Ze hebben hier ooit een 'regel' voor bedacht: de helft plus 7. Dus is de man 40, dan moet de vrouw de helft (20) plus 7 zijn, dus 27. Dat betekent dat hoe ouder je wordt, hoe groter het verschil kan zijn.

Geen gouden regel natuurlijk maar misschien een handvat om jouw vraag te beantwoorden?
Ik ben 31 en de vrouw in kwestie is 20.
Uiteraard vind ik haar erg leuk maar ik ben wat huiverig door het leeftijdsverschil. Zij zit bijv nog op school en woont nog thuis. Maar ze is wel gewoon volwassen voor haar leeftijd.
Dragonslayer schreef:
21-06-2021 06:19
Ik ben 31 en de vrouw in kwestie is 20.
Uiteraard vind ik haar erg leuk maar ik ben wat huiverig door het leeftijdsverschil. Zij zit bijv nog op school en woont nog thuis. Maar ze is wel gewoon volwassen voor haar leeftijd.
'Volwassen voor haar leeftijd' zeggen ze allemaal. Ze heeft gewoon nog geen volwassen, volgroeide brein. Hoe 'volwassen voor haar leeftijd' ze ook is.
Alle reacties Link kopieren
Dragonslayer schreef:
21-06-2021 06:19
Ik ben 31 en de vrouw in kwestie is 20.
Uiteraard vind ik haar erg leuk maar ik ben wat huiverig door het leeftijdsverschil. Zij zit bijv nog op school en woont nog thuis. Maar ze is wel gewoon volwassen voor haar leeftijd.
Je schetst nu dezelfde situatie als toen ik mn man leerde kennen. Als het goed voelt kun je het proberen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Al de relaties in mijn omgeving met een groot leeftijdsverschil zijn uiteindelijk niet goed afgelopen.
Ik heb het dan over een verschil van 15 tot 20 jaar en de man dus de oudste.

Persoonlijk heb ik nooit beregrepen waarom de mij toen 20 jarige vriendinnen aanpapte met oudere mannen.
Ik snap ook niet wat die oudere mannen met zo een jong ding moeten behalve hun ego.
Toen mijn vriendinnen rond de 40 waren zaten ze op de bank met een man die vooral moe was van het werk en hun 2e leg.
Hier zat er een aanzienlijk leeftijdsverschil tussen. Meer dan 15.
Dat het niet werkte heeft andere oorzaken gehad. Het leeftijdsverschil was geen issue.
Hier geen lovers meer. Wel vriendschap.

Persoonlijk ben ik van mening dat hoe ouder beide partners zijn, hoe groter me de kans lijkt dat het werkt met een leeftijdsverschil.

51-40 en 41-30 is wat mij betreft aanzienlijk minder groot qua leven en levenservaring dan 31-20. In het laatste geval leef je echt nog in twee werelden en is de kans groter (naar mijn mening) op een ongelijkwaardige relatie.

Maar dat is mijn gefilosofeer.
Hoe staat ze er zelf in?
Hier 9 jaar.

Ik merk zeker verschillen. Roken was nog normaler, muziek, doen en laten

Ook op latere leeftijd handig met pensioen ect ... waarschijnlijk op tijd weduwe.
mariellet schreef:
21-06-2021 06:52
Je schetst nu dezelfde situatie als toen ik mn man leerde kennen. Als het goed voelt kun je het proberen, toch?
Ja het voelt wel goed maar gewoon bang dat het na een tijd toch stukloopt op die 11 jaar.
Dragonslayer schreef:
21-06-2021 07:19
Ja het voelt wel goed maar gewoon bang dat het na een tijd toch stukloopt op die 11 jaar.
Het kan ook stuklopen wanneer jullie even oud zijn
Alle reacties Link kopieren
Voor mij ligt het meer aan hoe iemand in het leven staat. Ik heb gedate met iemand van 22 jaar (zelf 30 jaar) die vrij serieus van karakter is. En ik date nu iemand van 26 jaar die van lang leve de vrijheid is. Dit is een minder lang leven beschoren, gok ik zo :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Daar kun je veel onderzoek over vinden. De kern van de resultaten: hoe groter het leeftijdsverschil is, hoe groter de kans is dat de relatie van korte duur zal zijn

10 jaar leeftijdsverschil: 40% kans, dat het snel over is. 20 jaar: 95& kans op snel mislukken

Ideaal is max 4 jaar
Alle reacties Link kopieren
Heet gaat niet alleen om het aantal levensjaren. Wat zijn jouw verwachtingen?

Wat bedoel je met '"ze is al erg volwassen"? Ze heeft haar opleiding af, van het studenteleven genoten, goede baan en een eigen huis?

Jullie zitten waarschijnlijk in 2 totaal andere levensfase. Jij ziet jouw vrienden settlen en stelletjes-dingen doen. Terwijl haar vrienden nog thuis wonen, opleiding volgen (of nog zoekende naar de juiste opleiding/baanrichting), bijbaantje hebben, financieel andere situatie, etc.

Is ze volwassen omdat ze veel meegemaakt heeft. Dan kan een stabiele relatie fijn zijn. Maar even je eigen plekje vinden in de maatschappij ook.

Of misschien zoekt gewoon een gezellig persoon voor nu. Geen langer termijn plannen. Gewoon genieten van het hier en nu, zo lang het duurt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Mirandaaatje_86 schreef:
21-06-2021 07:03
Hier 9 jaar.

Ik merk zeker verschillen. Roken was nog normaler, muziek, doen en laten

Ook op latere leeftijd handig met pensioen ect ... waarschijnlijk op tijd weduwe.
Op tijd? Waarom is een (weduwen) pensioen beter dan een partner die nog werkt?

En vóórdat je weduwe wordt, kun je 10 jaar mantelzorger worden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
21-06-2021 08:05

En vóórdat je weduwe wordt, kun je 10 jaar mantelzorger worden.
minstens :)
Dat is wel iets dat ik om me heen zie, vriendinnen die 'vroeger' op hun 20e een man van in de 30 aan de haak sloegen, klagen massaal, dat hun 40-er niet zo vlot is. Het leeftijdsverschil is echt niet uitwisbaar. Mensen kunnen erg doen, of ze volwassen zijn op hun 20e of vlot op hun 40e. Maar dat is jezelf voorliegen
8 jaar. Uiteindelijk bleek het cliché van volwassen man (27) met jongere vrouw (19) ontzettend waar en hij altijd onvolwassen te blijven. En al die meiden van zijn eigen leeftijd zagen dat toen al, want geen interesse denk ik dan. Dat is geknapt en nu wil ik nooit meer zo’n groot verschil.

Je hebt er niet altijd invloed op, het zal niet altijd zo zijn, maar wat ik om me heen zie wel. En dat meisje van jou van 20 met jouw 31, ik snap er geen hout van. Ik ben net zo oud als jij en snap niet hoe je iets op kan hebben met een grietje, want dat is het. Maar goed, weet je, ik ken jullie allebei niet. Je bent allebei volwassen, ga ervoor. Jullie situatie is wellicht heel anders.
haarklover schreef:
21-06-2021 08:05
Op tijd? Waarom is een (weduwen) pensioen beter dan een partner die nog werkt?

En vóórdat je weduwe wordt, kun je 10 jaar mantelzorger worden.
Nou ik vind het een nadeel. Ik zal hoogstwaarschijnlijk nog moeten werken. En niet samen kunnen genieten van ons pensioen.

Mantelzorger dag kan je altijd overkomen. Maar pittig als je dat nog moet combineren met je evt baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 19 en hij 30, dus beetje in dezelfde categorie als jij. Dat is misgelopen, maar hij is nog steeds één van mijn beste vrienden.
Dat het niet werkte kwam vooral doordat hij beschadigd was door eerdere relaties en ook twijfelde over het leeftijdsverschil, daardoor gaf hij zich nooit helemaal. Ik ging daardoor juist harder proberen, hij zich meer terugtrekken.. enfin, vicieuze cirkel. Hij was ook al jong vader geworden en zorgde bijna fulltime voor zijn kind, die dynamiek was ook heel lastig. Ik was zelf net weg uit mijn eigen strenge nest, zijn kind had (logisch) moeite met een datende vader en was weinig grenzen gewend. Kortom: genoeg redenen waarom dit niet werkte. Liefde alleen is gewoon niet genoeg.

20 is jong, een leeftijd waarop je nog aan het ontdekken bent, wie je bent en wat je wilt. Dat betekent niet dat het niet kan werken, hangt van de persoon af, van jullie achtergrond, of jij al vader bent enzovoorts. Mijn zusje heeft een even groot leeftijdsverschil, maar haar vriend was nog geen vader en had geen moeilijke relaties achter de rug toen ze een relatie kregen. Hij had ook geen haast om vader te worden of te trouwen, dus ze hebben het eerst jaren rustig aan gedaan samen. Ze is nu eind 20 en zwanger van hun eerste kindje. Bij hen heeft het dus prima uitgepakt.

Kortom: cijfertjes alleen zeggen maar weinig.
Alle reacties Link kopieren
11 jaar. Vanaf jonge leeftijd (ik was 16). En nu al heel wat jaartjes getrouwd.

Belangrijk: ondanks leeftijdsverschil verschilden onze levensfases niet zo sterk. Woonden allebei nog thuis, studeerden/gingen naar school etc. Ik was wat volwassener en partner gedroeg zich wat jonger dan zijn leeftijd. En dat is nog steeds zo 🤣
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-06-2021 08:08
minstens :)
Dat is wel iets dat ik om me heen zie, vriendinnen die 'vroeger' op hun 20e een man van in de 30 aan de haak sloegen, klagen massaal, dat hun 40-er niet zo vlot is. Het leeftijdsverschil is echt niet uitwisbaar. Mensen kunnen erg doen, of ze volwassen zijn op hun 20e of vlot op hun 40e. Maar dat is jezelf voorliegen
Dit dus..
Een verstandige oudere man willen als je in de 20 bent. Maar zijn de dames 40 nog in de bloei van hun leven zit je met zo een kalende bejaarde op de bank.
Het leeftijd verschil van 40 naar 55 vind ik juist ontzettend groot.

Man en ik schelen 6 jaar trouwens.
Ik volgend jaar 50.
Zelden zie ik nog leuke aantrekkelijke mannen van mijn leeftijd, laat staan van nog 15 jaar ouder.
Mijn vriend en ik schelen 11 jaar. Hij is de oudste, ik word 25 deze zomer. We zijn nu anderhalf jaar samen en verwachten volgend jaar ons eerste kind samen.
Voor ons werkt het prima. Ik was 23 toen ik hem leerde kennen en voor ons werkt het leeftijdsverschil alleen maar positief. Het scheelt wel dat we allebei in dezelfde levensfase zitten en dezelfde verwachtingen hebben van de toekomst.

Overigens ben ik blij dat ik van mijn 19e tot mijn 23e twee vaste relaties inclusief samenwonen heb gehad + een hoop scharrels. Heb niet het idee dat ik iets gemist heb in mijn jonge jaren wat ik nu nog wil inhalen.
anoniem_405364 wijzigde dit bericht op 21-06-2021 09:30
21.64% gewijzigd
Op deze leeftijd (20) geloof ik er niet in.
De dame in kwestie heeft nog niks meegemaakt: woont nog thuis, gaat nog naar school. Moet nog leren haar boontjes doppen en op eigen benen staan.
Er komen op haar weg nog allerlei dingen die (al) niet meer passen in jouw leven.

Maar al mijn negativiteit moet niet wegnemen dat jij het kan proberen, aan jou te bewijzen dat ik ongelijk heb.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Een ex van 15 jaar ouder en een van 12 jaar ouder.

Hier was het probleem met de oudere mannen juist dat ze nog niet volwassen waren of wilden worden. Vrouwen van hun eigen leeftijd zagen het natuurlijk niet zitten om moeder te spelen i.p.v. een volwaardige partner te hebben, dus eindigden ze altijd met jongere exemplaren. Nog steeds. Zij worden ouder, maar hun vriendinnetjes niet.

Voor de oudere heren werkt het. Voor de jongere dames op de lange termijn niet.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Het lijkt me in jullie geval niet onmogelijk. Als je maar goed met elkaar kunt praten over welke verwachtingen je hebt van de relatie en van elkaar. Jullie neuzen moeten dan wel dezelfde kant op staan. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

- wil ze bij jou in komen wonen op korte termijn of eerst nog op kamers?
- (wanneer) willen jullie kinderen?
- ben jij er ok mee dat je financieel wellicht meer moet inleggen in de eerste jaren?
- in hoeverre willen jullie nog stappen/wild leven in de weekends?
- wil zij eventueel nog naar het buitenland voor haar studie?

Als jullie helemaal dezelfde toekomst voor je zien, lijkt het me zeker het proberen waard. Als jij nu al op fundamentele onderwerpen problemen ervaart/ziet, is het misschien beter om het niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven