Leeftijdsverschil

01-08-2021 00:31 39 berichten
Hoi,

Momenteel date ik met iemand van 9 jaar ouder. Vinden jullie dit te veel of kan dit prima?
Ikzelf vind het prima en zie geen nadelen. Maar hoor het graag van mensen die niet door een roze bril kijken, zoals ik momenteel doe.

Hebben jullie een partner met wat meer verschil in leeftijden?

Ik ben 26 en hij 35
anoniem_405873 wijzigde dit bericht op 01-08-2021 00:39
Reden: Toevoeging
3.44% gewijzigd
Als jij 11 bent kan het niet.
Ik ben 12 jaar jonger dan mijn partner.
Alle reacties Link kopieren
Als jij het prima vindt is het prima. Al roept de hele wereld dat het niet prima is. Wat weten zij ervan?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het maakt inderdaad nogal uit hoe oud je zelf bent.
Lariba schreef:
01-08-2021 00:36
Het maakt inderdaad nogal uit hoe oud je zelf bent.
Ik 26 en hij 35
Je werkt vanzelf wanneer het toch niet werkt toch?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om de levensfase, niet om leeftijd. Stel, jij studeert nog en hij heeft al een scheiding en 3 kinderen achter de rug is het een groot verschil. Maar dat staat los van die 9 jaar verschil (vind ik erg meevallen, 26 en 35).
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
10 jaar leeftijdsverschil hier.
Al 18 jaar samen.
Alle reacties Link kopieren
13.5 jaar verschil
16 jaar samen

Met kinderen en scheiding was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen op mijn net 21ste.

Gewoon gaan ervaren dus.


(Ik studeerde nog, hij werkte.
Maar had wel gestudeerd tot zijn 30 en leefde nog half als student.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Of het leeftijdsverschil teveel is, is niet aan anderen om te bepalen vind ik. Ook niet aan vreemden. Wij kennen je niet, weten niet of je qua gedrag jong of oud bent en ook niet hoe je in het leven staat. Net zo min als dat we dat weten van jouw date. Jij kunt dat beter inschatten, dus luister gewoon naar jezelf en kijk waar het daten strandt.

Hier 11 jaar leeftijdsverschil, relatie vanaf dat ik 18 was. Ik was “ouder” qua gedrag en mijn man “jonger”. Verder liet hij mij studeren, feesten en pushte hij mij nooit in keuzes zoals bijvoorbeeld samenwonen of het krijgen van kinderen. Iets waar ik hem heel dankbaar voor ben.

Inmiddels hebben we 2 kids. We merken nu nog minder van ons leeftijdsverschil.

Destijds heb ik aan niemand gevraagd of het verschil “teveel” was. Ik heb mijn eigen keuze gemaakt. En ik denk dat die zelfstandigheid wel belangrijk is in een relatie met zo’n leeftijdsverschil. Dus mijn advies; ga ervoor als het goed voelt en leef je eigen leven.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie beide maar gelukkig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een relatie met mijn echtgenoot toen ik 29 was en hij 42. Beide zelfde levensfase. Gaat prima! Zijn nu ruim 8 jaar samen waarvan bijna 4 jaar getrouwd.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Als je maar genoeg van hem houdt dan is dat irrelevant, want dan ga je toch wel met hem.

Dus ik beschouw het feit dat je je bekommert om dergelijke details als een teken dat je eerder met het zoeken naar de perfecte match bezig bent dan met de liefde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
12 jaar verschil, samen sinds mijn 24ste. Nu 4 jaar getrouwd en twee prachtige dochters!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan of het verder past. Als dat zo is, prima, gewoon voor gaan en evt af en toe een opmerking uit je omgeving straal negeren ;)

Mijn man is 18 jaar ouder, nooit problemen van gehad. Mijn ouders vonden het even wennen maar hem leren kennen en ons samen happy zien was voldoende om er okay mee te zijn.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 34 toen ik hem leerde kennen.
Hij was 24.

Inmiddels ben ik 47.
Hij net 38.

Onze kinderen zijn 11&10.

Zo blij dat ik het leeftijdsverschil prima vond. En hij ook. ;-D
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Ik had op mijn 18e een relatie met een man van 27. Ik zat op school, hij werkte. Dat is na 5 jaar stuk gelopen. Mijn ontwikkeling was nog gaande en kreeg een vlucht toen ik ging werken, dat van hem stond stil en kon mij niet meer volgen. Oftewel we waren uit elkaar gegroeid.

Vervolgens op mijn 24e een relatie met iemand van 34. Hij stimuleerde/stimuleert mij juist. We zijn nu ruim 20 jaar en een kind verder. Het gaat nog steeds goed.

Het hangt dus af van in welke fases jullie beide zitten en hoeveel ruimte jullie elkaar gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier al wordt gezegd, het ligt er een beetje aan in hoeverre je al gesetteld bent in het leven.

Hier 9 jaar verschil, zijn vier jaar samen. Ik merk het verschil in leeftijd niet of het speelt gewoon geen rol. Vriend benoemd wel eens, ik draai wat meer jaren mee op deze wereld, in is op sommige vlakken wat pessimistischer en ik ben wat naïever en optimistischer.
Vult elkaar eigenlijk wel goed aan :)
Mijn vriend is 12 jaar ouder dan ik, ik ben 32 en hij 44. Gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Hier 11,5 jaar verschil (ik 45, zij 33), 10 jaar samen, 8 getrouwd, kind van 4 en nu weer in verwachting.

Maar of het werkt hangt van veel meer af; voor sommige mensen kan 3 jaar verschil al te veel zijn, voor anderen in 30 jaar verschil geen probleem...
Alle reacties Link kopieren
Kan prima.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh ik heb bijna hetzelfde als jij, ik ben ook 26 en mijn vriend is 36.

Ik vond het 2 jaar geleden veel moeilijker om te accepteren dan nu. Ik had me eerder zelfs tegen een collega beklaagd dat ik steeds aangesproken werd door gasten in de 30... "zoek iemand van je eigen leeftijd, smeerlap," dacht ik altijd. En toen kwam hij dus :hihi:

Misschien moet je bij jezelf nagaan wat je concreet niet bevalt aan zo'n toch wel redelijk verschil. Ik wilde zelf altijd een partner van max 3 jaar ouder of jonger, niet meer dan dat, zowel vanwege zijn gezondheid (mocht ik ooit kinderen willen) als het in dezelfde levensfase zitten. We hadden het er dus vaak over, maar ik kon het toch niet afbreken alleen vanwege die 10 jaar verschil. Naarmate ik hem beter leerde kennen, bleek het een erg goede match. Hij heeft het leven een beetje beter door dan ik en heeft rimpels als hij lacht, voor de rest is het eigenlijk net als een relatie met een leeftijdsgenoot :loveys:

Hij heeft tijdens en na zijn bachelor continu fulltime gewerkt, ik zelf na mijn bachelor bijna 3 jaar en daardoor studeren we toevallig allebei in 2022 af, wat mij toch ook wel bevalt met het oog op flexibiliteit/nog niet meteen hoeven settelen of samenwonen. Hij is ook actiever dan ik wat betreft dagindeling, sport en uitjes, dus het is bovendien eerder zo dat hij mij jong houdt dan ik hem :lol:
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
01-08-2021 09:23
Ik had op mijn 18e een relatie met een man van 27. Ik zat op school, hij werkte. Dat is na 5 jaar stuk gelopen. Mijn ontwikkeling was nog gaande en kreeg een vlucht toen ik ging werken, dat van hem stond stil en kon mij niet meer volgen. Oftewel we waren uit elkaar gegroeid.

Vervolgens op mijn 24e een relatie met iemand van 34. Hij stimuleerde/stimuleert mij juist. We zijn nu ruim 20 jaar en een kind verder. Het gaat nog steeds goed.

Het hangt dus af van in welke fases jullie beide zitten en hoeveel ruimte jullie elkaar gunnen.
.
Dit uit elkaar groeien is zeer herkenbaar, juist m.b.t. mijn relatie met een leeftijdsgenoot. Dus zo zie je inderdaad: je levensfase is wat telt, niet de leeftijd.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
01-08-2021 20:56
.
Dit uit elkaar groeien is zeer herkenbaar, juist m.b.t. mijn relatie met een leeftijdsgenoot. Dus zo zie je inderdaad: je levensfase is wat telt, niet de leeftijd.
Wat jij omschrijft klopt! Relatie kan heel lang goed gaan maar wanneer je echt in een andere levensfase komt dan je partner en niet meer op 1 lijn zit, dan houdt het geen stand meer.
Het verschil wordt dan te groot.

Vind je het zelf een issue dat hij 9 jaar ouder is? Want ik snap dat je ervaringen en feedback wil krijgen/lezen maar als je echt voor die persoon gaat en hij voor jou zou ik niet onzeker worden bij dat verschil. Zolang je je er goed bij voelt lekker doen!
Alle reacties Link kopieren
9 jaar is toch niet zoveel als je beide volwassen bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven