Schoonouders oefenen veel invloed...

03-08-2021 12:50 181 berichten
Hey hoi,

Bij voorbaat sorry voor het lange topic :-$ . Ik zit met best wel een dilemma. Ik (20 jaar, woon op mijzelf) en mijn vriend (23 jaar, woont thuis), 1,5 jaar samen, zouden volgende week een weekje in Nederland op vakantie gaan. Deze week staat al een maand vast, vandaag wouden we alles definitief boeken. Nu kwamen zijn ouders er gisteravond ineens mee dat zij enorm boos en teleurgesteld zijn dat wij volgende week gaan, omdat volgende week donderdag de vader en oma van mijn vriend jarig zijn. Ook kwamen zij met allerlei argumenten die er niet echt toe deden wat betreft onze vakantie (zoals dat zij het belachelijk vinden dat mijn vriend zijn eigen ding doet, terwijl zij dat zelf faciliteren), waardoor mijn vriend nu in tweestrijd zit en zich schuldig voelt. Tijdens de verjaardagen van zijn familie zit hij er altijd maar een beetje bij, zit hij veelal op zijn telefoon en is het allemaal heel nonchalant, hierdoor had hij er zelf al niet echt zin in. Ik heb het wel opgebracht tijdens onze planning, maar het zou geen probleem moeten zijn zei hij en we hebben er ook niets van gehoord verder terwijl de planning al lang en breed bij schoonouders bekend was. Nu is het een probleem en verwachten zij van ons dat wij de hele planning omgooien. Nu is het zo dat ik dat best prima vind als dat betekent dat mijn vriend (en ik) gewoon naar die verjaardag gaan (ondanks dat deze niet veel voorsteld), zij het niet dat het lastig is met mijn vriend zijn schema om überhaupt een vrij gat in zijn planning te vinden gezien werk en plannen met vrienden et cetera. Naast mijn vriend zijn schema was het sowieso al lastig om een vakantie te regelen, omdat zijn ouders heel erg dwars lagen over verschillende zaken. En dat terwijl mijn vriend twee vakanties met vrienden had staan en daar niet moeilijk over werd gedaan. Ik wil graag meedenken en schuiven, maar de mogelijkheden zijn er eigenlijk niet echt en al helemaal niet op zulk korte termijn.

Nu komt mijn dilemma: ik heb het idee dat het veel meer achter zit dan alleen die vakantie. Schoonouders hebben op meerdere momenten in de relatie via mijn vriend veel invloed proberen uit te oefenen op mij of op de relatie. Mijn vriend is echt een moederskind. Ik denk persoonlijk dat zij onrealistische verwachtingen hebben en dat zij moeite hebben met het loslaten van vriend. Zij hebben veel controle over mijn vriend. Dit uit zich namelijk ook in meerdere gedragingen buiten mij of de relatie om. Zo kreeg mijn vriend kritiek van zijn vriend waarmee hij op vakantie was over wat hij at, omdat zijn moeder aan die vriend had gevraagd om te letten op wat vriend eet. Of mag mijn vriend van zijn ouders een bepaalde activiteit niet doen in verband met een tentamen, terwijl vriend goede cijfers haalt en gewoon alles op orde had voor dat tentamen. Of houden zij de locatie van mijn vriend in de gaten als hij van huis is. Ook kreeg hij een keer geld van zijn ouders voor een vakantie om er wat leuks mee te doen, maar werd hem vervolgens kwalijk genomen dat hij zijn ouders te weinig geappt zou hebben en te weinig foto's gestuurd zou hebben met als argument ''Dat hadden wij verwacht, zeker omdat we je geld mee hebben gegeven''. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind dit heel vervelend voor vriend en hij weet ook dat dit niet normaal is, maar hij spreekt zich niet uit en doet er weinig mee. Ik kan hem daarin wel ondersteunen waar hij dat graag wilt, maar het is iets wat hij zelf moet oplossen vind ik omdat het tussen zijn ouders en hem speelt en ik anders de bemoeial/boeman ben. Maar los van het feit dat zij invloed uitoefenen op zijn leven, beginnen zij dus nu steeds meer indirect ook invloed uit te oefenen op de relatie en op mijn leven. Waarvan deze vakantie dus een voorbeeld is. Zo hadden zij verwacht dat ik samen met vriend onze vakantieplannen aan hun ging presenteren, terwijl vriend dit niet hoeft te doen als hij een vakantie met vrienden plant. Zo hebben zij best wel een vinger in de pap wat betreft onze plannen, maar doen zij dit niet bij andere plannen die vriend heeft. Het is altijd wanneer vriend iets met mij plant of wanneer ik betrokken ben, dat zij dwarsliggen en controle uitoefenen. Tot moedeloosheid van mij want ik wil graag meedenken en ik wil het beste voor vriend en schoonouders, maar ik moet mij telkens in hoeken en bochten wringen terwijl zij zelf niet het initiatief of de moeite nemen. Ik kan niet iedereen telkens tevreden stellen, ik kan niet 24/7 rekening houden met schoonouders of mijzelf wegcijferen voor hun. Om de druk van mijn vriend te halen heb ik maar gezegd dat we de vakantieplannen annuleren en dat we kijken of we misschien gewoon een weekendje weg kunnen gaan, of de hoop op volgend jaar leggen. Maar dit wilt vriend liever niet, dus we staan beiden met de rug tegen de muur.

Ik weet echt niet wat ik moet met deze hele situatie. Als het alleen om die vakantie ging fine, maar ik heb echt het idee dat er meer achter zit en dat het nu alleen misschien nog een vakantie is, maar dat deze situatie problemen gaat opleveren verder in de relatie. Klinkt misschien hard, maar daar heb ik persoonlijk echt geen zin in.... Hebben jullie nog tips? Ik voel me echt radeloos...

Groetjes! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Het is beter als je vriend snel uit huis gaat en een eigen plek heeft. Dan kom je los van het verstikkende regime thuis.
Alle reacties Link kopieren
Een moeder die een vriend van haar 23 jarige zoon vraagt om zijn eten te monitoren? Koekoek! (En dat die vriend dat doet?! Hoe is het? Of spelen daar ernstige zaken? Maar dan nog... 23 jaar...)

Ik geloof dat ik daar geen zin in had. Je vriend klinkt vrij passief. Ik heb liever een echt volwassen partner. En dat hij het zich aan laat leunen zegt in mijn optiek veel over hem.

Mijn glazen bol zegt; dit wordt een oneindige machtsstrijd, die veel energie gaat kosten en uiteindelijk geen winnaars oplevert.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend moet een ruggengraat kweken, jij kan hier verder niets mee. Behalve je inderdaad afvragen of je zo’n relatie wil.

Hij is al 23, ik denk niet dat je op korte termijn (zeg twee jaar) verandering gaat zien. Schijnbaar vindt hij dat wel fijn, zo’n ouderpaar dat boven hem zweeft.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Oei, herkenbaar.. Ik had vroeger ook zo'n soort vriend. Met hem en de hele familie moest constant rekening worden gehouden, en ik was degene die zich altijd in bochten wrong om het iedereen naar de zin te maken. Je klinkt als een ontzettend lief en redelijk persoon TO, maar dit ga je niet nog jaren volhouden op deze manier. Misschien wordt het tijd dat je zelf ook eens eisen gaat stellen. En dan zou het goed kunnen dat je hem kwijtraakt. Maar dat zegt dan ook genoeg toch?
Je zegt dat je de indruk hebt dat ze meer dwarsliggen als hij iets met jou plant, maar ik lees dat ze invloed hebben op alles wat je vriend doet. En hij laat dat gebeuren. Aan jou te beslissen of jij hier zin in hebt.

Ik denk dat het hoog tijd is dat je vriend het huis uit gaat en zelfstandiger wordt. Of in ieder geval wat meer zijn eigen ding gaat doen zonder zich veel van zijn ouders aan te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk geen relatie willen met iemand van 18+ die nog met de navelstreng aan zijn mammie vastzit. Zeker als ik jouw verhaal zo lees lijkt hij ook niet van plan om die navelstreng door te knippen. Hij vindt haar gedrag soms vervelend, maar als hij dat écht vervelend vond was hij wel voor zichzelf opgekomen en had hij duidelijke grenzen gesteld.

Er zijn genoeg mannen op de wereld die wél zelfstandig zijn en niet hun moeder de regie laten hebben over hun leven.
Alle reacties Link kopieren
Voor wat betreft de vakantie: kunnen jullie niet een compromis sluiten en wél op vakantie gaan, maar op de dag van de verjaardag even op en naar naar huis komen? Jullie blijven toch in NL? Verder zou ik me zelf niet met schoonouders bemoeien want dat kan je toch niet goed doen.

Sommige ouders zien hun kinderen ook op 23 jarige leeftijd nog als kleine kinderen die een vast onderdeel zijn van het gezin en dat jouw vriend nog thuis woont gaat daar natuurlijk niet in helpen.

Heeft jouw vriend hier zelf ook problemen mee of vind hij het allemaal wel prima? En als hij hier ook stapelgek van wordt, waarom blijft hij thuis wonen? Niet dat je hem moet dwingen om het huis uit te gaan hoor, maar je kunt er met die vragen wel achter komen of hij het anders wil of niet. En daar dan weer je eigen conclusies aan verbinden.

Je vriend kan je kiezen maar je schoonouders niet. Probeer helder te krijgen voor jezelf wat voor verwachtingen je kan hebben van jullie (vakantie)plannen en richt je leven daar op in. Als duidelijk wordt dat je vriend zich wil schikken naar ouders, dan plan je volgende keer gewoon een vakantie met je vriendinnen en ga je met vriend gewoon wat dagjes weg in de zomer.
xnightgmare schreef:
03-08-2021 12:50
Zo hadden zij verwacht dat ik samen met vriend onze vakantieplannen aan hun ging presenteren, ...
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Je vriend niet steunen in het buigen.
Hij zal zelf moeten gaan staan.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Dank voor jullie reacties! Vond het alleen al fijn het even hier van mij af te schrijven, want het zit me hoog en met vriend kom ik op dit moment niet veel verder dan dat hij een gesprek met ze gaat voeren... Ik probeer mij altijd neutraal op te stellen, puur omdat ik vind dat het niet mijn recht is om te 'stoken' tussen vriend en ouders (want dat is hoe zij dat zouden oppakken), maar mijn mening is hier heel strict over en ik vind de relatie tusen schoonouders en vriend echt heel toxic. Want zij verkonden constant dat vriend vrij is om te gaan en staan waar hij wilt, dat hij gelukkig is, dat hij doet wat hij leuk vind etc. Zij willen echt vast het beste voor hem, dat geloof ik zeker, maar ze houden hem heel klein en ze laten hem zijn leven leven met de illusie dat hij daar zelf een hand in heeft, terwijl werkelijkheid de leidraad veelal door hun is bepaald. Want via zijwegen hebben zij er altijd controle in, waardoor mijn vriend beperkt wordt. Ik heb dit wel met vriend besproken, hij erkent dit en vind het ook niet normaal maar doet er dus niets aan. Ik vind dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is om er wat mee te doen: als hij het prima vindt zoals het nu gaat, moet hij dat zelf weten. Maar nu heeft het dus ook steeds meer effect op mijn leven en daar ben ik gewoon niet van gediend. Ik wil dit graag met schoonouders bespreken, maar vriend gooit daar een beetje een rem op omdat hij bang is dat het consequenties voor hem heeft. En ik wil niet de druk thuis bij hem opvoeren. Maar goed het zou toch een keer besproken moeten worden als deze relatie stand houdt...

Ik zit hier echt al een hele tijd mee, want schoonouders hebben dingen geflikt die niet door de beugel konden in het verleden (zonder te veel details: ze hebben het voor elkaar gekregen dat vriend en ik voor korte periode uit elkaar waren). We zijn nog zo enorm jong en ik kan nu nog niet spreken over veel verantwoordelijkheden binnen de relatie, maar die wil ik op ten duur wel creëeren (samenwonen, kinderen, etc.). Maar dat kan niet als schoonouders zich zo opleggen, want daar word ik niet gelukkig van en dan ben ik gewoon weg. Heb ook regelmatig dat ik er aan denk om er een punt achter te zetten, hoe pijnlijk ook want wij houden veel van elkaar, het is een hele goede jongen en ik zou graag willen zien wat de toekomst ons brengt, maar ik ben schoonouders zo enorm zat. Nu al. Maar goed, feit is dat er nu wel een oplossing moet komen en ik weet mij geen rol in te nemen omdat ik het gevoel heb dat ik sowieso de boeman ben, of ik het nou goed of fout doe. Ik vind het zo lastig...
Alle reacties Link kopieren
Lorrelies schreef:
03-08-2021 13:05
Je vriend niet steunen in het buigen.
Hij zal zelf moeten gaan staan.
Dit.

Sowieso snap ik niet dat je die hele vakantie cancelt voor een verjaardag. Je blijft in Nederland, je kan toch gewoon die dag daar langsgaan en weer terug naar je vakantieadres?

Maar goed, die vakantie is nog maar het topje van de ijsberg en zolang je vriend hier niet tegenin durft te gaan blijft dit terugkomen. Ik zou ook goed nadenken of je daar wel zin in hebt. Ik zou ook gek worden van een vriend die zich voortdurend schuldig voelt of zich tussen twee vuren voelt zitten terwijl de schoonouders compleet onredelijk zijn en een bodemloze put qua veeleisendheid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je zit er maar mooi mee, maar ik moest wel een beetje lachen om de situaties. Die mensen hebben het idee dat ze nog een 15-jarige aan het opvoeden zijn. Ik vermoed dat dat alleen maar echt te doorbreken is voor je vriend door uit huis te gaan.
Ik zou dus zeker gewoon die vakantie boeken voor komende week, en misschien vooraf even een uurtje op de koffie bij oma.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat ze he klein houden, maar uiteindelijk laat je vriend zich klein houden. Een jongvolwassene die graag de regie neemt over zijn eigen leven laat dit namelijk niet gebeuren. En dat is ook de situatie waar je mee te maken hebt, met hem. Je gaat je schoonouders niet veranderen, waarschijnlijk zouden ze zich rot lachen als jij zo'n gesprek met ze aangaat. De verandering moet vanuit je vriend komen en uit zichzelf, als dat er niet in zit, weet je waarschijnlijk genoeg want dit probleem gaat zich alleen maar uitvergroten als je straks samenwoont, er kinderen zijn etc.
dag1 schreef:
03-08-2021 13:02
Voor wat betreft de vakantie: kunnen jullie niet een compromis sluiten en wél op vakantie gaan, maar op de dag van de verjaardag even op en naar naar huis komen? Jullie blijven toch in NL? Verder zou ik me zelf niet met schoonouders bemoeien want dat kan je toch niet goed doen.

Sommige ouders zien hun kinderen ook op 23 jarige leeftijd nog als kleine kinderen die een vast onderdeel zijn van het gezin en dat jouw vriend nog thuis woont gaat daar natuurlijk niet in helpen.

Heeft jouw vriend hier zelf ook problemen mee of vind hij het allemaal wel prima? En als hij hier ook stapelgek van wordt, waarom blijft hij thuis wonen? Niet dat je hem moet dwingen om het huis uit te gaan hoor, maar je kunt er met die vragen wel achter komen of hij het anders wil of niet. En daar dan weer je eigen conclusies aan verbinden.

Je vriend kan je kiezen maar je schoonouders niet. Probeer helder te krijgen voor jezelf wat voor verwachtingen je kan hebben van jullie (vakantie)plannen en richt je leven daar op in. Als duidelijk wordt dat je vriend zich wil schikken naar ouders, dan plan je volgende keer gewoon een vakantie met je vriendinnen en ga je met vriend gewoon wat dagjes weg in de zomer.
Heb ik voorgesteld, maar dat zou betekenen dat we zo'n 4-6 uur reistijd hebben op de dag omdat we aan de andere kant van het land zitten voor de vakantie... Plus dat gaat ten koste van een dag die wij al gepland hadden staan, zou ik wel jammer vinden maar goed als het niet anders kan... Vriend ziet dat niet zitten en eigenlijk is het ook te zot voor woorden, dus ja... Vriend heeft hier zelf ook problemen mee, maar is bang voor consequenties en wil zijn ouders ook niet teleurstellen. Ik heb hem gezegd dat je niet altijd iedereen tevreden kan stellen en dat hij dat los moet laten. Hij blijft thuis wonen omdat het nog makkelijk is nu denk ik. Hij studeert volgend jaar af en wil binnen nu en twee jaar zeker op zichzelf, maar goed, dat is nog een plan wat niet echt in werking is gesteld. Plus: woningcrisis maakt het er natuurlijk niet makkelijker op haha, maar goed dat is geen reden om verder te kijken dan je neus lang is. Ik stimuleer vriend ook hierin door bijv. hem in te schrijven bij de woningstichtingen etc. en door hem een beetje praktisch voor te bereiden (hem mee te nemen in hoe ik het bijvoorbeeld doe om op mijzelf te wonen, zowel financieel al praktisch). Denk dat voor hem de stap nu nog te groot is. Deze situatie is zeker stof om verder over na te denken...
Alle reacties Link kopieren
Die vriend kan nog zo lief en aardig zijn, maar zijn ouders gaan meer invloed krijgen op jouw leven dan je vriend. Beter volgende keer buitenland boeken, anders komen ze zelf halfweg de vakantie controleren of vriend wel goed eet.
En zeker niet zoals iemand zei, even op en neer gaan voor de verjaardag. dat kost je 2 dagen, want zijn ouders zullen het vast niet verstandig vinden om 's avonds nog terug naar je vakantieplek te gaan, dus de hele volgende dag ben je ook kwijt: blijf nog even koffie drinken, of eet eerst nog voor je weggaat.
En zijn ouders zullen teleurgesteld zijn als zoon niet gaat wonen waar zij de voorkeur aan geven, als jullie samen gaan wonen(liefst in hun buurt natuurlijk)
En jij maar meebuigen in de storm om geen ruzie te krijgen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Altea schreef:
03-08-2021 13:05
:HA:
Mijn reactie toen hij het vertelde precies :lol:
xnightgmare schreef:
03-08-2021 13:09
Ik heb dit wel met vriend besproken, hij erkent dit en vind het ook niet normaal maar doet er dus niets aan. Ik vind dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is om er wat mee te doen: als hij het prima vindt zoals het nu gaat, moet hij dat zelf weten. Maar nu heeft het dus ook steeds meer effect op mijn leven en daar ben ik gewoon niet van gediend. Ik wil dit graag met schoonouders bespreken, maar vriend gooit daar een beetje een rem op omdat hij bang is dat het consequenties voor hem heeft. En ik wil niet de druk thuis bij hem opvoeren. Maar goed het zou toch een keer besproken moeten worden als deze relatie stand houdt...
Het is niet aan jou dit met de ouders van je vriend te bespreken, daar wordt de situatie echt niet beter van. Als hij een andere relatie met zijn ouders wil, moet hij dat met hen bespreken. En/of het huis uit gaan.

Het is wél aan jou de relatie te verbreken als jij het op deze manier niet ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
xnightgmare schreef:
03-08-2021 13:09
...
Ik heb dit wel met vriend besproken, hij erkent dit en vind het ook niet normaal maar doet er dus niets aan. Ik vind dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is om er wat mee te doen: als hij het prima vindt zoals het nu gaat, moet hij dat zelf weten. Maar nu heeft het dus ook steeds meer effect op mijn leven en daar ben ik gewoon niet van gediend. Ik wil dit graag met schoonouders bespreken, maar vriend gooit daar een beetje een rem op omdat hij bang is dat het consequenties voor hem heeft. En ik wil niet de druk thuis bij hem opvoeren. Maar goed het zou toch een keer besproken moeten worden als deze relatie stand houdt...
Het klinkt alsof jij het een stuk belangrijk vindt dan je vriend.
Jij hebt besproken hoe je het ziet en nu wil jij je schoonouders ermee confronteren: het lijkt alsof jij net zo hard aan hem trekt als zijn ouders.

Het is iets tussen je vriend en zijn ouders.
Hij moet bedenken wat hij met de vakantie wil doen, niet jij.
Doe een stap terug en laat je vriend het lekker zelf uitzoeken. Kun jij in die week vakantie - als die toch niet doorgaat - niet lekker met vriendinnen erop uit?
Wat eten we vanavond?
xnightgmare schreef:
03-08-2021 13:16
Ik stimuleer vriend ook hierin door bijv. hem in te schrijven bij de woningstichtingen etc. en door hem een beetje praktisch voor te bereiden (hem mee te nemen in hoe ik het bijvoorbeeld doe om op mijzelf te wonen, zowel financieel al praktisch). Denk dat voor hem de stap nu nog te groot is. Deze situatie is zeker stof om verder over na te denken...
Besef je dat jij het stokje van zijn ouders overneemt?
Alle reacties Link kopieren
Een volwassen vent zou trouwens zelf tegen jou zeggen: sorry, dan kunnen we niet op vakantie want ik wil graag bij de verjaardag van mijn vader en oma zijn. Of tegen oma en pa zeggen: lieve schatten, dan ben ik op vakantie dus laten we iets gezelligs met elkaar plannen als ik terug ben.

Dit heeft allemaal niks met jou te maken, maar met je vriend die een beetje een deurmat is.
Wat eten we vanavond?
Ben het meebuigen ook echt zat en vind het ook van de zotte dat het telkens moet, al helemaal omdat schoonouders voor ons de beren op de weg zetten en zij zelf niet de moeite doen om te buigen waar nodig. Maar goed, ik wil het nog soort van gemoedelijk houden dus ik probeer die compromissen te sluiten maar man man man, ik heb ook mijn grens haha. Meebuigen houdt het probleem op de lange termijn in stand en ik denk ook echt dat het alleen opgelost raakt als ik met vriend breek of als vriend op zichzelf gaat, maar zelfs dan zullen ze daar zich tegen verzetten denk ik. Maar goed. Ik zat mezelf zo te gaslighten met deze situatie want ik dacht echt dat ik een of andere meedogenloze trut was die niet mee wilt denken, maar alles aan deze situatie doen mijn nekharen omhoog staan. Wel fijn om te weten dat ik in ieder geval niet de enige ben die zo denkt, voor waar dank voor jullie reacties! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem gezegd dat je niet altijd iedereen tevreden kan stellen en dat hij dat los moet laten.

Het valt me op dat hij dan weer vrij weinig moeite doet om jou tevreden te stellen. Waarom doet hij zo zijn best voor iedereen maar niet voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
03-08-2021 13:20
Besef je dat jij het stokje van zijn ouders overneemt?
Eens. Niet zozeer in dominant gedrag, maar het is wel alsof je een kind moet opvoeden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Omg, been there done that. Ik voel de druk na ruim 20 jaar spontaan weer bij het lezen van dit topic.

Laat vriend het vooral zelf uitknokken met zijn ouders en hou jezelf overal buiten (jij krijgt toch de schuld), en trek je eigen plan. Dus wel op vakantie, niet zelf ook toe gaan geven aan bizarre eisen. Dan zit je samen vast en jij gaat het hoe dan ook niet goed doen, wat je ook kiest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven