Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is normaal en als je niet wilt dat mensen het lezen moet je ze niet neerzetten.
Dat bedoel ik niet kortaf, maar dit heb ik geantwoord op je poll :) Zelf lees ik ook kaarten. Het is niet zo dat ik ze echt oppak en bestudeer, maar ik doe wel mijn best om erin te gluren. Niet bij mensen die ik niet zo goed ken, maar gerust bij familie of goede vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook wel eens op de kast staan en ook wel eens gehad dat iemand ze dan ging lezen. Ik vind en vond dat geen probleem. Als er iets in zou staan wat privé is, zet ik ze daar niet neer.
Alle reacties Link kopieren
Team als ze niet gezien mogen worden berg ze dan op.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-10-2021 19:55
Ja, dat is normaal en als je niet wilt dat mensen het lezen moet je ze niet neerzetten.
Dat bedoel ik niet kortaf, maar dit heb ik geantwoord op je poll :) Zelf lees ik ook kaarten. Het is niet zo dat ik ze echt oppak en bestudeer, maar ik doe wel mijn best om erin te gluren. Niet bij mensen die ik niet zo goed ken, maar gerust bij familie of goede vrienden.
En dit... ik doe het ook wel eens. Anderen bij mij ook.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-10-2021 19:55
Ja, dat is normaal en als je niet wilt dat mensen het lezen moet je ze niet neerzetten.
Dat bedoel ik niet kortaf, maar dit heb ik geantwoord op je poll :) Zelf lees ik ook kaarten. Het is niet zo dat ik ze echt oppak en bestudeer, maar ik doe wel mijn best om erin te gluren. Niet bij mensen die ik niet zo goed ken, maar gerust bij familie of goede vrienden.
Nou dat, waarom hang je ze anders op? Als het heel privé is ( een liefdesbrief etc) hang ik zoiets niet op.
Voor iedereen een groene tuin
Ik vind het ook niet zo raar, eerlijk gezegd
Oops ik doe dit ook altijd. Ik weet niet, ik word altijd blij om al die lieve teksten te lezen. Dat iemand zo geliefd kan zijn, vind ik fijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet alsof ze je dagboek aan het lezen is, die je toevallig had laten liggen. Dan vind ik het een ander verhaal worden.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-10-2021 19:55
Ja, dat is normaal en als je niet wilt dat mensen het lezen moet je ze niet neerzetten.
Dat bedoel ik niet kortaf, maar dit heb ik geantwoord op je poll :) Zelf lees ik ook kaarten. Het is niet zo dat ik ze echt oppak en bestudeer, maar ik doe wel mijn best om erin te gluren. Niet bij mensen die ik niet zo goed ken, maar gerust bij familie of goede vrienden.
Wat een onzin. Het zijn jouw kaarten niet, dus eigenlijk is wat er op staat absoluut jouw business niet. Dat de jarige ze ophangt of neerzet is geen uitnodiging ze dan maar te gaan lezen. Sowieso al niet en al helemaal niet wanneer die kaarten dichtgeklapt zitten.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel. Excuus.
beaucis wijzigde dit bericht op 13-10-2021 20:00
98.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
13-10-2021 19:55
Ja, dat is normaal en als je niet wilt dat mensen het lezen moet je ze niet neerzetten.
Dat bedoel ik niet kortaf, maar dit heb ik geantwoord op je poll :) Zelf lees ik ook kaarten. Het is niet zo dat ik ze echt oppak en bestudeer, maar ik doe wel mijn best om erin te gluren. Niet bij mensen die ik niet zo goed ken, maar gerust bij familie of goede vrienden.
Echt? Ik zou dat echt nooit doen.....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Je zet ze neer of hangt ze op omdat je het leuk vindt staan, niet als leesvoer voor je visite. Ik zou er zelf niet een enorm punt van maken, maar ik vind niet dat alles wat in het zicht ligt/staat/hangt maar gelezen moet kunnen worden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zus of zo doe ik dat ook wel, maar niet bij iemand die je nog niet zo goed kent en bij wie je voor het eerst over de vloer komt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik leg ze altijd in de kluis naast de kerstkaarten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
13-10-2021 20:00
Bij mijn zus of zo doe ik dat ook wel, maar niet bij iemand die je nog niet zo goed kent en bij wie je voor het eerst over de vloer komt.
Ja dat snap ik ook wel, als je voor het eerst op bezoek bent bij iemand is het een andere situatie dan bij TO.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook. Ik heb zelf ook altijd veel kaarten in de kast staan, verjaardagskaarten, uitnodigingen, geboortekaarten etc. Eerste wat veel vriendinnen en mijn moeder doen als ze binnen komen is de kaarten lezen. Als ik eens een meer privé kaart ontvang zet ik hem niet in de kast. Maar ik ben nu wel benieuwd naar wat voor spannends er in jouw verjaardagskaarten staat :)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-10-2021 20:01
Ik leg ze altijd in de kluis naast de kerstkaarten.
:proud:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Echt mijn mond klapt open, nooit gedacht dat dit normaal is voor mensen. Bij mijn ouders vraag ik het voordat ik er een oppak, ik lees de verjaardagskaarten van mijn man niet eens zonder toestemming
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet kunnen. Je gaat bij bezoek ook niet in de post kijken omdat het zo op de tafel ligt of op de deurmat. Het is niet aan jou gericht dus afblijven.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je dat niet doet.
Naar de plaatjes kijken en belangstellend informeren van wie deze of die mooie kaart is ok.
Maar beginnen lezen... zonder te vragen of het mag... ik zou dat nooit doen.

Het is niet omdat het er staat dat je ze zomaar mag lezen.
Je handtas staat daar ook, misschien een geopende enveloppe met een rekening, een schriftje met notities... dat zijn ook allemaal zaken waar je afblijft.

Nu vind ik ´conflict´ wel een groot woord voor wat er gebeurd is .
Zij deed iets wat je liever niet had, je hebt er iets van gezegd en dat irritzteerde haar dan weer.
Zo´ n dingen gebeuren zo vaak.
schaduwdier schreef:
13-10-2021 20:02
Echt mijn mond klapt open, nooit gedacht dat dit normaal is voor mensen. Bij mijn ouders vraag ik het voordat ik er een oppak, ik lees de verjaardagskaarten van mijn man niet eens zonder toestemming
Raar
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt Beatrijs Ritsema hierover ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-10-2021 20:00
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Je zet ze neer of hangt ze op omdat je het leuk vindt staan, niet als leesvoer voor je visite. Ik zou er zelf niet een enorm punt van maken, maar ik vind niet dat alles wat in het zicht ligt/staat/hangt maar gelezen moet kunnen worden.
Precies. Onze geopende post ligt ook gewoon op het dressoir. Ga je toch ook niet zitten lezen?
Ik vind het ook onbeschoft om zomaar andermans kaarten in andermans huis te gaan lezen.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 13-10-2021 20:08
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven