Er miste iets in m'n super relatie, maar weet niet wat :(

16-10-2021 10:09 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik mijn relatie beëindigd, maar ik ben er totaal confused over.

Het zit zo: ik was 5 jaar samen met mijn vriend, waar ik ongelofelijk veel van hield. Onze relatie was zo fijn, ik voelde me altijd zo thuis en veilig bij hem: we pasten ontzetten goed bij elkaar, veel gezamenlijke interesses en dromen, hadden ontzettend goede chemie, ik voelde me ook fysiek tot hem aangetrokken, en we hadden eigenlijk nooit ruzie. Vanaf het begin voelde het alsof we 2 puzzelstukjes waren die bij elkaar hoorden te zijn. Ook zag ik mezelf dacht ik altijd wel oud met hem worden, we hadden het ook wel eens over kinderen samen, ergens ver in de toekomst. (beiden zijn we eind 20)

Wel heb ik vanaf het begin van onze relatie weleens gedacht dat ik 'iets' miste in mijn gevoel voor hem, omdat ik denk ik geen vlinders had. Dat begreep ik dan alleen niet echt omdat het verder zo fijn was en ik kon dat gevoel dan goed loslaten. Ik dacht 'misschien ben ik wel niet verliefd, maar alles gaat over op houden van en ik weet dat het verder goed zit en dat ik bij hem wil zijn'.

Dit jaar stonden we op het punt om samen te wonen. Iets wat ik al een tijdje super graag wilde. Maar toen het ineens realistisch begon te worden merkte ik dat er iets in mij ineens ontzettend begon te twijfelen. Iets wat heel diep zat en wat ik niet kon plaatsen. Ik raakte er helemaal in verwarring over omdat ik nog steeds zo graag met hem wilde zijn, hem aan wilde raken, plannen maken.. Maar iets in mij kwam terug bij die twijfel in mijn gevoel die ik eerder in onze relatie had, over dat ik misschien niet het juiste voelde. Dit keer kon ik het alleen niet meer wegduwen en ik begrijp zo ontzettend niet waarom...

Uiteindelijk wilde mijn vriend duidelijkheid en omdat ik hem op dat moment geen 100% ja kon geven werd het een nee en is het nu een maand uit. Maar ik mis hem en ons zo bizar erg en ben er nog steeds zo confused over... Voor mijn gevoel wil ik helemaal niemand anders, maar toch blijft iets in me (ik denk mijn intuïtie) tegelijkertijd zo erg knagen terwijl ik dat dus totaal niet kan plaatsen. Het stomme is dat dat gevoel er dus nog steeds is en ik gewoon niet weet of het nou angst is, of dat ik echt iets mis..

Mijn vraag is: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Dat je onderbuik iets zegt maar dat je ook tegelijkertijd iets anders wil?

Ik dacht nog; misschien zou het kunnen dat mijn onderbewuste wil dat ik wél echt verliefd op iemand ben, maar aan de andere kant had ik nooit het idee dat dat zo'n groot issue was en was mijn vriend meer dan genoeg voor mij. Dat maakt het allemaal zo verwarrend..
lemon_chili wijzigde dit bericht op 03-01-2023 12:23
13.86% gewijzigd
Je kan ook heel erg van iemand houden en gewoon niet willen samenwonen?

Kan dat het zijn?

Hij laat je ook wel makkelijk gaan btw, tenminste zo komt het over in de OP, wat vind je daarvan?
Alle reacties Link kopieren
bindingsangst

zelf gewoon ongelukkig

hechtingsstoornis

teveel romcoms gekeken
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje als koud water vrees. In de zin van, is dit het nu...
Alle reacties Link kopieren
Koudwatervrees, dat lees ik erin.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik zou Paulien Timmer even googlen. Die heeft hier veel over geschreven en gezegd.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 10:20
Je kan ook heel erg van iemand houden en gewoon niet willen samenwonen?

Kan dat het zijn?

Hij laat je ook wel makkelijk gaan btw, tenminste zo komt het over in de OP, wat vind je daarvan?
Jaa dat vind ik lastig te beantwoorden, aangezien ik juist dacht dat ik heel graag wilde samenwonen, super verwarrend.

En over makkelijk laten gaan... weet ik niet zo goed inderdaad. Ik denk dat hij niet zo goed tegen onzekerheid kan, wat ik ook wel snap. We hadden daarvoor ook al een soort relatiebreak van 3 weken geprobeerd, maar de twijfel ging niet weg daardoor :(
Alle reacties Link kopieren
Of je wil ergens geen vaste relatie dan wel je bent steeds opzoek naar de plek waar het gras nog groener is. De meeste mensen zien het licht wanneer zij zelf aan de andere kant van de tafel zitten en dan ander gaat er na jaren zonder duidelijke reden vandoor. Vaak weten we pas wat we missen, wanneer we het kwijt zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind het onzin dat hij je makkelijk heeft laten gaan. Het siert hem juist, als iemand niet echt wil, dan gaat het niet door. Dan kun je daar niets tegen beginnen, meer dan jezelf kun je niet bieden.
Prima gedaan hoor, als je geen volmondig ja kan zeggen dan laat je iemand niet bungelen. Nu is het tijd om diep te gaan graven in jezelf en antwoorden te vinden. Hij gaat natuurlijk wel verder met zijn leven, je moet hem wel echt loslaten. Dat is de keerzijde.
Succes.
Maar zegt ze geen volmondig ja tegen hem of tegen het samenwonen?
Want als alles goed gaat en pas bij samenwonen ontstaan er problemen dan is er misschien nog wat te redden, door te blijven latten ofzo.

Als er daarvoor als echt twijfels waren bij TO (anders dan in het begin) ja dan snap ik hem ook wel.

Sowieso kan het een probleem zijn als een wel wil samen wonen en de ander niet, maar dat is dan volgende wat je kan uitzoeken of als reden zien om er mee te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 10:45
Maar zegt ze geen volmondig ja tegen hem of tegen het samenwonen?
Want als alles goed gaat en pas bij samenwonen ontstaan er problemen dan is er misschien nog wat te redden, door te blijven latten ofzo.

Geen enkele relatie blijft altijd probleemloos
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vaak zijn die super relaties bij nader inzien niet zo super.
viva-amber schreef:
16-10-2021 10:46
Geen enkele relatie blijft altijd probleemloos
Nee echt? :roll:
Alle reacties Link kopieren
Tja, soms analyseren mensen alles kapot. Als je naar de feiten kijkt is er niets om dat onbestendige gevoel te rechtvaardigen. Dit is iets dat in jou zit en niet in je relatie.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
16-10-2021 10:31
Ik zou Paulien Timmer even googlen. Die heeft hier veel over geschreven en gezegd.
Dit wilde ik ook adviseren, ik herken veel uit wat je zegt en ben door wat zij over relatietwijfels heeft geschreven echt verder geholpen.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-10-2021 10:49
Tja, soms analyseren mensen alles kapot. Als je naar de feiten kijkt is er niets om dat onbestendige gevoel te rechtvaardigen. Dit is iets dat in jou zit en niet in je relatie.

Analyseren kan inderdaad veel stuk maken. Maar het mooie aan liefde is juist dat het niet alleen maar draait om de feiten, maar om gevoel. En als daar zo’n stuk twijfel zit, zou ik daar wel naar luisteren. Hoe perfect deze jongen ook is, als je gevoel er niet 100% in zit dan is het voor allebei beter om ermee te stoppen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
16-10-2021 10:53
Analyseren kan inderdaad veel stuk maken. Maar het mooie aan liefde is juist dat het niet alleen maar draait om de feiten, maar om gevoel. En als daar zo’n stuk twijfel zit, zou ik daar wel naar luisteren. Hoe perfect deze jongen ook is, als je gevoel er niet 100% in zit dan is het voor allebei beter om ermee te stoppen.
Maar gevoel is beslist niet iets waar je altijd op kan vertrouwen hoor. Zeker niet. De meeste mensen hebben wel eens te maken met irreele angst of onzekerheid bijvoorbeeld. Ze zegt dat ze gek is op haar ex, dat is ook gevoel. Dat knagende onzekerheidsding op de achtergrond kan heel goed veel ouder zijn dan haar relatie.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 10:45
Maar zegt ze geen volmondig ja tegen hem of tegen het samenwonen?
Want als alles goed gaat en pas bij samenwonen ontstaan er problemen dan is er misschien nog wat te redden, door te blijven latten ofzo.

Als er daarvoor als echt twijfels waren bij TO (anders dan in het begin) ja dan snap ik hem ook wel.

Sowieso kan het een probleem zijn als een wel wil samen wonen en de ander niet, maar dat is dan volgende wat je kan uitzoeken of als reden zien om er mee te stoppen.
Het is sowieso raar om te zeggen: ga je 100% voor mij? Het is heel gezond om ergens een twijfel te houden. En wat is 100%? Dat is natuurlijk niet iets concreets.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Sja, je gevoel volgen is belangrijk. Maar als je in de OP niks hebt weggelaten klinkt het wel alsof je de relatie zelf stuk hebt geredeneerd. Vlinders verdwijnen nou eenmaal. Vond je het samenwonen wellicht onbewust toch spannender dan je dacht? Of denk je dat het gras groener is bij de buren?
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-10-2021 10:55
Maar gevoel is beslist niet iets waar je altijd op kan vertrouwen hoor. Zeker niet. De meeste mensen hebben wel eens te maken met irreele angst of onzekerheid bijvoorbeeld. Ze zegt dat ze gek is op haar ex, dat is ook gevoel. Dat knagende onzekerheidsding op de achtergrond kan heel goed veel ouder zijn dan haar relatie.
Klopt, daarom vreet het me ook zo op: aan de ene kant vond ik dat ik wel naar dat gevoel moest luisteren, terwijl ik dat helemaal niet wilde omdat ik het niet kon begrijpen. En daarom vroeg ik me aan de andere kant af of het niet op angst gebaseerd is
Wat je mist, is misschien gewoon alles wat een ongebonden leven te bieden heeft. Er is zoveel meer in het leven dan een relatie hebben en hokken. Ik snap wel dat samenwonen dan nog beperkter voelt dan latten. Ik was er op die leeftijd in ieder geval nog niet aan toe. Ik ging op mijn 38ste pas voor het eerst samenwonen. 😂
Alle reacties Link kopieren
lemon_chili schreef:
16-10-2021 10:58
Klopt, daarom vreet het me ook zo op: aan de ene kant vond ik dat ik wel naar dat gevoel moest luisteren, terwijl ik dat helemaal niet wilde omdat ik het niet kon begrijpen. En daarom vroeg ik me aan de andere kant af of het niet op angst gebaseerd is
Ja natuurlijk is het angst. Maar als ik je zo lees heeft dat niets te maken met je relatie. Je moet dieper in jezelf kijken (en verder terug in je leven) om uit te zoeken waar die angst vandaan komt.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-10-2021 10:55
Maar gevoel is beslist niet iets waar je altijd op kan vertrouwen hoor. Zeker niet. De meeste mensen hebben wel eens te maken met irreele angst of onzekerheid bijvoorbeeld. Ze zegt dat ze gek is op haar ex, dat is ook gevoel. Dat knagende onzekerheidsding op de achtergrond kan heel goed veel ouder zijn dan haar relatie.
Daarbij, als ik lees: ik voelde me altijd zo thuis en veilig bij hem, we hadden ontzettend goede chemie, ik voelde me ook fysiek tot hem aangetrokken, het voelde alsof we twee puzzelstukjes waren die bij elkaar hoorden te zijn, ik zag mezelf met hem oud worden, et cetera, dan zou je toch niet zeggen dat het gevoel er niet is? Hooguit dat het gevoel waarvan je denkt dat het zo hoort er niet is. Het gevoel dat je twee puzzelstukjes bent die samen moeten zijn vind ik niet echt minder overweldigend klinken dan kriebels in je buik.

Ik vind het ook klinken alsof je het stuk hebt geredeneerd, alsof je het van jezelf wel uit moest maken, het idee dat er zonder die kriebels wel iets moet missen ben je steeds groter gaan maken.
susan wijzigde dit bericht op 16-10-2021 11:27
9.54% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Logisch dat hij zegt, zoek het lekker uit dan, en als ik ooit toch goed genoeg blijk dan kijk ik wel of er nog plek is voor jou in mijn leven.

Je bepaalt helemaal zelf of je wel of niet met hem verder wilt. Maar men wat maak je het jezelf moeilijk door zo veel waarde te hechten aan minimale twijfel terwijl je tegelijkertijd een droomrelatie beschrijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven