suicide poging geheim houden of niet?

16-10-2021 12:43 166 berichten
Hallo, een vraagje die ik graag wil voorleggen aan jullie over een vriendin en haar gezin.
Ik heb een goede vriendin waarvan ik officieel niet weet dat er binnen haar ouderlijk gezin een maand geleden een suicide poging is gedaan. Ik ben dit ter ore gekomen (maakt nu even niet uit hoe) en ik vind het erg lastig om mee om te gaan. Het gaat om een van haar siblings. Zij komt uit een gezin van 2 ouders en 4 kinderen die nu allemaal tussen de 35 en 45 zijn. Het jongste kind heeft al van puber af aan grote borderline achtige problemen en mede om die reden is de verhouding tussen deze persoon en de rest vd oudere siblings, incl. ouders verstoord. Nu is dat dus tot een serieuze poging gekomen en ik weet dus dat niemand dat mag weten. De ouders zijn het ter ore gekomen door de partner van de getroubleerde sibling. Er volgt ook een opname bij een afkickkliniek. Maar goed, de ouders hebben het dus aan mijn vriendin, hun dochter, verteld en haar laten zweren het er met niemand over te hebben. Wat ze belooft heeft.

Ik weet nu van die poging waar ik officieel niks van hoor te weten. Ik weet dat dit erg heftig moet zijn voor mijn vriendin. Maar weet dus niet of ik haar kan vertellen dat ik het weet (moet ik ook weer uitleggen hoe). Maar ik wil er graag voor haar zijn. En hoewel ik de ouders heus wel begrijp dat ze dit binnen de familie willen houden uit respect voor hun jongste kind die geeist heeft het er met niemand over te hebben, kunnen de siblings die op de hoogte zijn (2 weten het, 2 weten het niet) het er met niemand over hebben. Ik begrijp dat niet. Dat is toch geen trauma verwerking die je jezelf noch je kind aandoet?

Maar misschien begrijpen mensen dit beter met helaas eigen ervaringen? Wat kan ik betekenen voor mijn vriendin of moet ik blijven doen alsof mijn neus bloedt?

Overigens was het afgelopen jaar het contact minimaal tussen mijn vriendin en de sib. vanwege die borderline problematiek. Daardoor werd er regelmatig vanalles en nog wat verweten en was het ronduit ongezellig met deze persoon, vanwege een ruzie stemming die er de hele tijd heerste. Dat maakte dat mijn vriendin wat afstand heeft genomen en hooguit af en toe appte. Maar dit zag ze niet aankomen, dat weet ik zeker.

Alvast bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat zweren werkt dus ook niet. Hoe ben jij er achter gekomen? Ik denk dat je het wel moet melden, al is het maar om te vertellen dat het een publiek geheim is geworden. En wanneer ze er behoefte aan heeft, ze aan kan kloppen.

Doorvertellen ga je niet doen neem ik aan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als het jou toch ter ore is gekomen, is de kans klein dat dit tot jou beperkt blijft. Ik zou er zeker met mijn vriendin over praten. Misschien is ze ontzettend opgelucht dat ze het er dan toch met iemand over kan hebben, zonder dat zij zelf het vertrouwen van haar ouders heeft geschonden. Ik zou vooraf aankondigen dat ik het over iets serieus' wil hebben. Als je haar dan spreekt, eerlijk zeggen dat jou dit ter ore is gekomen en dat je ook weet dat je vriendin beloofd heeft er niet over te praten, maar dat jij het nu eenmaal toch weet. En dat ze jou dus ook verder in vertrouwen kan nemen als zij dat wil.
Verder ontzettend jammer en intens triest dat die ouders dat zo verborgen willen houden. Dat is voor niemand goed, het voedt alleen maar het verdriet en de schaamte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je weet niet eens zeker of het waar is want het is je door geroddel ter oren gekomen.

Of, je weet beroepshalve wel dat het waar is en dan zou ik er eveneens je mond over houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou afwachten of je vriendin er zelf mee komt. Misschien dat het na een tijdje makkelijker voor haar is om te bespreken. Of niet, dat kan ook. Lastig hoor, dat jij het weet en zij niet weet dat jij het weet.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
16-10-2021 12:49

Doorvertellen ga je niet doen neem ik aan.
Ik durf er geld op te zetten van wel.
En niet omdat ik Diyer een doorkletsen vind, maar omdat dit een Groot geheim is.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe weet jij dan dat ze het heeft moeten zweren ? Want kennelijk heeft wel iemand gepraat. Ik zou misschien face to face een keer vragen hoe gaat het met je broer/zus en als ze een opening geeft het aangeven . Zegt zij niets den zou ik mijn mond houden . En het verder ook tegen niemand vertellen . Is gewoon privé.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet aan die vriendin vertellen? Jij kan er toch niks aan doen dat jij het te weten bent gekomen? Je hebt niet wat stiekems of fouts gedaan dus ik zie geen reden om dan maar te doen alsof je neus bloedt. Ik zou bij vriendin gewoon aangeven dat je het per toeval te weten bent gekomen en dat je graag wil dat zij dat weet. En dan zie je wel hoe ze reageert.

Edit: je bent het via beroepsconnecties te weten gekomen, dus dan zou ik in dat geval toch niks zeggen. In alle andere gevallen had ik alsnog bovenstaande gedaan, maar nu zit je met beroepsgeheim van andere mensen etc.
rainydays wijzigde dit bericht op 16-10-2021 13:35
22.73% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hoor, maar ik zou het nou niet gelijk met vriendin gaan bespreken. Misschien wíl ze het niet eens met jou bespreken. Als ze echt behoefte heeft om het met jou erover te hebben, dan meldt ze zich wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet jij dat haar ouders hebben gezegd dat ze haar mond moet houden als je hen zelf niet gesproken hebt? Misschuen wil ze het zelf wel met niemand delen.

Ik gok dat jij er niet op legale manier bent achter gekomen, via je werk ofzo? waadoor het extra lastig is dit te bespreken.

Ikzou mijn mond houden en wachtend tot ze er zelf over begint.
fairy1 schreef:
16-10-2021 12:51
Ik zou afwachten of je vriendin er zelf mee komt. Misschien dat het na een tijdje makkelijker voor haar is om te bespreken. Of niet, dat kan ook. Lastig hoor, dat jij het weet en zij niet weet dat jij het weet.
Ik ook, ik had het heel vervelend gevonden als iemand anders er mee was gekomen indertijd.
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
16-10-2021 12:49
Verder ontzettend jammer en intens triest dat die ouders dat zo verborgen willen houden. Dat is voor niemand goed, het voedt alleen maar het verdriet en de schaamte.
Diegene die de poging heeft gedaan wil het geheim houden.

Triest dus dat de partner van die persoon het aan de ouders heeft verteld. Die het op hun beurt weer door roddelen.

Straks doet de persoon nogmaals een poging uit schaamte dat iedereen er van weet.

Of to het er met haar vriendin over moet hebben hangt af van hoe ze het te weten js gekomen.

Is het via via dan zou ik het er zeker met haar vriendin over hebben.

Heeft ze het gehoord van een collega die de persoon behandeld heeft na of voor de poging dan zou ik maar uitkijken met doorvertellen. Want als dar de sibling weer ter ore komt kan die een terechte klacht indienen over het schenden van de privacy .
Alle reacties Link kopieren
To, laat je niet meezuigen in een familiedynamiek die niet de jouwe is. Je kan er van alles van vinden, maar je bepaalt niet in de familie van een ander hoe gaat. Juist prikken in een familiegeheim onder het mom van steun, kan hele vervelende gevolgen hebben. Door geheim door te vertellen, toon je juist aan dat je niet betrouwbaar bent.

Je kan hooguit kijken of er in de gesprekken met je vriendin een moment is waarop je zoiets kan zeggen als: je kunt altijd bij mij terecht.
Als zij dat niet doet, dan is dat het.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
NweNick schreef:
16-10-2021 12:51
Je weet niet eens zeker of het waar is want het is je door geroddel ter oren gekomen.

Of, je weet beroepshalve wel dat het waar is en dan zou ik er eveneens je mond over houden.
Ik weet vanuit beroepsperspectief dat het waar is. Meer wil ik er niet over kwijt. En dat maakt het ook lastig, omdat ik iemand anders dan in een lastig parket kan brengen als ik uit de doeken moet doen hoe ik het weet. Het is iig min of meer per ongeluk gegaan, maar door een aantal feitjes bij elkaar op te tellen, wist ik om wie het ging en dat vermoeden is bevestigd. Maar ik hoor het niet te weten. Maar ben ex vpk en heb dus ook oud collega's en vrienden die wel eens heftige dingen meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooralsnog niks zeggen als zij er niet over begint. Misschien raakt ze juist wel in paniek als ze hoort dat jij het weet omdat er zo op is gehamerd dat het een geheim is en moet blijven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
God, wat een drama maak je er van.

Je hoort het niet te weten en je vriendin heeft zelf niets gezegd. Lekker zo laten.
Alle reacties Link kopieren
Indien iemand een casus met je besproken heeft, dan zou ik zeker niets zeggen.
Je verraad dan niet alleen een familiegeheim maar ook een collega.

Draai het eens om, stel jij bent behandelaar in een multidisciplinair team of je vertelt iets bij casustiek, één van je collega's gebruikt die info in haar priveleven. Hoe zou jij je dan voelen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-10-2021 13:22
40.41% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Turtlerain schreef:
16-10-2021 12:56
Moeilijk hoor, maar ik zou het nou niet gelijk met vriendin gaan bespreken. Misschien wíl ze het niet eens met jou bespreken. Als ze echt behoefte heeft om het met jou erover te hebben, dan meldt ze zich wel.
Dat zou zeker kunnen. Ook met vriendinnen wil je niet alles bespreken. Dus ze moet het ook zeker niet doen. Ik vind het alleen sneu als ze het gevoel heeft dat het niet mag. Omdat het een Groot Geheim is waar niemand van mag weten en ze loopt zichzelf hierover op te vreten. Terwijl ik voor haar neus sta en dus weet wat er speelt. Dat voelt fout. Ik wil een arm om haar heen slaan en dat kan ik nu niet.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
16-10-2021 13:18
Ik weet vanuit beroepsperspectief dat het waar is. Meer wil ik er niet over kwijt. En dat maakt het ook lastig, omdat ik iemand anders dan in een lastig parket kan brengen als ik uit de doeken moet doen hoe ik het weet. Het is iig min of meer per ongeluk gegaan, maar door een aantal feitjes bij elkaar op te tellen, wist ik om wie het ging en dat vermoeden is bevestigd. Maar ik hoor het niet te weten. Maar ben ex vpk en heb dus ook oud collega's en vrienden die wel eens heftige dingen meemaken.
Als ex vpk begrijp je denk ik heel goed dat je hierover dan NIET met je vriendin gaat praten...? Bizar dat je het zelfs overweegt.

Als je het via de tamtam gehoren had zou ik het nog begrijpen als je dat zou vertellen aan je vriendin. Dan is het voor haar misschien nog nuttig om te weten dat het rond gaat. Maar van zorgverleners mag je toch zeker wel verwachten dat die de privacy van hun clienten/je familie respecteren zeg.
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 13:19
God, wat een drama maak je er van.

Je hoort het niet te weten en je vriendin heeft zelf niets gezegd. Lekker zo laten.
Sta je er zelf wel eens bij stil dat gezien jouw vaak dezelfde soort reacties, je maakt dat jij idd wel de laatste persoon op aarde zou zijn die ik om advies of hulp zou vragen? Je kunt altijd zo lekker 'vriendelijk' en begripvol uit de hoek komen. NOT :cencored:
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 13:19
Je hoort het niet te weten en je vriendin heeft zelf niets gezegd. Lekker zo laten.
Ik sluit me hierbij aan. Het is overduidelijk dat je bemoeienis niet gewenst is. Je vriendin en haar familie hebben recht op privacy en je hebt beroepsgeheim. Je kunt voor de tuchtraad worden geroepen als je je beroepsgeheim doorbreekt.
leslieknope wijzigde dit bericht op 16-10-2021 13:25
19.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-10-2021 13:21
Indien iemand een casus met je besproken heeft, dan zou ik zeker niets zeggen.
Je verraad dan niet alleen een familiegeheim maar ook een collega.

Draai het eens om, stel jij bent behandelaar in een multidisciplinair team of je vertelt iets bij casustiek, één van je collega's gebruikt die info in haar priveleven. Hoe zou jij je dan voelen?
Of leef je eens in om degene om wie het hier gaat, de persoon die de suicidepoging heeft gepleegd (en haar directe familie). Als de dingen die in de zorg gebeuren via deze weg in je privésfeer terecht komen voel je je toch nooit meer veilig bij zorgverleners...
diyer schreef:
16-10-2021 13:23
Sta je er zelf wel eens bij stil dat gezien jouw vaak dezelfde soort reacties, je maakt dat jij idd wel de laatste persoon op aarde zou zijn die ik om advies of hulp zou vragen? Je kunt altijd zo lekker 'vriendelijk' en begripvol uit de hoek komen. NOT :cencored:
Waarom zou ik daar stil bij moeten staan? Boeit mij niet hoor of jij dat vindt.

Ik ben ook overduidelijk niet de enige die hier zo over denkt.
ollie-ollie schreef:
16-10-2021 13:24
Of leef je eens in om degene om wie het hier gaat, de persoon die de suicidepoging heeft gepleegd (en haar directe familie). Als de dingen die in de zorg gebeuren via deze weg in je privésfeer terecht komen voel je je toch nooit meer veilig bij zorgverleners...
Het mag daarom ook gewoon niet. Het is een no-go als die via die weg TO te horen is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het via je werk weet lijkt het mij helemaal duidelijk dat je niks moet zeggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven