Vriendinnen-konflikt en haar man bemoeit zich ermee!

04-09-2007 17:48 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik wil gewoon eens weten wat jullie van de volgende situatie vinden: een tijdje geleden ging het financieel wat slechter en één van mijn beste vriendinnen bood me uit zichzelf 100 euro aan. Terugbetalen had geen haast, ze heeft een goede baan en kon het geld makkelijk missen.

Twee maanden later boekten mijn vriendin en haar man spontaan een vakantie. Ze vroeg of ik die 100 euro misschien over kon maken. Ik vroeg of het in orde was, als ik het geld meteen over zou maken, als mijn loon binnen was (anderhalve week later). Zij schreef me per mail: "Ja, hoor, voor mij is dat prima. Alleen mijn man is het er niet mee eens." Ik antwoordde, dat ik het geld toch van háár had geleend en dat ik de afspraken dus ook graag met háár af zou handelen.

Dit antwoord liet ze aan haar man lezen, die mij een gepeperde kut-mail terugstuurde! Hoe ik het kon maken om hún geld achter te houden nu ze het nodig hadden. Dat zoiets absoluut niet kon en dat hij aan me zou denken, als hij door míjn onbetrouwbaarheid zijn felbegeerde ijsje niét zou kunnen kopen @-( . Om geen ruzie over die lullige 100 ¤ te krijgen schoot mijn eigen vriend het me even voor en maakte ik het geld per direkt over.



Maar ik was best teleurgesteld over hoe het was gelopen. Ik vroeg mijn vriendin waarom ze het toeliet, dat haar man mij op zo'n lullige manier terechtwees! Vooral omdat er tussen háár en mij eigenlijk helemaal geen probleem was! Als mijn eigen vriend zich met een 'probleem' tussen mij en een vriendin zou willen bemoeien, zou ik zeggen: "Nee joh, het is míjn vriendin, ik regel dat zelf wel!"

Deze gedachte is haar compleet vreemd en omdat ik achter mijn standpunt (over haar man) blijf staan, praat ze nu niet meer met me.



Ik weet het, het klinkt allemaal behoorlijk kinderachtig (en dat op 30-jarige leeftijd pfff), maar ik vroeg me gewoon af hoe jullie daarover denken: mag je partner zich met een konflikt tussen jou en een vriendin bemoeien?
Alle reacties Link kopieren
Nee. ik vind dat de verbintenis van een geldtransactie tussen jou en je vriendin is ontstaan . Daar heeft deze vriend niets mee te maken en mag zich hier niet in mengen.

Ik zeg altijd als je vrienden geld leent (en ik heb dit voorheen gedaan maar besloten dit NOOIT meer te doen)Maak dan een goed contract waar je duidelijk in laat weten wat en hoe terug te betalen.



Ik heb geld geleent aan vrienden en helaas is dit uitgelopen op een vriendschap die niet meer bestaat. Ik leen dus geen geld meer uit .Want je begeeft je dan werkelijk op glad ijs .
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, als ik jouw vriendin was, niet hebben gezegd dat het voor mij geen probleem was, maar voor mijn man wel. Ik zou gewoon gemaild hebben: sorry, maar WE hebben het eigenlijk nu nodig. Evt. zou ik later mondeling wel hebben toegelicht dat het voor mij niet zo per se hoefde, maar ik zou de keuze wel/niet betalen niet aan jou hebben overgelaten.



Als ik jou was geweest, had ik de 100 euro meteen betaald, ook al had ik het in eerste instantie van mijn vriendin geleend en niet van haar man, om conflicten te voorkomen.



Los van deze situatie vind ik (om even antwoord te geven op je eigenlijke vraag) dat een partner zich niet hoeft te bemoeien met conflicten tussen vriendinnen. Maar, omdat jouw vriendin haar man in haar mail erbij betrokken heeft, is het niet helemaal duidelijk of het conflict nu ook van haar man was of alleen van jullie 2.



Succes ermee!
Als zij een gedeelde rekening hebben, dan is die 100 euro toch ook van hem?



Nee, een partner mag zich er niet mee bemoeien, maar jouw vriendin had hem er helemaal niet bij moeten betrekken. Ze schuift hem zelf tussen jullie in, met de opmerking: "ik vind het goed maar mijn man is het er niet mee eens". Vind ik nogal lullig van haar. Dan had ze beter ofwel haar poot stijf kunnen houden tegenover haar man, en jou er niks van laten weten. Ofwel ze had het niet op haar man af moeten schuiven en zelf tegen jou zeggen dat ze het geld direct terug wou. Nu valt ze eigenlijk jullie allebei af, omdat ze iedereen te vriend wil houden. Het is net alsof ze er net zo over denkt als hij, maar het niet durft te zeggen.



En als jij 100 euro is blijkbaar niet zo'n lullig bedrag, als zij het accuut nodig blijken te hebben en jij het niet direct kunt missen.



Gewoon nooit geld lenen van je vrienden, dat is de beste oplossing.
anoniem_23909 wijzigde dit bericht op 04-09-2007 18:11
Reden: typo
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had voorheen nog nooit geld van vrienden geleend en ik weet nu ook waarom :-| . Ik doe het ook nooit weer...



Meteen op het moment dat ik merkte "ohoh, dit gaat fout", heb ik het geld overgemaakt en het geld stond nog tijdens hun vakantie op hun rekening. Daar ging het dus allang niet meer over. Mij ging het om het feit, dat ze het toe heeft gelaten, dat haar man voor spanningen tussen ons heeft gezorgd. Ze weigert in te zien, dat dat gewoon niet de goede manier is tussen vriendinnen. Op vragen van mij als: "hoe zou jij het vinden als je ineens een rotmail van míjn vriend zou krijgen over deze kwestie?" reageert ze niet. Ik heb mijn excuses aangeboden, maar verwacht van haar, dat ze begrip voor mijn reaktie opbrengt. Dat doet ze niet.



Ik denk dat deze vriendschap nu ook niet meer bestaat. Eerlijk gezegd ben ik er niet écht kapot van. Sinds ze met die kerel getrouwd is, was het allemaal wat problematischer. Mijn ex vond hem ook maar een eikel, dus avondjes met z'n vieren waren toen al moeilijk. Mijn huidige vriend heeft nu al een verkeerd beeld van die twee, dus ik weet niet of dit ooit nog goed gaat komen....



Hebben jullie dat wel eens meegemaakt: dat je niet op kon schieten met de partner van een goede vriendin? Is het niet zo, dat dat altijd wel een béétje van invloed is op de vriendschap?
Alle reacties Link kopieren
Ja maar ik besprak dit gewoon met mijn vriendin en deden dan gewoon wat dagen leuke dingen met elkaar zonder mannen. Als vriendschap sterk genoeg is moet het kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet dat ik het nu nog kan zeggen. Dan verwijt ze me dat ik nooit eerder eerlijk tegen haar ben geweest... waar ze dan natuurlijk gelijk in heeft. Ze doet helaas niks meer zonder haar man, er worden eigenlijk alleen nog maar avondjes georganiseerd, waar ze dan stelletjes uitnodigen.



Het is ook mijn eigen schuld, ik heb die twee aan elkaar gekoppeld :-). Toendertijd waren ze allebei nog twee totaal andere persoonlijkheden! Sinds ze zijn getrouwd zijn ze kompleet veranderd en hechten ook ontzettend veel waarde aan het feit, dát ze nu getrouwd zijn. Ik kan het niet uitleggen, het is gewoon heel jammer allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje ; je hebt nu dus 3 maanden over die 100 euro gedaan...en dan nog alleen omdat ze het je vroeg.......wanneer had je zelf willen betalen ?

En..........waarom heb je niet direct geld van je vriend geleend ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tjee, wel geld lenen van je vriendin en haar man, maar als je het terug moet betalen kritiek leveren. Ik vind het raar dat je wel geld aanpakt, maar tussen de regels door laat schemeren, dat je haar man niets vond en je ex dat ook vond. Waarom leen je dan geld van hen?

Waarom bespreek je dan met hen je geldzaken, als je zoveel kritiek op deze mensen hebt?

Het is ook zijn geld, dus ik vind hem niet zo verkeerd. Wel vind ik je "vriendin", kinderachtig om haar vriend tegenover jou uit te spelen en hem de zwarte piet toe te spelen.

Je weet als je geld leent, het zo gauw mogelijk moet terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat hij volgens jou niet tussen jou en je vriendin had mogen komen. Waarom zou jij wel tussen je vriendin en haar vriend mogen komen? Als zij aangeeft dat haar vriend een probleem heeft met het feit dat jij later wilt betalen, dan zou jij als goede vriendin toch sensitief genoeg kunnen zijn om een dreigend conflict onmiddellijk een halt toe te roepen en dat geld over te maken? Ik wil best aannemen dat zij in jouw ogen gezakt is voor het examen assertiviteit maar het zou toch jammer zijn als je de verantwoordelijkheid voor deze situatie eenzijdig bij haar legt. Temeer daar jullie kennelijk zo goed bevriend waren dat jij geld van haar hebt willen lenen. Vriendschap is iets om zuinig op te zijn, toch?
Alle reacties Link kopieren
@ Bianca: geen idee waarom ik het geld niet van mijn vriend heb geleend. Mijn vriendin bood het me spontaan aan, wist wel dat ik niet graag geld leen, maar zei, dat ik me daar deze keer maar eens overheen moest zetten. Ik vond het aardig en nam het aan.



@ ietjefietje: Nee, zo is het niet. Ik heb geen kritiek op het feit, dat ze het geld terug wilden hebben. Ik heb het toch ook meteen overgemaakt toen het speelde?! Het gaat me alleen om het feit, dat haar man me zo'n rotmail schreef. Hij had het toch ook op een normale manier kunnen zeggen? Ik heb alleen hier in het forum door laten schemeren dat ik haar man niet mag. Ik heb omwillle van onze vriendschap steeds weer geprobeerd om hem te accepteren, dingen met hun te doen etc. Juist omdát ze zo'n goede vriendin is/was.

Dat ik er 3 maanden over heb gedaan om die 100 euro terug te betalen, tja, daar ben ik ook niet trots op. Maar er zijn soms momenten in het leven, dat alles even tegenzit. Dat was zo'n moment en het ging niet anders. We hadden vantevoren besproken dat het best een tijdje kon gaan duren voordat ze het terugkreeg en voordat haar man in het spel kwam, had ze daar nog alle begrip voor.



Ik zou ook willen dat het niet was gebeurd, maar ik kan het niet terugdraaien. Ik heb voor alles mijn excuses aangeboden. Ik denk dat ik gewoon verwacht, dat zij ook inziet, dat zij er ook anders mee om had moeten gaan. Ik schaamde me wel een beetje voor dat geldprobleem en aangezien haar man een werkcollega van me is (gelukkig zie ik hem zelden), had ik wat meer discretie van haar verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de indruk dat het allang niet meer om die 100 euro gaat. Jullie waren waarschijnlijk al langer uit elkaar gegroeid (andere levensstijl, andere interesses gekregen, het huwelijk van je vriendin).
Alle reacties Link kopieren
Als zij nou zelf gezegd/ gemaild had dat ze het meteen terug had willen hebben , was het dan anders geweest ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Slechts een mogelijkheid die ik schets...



Zou het kunnen dat de man van jou vriendin op deze manier voor haar op is gekomen omdat ze het zelf niet durft? En dat er misschien wel meer speelt waardoor jouw vriendin niet voor zichzelf op durft te komen?



Nu heeft haar vriend dat gedaan, ongetwijfeld niet zo subtiel, maar met alle gevolgen van dien. Bovendien eis jij van haar excuses of iets dergelijks. Ik zou het laten bij het excuus dat het zo lang geduurd heeft en nog hartelijk bedankt voor het lenen.



Het kan wat ondankbaar overkomen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft nooit een ander ge/misbruikt voor smoesjes ?

IK wil wel op je hond passen , je weet ; ben gek op dat beest , maar mijn man he....die is allergisch......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wel kl.ten dat haar man je werkcollega is.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je in een krappe tijd zat.
Alle reacties Link kopieren
Kaboutertje12 schreef op 04 september 2007 @ 21:45:

Zou het kunnen dat de man van jou vriendin op deze manier voor haar op is gekomen omdat ze het zelf niet durft? En dat er misschien wel meer speelt waardoor jouw vriendin niet voor zichzelf op durft te komen?





Nee, ik weet zeker dat dat het niet is. Ze is altijd recht door zee en neemt geen blad voor de mond, als ze het ergens niet mee eens is. Ik weet zeker dat de situatie voor haar oké was, anders had ze het me zelf wel gezegd.



Misschien heeft triancha gelijk en waren we al veel eerder uit elkaar gegroeid. Het is mij dus nu niet gelukt, om op een neutrale manier met haar man om te gaan, dat is waarschijnlijk waar mijn fout ligt ja... Want, Bianca, als ze het geld zelf direkt had willen hebben, tja, dan had ik dat begrepen. Zucht.



Zoals ik al schreef, Kabouter, heb ik mijn excuses voor het laat terugbetalen én de manier waarop ik heb gereageerd al aangeboden. Ik heb best een stap in haar richting gedaan. Maar ze is nu gewoon kwaad vanwege het feit, dat ik iets "vervelends" over haar man heb gezegd (terwijl zijn mail aan mij er ook niet om loog!).



Nu ik er echt diep over nadenk heeft het idd vooral met hem te maken. Ze heeft zich zo op hém gericht, haar leven aan hem aangepast. In principe neem ik het hem dus kwalijk, dat ik mijn vroegere vriendin "kwijt" ben (want ze is echt veranderd).

Op het werk heeft hij ook niet zo'n goede reputatie, hij houdt vast aan absurde principes, heeft weinig inlevingsvermogen.

Vooral door zijn aanwezigheid heb ik het idee, dat dit sowieso niet meer goed gaat komen. Ookal los ik het met haar op, ik zal nooit meer onbevangen op bezoek kunnen gaan, als hij er is (en hij is er altijd...).
Alle reacties Link kopieren
Dat je geld leent van je vriendin, heeft óók effect op haar man. Als jij niet terugbetaalt, kan hij dus op vakantie minder besteden.

Even los van dat zij kennelijk ook wel erg krap zitten als ze die 100 euro niet kunnen missen (en dan moeten ze het ook niet uitlenen), maar als de situatie zo is dat hij op vakantie geen leuke dingen kan doen omdat jij zo laat terugbetaalt, heeft hij het recht om zich ermee te bemoeien. Want híj heeft er last van.

En als je er 2 maanden over doet om 100 euro terug te betalen, vind ik ook niet zo mooi staan. Dus ik kan me zijn ergernis daarover wel voorstellen.



Neemt niet weg dat ik het allemaal niet zo aardig vind van hem. Hij had dit netter en vriendelijker kunnen aanpakken. Maar jouw uitgangspunt "het is iets tussen mij en haar en daar moet hij buitenblijven" vind ik niet helemaal kloppen. Het is ook zijn geld.
Wat ik totaal niet begrijp is het volgende. Je ''leent' 100 euro van haar. Terugbetalen had geen haast. Sorry, maar 2 maanden!!!! later moet ze je een keer gaan vragen of je het kunt overmaken? Als ik jou was had ik zsm dat geld over gemaakt. Het gaat over 100 euro!!! Nooit 2 maanden mee gewacht totdat ze een keer om hun geld gingen vragen. Daarin zit jij gewoon goed fout en dat moet je ook inzien.



Als ik jouw vriendin was had mijn partner ook ingegrepen op een gegeven moment. 2!!!!! Maanden vind ik erg lang, heel erg lang....... Ik zou als ik jou was excuses aanbieden dat het inderdaad wel erg lang heeft geduurd en NIET de fout bij hen of hem neerleggen. Het was jouw taak om gewoon netjes op tijd (of binnen afzienbare tijd) terug te betalen en dat heb je verzuimd om welke reden dan ook
Alle reacties Link kopieren
@ Ellen en Oriane, de vriendin en Lieniepienie hadden in eerste instantie afgesproken dat het ok was als het even zou duren voordat L. het geld zou terugbetalen, en als ik het goed begrepen heb heeft ze de afgelopen maanden ook in een situatie gezeten waarin ze het simpelweg niet kón terug te betalen. Bovendien heeft ze ook overal netjes haar excuses voor aangeboden, dus ik vind wel dat ze haar best gedaan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, dan hebben we misschien verschillende opvattingen over wat "even duren" is. Ik vind een aantal weken al tamelijk lang. Daarbij: toen puntje bij paaltje kwam kon Lieniepienie het wel terugbetalen, door te lenen van haar vriend. Waarom dat dan niet meteen zo geregeld....
Alle reacties Link kopieren
Met echte goede vrienden heb ik geen haast als ik wat geleend heb, dat komt wel een keer wanneer ze het goed kunnen missen. Maar ik moet zeggen dat er maar een paar mensen zijn aan wie ik prima geld zou lenen. Dus ik vind het helemaal niet zo vreemd dat het even duurde, dat had to ook duidelijk aangegeven en dat was schijnbaar geen probleem.



Dus ik vind het persoonlijk idd niet erg aardig van haar vriendin en zeker niet van die vriend. Kom op zeg, wat heeft hij er nou mee te maken? Ik zou het denk ik maar even zo laten, je hebt je excuses aangeboden en meer kun je niet doen. Ik kan me voorstellen dat het ergens niet erg rechtvaardig voelt maar dat moet je dan maar bij hun laten. Als de vriendschap wat betekent voor je vriendin neemt ze binnenkort wel contact met je op denk ik, zo niet dan niet. Vervelende situaties dit soort dingen, ik begrijp dat het je dwars zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven