Vriend na 4 jaar clean weer terugval

09-09-2007 10:50 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Twee en een half geleden heb ik een man leren kennen ,waar het erg leuk mee klikte.Hij was wel 10 jaar jonger dan mij,maar het klikte gewoon enorm.Toen ik hem een week of 3 kende,vertelde die mij dat hij een heel bewogen leven achter de rug had.Drugsverslaafd...dakloos geweest,in het criminele circuit heeft gezeten.. Pff ,ik schrok me rot,maar vond die niet dat ik hem daarom moest laten vallen.Hij blowde nog wel,wat ik wel erg moeilijk vond.Nu,na 2 jaar..verteld die mij,dat die een terugval heeft gehad,en weer met heroine was begonnen.Na een week gebruik is dit al lichamelijk heel verslavend.Het was of mn wereld instortte.Zelf zag die het probleem ook wel,en heeft weer contact opgenomen met verslavingszorg,zit nu aan de methadon,en moet daar ook weer vanaf gaan kicken.Mijn vertrouwen is wel een eind weg nu,vooral omdat die eea voor me verzwegen had.ik heb besloten om in een praatgroep te gaan onder leiding van een psycholoog,en met mensen die hetzelfde meemaken.vroeg me alleen af,of er hier mensen zijn die dit ook meegemaakt hebben........



groetjes Ice
Alle reacties Link kopieren
onthoud, jij kan hem niet redden.

hij moet zelf stoppen met de drugs, kiezen voor jou of voor zijn drugs.
Alle reacties Link kopieren
Na zoveel jaar terugval en gelijk heroïne??? Denk je echt dat hij al die jaren clean geweest is? Ik heb zelf een relatie gehad met een verslaafde en geloof hier niet zo in. Pas goed op jezelf, want het zijn heel goeie leugenaars met heel geloofwaardige praatjes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Helmy,ik heb natuurlijk geen idee of hij echt al die jaren clean is geweest,maar sinds die echt weer gebruikt,had ik het al in de gaten.En inderdaad ,zn smoesjes waren goed...Door verslavingszorg ben ik nu dus met klem geadviseerd om in een *aanverwantengroep* te gaan praten.Mensen die het zelfde meemaken,de leugens, het wantrouwen enz... en de boel op rij kunnen krijgen voor mezelf en een beslissing kunnen nemen.Ik vind het keimoeilijk om iemand zomaar in de stront te laten zakken,maar ik zal op een gegeven moment voor mezelf moeten kiezen,en kracht krijgen door die praatgroep.Wel fijn dat je reageerde,dan voel ik me niet zo alleen...Morgen voor de eerste keer naar de praatgroep,ben zeer benieuwd.heb jij ook ervaringen met zo n groep??



Groetjes Ice.
Alle reacties Link kopieren
Jij naar een praatgroep ? Hem in de stront laten zakken ? Denk dat dit zijn keuzes zijn en dat jij de keuze hebt om heel hard weg te rennen. Heroine is niet zo maar uit z'n systeem, dat is het ergste gif onder de drugs...
Alle reacties Link kopieren
Ja IceQueenn, Wipkipje zegt het misschien wat hard, maar zo is het wel. Hoop dat je iets hebt aan het praatgroepje, maar kijk uit dat jij niet een probleem krijgt wat eigenlijk het zijne is. Het is zoooo slopend, een relatie met een verslaafde. Enne, ex-verslaafden bestaan niet! Ze blijven altijd verslaafd en heroïne is rotzooi, echt gif. Pas goed op jezelf. Heel veel liefs van mij.
Alle reacties Link kopieren
Ha Ice...

Hoe is het nu met je?

Zelf ben ik nooit in zo'n praatgroepje gegaan. Ben weleens naar Parnassia, een stichting die hulp biedt aan verslaafden, geweest voor een zgn. "partnergesprek." Je hebt dan een gesprek met een hulpverlener die jou helpt om goed om te gaan met de situatie. Ik had er niet zoveel aan, temeer daar ik in dat gebouw allemaal verslaafden zag waarvan ik zo in- en inverdrietig en depri werd.

Wie weet is zo'n verwantengroepje iets, steun bieden aan elkaar en ervaringen uitwisselen. Ik heb alleen altijd het gevoel dat partners en familie veel meer met het probleem bezig zijn dan degene die het veroorzaakt. Dat stoort me enorm. Wil iemand gebruiken, prima...maar trek er anderen niet in mee.

Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Ha Helmy,



Ik vind het heel fijn dat je met me meeleeft:-) met mijzelf gaat het best wel goed,ondanks alles.Ik ben naar de verwantengroep geweest,en idd... ervaringen uitwisselen is fijn,maar het lost mijn probleem niet op.Mijn verstand zegt...laat hem gaan,maar het is echt een hele lieve man waar ik veel om ben gaan geven.Ik denk dat ik het proces van loslaten nog door moet.Wil nog ff vertellen,dat mijn vader jarenlang alcoholverslaafd is geweest,daardoor iedereen kwijt is geraakt,en is gestorven als een eenling.Ik weet heus wel dat het zijn eigen keus is geweest en van mn vriend ook,maar o zo moeilijk nog om echt daadwerkelijk los te gaan laten.De knop moet nog om en dat komt echt nog wel.Hij gaat gewoon een keer gigantisch over mn grenzen heen,dat zit er gewoon in en dan is het einde verhaal.



Nogmaals dank voor je lieve medeleven,er zijn niet veel mensen die dit herkennen en /of meegemaakt hebben namelijk.Wat ik begrijp heb jij ook te lang in die relatie gehangen?Er zal ook vast een moment geweest zijn van ... ho... tot hier en niet verder,en dat komt bij mij ook:-)Ik hoop van harte dat jij nu gelukkig bent:-)





Liefs Ice
Alle reacties Link kopieren
Ice,



Het is ook niet zo dat ik er een voorstander van ben om weg te lopen uit relaties die problematisch zijn. Nu hebben we het over drugs, maar er zijn zoveel verschillende zaken die relaties kunnen verzieken. Mijn ouders zijn altijd bij elkaar gebleven, maar volgens mij was mijn moeder helemaal niet gelukkig in het huwelijk. Karakters waren zeer verschillend, mijn vader was een zeer oppervlakkig man en mijn moeder wilde juist de diepte in...

Zo zie ik in mijn omgeving ook veel slechte relaties. Of weglopen dan de juiste stap is, is maar de vraag.



Je bent tenslotte van iemand gaan houden en liefde zet je niet zomaar even bij het oud vuil en sluit daarmee een hoofdstuk af. Zo werkt dat niet. Wél denk ik dat je af moet wegen wat je wél met iemand hebt. Hoe lang heb je een relatie, in hoeverre zijn jullie levens verweven, hebben jullie kinderen, hoe "open" is deze man naar jou toe, moet je alle informatie ahw uit hem trekken of wil hij oprecht aan zichzelf werken?



Een afweging blijft moeilijk, je gevoel komt er nu eenmaal bij kijken en dat is maar goed ook. Ik zag net dat Babette ook weer geschreven heeft, ga ook nog even op dat item kijken.
Alle reacties Link kopieren
Het is moeilijk om een relatie te hebben met een verslaafde, zeer moeilijk. Doe dit jezelf niet aan want je wordt er zo in meegesleurd. Het zal jou niet ten goede komen maar ook hem niet.

Niemand kan een verslaafde helpen. Het is zo dat hij genoeg wilskracht moet hebben om een eind aan zijn verslaving te maken. Ik zou zeggen laat hem gaan.....Stop met deze relatie! Een andere optie is er echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Ice,



Ik heb net je verhaal gelezen. Zoals je weet zit ik ook met een verslaafde in mijn omgeving die mij heel dierbaar is.

Het is echt zo moeilijk allemaal, je houdt van ze maar je haat ze als ze gebruiken.

Ik zou als ik jou was ook maar eens goed nadenken of je verder wilt met deze relatie....

Als mijn broer niet harder gaat vechten en maar blijft gebruiken, wil ik ook geen contact meer met hem. Simpelweg omdat ik dat niet op kan brengen, ik heb ook een gezin en je bekommeren om een verslaafde is heel zwaar. Uiteindelijk zal ik dan voor mezelf en mijn gezin kiezen. Ook omdat ik weet dat mijn ouders liever zien dat ik en mijn zus wel gewoon doorleven, het zou voor hun alles nog veel dramatischer maken als ze zien dat ook ons leven verknalt wordt door drugs, die we zelf niet eens gebruiken.



Ik zeg niet dat het makkelijk is, want vergeten zal ik mijn broer nooit. Maar goed hij zit nog in een kliniek na wat terugvallen, ik geef hem nog wel wat kansen. Maar ik heb mijn broer heel ver zien zakken en dat is echt bijna niet te trekken. Ook van mijn naaste omgeving krijg ik niet veel begrip, ik bedoel maar een junk is wel het laagste uitschot van de maatschappij, maar het is wel even een ander verhaal als het je vriend of broer betreft. Voor weinig mensen is het te bevatten, ze doen het toch zelf, ze zijn gewoon zwak. Dat krijg ik regelmatig te horen, maar ik neem het mensen niet al te kwalijk: ze hebben geen idee, waar ze het over hebben.....

Gelukkig maar voor hun. Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte toe !
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk is het zover..........vriend is opgenomen op eigen verzoek in de kliniek.Hij gaat nu een zware tijd tegemoet.......afkicken van methadon is heel heftig(het middel is erger dan de kwaal?)tulijk heeft die samen met de methadon ook nog gebruikt,maar gaat nu de strijd aan.Ik ben blij dattie nu op een veilige plek zit,ik kan nu even tot rust komen.En heb nu toch echt besloten,als die weer terugvalt trek ik mn handen van hem af,hoeveel ik ook van hem hou.Ik ga hier zelf kapot aan,en dit kan nooit de bedoeling zijn.



Liefs Ice.
Alle reacties Link kopieren
heel veel succes Ice!
Alle reacties Link kopieren
Babette,hoe is het nu met jou broer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven