Lijf & Lijn alle pijlers

Metabolische leeftijd

20-05-2011 22:22 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik in de sportschool op zo'n speciale weegschaal gestaan. Geen idee of er een speciale naam voor is, maar het ding meet oa ook het vetgehalte, vochtgehalte en metabolische leeftijd.



En die laatste vind ik interessant, want de weegschaal geeft aan dat mijn metabolische leeftijd 12 jaar lager is......? Hoe dan? Wat bepaalt dat? En hoe is dat meetbaar dmv een weegschaal die ¤1600 kost? 8-|



Ik klaag niet hoor, want ik neem aan dat het goed is dat mijn metabolische leeftijd lager ipv hoger is. Maar toch bovenstaande vragen....



Alvast dank!
Alle reacties Link kopieren
Meds?
Alle reacties Link kopieren
. Naast uw gewicht en vetpercentage meet de Tanita weegschaal o.a. ook uw viseraal vetpercentage, basaal metabolisme en uw metabolische leeftijd. Met deze gemeten waarden kunnen wij u een advies geven of u een risico loopt wat betreft uw gezondheid en kunnen wij eventueel een afspraak maken voor een fitheids test waarbij wij, uw algehele lichamelijke conditie in kaart brengen.



Hieronder vind u een korte uitleg wat precies wordt gemeten:



- Vetpercentage : het vetpercentage vertelt u over de hoeveelheid lichaamsvet in verhouding tot het lichaamsgewicht.



- Visceraal vet: is het vet dat zich in de buikholte en rond de vitale organen in de onderbuik bevindt. Onderzoek toont aan dat de verdeling van vet zelfs bij constant gewicht en lichaamsvet verandert enzich naar de onderbuik verplaatst, vooral na de menopauze. Het in stand houden van gezonde viscerale vetgehaltes kan de kans op bepaalde ziekten, zoals hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en de start van type 2 diabetes verlagen.



- Het basaal metabolisme (BM): is het minimale energieverbruik van een persoon die zich in een toestand van rust bevindt om alle organen doeltreffend te laten functioneren, zoals uw ademhalingsorganen, bloedvatenstelsel, zenuwstelsel, lever, nieren en andere organen. U verbrandt calorieën terwijl u slaapt. Ongeveer 70% van de calorieën die we elke dag verbranden, worden voor uw basaal metabolisme gebruikt. Bovendien, gebruikt u energie tijdens het uitvoeren van allerlei activiteiten, hoe intensiever de activiteit, des te meer calorieën u verbrandt. De reden hiervoor is dat de skeletspier (die ongeveer 40% van uw lichaamsgewicht vertegenwoordigt) als uw metabolische motor fungeert en een grote hoeveelheid energie verbruikt. Uw basaal metabolisme wordt sterk beïnvloed door uw spiermassa, en daarom neemt uw basaal metabolisme toe wanneer uw spiermassa toeneemt. Aan de hand van onderzoeken bij gezonde personen, hebben wetenschappers vastgesteld dat het basaal metabolisme van personen verandert naarmate ze ouder worden. Het basaal metabolisme stijgt wanneer een mens volwassen wordt. Na een piek op de leeftijd van 16 of 17 jaar, begint het geleidelijk aan te dalen. Een hoger basaal metabolisme verhoogt het aantal verbruikte calorieën en verlaagt het lichaamsvetpercentage. Het verliezen van lichaamsvet en gewicht is veel moeilijker met een laag basaal metabolisme.



- Metabolische leeftijd: Deze functie berekent uw basale metabolisme en duidt de gemiddelde leeftijd aan die hiermee geassocieerd wordt. Als uw metabolische leeftijd hoger is dan uw werkelijke leeftijd, dan is dit een aanduiding dat u uw basale metabolisme moet toenemen. Meer lichamelijke activiteiten bouwen een gezond spierweefsel op en dit verbetert uw metabolische leeftijd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof er niet zo in. Ik stond ook op zo'n weegschaal en mijn vetpercentage was 9,3 ( dat is echt weinig). Ik ben niet dik, maar ook echt niet anorexia.



Ik dus de week erna wéér op dat ding, 8,8. Volgens mij klopt het dus echt niet. (ben 1,68 en 55 kilo)



Ben er nooit meer op gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
ow, is dat weer die Tanita oplichterij?
Alle reacties Link kopieren
Ja, Meds.... de weegschaal was inderdaad van het merk Tanita. Kon eerst niet op de naam komen, maar door BGB's post, kon ik het me herinneren. Maar het is dus onzin?



Wat Heleen al zei dus... Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee moet... Heb dus een uitdraai uit het apparaat gekregen en daar staan diverse waarden op. Niet dat ik er verder iets mee kan ofzo, want ten eerste interesseert het me niet genoeg en ten tweede zegt het mij weinig (al weet ik er nu wat meer van met dank aan Bianca ).



Maar goed... gewoon negeren, lekker blijven sporten en als ik goed in m'n velletje zit, dan zit het gewoon goed



Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het onzin. Stom dat je sportschool dat niet weet. VP kan je helemaal niet meten op zo'n manier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven