Lijf & Lijn alle pijlers

Balletschool volwassenen of eventueel prive?

25-06-2011 22:16 44 berichten
Hello ..



Ik vroeg me af of iemand hier een goede balletschool in Leiden en omstreken kent. Eventueel wil ook ook nog wel naar een stad/dorp in de buurt reizen.





Hier is het probleem..



Ik heb slechts 1 jaar ervaring klassiek ballet. Helaas een hele slechte school. Ik ben vorig jaar gaan studeren en ben opnieuw begonnen in Leiden bij een balletschool in de binnenstad. Ik was niet tevreden, dus ik ben na 2 maanden weg gegaan. Ik werd in een beginnersgroep geplaatst met mensen die járen gedanst hadden en na een jaartje rust weer begonnen. Er werd me gezegd dat ik de rest maar "moest nadoen".. Geen aandacht voor techniek what so ever dus ..



Ik zou zo graag weer beginnen, maar vind het eng. Ik wil graag een school met niet al te grote groepen. En het liefst 18+..



Priveles overweeg ik ook, maar hoe vind ik iemand die me priveles kan geven? Ik ben me bewust van het feit dat dat duurder is natuurlijk. Priveles spreekt me erg aan. Niet in de laatste plaats omdat ik me in een groep vaak erg onzeker voel. Vanwege al die dunne lijfjes en omdat ik het de vorige x zo veel slechter kon dan de rest.



Ik zou zo graag alsnog mijn meisjesdroom (op spitzen dansen) waarmaken .. Heeft iemand ervaring? Tips?
Sorry geen ervaringen en tips, maar wel een omdat ik het zo'n lieve OP vond..



Succes, en ik hoop dat je heel veel tips krijgt..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 16 jaar klassiek ballet gevolgd. En dan heb ik het over zeker 3 lessen per week van meedere uren. Klassiek ballet is heel zwaar, je moet er hard voor trainen, je lijf gaat pijn doen, je moet je leef/eetgewoonten er op afstemmen etc. noem maar op, en ik vraag me af of een lichaam dat dit niet (meer) gewend is dit nog aan kan. De jaren oefenen en trainen zorgen voor lange spieren en een soepel lijf, dat krijg je niet door wekelijks een uurtje te oefenen.

Desalniettemin; succes.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd het idee dat klassiek ballet niet iets is wat je er als hobby 'even' bij doet.

Niet op latere leeftijd althans
Frankly my dear, I don"t give a damn
@Lunaan: :-) Thanks



@Sweetfirefly, Ik hoef ook geen topdanseres te worden .. Maar gewoon fijn kunnen dansen en in ieder geval de techniek kennen.. Zelfs als ik die spieren niet lang meer krijg..
quote:calvijn1 schreef op 25 juni 2011 @ 22:39:

Ik heb altijd het idee dat klassiek ballet niet iets is wat je er als hobby 'even' bij doet.

Niet op latere leeftijd althansWaarom?
Whoops.. Avatarcheck in het verkeerde topic..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt rustig op latere leeftijd nog beginnen hoor! Ik dans zelf nu sinds mijn 16e weer (ben nu 22). Zit bij beginners volwassenen in de groep. En dan heb ik het over volwassenen 30+ maar ook 18+. Er danst zelfs iemand van 76 mee (nee dat is geen typfout)!

Het gaat erom dat je plezier in het dansen hebt. Wat je zelf ook zegt: je hoeft geen topdanseres meer te worden.

Ik betwijfel of het nog haalbaar is om ooit op spitzen te gaan, maar laat je absoluut niet tegenhouden om nog te gaan dansen.



Zoek in de buurt rustig rond naar een balletschool met volwassenen beginners. Er zijn genoeg scholen die dat aanbieden, ga gewoon een keertje kijken.

Ik kan je helaas niet helpen. Ik woon zelf in het oosten .
Alle reacties Link kopieren
quote:perseph0ne schreef op 25 juni 2011 @ 22:40:

[...]



Waarom?



Lijkt mij lichamelijk erg zwaar en hoe ouder je bent, hoe moeilijker het is om de techniek onder de knie te krijgen.



Lijkt mij overigens geweldig om te kunnen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bedankt voor je berichtje Juudt :-) ..
quote:calvijn1 schreef op 25 juni 2011 @ 22:53:

[...]





Lijkt mij lichamelijk erg zwaar en hoe ouder je bent, hoe moeilijker het is om de techniek onder de knie te krijgen.



Lijkt mij overigens geweldig om te kunnen



Dat lijkt mij ook. Maar als ik bij het begin begin moet het toch een beetje kunnen? Iig de beginselen..



Het lijkt mij ook nog steeds fantastisch.. En ik vind het te zonde om het niet te proberen..
Alle reacties Link kopieren
quote:perseph0ne schreef op 25 juni 2011 @ 22:55:

[...]





Dat lijkt mij ook. Maar als ik bij het begin begin moet het toch een beetje kunnen? Iig de beginselen..



Het lijkt mij ook nog steeds fantastisch.. En ik vind het te zonde om het niet te proberen..



Gelijk heb je!

Ik hoop dat je een fijne school vindt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Is dit misschien wat?

je kunt proeflessen aanvragen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Dankje Tickel!
Gemaild :-)
Alle reacties Link kopieren
Hoop dat het gaat lukken P!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat bij universiteiten vaak sport en ook danslessen werden aangeboden. Waaronder klassiek ballet. Ook als niet student kon je je inschrijven bij de 2 uni's waar ik heb gezeten. Misschien bij die van Leiden ook wel?



Hier een balletcursus vd uni, maar die is voor wat meer gevorderden lijkt het http://voorzieningen.leidenuniv.nl/spor ... allet.html
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 25 juni 2011 @ 22:39:

Ik heb altijd het idee dat klassiek ballet niet iets is wat je er als hobby 'even' bij doet.

Niet op latere leeftijd althans



Ik vind dit een erg trieste reactie.

Als je die logica volgt, begin je na je achtste of zo nooit meer met iets nieuws...

Als je echt goed wilt worden is op volwassen leeftijd een paar uur per week oefenen natuurlijk niet genoeg. Maar om jezelf te ontwikkelen en plezier te hebben kan het best!

Ik heb geen ervaring met ballet, wel met het bespelen van een instrument, ook iets wat je er volgens sommigen 'op volwassen leeftijd niet even bij doet'. Onzin. Het gaat langzaam en natuurlijk heeft de wereld er met mij geen Mozart of Beethoven bij, maar ik heb er veel plezier in en oefen als ik kan, al zijn dat maar een paar uurtjes.



Gewoon doen! Succes ermee!
quote:_jessie_ schreef op 25 juni 2011 @ 23:47:

Ik weet dat bij universiteiten vaak sport en ook danslessen werden aangeboden. Waaronder klassiek ballet. Ook als niet student kon je je inschrijven bij de 2 uni's waar ik heb gezeten. Misschien bij die van Leiden ook wel?



Hier een balletcursus vd uni, maar die is voor wat meer gevorderden lijkt het http://voorzieningen.leidenuniv.nl/spor ... let.htmlJa dat kende ik al idd :-) .. Heb het overwogen.. Maar idd, waarschijnlijk lopen daar veel gevorderden rond.. En dan komt dat groepsgebeuren weer opspelen he.. Ik klap nu al dicht denkend aan al die ranke ballerina lijfjes die rondhupsen.. En dan ik die maar "wat probeert"...
quote:Woordenaar schreef op 25 juni 2011 @ 23:56:

[...]





Ik vind dit een erg trieste reactie.

Als je die logica volgt, begin je na je achtste of zo nooit meer met iets nieuws...

Als je echt goed wilt worden is op volwassen leeftijd een paar uur per week oefenen natuurlijk niet genoeg. Maar om jezelf te ontwikkelen en plezier te hebben kan het best!

Ik heb geen ervaring met ballet, wel met het bespelen van een instrument, ook iets wat je er volgens sommigen 'op volwassen leeftijd niet even bij doet'. Onzin. Het gaat langzaam en natuurlijk heeft de wereld er met mij geen Mozart of Beethoven bij, maar ik heb er veel plezier in en oefen als ik kan, al zijn dat maar een paar uurtjes.



Gewoon doen! Succes ermee!Bedankt voor je bemoedigende woorden(aar ).. Calvijn heeft haar reactie later wel wat genuanceerd trouwens :-) ..
Alle reacties Link kopieren
quote:perseph0ne schreef op 25 juni 2011 @ 23:59:

[...]





Ja dat kende ik al idd :-) .. Heb het overwogen.. Maar idd, waarschijnlijk lopen daar veel gevorderden rond.. En dan komt dat groepsgebeuren weer opspelen he.. Ik klap nu al dicht denkend aan al die ranke ballerina lijfjes die rondhupsen.. En dan ik die maar "wat probeert"...



Maar over het algemeen is sporten bij de uni wel laagdrempelig hoor. Ik heb toentertijd andere sporten gedaan (basketbal en hockey) waar ik geen enkele ervaring mee had en hoewel je met een mix van beginners en mensen die het al 15 jaar speelden zat, was er nooit een nare sfeer.



Sowieso kan proberen geen kwaad. Je kunt met zo'n sportkaart ook nog een hoop andere sporten kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi persephone, heb zelf in woerden bij de muziekschool een jaar klassieke dans gedaan. Nou had ik al wel eerdere ervaring maar ik weet dat dat daar lang niet voor iedereen gold. Er is ook een 18plus groep. Met idd ook een aantal oudere dames. Of het zonder gevaar is om op latere leeftijd nog op spitzen te leren dansen weet ik niet, maar het is een overleg met een docent waard lijkt me. Veel succes met het natreven van je droom!
quote:Annali70 schreef op 26 juni 2011 @ 00:06:

Hoi persephone, heb zelf in woerden bij de muziekschool een jaar klassieke dans gedaan. Nou had ik al wel eerdere ervaring maar ik weet dat dat daar lang niet voor iedereen gold. Er is ook een 18plus groep. Met idd ook een aantal oudere dames. Of het zonder gevaar is om op latere leeftijd nog op spitzen te leren dansen weet ik niet, maar het is een overleg met een docent waard lijkt me. Veel succes met het natreven van je droom!Dankjewel Annali! Hoe heette die dansschool? Uhm muziekschool?
deze?



http://site.kloosterwoerden.nl/muziekpo ... ubriekID=1



ai 15 euro toeslag voor mensen van buiten worden .. Maar ik ga sowieso alle opties ff uitpluizen!
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien zijn er wel meer mensen in jouw regio die een balletdroom hadden, maar een dusdanige beginner zijn dat ze zich bij de bestaande groepen (met dunne lijfjes) niet thuisvoelen. Je zou een oproepje kunnen plaatsen hier en in het lokale suffertje. Heb je een klein groepje dan kan je met een balletschool gaan onderhandelen/overleggen over lessen. Privéles totdat je op spitzen kan lijkt mij nogal prijzig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven