Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen en fit worden: touwtje springen - tips?

16-12-2011 16:30 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Net als zovelen wil ik ook graag afvallen. Niet 2 kilo, maar best wel een hoop. Ik heb een mini-trampoline, maar ik durf er nog niet zo goed op. Ik zit rond het gewicht dat ie kan dragen, volgens de verpakking dan.

En nu dacht ik aan touwtje springen. Lekker thuis, lekker bewegen en lekker goedkoop :-)

Al die sportschoolabonnementen en dure apparaten lijken uiteindelijk toch niet zo aan mij besteed.



Maar... ik wil naturlijk niet in de regen of de sneeuw touwtje springen,en wil dat dus binnen doen. Maar ik wil ook liever niet mijn vloer thuis beschadigen met een springtouw, of het spuitwerk van het plafond beschadigen. Wie heeft hier ervaring mee?

Wat is een goed springtouw?

Wat moet ik wel doen en wat moet ik niet doen... kortom: tips anyone (mbt touwtjespringen dus) ?
Alle reacties Link kopieren
tips over wat je wel en wat je niet moet doen? een sport zoeken buitenshuis dat je wel leuk vind, en je eetpatroon aanpassen, en dan gewoon gaan en doen.



Succes!
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Als je echt veel te zwaar bent is springen op een harde ondergrond behoorlijk belastend vor je enkels,knieen en heupen. Grote kans dat je dan binnen de korste keren een blessure hebt.

Verder sluit ik me aan bij mijn voorgangster; Ga iets doen dat je echt leuk vindt, dan hou je het een stuk beter vol. Als je niet buitenshuis wil sporten, dan is mss een WII-fit iets voor je?
Alle reacties Link kopieren
Hardlopen is lekker buiten en ook lekker goedkoop. Ik begrijp een beetje dat je de sportschool te duur vindt?



Het voordeel aan een sportschool si dat je begeleiding kunt krijgen en dat si erg goe om een goed trainingsregime op te bouwen. Wat je anders zou kunnen doen is een teamsport. Dat is meteen een goede stok achter de deur om ook echt regelmatig te komen.



Verder je voedingspatroon aanpassen.



Wat ik me nu afvraag is hoe je bij touwtje springen komt? Van alle mogelijkheden dacht jij kom, ik ga touwtjes springen. Want dan bouw ik meteen al een heleboel barrieres op, het kan alleen met mooi weer, ik doe het alleen wanneer het mij uitkomt en niemand houdt me in de gaten of ik het wel echt doe.



Als je echt aan jezelf wilt werken, is dit de slechtst mogelijke oplossing, maar waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde tips met betrekking tot touwtje springen.



Niet lelijk bedoeld, maar ik zit niet te wachten op tips dat ik wel buitenshuis moet sporten en mijn eetpatroon moet aanpassen. Mijn eetpatroon is goed. En ik wil dus iets voor in huis. En dat ik dit vraag is juist bedoeld om het 'gewoon te gaan doen'.



Touwtje springen vind ik leuk, vandaar dat ik daar tips voor vraag.



Qua belasting voor enkels, knieen en heupen hoopte ik dat met mijn hardloopschoenen redelijk te kunnen opvangen. Is dat ook zo?
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg al zere knieën door springtouwen en ik weeg 63 kilo. Vind het maar eng dat mensen met overgewicht gaan springtouwen, want er komt dus bij elke sprong een enorme bult gewicht op de enkels en knieën.



Ik wil je niet ontmoedigen, maar denk hier wel goed over na. Gezellig wandelen, fietsen naar het centrum (of vriendin 5 km verderop), dansen, kunnen een goed alternatief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh oke je wilt binnen sporten. Heb hier ooit een topic gelezen van een vrouw die elke avond haar lievelingsmuziek KEIhard aanzette en dan twee keer een half uur als een bezetene ging dansen, springen, meezingen, hopsen, wat dan ook. Het werkte bij haar Maar zij had dan wel het huis voor zich alleen en geen man/kinderen die toekeken
Alle reacties Link kopieren
Hardloopschoenen voor buiten hebben een andere demping dan schoenen die ontworpen zijn voor binnen. Je kunt dan nog het beste een paar basketbal- of volleybalschoenen aanschaffen, die zijn in ieder geval ontworpen om schokken van springen te dempen. maar dan nog steds is ht beter om niet mtee te beginnen met springen. Is er echt niets anders dat je leuk vindt? ( Step-plankje, Zumba, hometrainer?)
Alle reacties Link kopieren
moeten wij je motiveren om te beginnen met touwtje springen?



Hoe klein ben je? slaat het touw niet tegen het plafond?

Touwtje springen is conditioneel pittig, je zult. het dus echt op moeten bouwen wil je resultaat halen in de vorm van afvallen omdat je om af te vallen minstens een half uur beweging nodig hebt.. ik denk eerlijk gezegd niet dat jij dat gaat redden als je jezelf al niet kan motiveren om te starten zie ik jou niet doorzetten als je vermoeid bent en opbouwen tot een punt dat resultaat gaat geven.

Maar goed om mijn eerlijke mening vraag je denk ik niet, dus zal ik je wel wat tips geven..



Zoek leuke muziek dat past bij het ritme waarom je touwtje springt.

En begin gewoon. Niet denken, niet ja maren, maar doen.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lonkaa schreef op 16 december 2011 @ 16:45:

Oh oke je wilt binnen sporten. Heb hier ooit een topic gelezen van een vrouw die elke avond haar lievelingsmuziek KEIhard aanzette en dan twee keer een half uur als een bezetene ging dansen, springen, meezingen, hopsen, wat dan ook. Het werkte bij haar Maar zij had dan wel het huis voor zich alleen en geen man/kinderen die toekeken

Haha, ja die is leuk :-)



Dat heb ik gelukkig overdag ook wel, dus met de gordijnen een beetje dicht zou dat misschien ook nog wel een optie zijn :-)



En ja, ik wil binnen sporten, want dan kan ik gewoon af en toe een half uur zo'n springtouw pakken en lekker springen, al dan niet met leuke muziek of de tv aan. Sportschool vind ik een optie, maar in praktijk is gebleken dat er telkens zoveel tussen komt waardoor ik niet kan gaan (en nee, dat is echt niet dat ik geen prioriteit leg bij t sporten). En ik vind het dan inderdaad te duur. En bovendien jammer, want al met al gebeurt er nog niets.



Wii heb ik geprobeerd, maar ik heb nog geen leuke workouts gevonden. Dus dan raakt het toch weer een beetje in de vergetelheid.



En daarom wil ik gaan touwtje springen. Ik heb geen zin om een duur step-apparaat te kopen voor een paar weken, of een duur wii-spel of wat dan ook.



Dus: touwtjespringen it is. En dan vraag ik me nu dus af waar ik op moet letten. Ik had vroeger een springtouw met een veertje erom. Ik ben bang dat ik daarmee mijn vloer zou beschadigen bijvoorbeeld....
Alle reacties Link kopieren
Wandelen, fietsen en dagelijks wat gymnastiekoefeningen om de belangrijkste spier- en gewrichtsgroepen wat soepeler te maken. Als ze soepel zijn dan ga je vanzelf gevarieerder bewegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe hoog je plafonds zijn, maar in huis touwtje springen lijkt me nog niet zo eenvoudig. Qua vloerbeschadiging: heb je niet een bijkeuken of garage waar je in kunt? Waar misschien een iets minder gevoelige vloer ligt?
Alle reacties Link kopieren
Pak een springtouw en ga springen. Er is toch niet zoveel moeilijks aan springtouwen dat je tips nodig hebt?
Alle reacties Link kopieren
Waar je op moet letten is dat je rustig op bouwt.



Touwtje springen is ontzettend belastend, kijk echt goed uit, je bent verder van huis als je nu geblesseerd raakt aan enkels/knieen/rug.



Verder wat je goed kan helpen is wat kracht oefeningen voor ernaast.



Volgens mij kun je overigens net zoveel bereiken als je nu begint met op een stevig tempo op de plek marcheren daarbij goed je armen mee te zwaaien. Veel minder belastend en wel echt pittig als je het langere tijd volhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast tarin je met alleen touwtje srpingen maar een zeer beperkt aantal spieren. Dus als enige vorm van work out lijkt het mij onvoldoende, zelfs al doe je het dagelijks.
Alle reacties Link kopieren
Touwtjespringen is een grote belasting voor je knieën.
Alle reacties Link kopieren
Is hoelahoep een idee? Er bestaan hoelahoeps voor volwassenen. Er bestaat zelfs hoop dance. Google maar eens...
Alle reacties Link kopieren
quote:nola schreef op 16 december 2011 @ 16:51:

moeten wij je motiveren om te beginnen met touwtje springen?



Hoe klein ben je? slaat het touw niet tegen het plafond?

Touwtje springen is conditioneel pittig, je zult. het dus echt op moeten bouwen wil je resultaat halen in de vorm van afvallen omdat je om af te vallen minstens een half uur beweging nodig hebt.. ik denk eerlijk gezegd niet dat jij dat gaat redden als je jezelf al niet kan motiveren om te starten zie ik jou niet doorzetten als je vermoeid bent en opbouwen tot een punt dat resultaat gaat geven.

Maar goed om mijn eerlijke mening vraag je denk ik niet, dus zal ik je wel wat tips geven..



Zoek leuke muziek dat past bij het ritme waarom je touwtje springt.

En begin gewoon. Niet denken, niet ja maren, maar doen.

Motivatie is niet het probleem, dus je hoeft me niet te motiveren hoor :-) Ik kan best doorzetten. Reden om niet naar de sportschool te gaan is niet het gebrek aan motivatie.



Maar idd, de muziek is wel een goeie.
quote:Lonkaa schreef op 16 december 2011 @ 16:45:

Oh oke je wilt binnen sporten. Heb hier ooit een topic gelezen van een vrouw die elke avond haar lievelingsmuziek KEIhard aanzette en dan twee keer een half uur als een bezetene ging dansen, springen, meezingen, hopsen, wat dan ook. Het werkte bij haar Maar zij had dan wel het huis voor zich alleen en geen man/kinderen die toekeken De nieuwe ik, 7 kilo lichter in drie weken!



Dat was dit topic. Alleen is de foto van de lelijke bikini weg haha. Ze had wel een fantastisch lijf!
Alle reacties Link kopieren
Je maakt de fout dat je te hard wil. Je gaat dan je lichaam overbelasten, doet dan eerst iets minder, daarna nog minder, daarna val je stil en dan zeg je: zie je wel, het werkt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bahco schreef op 16 december 2011 @ 17:10:

Je maakt de fout dat je te hard wil. Je gaat dan je lichaam overbelasten, doet dan eerst iets minder, daarna nog minder, daarna val je stil en dan zeg je: zie je wel, het werkt niet.Waar baseer je dat op?
Alle reacties Link kopieren
OK, ik heb nu:



- goede schoenen

- rustig opbouwen

- goede muziek



- hoelahoep (misschien ook best leuk, maar op zich geen touwtje springen :-) )



Nou, dan ga ik morgens maar eens op zoek naar een springtouw... :-)
....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat er zoveel aannames gedaan worden over mijn eetpatroon en motivatie. Wat misschien voor veel mensen geldt, geldt niet noodzakelijkerwijs voor mij.



Het lijkt me juist goed dat ik wil bewegen en ik heb iets gekozen wat ik leuk vind. Ik vraag tips om het goed te doen, zonder mezelf en mijn omgeving (vloer, plafond) kapot te maken.



Bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
jaaa hier nog een touw-spring-fan!



Doe het sinds augustus ongeveer, ook om een paar kilo af te vallen (ruim 5, inmiddels ruim 3 eraf), icm een wat gezonder eetpatroon.



Ik doe het ook binnen. Redenen: ik heb zon gigantische hekel aan sporten dat ik weiger om er geld aan uit te geven en ervoor naar buiten te gaan met slecht weer. Mijn plafond is laag, touwtje raakt het dan ook wel, maar tot nog toe geen slijtplekken te zien hoor. En hebben gelukkig zeillaminaat, dat beschadigd ook niet snel.



Wat betreft opbouwen: echt rustig doen. Ik ben te snel gegaan, kreeg veel last van mn voet dus kon toen een tijdje niks doen. Inmiddels weer langzaam opgebouwd: van 6 x 20, naar 6 x 30 naar 9 x 30 naar 12 x 30. En daarna naar 12 x 40, 12 x 50, 12 x 60. Zelf bedacht deze opbouw, en werkt wel voor mij:) Telkens wanneer ik de frequentie net heb opgeschroefd doe ik een paar minuten tussen elke springsessie, als ik al gewend ben aan de frequentie doe ik er een minuutje tussen ofzo, soms nog wat minder.

Maar qua opbouw moet je ook gewoon goed naar je lichaam luisteren denk ik. Zodra je merkt: ik had nog mákkelijk even door kunnen springen, verhoog ik het meestal.



Nog tips: ik spring op blote voeten. Met schoenen aan voelde heel zwaar en niet soepel. Maar laat na elke sprong wel je hak weer (bijna) helemaal op de grond komen. Als je vanuit je tenen springt (deed ik eerst) krijg je dus last van je voet.

En tussen elke springsessie door blijven rondlopen, anders krijg je last van je spieren..



Succes en vooral veel plezier!



(overigens kun je geen rechten ontlenen aan deze tips, dus ik voel me niet verantwoordelijk voor eventueel opgelopen materiele of immateriele schade:P)



Laatste aanvulling: ik heb een rose sprintouw van ¤2,50 van de Bart Smit:D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven