Lijf & Lijn alle pijlers

1 fitness apparaat thuis of toch naar sportschool?

17-02-2014 14:05 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zat zojuist even te googelen maar kwam vooral topics tegen uit 2008 en 2007 enzo.



Mijn doel is om door middel van Gezonder eten en meer Beweging om af te vallen en ook fitter te worden.



Over 2 weken ga ik verhuizen naar een andere stad.

Ik vraag mij nu af of ik mijn huidige abonnement wil meenemen of opzeggen. (Opzeggen kan elke maand, zit niet vast aan een contract)

Ik betaal nu 20 per maand heb 24/7 toegang en er zijn 40 (gratis) lessen per week waar je je voor kan inschrijven. Verder zijn er douches maar bv geen zwembad. Alle apparatuur is er en het is zo groot dat het nooit vol is.

Het is een keten en ze hebben er ook een aantal in de nieuwe stad.

Dit zou hetzelfde kosten maar mogelijk (moet ik nog uitzoeken) zou ik opnieuw 1malig de inschrijfkosten moeten betalen in de nieuwe stad.



Ik ben lid sinds Januari 2013 vanwege mijn goede voornemens toen, en kan de keren dat ik er ben geweest op 1 of 2 handen tellen



Ik heb echt een ontzettende hekel aan sport en voornamelijk omdat ik er niet goed in ben. Ik heb totaal geen conditie bv.

Daardoor is het ook makkelijker geweest om smoesjes voor mezelf te bedenken om maar niet naar de sportschool te gaan.

Sowieso ben ik nu 11,5 tot 12 uur per dag van huis door mijn werk + reistijd en heb ik daarna geen energie om wat dan ook te doen. Met mijn nieuwe baan ben ik maar 9 uur van huis en zou ik dus op zich wel naar de sportschool kunnen gaan.

Ik ben alleen bang dat ik dan toch redenen zie om het niet te doen?



Ik ben heel erg onzeker over mijzelf en voel me "bekeken" als ik in de sportschool ben. Ik denk dan dat mensen naar mij kijken en denken "wat doet dat varkentje hier" of iets dergelijks.

Nja ik weet wel dat ze zeer wss meer met zichzelf bezig zijn enzo maar toch voel ik me gewoon naar vanaf het moment dat ik daar binnenstap tot het moment dat ik weer naar huis ga.



Ik zit dus nu te overwegen om ipv lid te zijn van een sportschool 1 zo'n machine aan te schaffen voor thuis. Dan denk ik eerder aan zo'n fiets of crosstrainer en bv niet aan een loopband of krachttrainings machines.



Thuis zou ik namelijk kunnen gaan wanneer ik (niet) wil. Maar ik hoef niet de deur uit, voel me niet begluurd (hoogstends door huisdier)



Wat ik zou willen weten:

Is het wel efficient als je maar 1 machine gebruikt?

En ook: Zijn er mensen die net als ik moeite hebben om zichzelf te pushen, maar alsnog regelmatig gebruik maken van zo'n machine thuis. Of eindigt het verstoft in een schuurtje ergens
Ik prik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je toch over je angst om bekeken te worden heen zetten.

Als je zon apparaat thuis hebt kun je maar heel eenzijdig trainen en dat lijkt me op den duur erg saai worden en ook train je dan maar bepaalde spiergroepen en sla je de rest over, ik zou t niet doen persoonlijk
Alle reacties Link kopieren
Eén apparaat is natuurlijk niet hetzelfde als diverse apparaten gebruiken. Je kunt bv wel een fiets, loopband of crosstrainer nemen, maar dan kun je verder zeer weinig aan krachttraining doen. Combi van beide lijkt me beter voor je lichaam.



Zelf ook erg moeite (gehad) om de stap te nemen naar een sportschool, heb ook nul conditie (al jaren). Ik ben bij de fysio een soort startconditie aan het opbouwen, zodat ik me wat zekerder ga voelen over het sporten. Ik hoop met een paar weken naar de reguliere sportschool door te stromen. En tot mijn verbazing vind ik het best leuk! Bij de fysio zijn natuurlijk veel mensen die niet al te fit zijn, dus dat voelt wel goed. En af en toe een praatje bij het sporten (ook al ken je ze niet), vind ik toch leuker dan dat ik in mijn woonkamer zou gaan sporten. Maar ik zit dan ook veel thuis, heb geen baan waardoor ik al veel contacten heb.



Een fitnessapparaat is trouwens ook niet goedkoop, dus als je nu al denkt dat je weinig gaat trainen, is dat nogal een investering. Gemotiveerd zijn is wel een must trouwens. Je kun jezelf vaste tijdstippen opleggen, bv. maandagavond en donderdagavond ga ik. Dan heb je een beetje een stok achter de deur voor jezelf.

Ik zou gewoon een fitnessabbo nemen die per maand opzegbaar is, dus geen jaarabbo. Dan kun ja altijd weer opzeggen als je inderdaad niet gaat. En neem alleen dat wat je gebruikt, ga je niet naar groepslessen, neem dat dan niet in je pakket. Anders wel natuurlijk .
If we don't get lost, we'll never find a new route
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een cross trainer voor thuis eerst kunnen huren en daarna gekocht. Kopen hoefde niet als het niets is halen ze hem thuis weer op. Was wel redelijk aan de prijs maar ben erg blij met mijn high teck cross trainer waar nu de overhemden van mijn vriend aan kunnen drogen
Alle reacties Link kopieren
@Kiwi

Dat is het dus ook, ik heb een maandelijks opzegbaar abonnement maar er is absoluut geen keuze in je abonnement. Je betaalt 20 hebt 24/7 toegang (maar ik ga nooit snachts) en die groepslessen zitten erbij inbegrepen. Mijn probleem is dus dat ik al een jaar lid ben en volgens mij net 5 (misschien meer maar zeker geen 10) keer daadwerkelijk ben gegaan. Waarvan de laatste keer in Mei of Juni..

(Maar ik heb daar dus wel al meer dan 240 voor betaald...)



Wat ik dus lastig vind ik heb 0,0 conditie en voel me niet fijn tussen al die mensen daar. Zeker de fanatieke sporters. Ik voel me gewoon extra "unfit" als ik daar sta puur psychologisch natuurlijk. Ik vind het heel erg lastig om mijzelf te motiveren om ook te gaan.



Ik doe sowieso niet aan krachttraining en ik weet ook niet of ik dit wel wil doen, zat dus zelf voornamelijk aan fitness te denken.



Natuurlijk heb je bij de sportschool meer keuze en ik denk ook zeker dat voor fanatieke sporters dit een redelijke prijs is.



Ik vind de drempel momenteel zo hoog liggen, ben wel een paar keer naar de sportschool toe gelopen en gewoon voor de deur blijven staan. In de nieuwe stad moet ik even uitzoeken welke locatie het dichtste bij is, maar zal ik wel vermoedelijk een bus moeten nemen.



Het idee dat bij zo'n thuis fitness apparaat ik gewoon kan gaan wanneer ik wil en niemand mij kan zien spreekt mij erg aan. Natuurlijk weet ik weer niet hoevaak ik zou gaan in zo'n geval en of ik mijzelf kan motiveren...



Ik voel mij wat betreft sport echt een kleuter die iets moet doen en niet wil
Ik prik.
Ik denk dat je, als je niet naar de sportschool gaat, ook thuis geen echte resultaten zal behalen. Het is namelijk een kwestie van motivatie.



De kans is groot dat je binnen een maand na aanschaf denkt: Poeh, ik bén al 9 uur van huis geweest. Vandaag hoef ik niet te sporten hoor.



En wat betreft bekeken worden; Ik herken het wel. Maar zeker nu ik zelf aan het afvallen ben heb ik steeds meer en meer en meer respect voor de vollere mensen in de sportschool. Het vergt zo veel kracht om je levenstijl om te gooien/verbeteren.



Trouwens; waarom ga je niet eerst een homechallenge doen? Als je dat 30 dgn volhoudt, weet je dat je blijkbaar wel motivatie hebt voor thuissport.



Deze bijvoobeeld:

Alle reacties Link kopieren
heb je een doel voor het sporten? en een prigramma om dat doel te halen ?
Alle reacties Link kopieren
Nee niet zozeer een doel.



Ik wil afvallen maar heb niet een X aantal kg's in gedachte voornamelijk omdat ik liever langzaam afval en het echt kwijt ben, dan dat ik bv ga jojo-en (of hoe ze dat noemen).

Sowieso ben ik sinds ik geemigreerd ben enorm veel aangekomen en heb het echt uit de hand laten lopen.

Dus ik wil gezonder gaan leven (zelf koken ipv take away, eten meenemen naar werk ipv uit de machine halen etc)

En ik zou ook graag een conditie willen opbouwen. Nou hoef ik niet een topconditie en marathons te rennen ofzo maar zou wel fijn vinden dat die keer dat ik naar de bus ren ik niet met hartkloppingen in mn keel zit



Die keren dat ik naar de sportschool ging had ik voor mezelf gezegd langzaam opbouwen.

30 minuten lopen op de machine dan bv 2 min rennen (want meer kon ik echt niet) en dan ging ik 2 uur en dan deed ik alleen lopen/rennen, fietsen en crosstrainer. Maar ik schaamde me dood als ik iemand naast me 20 min zag rennen en ik na 2 min dood op was.



Oh Ephina, dat vind ik ook een mooie optie. Ik wist niet eens dat er homechallenges bestonden :P



Ik wil graag nu zo snel mogelijk beslissen of ik mijn huidige abonnement stopzet anders nemen ze er weer een maand geld vanaf..
Ik prik.
Je gaat nooit. Zeg je abonnement op. Zelfs als je een stuk of 4-5 challenges hebt volbracht, en je merkt dat je naar de sportschool zou durven, ben je incl inschrijfgeld goedkoper uit.



Ik ga ff een leuke challenge voor je zoeken die je langdurig kunt doen.
http://www.youtube.com/watch?v=1Pc-NizMgg8



Als dit je aan staat kun je ze hier downloaden (moet je wel ff utorrent of bittorrent downloaden)



http://kickass.to/jillian ... p-xvid-fico-t6046331.html



http://kickass.to/jillian ... p-xvid-fico-t6046333.html



http://kickass.to/jillian ... p-xvid-fico-t6046336.html
Deze mevrouw schijnt de coach te zijn voor America's biggest loser. Het weightloss programma. Er zijn 3 levels van 30 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry je verhaal is serieus bedoelt maar ik moest soms een beetje lachen om wat je schreef : 'wat doet dat varkentje hier' ( wat natuurlijk echt jouw eigen gedachten is) en ' begluurd worden door huisdier' (hahahah) . Mijn advies is: zeg de sportschool op, scheelt je een hoop geld. Ook ik heb periodes lang betaald voor de sportschool terwijl ik niet ging omdat me motivatie was verdwenen. Is zonde van je geld dan. Ik compenseer dit door buiten meer te bewegen. Succes
Alle reacties Link kopieren
Je hebt verschillende mogelijkheden:



Als je puur gezond wil bewegen en het je niet zozeer om gewichtsverlies gaat, kun je je ook richten op de beweegnorm: vijf dagen per week 30 minuten matig intensief bewegen. Dat hoeft niet persé in de sportschool. Buiten wandelen, een stuk fietsen, het huishouden in een lekker tempo doen, gaan zwemmen e.d. kunnen jouw helpen om de beweegnorm te halen en je fitter te laten voelen. Dit kan als je dit nu nog niet doet in combinatie met gezonde voeding tot een licht gewichtsverlies leiden.



Wil je echt afvallen en je conditie significant verbeteren, dan kun je beter aan de fitnorm voldoen: tenminste 3 maal per week 20 minuten intensief bewegen. Dan is een sportschool of een andere sport waarbij je intensief beweegt wel aan te raden.



Kijk vooral ook naar wat je leuk vindt, dat is nl. makkelijker vol te houden. Wil je toch in een sportschool aan de slag, kun je ook een Personal Trainer inschakelen. Je hebt zo een stok achter de deur. Als je een goede weet te vinden, kan hij/zij je helpen met voeding, een goed opgebouwd en evenwichtig trainingsschema en het mentale gedeelte.



Zo'n challenge zou ik je niet aan willen raden: veel te eenzijdig. De kans op blessures, met name van de rug is hierbij aanwezig.



Succes.
Stekelcactus, waarom ga je niet, in plaats van naar een fitnessclub, een beginnersgroepje voor bijvoorbeeld Pilates zoeken? Of misschien dat er bij de sportschool ook wel beginnersgroepen zijn die buiten iets doen. Een beginnershardloopgroep, bij een atletiekgroep?



Dan zit je met allemaal 'varkentjes' die eindelijk van hun luie reet afkomen en voel je je misschien beter?
Als je nooit gaat zou ik het abonnement opzeggen, want dat is zonde van het geld.



Ik sport 1x per week buitenshuis (en gebruik dan ook echt al mijn spieren) en de overige dagen doe ik drie kwartier per dag fietsen op mijn hometrainer. Ik zweer erbij, ideaal! Hoef er de deur niet voor uit, kan sporten wanneer ik wil, mijn eigen douche is vijf seconden bij me vandaan. Gewoon mp3-speler op, verstand op nul en gaan. Leuk is het niet, maar goed. Ik vind het een ideale oplossing!
motivatie en discipline zijn de toverwoorden. Als het daar aan ontbreekt zullen zowel de sportschool als het thuissporten geen succes worden.



In jouw geval zou ik de aanschaf van een duur fitnessapparaat of een sportschollabonnement nog even uitstellen en beginnen met relatief simpele en goedkope trainingen om een basis op te bouwen: wandelen, fietsen, joggen in combinatie met oefeningen op basis van lichaamsgewicht. Hierboven zijn al enkele voorbeelden genoemd. Door regelmatig trainen in combinatie met goed en gezond eten zul je al snel vooruitgang boeken en krijg je hopelijk de smaak te pakken. Op dat moment kun je alsnog de keuze maken: zo doorgaan of alsnog investeren in een sportschool abonnement of apparatuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf ook niet naar de sportschool om precies dezelfde redenen als jij.

Ik heb sinds 2 jaar een crosstrainer en gebruik hem heel vaak.

Ik zet m'n ipad aan, een stomme serie en ik verplicht mezelf om dan de gehele serie bezig te zijn.

MTV werkt perfect voor mij. 20 min serie en dan een break. Vaak zit ik er dan net lekker in en denk ik; yeah. Laat ik er nog eentje doen

Dus gemiddeld sta ik 3 kwartier te trainen.

Ik ga misschien niet zo snel als dat anderen in de sportschool dat doen, maar ik ga gemiddeld 27km/u en zoals ik al zei; hou het lang vol



Ik zou je dus een crosstrainer aanraden.

Je kan op de bank tv kijken, maar ook crosstrainend!



** ik ben 12 kg afgevallen in anderhalf jaar tijd.

Geen jojo maar blijvend. Succes
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon beiden doen, dus een apparaat (crosstrainer lijkt mij het beste) en als de sportschool in de nieuwe stad kun je het toch per maand opzeggen en dan thuis trainen, dan wel 3x per week een half uurtje bijvoorbeeld.



De sportschool is echt niet alleen voor slanke dennen en gespierde haantjes hoor, meestal zijn dat soort types zo met zichzelf bezig dat het hen niet eens zou opvallen als de koning ineens voor hun neus staat laat staan wie hun medesporters zijn!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Alleen met motivatie houd je sporten vol. En een paar keer per jaar wel sporten en verder niet, dat heeft voor je conditie echt geen zin.

Dus het is of 2x per week (of vaker) gaan sporten (dus die knop om), of accepteren dat je eruit ziet zoals je doet, incl. je conditie. Beide opties zijn natuurlijk prima.



En als je dan voor t sporten kiest, er zijn talloze mogelijkheden. Voor je angst in de sportschool adviseer ik je om te beginnen bij sporten bij een fysio. Daar zitten allemaal 'kneusjes' is mijn ervaring. Dus ik voelde me daar absoluut geen vreemde eend. Bovendien begeleiding eens in de zoveel tijd, voor het trainingsschema. Vaak wel iets duurder. Dan kun je na 2 maanden naar een goedkopere sportschool gaan, met een stuk hoger zelfvertrouwen in je sportprestaties. Echt een aanrader.



Andere mogelijkheid: een sportmaatje zoeken, waarmee je samen gaat sporten. Dus samen met een ander 'kneusje' ;). Stok achter de deur om te gaan, en je bent samen dan beginnend en niet alleen.

Welke regio kom je vandaan?



Oh en trouwens, als wij sportschoolnitwits zijn, dan zijn er in NL vast en zeker meer toch ?
If we don't get lost, we'll never find a new route
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de reacties zo ver..

Zal uitgebreider reageren wanneer ik thuis ben (nu op werk)



Tja als ik bij de sportschool blijf dan wil ik om en om, bv ma-wo-vr-zo etc. En dan 1 tot 2 uur per keer.



Ik wil dus wel echt afvallen maar heb er geen getal bij gezet, wil die weegschaal echt niet op voorlopig. Zit te denken aan 30 kg ofzo.



Thuis zou ik ook minimaal 1 uur willen en dan het liefste elke dag. Ik zit nu dus meer aan een cross trainer te denken in dat geval...



Ik ga met mijn nieuwe baan minder verdienen en kan een duurdere sportschool of goede begeleiding niet betalen. :(



Met die fitness apparaten heb je goede tweedehands of exdisplay modellen, of in termijnen betalen (dat laatste heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan met een product...).
Ik prik.
Alle reacties Link kopieren
ik doe mee met deze trainingen, dat kan ik lekker thuis doen, want op de sportschool voel ik me niet fijn met al die spiegels en hsrde muziek. En thuis kan ik het doen wanneer ik wil https://www.facebook.com/groups/317810935014596/
Alle reacties Link kopieren
Is fitness uberhaubt wat voor je. Sporten moet leuk zijn en zeker niet met tegenzin worden gedaan of het gaat fietsen,zwemmen of fitness is. je moet plezier erin hebben Anders hou je het niet vol. Ga bij zelf eens na wat je leuk vindt. In groepsverband of liever alleen. En kies daarop iets wat je leuk vindt. Probeer anders wat vaker te bewegen. neem de trap ipv de lift. Met de bus? stap een halte eerder uit. Of ga met de fiest naar je werk als dat mogelijk is. Denk meer dat soort dingen. Er is ook een schrijfster die een work-out heeft gemaakt om je huishouden te doen met oefeningen. Speed cleaning Als je toch iets met tegenzin moet doen laat het dan iets zijn waar je niet veel voor hoeft te betalen.



Ook bepaalde video's kun je doen om te trainen.



Ook lekker wandelen. In het weekend een strandwandeling maken,als je dat leuk vindt.



Of zet eens lekker de muziek aan en ga lekker dansen.



Succes met je keuze!!
Alle reacties Link kopieren
To, als je kiest voor een thuisapparaat, ga dan voor een roeiapparaat. Dit is veel effectiever dan een crosstrainer en ook veel minder blessure gevoelig.



Verder kun je wat gewichten aanschaffen. Kijk een bij 'topic voor thuissporters'. Daar staan echt heel veel tips in.



Verder vind ik je frequentie ook erg hoog om mee te starten. Probeer 2 keer per week een uur te gaan. Houd je dit een week of drie vol, breidt dit dan uit naar 2 keer per week 1,5 uur, na drie weken ga je naar 2 uur per keer. Ga dan de frequentie ophogen. Kies er nog een dag bij en start deze dag ook op een uur en breidt dit per drie weken uit naar 2 uur.



Dit schema kun je thuis of in de sportschema doen.



Probeer je training als volgt te laten verlopen.

Warming up van ongeveer 10 min. Het is hierbij van belang dat je die spieren opwarmt die je gaat gebruiken. Weet je nog niet precies hoe of wat, ga dan een cardio apparaat doen.



Na de warming up ga je een krachttraining doen. 6 a 8 oefeningen en dan elke oefening zo'n 8 a 12 keer. Per oefening doe je 2 a 3 sets. De derde set moet echt heel zwaar voelen anders train je te licht.



Sluit af met 20 min a 30 min cardio.



Vervolgens een cooling down van 10 min.



Ik snap dat je de eerste weken in dat ene uur niet alles kunt doen. Je houd 40 min over buiten de warming up en cooling down. Probeer dan zo'n 20 min kracht en 20 min cardio te doen.



Succes!
Je zou eens bootcamps kunnen proberen. In groepsverband buiten sporten met een begeleider. Ik ken een vrouwelijke personal trainer die ook 2 keer per week bootcamps organiseert. Aan haar bootcamps doen voor de meerderheid dames aan mee.
Alle reacties Link kopieren
Dames,



allemaal bedankt voor de reacties!

Heb het erg druk gehad en ben na werk meteen gaan slapen



Ik heb voor nu besloten dat ik mijn lidmaatschap ga opzeggen.

Aangezien ik de eerste maand na verhuizing waarschijnlijk toch geen tijd/geld heb. Ik heb dus 1 dag vrij om te verhuizen en dan na het weekend moet ik aan de slag bij mijn nieuwe baan. En tja als ik dan toch besluit om wel voor de sportschool te gaan kan ik weer lid worden...



@rtie, zo'n bootcamp lijkt me hier niet zo heel erg fijn.. Ik ga er wel over inlezen maar het lijkt me nu erg koud (waar ik heen verhuis is nog een paar graden kouder :p ) en zomers wil ik niet levend opgevreten worden door alle insecten ._.

Vraag me ook af hoeveel zoiets kost... En hoeveel toeschouwers er zijn...



@Izalinia: Ook al heb ik een erg grote hekel aan sporten, lijkt het mij geen doen om gezond en fit te worden zonder sport. En er moeten toch echt minstens 20 kg af. Ik heb eerst om buskosten te besparen een half jaar elke ochtend en middag/avond 45 min gelopen van huis naar station en terug (dus 1,5 uur per dag) en dat heeft helemaal niets geholpen..



@Jules:



Is krachtraining nou echt noodzakelijk want als ik ergens een pesthekel aan heb
Ik prik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven