Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe, wat en wanneer 5:2/vastenleefwijze

03-11-2014 20:09 1773 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een nieuw (5:2) vastentopic. Er staat nog veel info in het oude topic:

http://forum.viva.nl/foru ... g/list_messages/199730/70
louise1 wijzigde dit bericht op 03-11-2014 20:12
Reden: Toevoeging link
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Goed verhaal, lekker kort, Louise1.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Goed he Mrs Nou ja, het forum was gisteren zo aan het bokken dat ik blij was dat ik uberhaupt een nieuw topic met tekst en link heb kunnen maken. Nu trouwens ook nog steeds vervelend.

Ben op mijn werk dus kan niet uitgebreid reageren vandaag.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Vanmorgen begonnen met een glas AZM en een bulletproof koffie. gemaakt met de mixer en dat leverde nog wel een koffiebad op :-). Ik moet zeggen, het glas AZM sla ik zo achterover, maar aan de koffie moet ik even wennen. Ik heb hem gemaakt met 1 theelepel kokosolie en 1 theelepel roomboter. Maar misschien dat het mixen meespeelde, want ik had een soort cremelaagje bovenop en de rest was zwart.



Maar eerlijk is eerlijk; ik heb nu toch wel honger. Wellich nog naweeen van de pasta carbonara van gisteravond. Volledig vers gemaakt, maar wel pasta.... Ik had me de hele dag minder moe gevoeld en een kwartier na het eten leek het alsof ik een mokerslag kreeg. Ik werd ineens zó moe, het zakte gewoon in mijn benen. Duidelijk weer wat geleerd...



Mochten er nog mensen de moeite willen nemen; als één van de laatsten had ik in het vorige topic nog een post gezet met wat vragen erin. Ik houd me nog steeds aanbevolen voor eventuele antwoorden :-).
Alle reacties Link kopieren
Rinzwind, wat is een bulletproof koffie? En wat is AZM?
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik ook een dagje gevast. Maar ik heb de hele dag het gevoel gehad dat ik een zo'n waas over me heen had. Herkennen jullie dit? Ik heb rond13.00u een bak yoghurt met muesli gegeten en 's avonds kipfilet met groenten. Dit was zo'n 550 calorieën.
Hoi Jules,



Ik plak even een stuk tekst:



Voor degenen die durven:

Doe je eigen Aardappelzetmeel (=AZM) proef.

Kijk wat het doet met je darmen, je hongergevoel, je bloedsuiker, je dromen, je nachtrust.



In de darmen gaan de darmbacteriën met het AZM aan de slag en maken er boterzuur van. En daar kan het lichaam baat bij hebben! Probeer het uit en trek je eigen conclusie.



Let wel: het gaat over aardappelzetmeel oplossen in wat water en liefst op een lege maag opdrinken. Max 3 keer 1 eetlepel per dag.

Je kunt ook beginnen met 1 theelepel per dag en dan opbouwen naar wens.

Let niet op de koolhydraten in het aardappelzetmeel, want de koolhydraten worden niet afgebroken en komen dus niet in de bloedstroom terecht. Op deze manier is AZM dus GOK-groen. Als bindmiddel verwerkt in hete gerechten GOK-oranje.



Lees op de website van Melchior Meijer wat het inhoudt en naar de nodige ervaringsverhalen.





De bulletproof coffee is koffie met kokosolie en (biologische) roomboter en dat blenderen (raad ik aan, met de mixer was vanmorgen niet zo'n succes, maar dat kon ook door het iets te kleine kopje komen :-)). Zie ook het topic Bulletproof coffee.



Vasten ga ik voorlopig nog niet doen, ik wil me eerst weer goed in mijn lijf voelen door mijn etgewoonten aan te passen en te ervaren wat de aanpassing van mijn 'dieet' met mijn lijf doet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben er ook weer na een fijne reis naar Azie. En ik moet zeggen dat ik het vasten gemist heb, gek genoeg. Ik wilde tijdens mijn reis niet vasten omdat ik lekker wilde genieten van het vele en goedkope eten, maar ik heb daardoor veel meer gegeten dan ik nodig had. Toen ik gisteren thuis kwam dacht ik: ok, morgen ga ik lekker (!!) vasten. En dat ben ik nu dus aan het doen! En ik heb vandaag dus echt helemaal geen honger. Ik mag om 17:30 uur eten, maar ik zou ook langer niet kunnen eten. Ik vind het echt fijn om even niks te eten. Ik ben me er de laatste tijd extra van bewust dat ik eet terwijl ik eigenlijk allang geen honger meer heb. Ik zou zo met de helft toekunnen van wat ik eet, dat weet ik zeker.

Maar even kijken hoe het de komende tijd gaat.



Hoe is het met de anderen?
Alle reacties Link kopieren
Ah...ik zat naar de Kop "5:2 "te speuren...whahahaha....maar ik ben er ook weer.

Dat andere ding kan dan wel weg.



Maar dat zakt vanzelf geloof ik...ben niet zo'n forum nerd!
Alle reacties Link kopieren
Die waas herken ik niet van het vasten, ik heb dan juist een betere concentratie en ben alerter, helderder. In het begin werd ik van AZM wel veel relaxter en tammer.



Ik blender mijn kogelwerende koffie niet, vet komt toch altijd bovendrijven.



Ik heb gisteren een vastendag gehad, dat gaat zonder enige moeite eigenlijk. Maar tegenwoordig dus zonder calorierestrictie, ik eet gewoon 24 uur niet.



Vandaag heb ik zelfgebakken crackers met paté en rauwmelkse brie gegeten en flink wat fruit en walnoten en straks eten we zoete aardappelfrieten uit de oven, biefstuk en een salade van rode paprika, tomaat, avocado, pompoenpitten, zonnebloempitten en een blikje zalm met een dressing van olijfolie, citroensap en knoflook.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
@Rinzwind:



Ik heb even je vragen uit het vorige topic gekopieerd, dat 'praat' wat makkelijker.



quote:Waar ik mee worstel is eigenlijk de praktische invulling; hoe ga ik dit doen met een FT-baan, een gezin en een man die meestal kookt en mijn zoektocht met argusogen volgt op dit moment :-). Heb ik speciale zaken nodig? Ik heb geen keukenmachine, alleen een mixer.



Ik ben nu langzaam bezig de eetwijze te implementeren, zo heb ik vandaag tot nu toe het volgende gegeten:

Ontbijt: glas water met azm, volle yoghurt met crusli (moet nog op);

Lunch: grote salade met 2 eieren en feta, balsamico azijn en olijfolie, plakje roggebrood met roomboter en oude kaas en een beker karnemelk.



Ik twijfel nog over het roggebrood, wel of niet doen? Daarnaast wil ik straks kijken naar een ontbijt dat praktisch en snel is (want 2 kids moeten in de kleren en naar school / opvang). Zelf denk ik aan de bulletproofcoffee (heb ik daar iets anders voor nodig dan de mixer?) en gekookte eieren of de volle yoghurt, maar dan met Chiazaad / Gojibessen o.i.d.



En dan 's avonds; omdat mijn man meestal kookt, moet ik hem 'mee krijgen'. Hij wil best lekkere dingen eten, maar het maken moet heel praktisch en vooral snel zijn. Kunnen aardappelen dan wel? En hoe voorkom ik bij hem het gevoel in het 'alternatieve circuit' terecht te komen? Want dan haakt hij echt af.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
@ Rinzwind:



Ik heb een mixer, een blender en een staafmixer. Keukenmachine staat op mijn verlanglijstje. Maar op zich kan je je met een staafmixer al prima redden, denk ik. Ik zou graag een keukenmachine hebben om zelf notenmelen en notenboters te maken, maar verder op zich red ik me wel zonder. Blender wordt hier veel gebruikt voor milkshakes en smoothies.



Ik heb coeliakie in de familie en hoewel ik het zelf niet heb, ben ik zonder tarwe en gluten en een stuk beter af, geen opgeblazen buik meer 's avonds, geen acne meer, geen darmproblemen meer, etc. Ik zou dus ook de cruesli en roggebrood weggooien en niet meer kopen. Ik doe meestal een eetlepel kokosmeel, twee eetlepels hennepzaad, wat fruit, een theelepel kaneel en wat druppels stevia door de volle yoghurt. Kokosmeel voornamelijk voor de vezels. Je zou ook zelf glutenvrije cruesli kunnen maken, google op 'paleo' en 'cruesli' en je krijgt vast wel recepten boven.



De jodium uit het bakkerzout heb ik vervangen met norisnacks en kelppoeder. Kelppoeder gebruik ik als ik crackers bak of in de soep of door de curry.



In plaats van pasta en rijst kan je conjacnoedels van de toko eten, je gezin kan dan gewoon pasta of rijst eten en jij pakt gewoon een pakje conjacnoedels of slimpasta. Dat is voor je man ook geen extra werk. Verder geen pakjes en zakjes, die zitten vol zout en vaak ook vol gluten. In de currypasta's van de toko zit vaak geen rommel, ik heb currypasta's van Aroy-D.



Je mag gerust een keer aardappels eten, niks mis met een aardappel af en toe. Maar wissel de aardappels af met zoete aardappelfrieten uit de oven met wat kokosolie en zeezout. En bak alles in kokosolie of roomboter. Geen geknutselde nepboters uit de fabriek uit knijpflessen etc .



Aan paleo is weinig alternatiefs of aluhoedje aan. Eigenlijk is het gewoon je gezonde verstand gebruiken.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Bedoelen jullie met aardappelzetmeel dat pakje van Honig? En daarnaast eten jullie niets op een dag?
Alle reacties Link kopieren
Ja, die aardappelzetmeel inderdaad.



Ik vast 24 uur (ESE), dat is iets anders dan niks op een dag eten. Ik eet bijvoorbeeld zondagavond gewoon het diner en dan maandagavond weer het diner. Maar je kan over die 24 uur verdeeld ook 500 kcal eten (5:2). Of gebruik maken van een eetraam (IF). Er zijn meerdere manieren van Intermittent Fasting, het is maar net wat voor je werkt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Mrs. Hoe gaat het met je krachttrainen? Ik las op mijn per ongeluk geopende tweede deel een stukje van Viva Amber die ook lean gains doet en dat in combi met haar krachttrainen.



Ik ben vandaag weer eens na een lange periode vooral hiit aan mijn gewichten gegaan. Ik kan alleen niet zo zwaar als op een sportschool want zoveel spul heb ik niet.



Ik heb sinds kort wel weer een nieuwe Kb eentje van 24 kilo, daar heb ik vandaag voor het eerst mee geswingt. Dat was wel even wennen wanneer je 16 kilo gewend bent. Maar wel heel gaaf om te doen.

Ik ben ook aan de hipthrusts, alleen was dat onhandig met die kb, 24 kilo op je schaambeen zetten voelt niet lekker...:-/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de krachttraining even in de ijskast gezet, ik doe nu puppytraining.
You know how I know? Because I reeaally think so!
@Mrs; Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Dat kopiëren had ik geprobeerd, maar ik kon het niet meer plakken in dit topic. Ik heb ook al wat zitten speuren op eerder door jou genoemde sites en dan wordt het gelijk een stuk makkelijker en overzichtelijker qua boodschappen. Die doet mijn man namelijk ook en ik moet het hem zo makkelijk mogelijk maken :-). Als ik daar dan een deel bestel, hoeft hij daar al niet meer naar te zoeken.



Verder heb ik eens gekeken naar wat paleo recepten. Lekkere dingen gevonden, die denk ik makkelijk te maken zijn. Ook lekkere verwendingen als appeltaart etc. Ook handig op feestjes voor mijn neefje, want die heeft coeliakie. De genetische variant, waarvan ik ook het gen blijk te hebben, maar dus niet op gluten getest (3,6, dus ruim onder de 7). Maar van die recepten kan hij dan ook gewoon lekker mee-eten.



Vandaag een goede dag gehad; ontbeten met bulletproof coffee, daarna een salade met ei en een paar plakjes spek, roggebrood met roomboter en oude kaas en een beker karnemelk. Het roggebrood was achteraf net iets te veel, dus dat laat ik morgen achterwege. Denk dan alleen dat ik rekening moet houden met een tussendoortje, want om 18:00 uur had ik nu toch wel trek. Zuurkoolstamppot gegeten bij mijn moeder, met verse worst van de slager en een paar spekjes.



De vermoeidheid van gisteravond blijft nu achterwege, voel me sowieso minder 'mistig' in mijn hoofd. Wel vanmiddag hoofdpijn, maar toen bedacht ik me dat ik nog bijna geen water had gedronken. Dat dus maar gauw gaan aanvullen. Wel heel veel geplast vandaag, meer dan anders. Nu op naar startdag 3..
Alle reacties Link kopieren
Puppy Training? Wat leuk....je hebt een nieuw hondje!!! Gaaf hoor!!
Hoofdpijn!!! Drink me suf aan water, maar heb nu toch maar een Ibuprofen genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen weer vasten. Eigenlijk doe ik dat meestal op maandag en donderdag, maar ik heb zo'n last van mijn endo door mijn menstruatie en pijnstillers slikken op lege maag is natuurlijk helemaal niks.



Verder nog iemand aan het vasten?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mij eens orienteren.

Ik wil beginnen met 1dag per week vasten en dit dan icm religieus vasten.

Overdag niks eten en savonds een zeer lichte maaltijd/soepje.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha....ja MRS. ik natuurlijk elke dag......maar beetje saai om dat elke dag te melden.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees al een tijdje met jullie mee en ik wil graag meeschrijven. Over het algemeen kook ik gezond, maar ik ben nog een beetje zoekende wat nu het beste voor mij werkt. Lees: ik zwalk van Amber naar Paleo naar 5:2. Ik wil nu een tijdje vasthouden aan 5:2. Ik ervaar nu nog wel honger, hopelijk gaat dit straks beter. Ik ben erg geïnteresseerd in voeding. Sowieso omdat ik me er zelf beter door voel, maar ook omdat ik een zoontje heb met cf. CF uit zich ook door een slechtere darmopname van vitamines en mineralen. En het lijkt erop dat hij daar erg veel last van heeft. Hij slikt erg veel extra vitamines. Vorig jaar had hij een onverklaarbaar hoog ijzertekort. Hij is getest op coeliakie, maar daar kwam niets uit. Dat is weer opgekrikt met ijzerpillen en alle testen zijn nu weer goed, maar ja ik denk toch wat komt er niet naar boven met testen . Het is natuurlijk een kind en ik kan niet alles bij hem weghouden, maar ik kan hem wel andere dingen aanbieden. Ik volg een yogaopleiding, gewoon voor de leuk, dus daar ben ik fysiek mee bezig. Dit ter kennismaking. Vandaag de eerste vastendag.
Alle reacties Link kopieren
Succes met je eerste vastendag, Nojo.



Ik zie toch echt granen en gluten als de grootse boosdoeners wat betreft malabsorptie in de darmen. Ik denk echt dat het rotzooi is, samen met alle andere fabrieksmeuk. Het is inderdaad ook moeilijk om alles bij kleine kinderen uit de buurt te houden, maar als je kind er echt ziek van wordt, dan is het eigenlijk zieliger om het wel toe te staan. Ik probeer Mason ook warm te krijgen voor zelf snoep en koek te maken, en ik beperk gluten en graan tot boterhammen voor school. Beetje uit gemakzucht en ook deels omdat ik er geen buitenbeentje van wil maken. Het is me nog niet gelukt om echt lekker brood te maken dat ik er bij Mason (en Stan) in krijg.



Melchio Meijer zegt het eigenlijk heel duidelijk, de genetische blauwdruk van een visdief is vis eten, van een leeuw is het vlees, en de mens heeft ook een genetische blauwdruk wat voedsel betreft. De mens is veel meer met de natuur verbonden dan men eigenlijk doet voorkomen.



Dus ik eet wat ik in de natuur zou kunnen eten. Elke dag zes sneeën brood is onmogelijk. Dan zou je genoeg wild graan (graszaden) moeten kunnen vinden, de tijd hebben om dit met stenen te malen tot meel om er brood van te bakken. Uit eindelijk zou je als mens in het wild misschien een keer per week een broodje kunnen bakken en dit kost te veel kostbare energie en tijd. Fruit plukken, eetbare planten en noten zoeken, knollen en wortels zoeken, eieren zoeken, op wild jagen, vis vangen, etc. zijn allemaal meer voor de handliggende overlevingsstrategieën dan brood bakken in het wild. Ik gebruik nu dus ook meer mijn gezonde verstand wat betreft hoeveelheden en hoe vaak ik iets eet. Peulvruchten kan ik bijvoorbeeld niet in hele grote hoeveelheden verbouwen in mijn moestuin, dus dat eet ik ook zelden.



Ik denk dat er in het paleo of primal dieet veel waarheid schuilt. Als ik mijn huid als spiegel neem, dan zie ik dat het gewoon klopt. Jarenlang vreselijke acne gehad en sinds ik strict paleo eet, heb ik een gladde, mooie huid.



En vasten past ook in het plaatje. ik denk niet dat de mens altijd voedsel beschikbaar had, zeker niet voor zes maaltijden per dag. Soms zit het mee en soms zit het tegen, in de oertijd bestond de AH nog niet. Ik val nu zonder enige moeite af, hiervoor moest ik voor elke kilo hard werken en nu smelt het vet eraf.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Dank je. Mrs. Tot nu toe gaat het goed. Voor vanavond al een heerlijk linzensoepje klaargemaakt.



Het lukt me niet om granen en gluten (en snoep, chips en koek weg te houden, maar ik probeer wel zo gevarieerd en zo gezond mogelijk te koken. Met CF moet je ook meer calorieën -liefst in de vorm van gezonde vetten- tot je nemen. En ik probeer hem langzaam aan de noten en avocado's te krijgen. Dat is nog lastig, maar aardappelen in de oven gebakken in olie lukt natuurlijk prima net zoals brownies met pure chocolade en palmsuiker oid. En hij is pas 7. Ik weet zeker dat hij op een gegeven moment beter snapt wat goed voor hem is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven