Lijf & Lijn alle pijlers

Maagverkleining ervaringen?

09-04-2015 17:31 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eindelijk de knoop voor mezelf doorgehakt dat ik voor een maagverkleining wil gaan. Morgen ga ik na de huisarts voor een verwijzing.



Hoewel ik al veel op internet heb gelezen vraag ik me af hoe t verder gaat zo'n voortraject en wat de wachttijd is.

Ik weet dat t per ziekenhuis verschilt, maar wil graag wat meer ervaringen horen. Ik ben van plan om me aan te melden bij het Maasstad. Iemand die wat meer wil vertellen over hoe t ging/gaat? Of wellicht mensen die ook het traject in willen en mee willen kletsen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ze dat doen in obese is niet gezond. Er zijn niet voor niets zo veel medische controles.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 08:26:

[...]



Wilskracht, motivatie, toewijding. Als je niet bereid bent om te veranderen dan heeft het allemaal geen zin.Wat maakt dan dat die wilskracht en motivatie er wel is met een operatie en niet zonder?
quote:nina1966 schreef op 10 april 2015 @ 08:26:

[...]

Wat maakt dan dat die wilskracht en motivatie er wel is met een operatie en niet zonder?

Die is er zonder operatie ook. En dan doe je je best met een dieet, en dan lukt het niet. Of het lukt wel en na een poos gaat het toch mis en kom je weer aan.

Die operatie is een hulpmiddel waardoor het afvallen makkelijker gaat, en omdat de veranderingen blijvend zijn blijft de wilskracht ook langer. Tenzij je te weinig hersencellen hebt en toch van alles gaat proberen natuurlijk...
quote:misschicken schreef op 09 april 2015 @ 19:58:

[...]



In NL haal je niet zomaar even ergens een maagband of een GBP zonder begeleiding of zonder screening, zonder het zelf te betalen.Ik denk dat er wel wat mensen door de screening glippen die alsnog blijven eten, maar die hebben de boel dan gewoonweg voorgelogen. Ik ken namelijk wel een verhaal van iemand die heel kort na de operatie alweer aan de patat zat. Of ze zijn in verschillende klinieken of ziekenhuizen minder streng en zien veel door de vingers.
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 08:24:

[...]



Een operatie kost ook tijd, maar ik betwijfel of een traject als Obese gezonder is. Wel eens gezien hoeveel mensen er geblesseerd raken in dat programma door de hoeveelheid sporten, en doordat ze met hun te grote lijf dingen moeten doen die ze jaren niet gedaan hebben?

Ik heb helemaal niets tegen sporten hoor, ik ben zelf ook gaan trainen in een sportschool en zelfs gaan hardlopen. Maar die mensen moeten zo'n 4 uur sporten op een dag.Ik kijk nooit dat soort programma's omdat ik het - en ik weet niet waarom - het naar vind om te zien hoe zulke mensen steeds maar door moeten met sporten enzo. Het lijkt mij veel beter om gewoon lekker te wandelen en dan als je eens wat dunner bent, harder te sporten. Kan je lichaam er ook beter tegen. Maar ik ben geen professional, dus die anderen weten het vast beter
De trajecten verschillen per ziekenhuis. Er zijn er enkele aangesloten bij de obesitaskliniek, maar er zijn ook ziekenhuizen die hun eigen screening en begeleidingstraject hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 08:24:

[...]



Een operatie kost ook tijd, maar ik betwijfel of een traject als Obese gezonder is. Wel eens gezien hoeveel mensen er geblesseerd raken in dat programma door de hoeveelheid sporten, en doordat ze met hun te grote lijf dingen moeten doen die ze jaren niet gedaan hebben?

Ik heb helemaal niets tegen sporten hoor, ik ben zelf ook gaan trainen in een sportschool en zelfs gaan hardlopen. Maar die mensen moeten zo'n 4 uur sporten op een dag.Een sportblessure is een complicatie waarmee je niet op de IC terecht komt. Het kan ook allemaal wel wat rustiger dan in Obese he. De kilo's zijn er ook niet in drie maanden bijgekomen.
.
Alle reacties Link kopieren
Nog zo'n zieke uitwas van de moderne samenleving. Ik hoop dat je dit zelf betaalt?
F.U.
quote:nina1966 schreef op 10 april 2015 @ 08:26:

[...]

Wat maakt dan dat die wilskracht en motivatie er wel is met een operatie en niet zonder?Dan kan je niet anders, natuurlijk. En de drang naar veel teveel eten wordt minder.
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 08:40:

[...]





Een sportblessure is een complicatie waarmee je niet op de IC terecht komt. Het kan ook allemaal wel wat rustiger dan in Obese he. De kilo's zijn er ook niet in drie maanden bijgekomen.

Je begon zelf over Obese hoor :-)

En ik heb nog nooit op de IC gelegen.
quote:viva-adam schreef op 10 april 2015 @ 08:41:

Nog zo'n zieke uitwas van de moderne samenleving. Ik hoop dat je dit zelf betaalt?Ik denk dat het een goed ding is; mensen kunnen zo langer leven.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-04-2015 10:13
Reden: op de man spelen
% gewijzigd
.
quote:viva-adam schreef op 10 april 2015 @ 08:41:

Nog zo'n zieke uitwas van de moderne samenleving. Ik hoop dat je dit zelf betaalt?

Nee hoor, allemaal van jouw centen, bedankt nog he!



Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 08:42:

[...]



Je begon zelf over Obese hoor :-)

En ik heb nog nooit op de IC gelegen.Nee jij niet. Maar anderen wel, na de operatie. Ook niet elke Obese deelnemer raakt geblesseerd..
.
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 08:43:

[...] Maar als je verslaafd bent zou je daar eerst aan moeten werken. Eigenlijk. En dus ben je best wel dom als je jezelf voor de gek houdt door toch zo'n operatie te ondergaan.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-04-2015 10:15
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 08:24:

[...]



Een operatie kost ook tijd, maar ik betwijfel of een traject als Obese gezonder is. Wel eens gezien hoeveel mensen er geblesseerd raken in dat programma door de hoeveelheid sporten, en doordat ze met hun te grote lijf dingen moeten doen die ze jaren niet gedaan hebben?

Ik heb helemaal niets tegen sporten hoor, ik ben zelf ook gaan trainen in een sportschool en zelfs gaan hardlopen. Maar die mensen moeten zo'n 4 uur sporten op een dag.



Dat heb ik ook gezien in dat programma. Dat ze zich zowat kapot moesten sporten totdat

ze er kotsend bij neervielen. Ik was nog verbaasd dat er niemand een hartaanval kreeg.

Ik geloof nooit dat dat gezond kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is tv he, dus altijd extreem. Zo'n traject kan ook wel wat rustiger en gezonder. En het lijkt me altijd beter dan voedsel rechtstreeks je dunne darm in pompen waardoor je niet eens meer voedingsstoffen kan opnemen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 08:44:

[...]



Nee hoor, allemaal van jouw centen, bedankt nog he!



[afbeelding]
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 09:00:

Het is tv he, dus altijd extreem. Zo'n traject kan ook wel wat rustiger en gezonder. En het lijkt me altijd beter dan voedsel rechtstreeks je dunne darm in pompen waardoor je niet eens meer voedingsstoffen kan opnemen.



Dat zal ook niet gezond zijn denk ik maar een overgewicht houden zal wel nog

ongezonder zijn anders worden die operaties niet uitgevoerd.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, al die afvalboekjes en operaties leiden nergens toe, de gemiddelde (Westerse) mens wordt nog steeds dikker.



Er is mij wel geleerd dat op straat eten onbeschaafd is, dat leren mensen tegenwoordig niet meer geloof ik. Zou wel helpen.
F.U.
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 09:00:

Het is tv he, dus altijd extreem. Zo'n traject kan ook wel wat rustiger en gezonder. En het lijkt me altijd beter dan voedsel rechtstreeks je dunne darm in pompen waardoor je niet eens meer voedingsstoffen kan opnemen.Over extreem gesproken, geen voedingsstoffen meer opnemen? Verdiep je nog eens in de materie, of lees het topic nog eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:salinarosseno schreef op 10 april 2015 @ 09:05:

[...]





Dat zal ook niet gezond zijn denk ik maar een overgewicht houden zal wel nog

ongezonder zijn anders worden die operaties niet uitgevoerd.Mensen die verhongeren aan de ene kant, en bankzitters die zich laten opereren omdat ze teveel vreten aan de andere kant. Obsceen, dat is wat het is.
F.U.
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 08:15:

En nog een kleinigheidje....het reguliere afvaltraject van de Obesitaskliniek wordt NIET vergoed. De GBP wel, als je door de screening komt.

Wat erg dat de gbp wel wordt vergoed maar een traject zonder gbp bij de obesitaskliniek niet wordt vergoed!



"Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime."



Ook met gbp moet je het namelijk zelf doen, je moet zelf veranderen hoe je met eten omgaat. Als je dat niet doet word je vanzelf weer dik. Ik vind dat iedereen die een gbp wil eerst alleen intensieve begeleiding moet krijgen. Als het lukt na gbp met de juiste begeleiding, waarom lukt het met de juiste begeleiding niet daarvoor? Ik denk dat de groep die het zelf kan groter is dan we denken en de groep die écht een medische ingreep nodig heeft kleiner. Waarom vinden we het prima om te betalen voor zo'n ingrijpende operatie, maar willen we niet investeren in mensen écht de handvatten geven om een levenslang het zelf te kunnen? Ja, dat kost heel veel tijd en inzet, kunnen we dat maar beter afkopen met een operatie?



Fijn dat het een uitkomst is voor sommigen, maar schandalig dat dat wel vergoed wordt en het zelf doen daarentegen niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 09:07:

[...]



Over extreem gesproken, geen voedingsstoffen meer opnemen? Verdiep je nog eens in de materie, of lees het topic nog eens.



Je schrijft het toch zelf? Dat je aan de supplementen moet omdat je door de 'omleiding' onvoldoende voedingsstoffen opneemt uit de gewone voeding? Plus dat er dingen in je dunne darm komen die daar niet op gebouwd is.



quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 05:36:

[...]

Een gastric bypass is niet alleen het verkleinen van je maag, maar een complete omleiding. Je kleine maagje wordt rechtstreeks aangesloten op je dunne darm. De voeding slaat dus een deel van het normale traject over. Daarnaast wordt je dunne darm ingekort. De vertering gaat dus anders, er wordt minder opgenomen. (helaas geldt dat ook voor vitamines, eiwitten, calcium, wardoor je levenslang supplementen moet slikken) Daarnaast is je dunne darm niet gediend van bepaalde voedingsstoffen die normaal gesproken eerder in het verteringsproces aan de beurt zijn. Zo kan je dunne darm nogal in shock raken van suikerrijke, vetrijke, soms ook van koude producten. Je krijgt dan een "dumping". .
.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 10 april 2015 @ 09:12:

[...]



Wat erg dat de gbp wel wordt vergoed maar een traject zonder gbp bij de obesitaskliniek niet wordt vergoed!



"Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime."



Ook met gbp moet je het namelijk zelf doen, je moet zelf veranderen hoe je met eten omgaat. Als je dat niet doet word je vanzelf weer dik. Ik vind dat iedereen die een gbp wil eerst alleen intensieve begeleiding moet krijgen. Als het lukt na gbp met de juiste begeleiding, waarom lukt het met de juiste begeleiding niet daarvoor? Ik denk dat de groep die het zelf kan groter is dan we denken en de groep die écht een medische ingreep nodig heeft kleiner. Waarom vinden we het prima om te betalen voor zo'n ingrijpende operatie, maar willen we niet investeren in mensen écht de handvatten geven om een levenslang het zelf te kunnen? Ja, dat kost heel veel tijd en inzet, kunnen we dat maar beter afkopen met een operatie?



Fijn dat het een uitkomst is voor sommigen, maar schandalig dat dat wel vergoed wordt en het zelf doen daarentegen niet.Juist.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven