Lijf & Lijn alle pijlers

4 maanden gestopt met roken, wanneer word het makkelijker?

27-11-2015 23:32 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu al 4 maanden gestopt met roken, eerste week was heel zwaar, toen werd het wat makkelijker maar de laatste twee maanden denk ik er weer dagelijks aan. Heb deze laatste week ook veel stress en ben al twee keer gestopt bij een tankstation om sigaretten te kopen. Een keer ipv sigaretten toch een twix gekocht en een keer ook echt het pakje gekocht maar eenmaal buiten spijt en heb het weg gegeven aan een vriendin. Ik ben zo bang dat ik binnenkort bezwijk en toch weer ga roken. Ik voel me nu lichamelijk veel beter en zie er ook beter uit, bespaar veel geld. Heb tien jaar lang een pakje per dag gerookt. Daarnaast blowde ik ook vaak in het weekend. Wil hier echt niet weer mee beginnen maar het is zo moeilijk! Wanneer word het makkelijker en is dit herkenbaar die drang nog steeds?
Wat verandert er aan de situatie (stress) als je een sigaret opsteekt? NIETS !!!!! Dan heb je dus nog meer stress omdat je toegeeft aan je verslaving. Een sigaret zorgt alleen maar voor extra gedoe.

En misschien helpt het om te denken dat je naar een wandelende asbak ruikt en dat is voor niet-rokende mensen echt niet prettig.
Jezelf instellen als NIET ROKER

Je stelt je nu in als stopper. Boehoe ik mag niet meeheeerrr.

Nee, je wilt niet meer!

Omschakelen. Dat is de clou.
Alle reacties Link kopieren
Je moet in een keer stoppen geen escuses, gewoon stoppen.
"Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook heel lang een pakje per dag gerookt maar ik taal er nooit meer naar. Het is een kwestie van jezelf opnieuw programmeren. Zolang je gelooft dat een sigaret je ergens mee kan helpen en je denkt dat je zielig bent omdat je niet mag roken, blijft het moeilijk. Maar als je eenmaal zover bent dat je tegen jezelf zegt dat een sigaret je meer ellende oplevert dan dat het goed doet, dat het niet zielig is dat je niet mag roken, maar dat het juist tof is dat je niet meer hoeft, is het gewoon geen optie meer en eerlijk gezegd ben ik (inmiddels 18 jaar clean) meestal vergeten dat ik ooit gerookt heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop na 2,5 jaar nog regelmatig tegen zware momenten aan.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Er komt een moment dan ben je veranderd in een vreselijke ex-roker :-)

Ik betrap mezelf er nu op dat ik het echt zo vreselijk vies vind en zo enorm blij ben dat ik ervan af ben.

Succes, je kan het!!
Ik rook al 7 jaar niet meer, en soms wil ik gewoon een peuk op steken.



Ik heb zo de pest aan lui die zeggen dat je "gewoon moet stoppen".

In hun boekje is roken gewoon iets wat je wel of niet doet.

Voor elke verslaving is begrip, behalve voor roken. Daar moet je gewoon mee stoppen en vooral niet zeiken. Typisch geblaat van mensen die geen idee hebben.
Gewoon stoppen is inderdaad heel makkelijk gezegd. Ik ben 8 jaar geleden gestopt en heb me het eerste jaar suf geborduurd om maar wat met mijn handen te doen. Het wordt echt beter.



Aan roken zitten alleen maar nadelen. Het is duur, je stinkt, je leeft altijd naar een volgend rook moment toe. In de winter sta je buiten te blauwbekken en geniet je niet, je huid wordt er lelijk van, slecht voor je gezondheid. Zie jij voordelen? Een rust moment kan ook met een kop thee en een koekje.
Alle reacties Link kopieren
Iedere dag dat je niet gerookt hebt, maakt de volgende dag weer minder moeilijk om weer niet te roken. Kortom, het wordt steeds gemakkelijker, als je het doorzet.

Ben je nooit al eens blij en opgelucht dat je niet meer rookt? Als je bijvoorbeeld in een wachtruimte zit zonder dat je nerveus wordt omdat je niet mag roken? Of in de trein. Of bij mensen thuis waar niet gerookt wordt.

Sigaretten lossen geen probleem op. Als je een sigaret zou opsteken, zou 8 minuten later jouw probleem precies hetzelfde zijn en had je er weer een probleem bij.

Over een paar maanden kun je je niet voorstellen dat je niet eerder gestopt bent. Hou vol, het is hartstikke goed van je dat je dat pakje weggegeven hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 27 november 2015 @ 23:58:

Ik rook al 7 jaar niet meer, en soms wil ik gewoon een peuk op steken.



Ik heb zo de pest aan lui die zeggen dat je "gewoon moet stoppen".

In hun boekje is roken gewoon iets wat je wel of niet doet.

Voor elke verslaving is begrip, behalve voor roken. Daar moet je gewoon mee stoppen en vooral niet zeiken. Typisch geblaat van mensen die geen idee hebben.Ik durf te wedden dat je helemaal die peuk niet mist. Maar wel omstandigheden rondom het roken of een gevoel dat je van het opsteken kreeg. Want die peuk is vieze meuk, waar je ziek van kan worden en die heel goor smaakt en ruikt. Maar je mist misschien het gevoel dat je even lekker pauze had en niks hoefde te doen. Of dat je even niet hoefde na te denken. Of het saamhorig kleumen buiten met andere rokers.
Oh ik ben wel 1000x gestopt. Toen een wedje gelegd met m'n man. Degene die het eerste weer een sigaret opstak had 'verloren'. Toen wilde ik dus niet meer want ik ging toch zeker niet eerder roken dan m'n man?! Dus dat gaat nu al 3.5 jaar zo



Inmiddels moet ik niet meer denken aan zo'n vieze stinkstok en die grafsmaak in je bek ugghhh.



Gewoon volhouden, elke dag is er weer een, zeg tegen jezelf: oké ik ga deze dag nog volhouden en als ik morgen echt niet meer kan mag ik roken, zeg dat elke dag. Het wordt vanzelf beter.
quote:bonuhbakkie schreef op 27 november 2015 @ 23:41:

Jezelf instellen als NIET ROKER

Je stelt je nu in als stopper. Boehoe ik mag niet meeheeerrr.

Nee, je wilt niet meer!

Omschakelen. Dat is de clou.

Ja dit denk ik ook. Als je niet mag denken aan een hond met een blauwe halsband is dat juist hetgeen waar je aan denkt. Misschien kun je nieuwe gewoontes aanleren (die niet ongezond zijn) op de momenten dat je normaal gesproken naar een sigaret greep? Een vriend van mij had bijv een stressbal om maar iets in z'n handen te hebben als hij ergens moest wachten.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon volhouden! Ik weet dat het heel makkelijk klinkt, maar het lukt jou ook om sterker te zijn!

Het wordt wel makkelijker om er niet aan te denken, echt, al zul je altijd een momentje kunnen houden dat je eraan blijft denken.

(Ik heb het na 20 jaar nog wel eens)
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Knap dat je tot nu toe volhoud. Zoek iets anders waarmee je stress reduceert. Een stressbal, potlood in de hand wat dan ook...een vervanging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 27 november 2015 @ 23:58:

Ik rook al 7 jaar niet meer, en soms wil ik gewoon een peuk op steken.



Ik heb zo de pest aan lui die zeggen dat je "gewoon moet stoppen".

In hun boekje is roken gewoon iets wat je wel of niet doet.

Voor elke verslaving is begrip, behalve voor roken. Daar moet je gewoon mee stoppen en vooral niet zeiken. Typisch geblaat van mensen die geen idee hebben.Denk je dat? Ik rookte ook ooit minstens een pakje per dag. Toch is 'gewoon stoppen' de enige manier om er vanaf te komen.
quote:Dragisa schreef op 27 november 2015 @ 23:58:

Ik rook al 7 jaar niet meer, en soms wil ik gewoon een peuk op steken.



Ik heb zo de pest aan lui die zeggen dat je "gewoon moet stoppen".

In hun boekje is roken gewoon iets wat je wel of niet doet.

Voor elke verslaving is begrip, behalve voor roken. Daar moet je gewoon mee stoppen en vooral niet zeiken. Typisch geblaat van mensen die geen idee hebben.



Mee eens. En voor iedereen is het stoppen met roken anders, dat lees je ook hier weer. Sommige ex-rokers vinden het nu ontzettend ranzig, en sommige ex-rokers die ik ken zijn na 8 of zelfs na 12 jaar coldturkey stippen weer begonnen met roken.



Ik wens je veel succes TO, kauwgom kauwen helpt erg. Maar ik herken deze tijdgrens wel, ik heb het inderdaad ook nooit langer dan 4/5 maanden volgehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sigaren gerookt van 1 per dag naar een stuk of 3-5 niet over de longen wel 10 jaar gedaan. Ik ben al een paar jaar gestopt en rook alleen met oud en nieuw en af en toe op vakantie een sigaartje. Ik rook al denk ik een jaar of 3-4 niet meer elke dag. Toch krijg ik ook trek wanneer ik een sigaar ruik en bij stress (zoals nu) wil ik een doosje kopen. Het is wel zo dat het moment slechts 5-10 min duurt en dan is het weg...kortom de trek gaat voorbij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is na 8 jaar weer begonnen...

Nu wel weer gestopt maar steeds een paar maanden en dan steekt ze er weer op omdat ze denkt "dat eentje wel kan"... Niet dus.. Dan stopt ze weer en we zien het nu maar zo: elke dag/week/maand niet gerookt is er een! Maar idd "gewoon" die knop omzetten! Lichamelijk ben je er vanaf, nu nog geestelijk
quote:Dragisa schreef op 27 november 2015 @ 23:58:

Ik rook al 7 jaar niet meer, en soms wil ik gewoon een peuk op steken.



Ik heb zo de pest aan lui die zeggen dat je "gewoon moet stoppen".

In hun boekje is roken gewoon iets wat je wel of niet doet.

Voor elke verslaving is begrip, behalve voor roken. Daar moet je gewoon mee stoppen en vooral niet zeiken. Typisch geblaat van mensen die geen idee hebben.Ik weet waar ik het over heb, ben jaren geleden al gestopt. Maar het is toch echt gewoon stoppen. Als je er zelf achter staat, volledig, is het gewoon stoppen en niet meer beginnen. Het is een mindset. En dat is met elke verslaving zo. Ik heb er nooit meer behoefte aan gehad, was er gewoon klaar mee. Maar ik kan ook rustig nu een peuk opsteken en dan weer jaren niet. Denk wel dat het ook ligt aan je verslavingsgevoeligheid. Maar ook daar komt die mindset bij kijken denk ik. Zet die knop om voor jezelf
Alle reacties Link kopieren
Het is meer een kwestie van niet meer beginnen want je bent al gestopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik bleef er ook steeds aan denken en droomde er zelfs over. Ik heb het 8 maanden vol gehouden. Je moet wel goed beseffen dat wanneer je er 1 op steekt je weer verkocht bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je gestopt bent.

En knap dat je zelfs toen het echt heel moeilijk was, toch niet gerookt hebt!



Nu heb je stress en dan is het gewoon moeilijker omdat je vroeger op zo'n moment ging roken.

Ik heb nooit gerookt dus kan je niet vertellen wanneer het makkelijker wordt. Mijn opa van in de 80 is ook gestopt, dus jij kan het ook!



Misschien helpt het als je het verslaafde stukje van jezelf als een apart deel ziet. Een soort duiveltje op je schouder dat je probeert te verleiden, en dat je gewoon terug kan zeggen: 'Ik wil geen sigaret, jij wilt een sigaret. Ik ben gestopt, rot op'. Ik weet dat het gek klinkt, maar het kan helpen om jezelf te zien als niet-roker.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 27 november 2015 @ 23:58:

Ik rook al 7 jaar niet meer, en soms wil ik gewoon een peuk op steken.



Ik heb zo de pest aan lui die zeggen dat je "gewoon moet stoppen".

In hun boekje is roken gewoon iets wat je wel of niet doet.

Voor elke verslaving is begrip, behalve voor roken. Daar moet je gewoon mee stoppen en vooral niet zeiken. Typisch geblaat van mensen die geen idee hebben.



Ik denk dat je teveel valt over het woordje 'gewoon', dat suggereert dat het makkelijk gaat en dat is het niet. Ik denk dat met 'gewoon stoppen' bedoeld wordt dat je geen sigaretten meer moet opsteken. Net zoals je na een alcoholverslaving geen wijn meer moet drinken.



Voor TO: ik denk dat er altijd moeilijke momenten blijven, maar dat de intensiteit daarvan minder wordt. Je ziet jezelf nu als iemand die nogsteeds aan het stoppen is met roken. En je ziet sigaretten nog als een potentiele oplossing in een stresssituatie (goed dat je ze niet gekocht hebt/weg hebt gegeven). Als je jezelf ziet als een niet-roker en niet meer aan sigaretten denkt wanneer het gaat om een stressrelive wordt het makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Je bent gedoemd. En nu?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven