Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraat arm Dieet.. mijn eerste stap. Ervaringen?

31-05-2016 20:24 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 1,5 jaar steeds vermoeid zijn, en andere vage klachten en maar niet kunnen afvallen eindelijk knop omgedraaid. Omdat ik in een korte tijd veel ben aangekomen ging afvallen moeizaam.



Heel vaak naar de huisarts geweest, bloed laten prikken, en tot die tijd was alles goed. Vorig jaar wel een vitamine D tekort gehad. Werd na van alles doorgestuurd en niks leek te hielpen. Huisarts gaf aan dat ik wel zwaar was en een soort van overgewicht had. Ik heb vaak pogingen gedaan om af te vallen maar helaas dat hielp weinig. Uiteindelijk afspraak met Diëtiste gemaakt. Maar laatste hoop en redding om de overtollige kilo's kwijt te raken. Ik moet zeggen het was interessant wat ze vertelde en dingen die ik nog niet wist. Bleek een soort iets van insulineresistentie te hebben of dat ik er bijna tegen aan loop. Vanaf morgen start ik de 2e weken met een hoolhydraatarm dieet maar wel eiwitten om mijn spieren optimaal te houden.



Ik ga hier met vol goede moet en motivatie tegen aan. Ook omdat ik lekkerder in mijn vel wil zitten met een gezond en haalbaar gewicht. Het zal voor mij wel even wennen zijn, om nu alles om te gooien en de 1e weken geen koolhydraten te eten.



Ik ben benieuwd of het helpt. Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met zo'n soort dieet?



Ik moet toegeven dat ik toch trots op mezelf ben dat ik deze stap wil zetten. En mijn broeken weer aan kan, waar ik vorig jaar nog in pastte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook dit dieet gedaan , en was in 2 weken 14 kilo kwijt.



De eerste paar dagen had ik wel flink honger , maar eigenlijk met de dag had ik steeds minder behoefte aan eten me porties werden ook steeds kleiner.



Mijn dieet bestond uit water , groente & 125 gr vlees. Ontbijten deed ik met 1 gebakken ei.



Mij is het goed bevallen. Eerst heb ik shakes geprobeerd maar daar voelde ik me echt slap van. Dit was heel goed vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk werkt het ook voor mij. Heb zoveel dingen geprobeerd, maar niks leek te helpen. Uiteindelijk maar een diëtiste ingeschakeld dus ben benieuwd of het ook echt helpt.
quote:E-hope schreef op 31 mei 2016 @ 20:33:

Ik heb ook dit dieet gedaan , en was in 2 weken 14 kilo kwijt.



De eerste paar dagen had ik wel flink honger , maar eigenlijk met de dag had ik steeds minder behoefte aan eten me porties werden ook steeds kleiner.



Mijn dieet bestond uit water , groente & 125 gr vlees. Ontbijten deed ik met 1 gebakken ei.



Mij is het goed bevallen. Eerst heb ik shakes geprobeerd maar daar voelde ik me echt slap van. Dit was heel goed vol te houden.Dot is toch echt een heel ongezond cradhdieet!!
In 2 weken 14 kilo kwijt, sorry, maar dat lijkt mij nog ongezonder dan overgewicht.
Ik. maar ivm medische noodzaak. Ik val jammer genoeg nauwelijks af maar dat komt omdat ik daarvoor al niet snoepte en mijn metabool stuk is en ik geen crash behoefte heb.

Voor de meeste mensen werkt het best oke qua afvallen. Ook bij een koolhydraatarm dieet opletten wat je in totaal binnen krijgt.



Naast alles waarvan je weet dat je dat eigenlijk niet moet eten zoveel mogelijk zelf maken. Dan weet je wat er inzit.

Gewoon alleen volkoren producten eten ( er is zelfs koolhydraatarm brood) en die flink beperken, geen sapjes en honing, stropen enz.

En veel groentes, eiwitten, misschien vlees en vis en noten.

En heel fruit.
Alle reacties Link kopieren
Het koolhydraatarme dieet is een crashdieet, dat is echt niet goed voor je lichaam, maar als je GENOEG eet (dus grote hoeveelheden groente, bv.) is het goed vol te houden, zonder honger.

14 kilo in 2 weken moet je niet willen, dat kom je vaak snel weer aan als je 'normaal' gaat eten - want met deze hoeveelheden houd je het niet je hele leven vol.



Ik ben zelf in 10 maanden nu 16 kilo kwijt, dat is 0,4 kilo per week - Tot een halve kilo per week is redelijk 'gezond' afvallen, met name omdat dit er dan ook in de regel goed afblijft omdat je geen dieet doet, maar je eet stijl omgooit en je lichaam daaraan gaat wennen.



Ik ontbijt in de regel met koolhydraten uit 2 stuks fruit (in combinatie met ongezoete soja yoghurt of ongezoete amandelmelk --- in een smoothie)

Lunch is een salade (lees; grote salade) waarin ik veel varieer maar altijd wel iets van vlees of vis er doorheen doe.

Avondeten is een grote hoeveelheid groente, vaak ei (omelet), en een stuk vlees



Tussendoor snacks als komkommer, paprika, tomaat, augurk, watermeloen, aardbei - veel kha pagina's raden veel vet aan, dit eet ik zelf niet omdat ik niet geloof dat het gezond is stukken kaas en worst weg te snaaien (maar dat ben ik).





Ik heb zelf diabetes type 1 maar ben door dit dieet van 4x spuiten met in totaal zo'n 60 eenheden per dag, naar 1x spuiten (langzaamwerkend) van 20 eh.

Bijna 'diabetes af' dus, dus zeker in jouw situatie moet dit ook helpen

Mocht je vragen hebben mag je altijd PB sturen ook.
It's not always easy, but it's worth it.
Alle reacties Link kopieren
Een soort van overgewicht bestaat niet. En een soort van insulineresistentie ook niet.

Wees eerlijk tegen jezelf, alleen dan heeft een leefstijlaanpassing een serieuze kans op succes.



Dat is stap 1.



Stap 2 is het dieet. Koolhydraatarm is inderdaad heel veel zelf koken en klaarmaken. Hoeveel gram koolhydraten mag je per dag van de diëtiste? Met dat aantal is het gewoon een kwestie van tellen. En alles wat je eet, telt mee. Dus alles wat uit een verpakking komt: verpakkingen lezen. En alles wat je zelf leest: voedingswaarde opzoeken en ook optellen. Mijn ervaring is dat je het alleen volhoudt als je heel gemotiveerd bent. En eerlijk tegen jezelf over wat je binnen krijgt.



In volkoren brood en fruit zitten ook koolhydraten. Bij de strenge varianten moet je dat soort dingen ook grotendeels laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Koolhydraatarm hoeft geen crashdieet te zijn hoor. Je kunt prima koolhydraatarm meer dan 2000 kcal per dag binnen krijgen, als je de verkeerde keuzes maakt. Laat je daar door de diëtiste dus goed in begeleiden!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de dietiste een schema gekregen met wat ik als ontbijt, middag en avond mag eten en evt tussendoor..Dit voor de komende 2 weken daarna weer een afspraak bij de dietiste. dus dan wordt t sowieso makkelijker om mij er aan t houden omdat ik weet waarvoor ik het doe. En het via een dagschema doe
Alle reacties Link kopieren
Wat ik belangrijk vind, is dat je zelf begrijpt wat je eet en waarom. Dus waar zitten veel koolhydraten in en waar weinig. Hoeveel kun je op een dag aan koolhydraten eten en hoe kun je daarmee je dagmenu vullen. Wat doe je bij klaphonger als je dagmenu niet toereikend is, hoeveel ruimte zit er wel of niet in je minimum/maximum, etc.



Je kunt niet in alle omstandigheden volgens het dagmenu van de diëtiste eten immers.
quote:Beeldig schreef op 31 mei 2016 @ 21:15:

Een soort van overgewicht bestaat niet. En een soort van insulineresistentie ook niet.

Wees eerlijk tegen jezelf, alleen dan heeft een leefstijlaanpassing een serieuze kans op succes.



Dat is stap 1.



Stap 2 is het dieet. Koolhydraatarm is inderdaad heel veel zelf koken en klaarmaken. Hoeveel gram koolhydraten mag je per dag van de diëtiste? Met dat aantal is het gewoon een kwestie van tellen. En alles wat je eet, telt mee. Dus alles wat uit een verpakking komt: verpakkingen lezen. En alles wat je zelf leest: voedingswaarde opzoeken en ook optellen. Mijn ervaring is dat je het alleen volhoudt als je heel gemotiveerd bent. En eerlijk tegen jezelf over wat je binnen krijgt.



In volkoren brood en fruit zitten ook koolhydraten. Bij de strenge varianten moet je dat soort dingen ook grotendeels laten staan.Maar dat is bij TO niet aan de orde, zelf bij echte insuline resistentie en echt overgewicht raden ze dat niet zo maar aan.
Alle reacties Link kopieren
Dat zeg jij, GoedeFee, maar ik haal het niet uit de openingspost. Dus dan vertel ik het er liever even bij, voordat er mensen zijn die denken dat volkorenbrood geen koolhydraten bevat.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan de diëtist trouwens beoordelen of je wel of geen insulineresistentie hebt?
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens op Google naar 'grip op koolhydraten'
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat dat niet gezond is.

Maar bij mij ging het ook zo snel omdat ik niet bijvoorbeeld 5 kilo overgewicht had , maar zeker richting de 50 kilo overgewicht ging.

Inmiddels gelukkig wel 40 kilo afgevallen.



Daardoor gingen de eerste kilo's heel snel.

Bij mij was het ook niet om rustig te lijnen , maar omdat voor een operatie me lever moest slinken. Ik moest echt crashen.



Heel ongezond was het niet mijn dag zag er zo uit :



ontbijt : 1 gebakken ei met wat komkommer en tomaat.

Tussendoor : stukje komkommer.

Lunch : sla met komkommer , tomaat en soms een stukje kipfilee erbij. ( Omdat ik een hoop dingen die wel mogen niet lust )

Tussendoor : paar snoeptomaatjes.

Avond eten : roerbak groente met 125 gr vlees of vis er door heen.



En heel de dag water erbij.



Heel ongezond zal het niet zijn , aangezien ik het van het ziekenhuis op papier heb gekregen wat ik wel en niet mocht eten.



Als langdurig dieet weet ik niet of het net zo goed is natuurlijk , bij mij was het voor 3 weken.
quote:Beeldig schreef op 31 mei 2016 @ 21:50:

Dat zeg jij, GoedeFee, maar ik haal het niet uit de openingspost. Dus dan vertel ik het er liever even bij, voordat er mensen zijn die denken dat volkorenbrood geen koolhydraten bevat.Dat is waar.
quote:E-hope schreef op 31 mei 2016 @ 22:44:

Ik begrijp dat dat niet gezond is.

Maar bij mij ging het ook zo snel omdat ik niet bijvoorbeeld 5 kilo overgewicht had , maar zeker richting de 50 kilo overgewicht ging.

Inmiddels gelukkig wel 40 kilo afgevallen.



Daardoor gingen de eerste kilo's heel snel.

Bij mij was het ook niet om rustig te lijnen , maar omdat voor een operatie me lever moest slinken. Ik moest echt crashen.



Heel ongezond was het niet mijn dag zag er zo uit :



ontbijt : 1 gebakken ei met wat komkommer en tomaat.

Tussendoor : stukje komkommer.

Lunch : sla met komkommer , tomaat en soms een stukje kipfilee erbij. ( Omdat ik een hoop dingen die wel mogen niet lust )

Tussendoor : paar snoeptomaatjes.

Avond eten : roerbak groente met 125 gr vlees of vis er door heen.



En heel de dag water erbij.



Heel ongezond zal het niet zijn , aangezien ik het van het ziekenhuis op papier heb gekregen wat ik wel en niet mocht eten.



Als langdurig dieet weet ik niet of het net zo goed is natuurlijk , bij mij was het voor 3 weken.Crashdieten aanbevelen op een forum aan iemand die niet geopereerd hoeft te worden vind ik best gek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 31 mei 2016 @ 22:54:

[...]





Crashdieten aanbevelen op een forum aan iemand die niet geopereerd hoeft te worden vind ik best gek.Nogal ja. Niet gepast want totaal niet te vergelijken met TO. In elke andere situatie is zoveel afvallen in zo'n korte tijd heel ongezond, gevaarlijk en ronduit dom.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu heel mijn verhaal uitgelegd toch ?



Ze heeft van haar dieetiste een eetschema gekregen.

Ik vertelde alleen wat toen mijn eetschema was , en dat ik me eigen er goed bij voelde.



Het was verder niet mijn bedoeling om haar ook maar dit dieet te laten volgen.
Alle reacties Link kopieren
E-Hope, wat ontzettend goed en knap dat je op deze wijze dat gewicht kwijt bent geraakt, met je verhaal erbij maakt dat het veel duidelijker Dan is die hoeveelheid ook een stuk logischer inderdaad
It's not always easy, but it's worth it.
Alle reacties Link kopieren
het is nu mijn 2e dag dat ik deze dieet volg. Maar soms merk ik nog dat als ik mij iets raar voel in mijn hoofd dat ik dan echt de neiging heb om iets te eten met suiker of iets zoet. Of dat ik me even onrustig voel en dan denk: Ik moet wat eten. In dat geval at ik altijd iets waar ik heel veel suikers in zit. dan voel ik me voor even weer goed.



Is dit een normale reactie van het lichaam?
Dan kan, kunnen de bloedsuikerpieken en dips daarna zijn, daarom kan je beter alleen langzame koolhydraten eten en dat ook een beetje beperken.



Eet je dan wel iets? Een eitje of een salade of een bak kwark met wat vers fruit ofzo?

Ik vind 4 of 5x wat kleinere porties eten ipv 3 ook makkelijk en beter om die dipjes te voorkomen.



Ik had na een week al geen cravings meer. En nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik eet tussendoor ook wel iets. Plakje kaas of een eitje, eventueel olijven. OP mijn schema staat ook aangegeven wat ik eventueel tussendoor zou kunnen eten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook goede ervaringen met een koolhydraat arme levenwijze. Noem het geen dieet, want je zal heel je leven lang moeten opletten op je voeding en de slechte koolhydraten en suikers.



Hieronder voorbeeldje van mijn eetpatroon:

Ontbijt = 's Ochtends eiwit shake met water met daarbij rond 10 uur Griekse yoghurt (150 gram) of twee gekookte- gebakken eieren met komkommer/tomaatjes

Lunch = salade met van alles. Kan met tonijn/paprika, gegrild kipfiletje en tomaatjes of met zalm/garnaaltjes, pompoen en rauwe ham. Ontzettend veel variatie. Dressing maak ik van zonnebloem/olijf-olie met azijn, peper en zout. Soms met wat mosterd erdoor en mayonaise.

Diner = Veel groenten met stuk vlees of vis. Meestal nog rauwkost erbij of komkommer. Als mijn vriend rijst eet met bijvoorbeeld Rendang, maak ik rijst van bloemkool (rauw raspen en kort verhitten).

Als tussendoortje neem ik snoeptomaatjes, radijs, komkommer, soms worteltjes. In het weekend maak ik toastjes van lijnzaad of komkommer met daarop brie/filet american etc.



Je kan er zo veel kanten mee op. Je kan googlen naar Gobento en Koolhydraatarmrecept daar vind je veel tips en recepten. Let op, Gobento is een ketogeendieet, die raden weer veel vetten aan. Even aan sommige recepten en tussendoortjes je eigen draai er aan geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven