Lijf & Lijn alle pijlers

Alle yogi's verzamelen..

30-11-2016 15:47 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Zo'n 8 maanden geleden besloot ik een proefles yoga mee te doen sindsdien sta ik minimaal één keer per week op de mat. Ik vroeg mij af of er nog meer beoefenaars zijn op Viva en of er behoefte is aan een verzamel/algemeen topic? Hierin kan gezellig over yoga worden gebabbeld en kan men vragen stellen en/of om tips vragen wat betreft een houding of practice. Tevens is er ruimte om goede oefeningen/filmpjes/apps/boeken enzovoorts te delen. Lijkt me leuk om de ervaringen van anderen te lezen.



Ik ben benieuwd hoeveel yogi's zich op Viva bevinden en welke stijlen zij zoal beoefenen. In welke frequentie oefen je en doe je dit thuis of in een les? Waarom ben je ooit begonnen met yoga en waar ben je nu mee bezig? Beginnelingen, yogi masters, verenig u!







Alle reacties Link kopieren
Ik meld me! Ik doe al jaren yoga. Het begon met een Body Balance les in de sportschool (werd gegeven door mensen die ook Body Pump en dergelijke gaven, dus focus lag vooral op de oefeningen en niet op de boodschap). Later ben ik naar een 'echte' yogaschool gegaan en toen er geen één in de buurt zat heb ik het jaren thuis gedaan. Inmiddels weer op een yogaschool en op dit moment bezig met zwangerschapsyoga.
Alle reacties Link kopieren
TS trapt af:



Ongeveer 8 maanden geleden begonnen aan mijn eerste power yoga les in groepsverband en niet meer opgehouden. Ik probeer naast mijn wekelijkse les, ook thuis nog te oefenen. Power yoga past goed bij mij omdat de lessen afwisselend, dynamisch en fysiek pittig zijn. Maar ondanks de fysieke uitdagingen kan ik focussen (op de adem) en alles loslaten wat ik niet meer nodig heb. Ik ben begonnen met yoga omdat ik een manier zocht om de dagelijkse gang van zaken van me af te zetten. Ik zocht naar een manier om tot rust te komen maar toch in beweging te zijn. En een 'sport' waar geen competitie in zit, omdat ik altijd geneigd ben om mezelf blind te staren op de ander.



Momenteel gaan de meeste basishoudingen mij prima af. Er is altijd en overal werk te doen maar ik kan goed meekomen in de les. Ik heb wat workshops gevolgd over ademtechnieken en probeer deze nu toe te passen tijdens de practice. Nu ik wat langer yoga volg, bouwt de kracht in mijn lichaam duidelijk op. Hierdoor zijn armbalansen en de hoofdstand een leuke uitdaging om mee aan de slag te gaan.

Alle reacties Link kopieren
Yes! Eindelijk :-)



Ik kan me een leven zonder yoga al niet meer voorstellen. Zit echt veel beter in mijn vel als ik naar yoga ben geweest. Ben ook geduldiger, rustiger, minder gehaast, liever erdoor geworden (denk ikzelf tenminste :-))



Welke boeken/apps/enz wil je delen? Als ik thuis yoga doe vind ik de site www.doyogawithme.com erg fijn. Vooral de lessen van Fiji McAlpine en Tracey Noseworthy vind ik top
Ik ben 2 maanden geleden gestart en het brengt me ontzettend veel; kracht, flexibiliteit, balans, uitdaging, ontspanning, afleiding, doelen. Vooral mentaal word ik erg geconfronteerd met mezelf.



Ik heb altijd in m'n hoofd gezeten en ben er jaren geleden met therapie achtergekomen dat ik geen contact meer met mijn lijf had.

Nooit gesport, nooit lichamelijke dingen gedaan. Nu voel ik meteen hoe ik letterlijk en figuurlijk in m'n vel zit. Ik doe het 3 keer per week in een groepsles en probeer het thuis via de yogastudio-app ook nog eens een half uurtje/uurtje te doen. Ik wil het uiteindelijk wel elke dag gaan doen als ik de techniek beter onder de knie heb.



Ik vind het zo fijn, eindelijk iets gevonden in m'n leven wat voelt als een passie.




Jarenlang 5 keer per week ashtanga yoga gedaan. Door omstandigheden is dat een beetje in het slop geraakt, en ik heb even niet veel geld over voor studio-lessen, wat voor mij wel het beste werkt. Thuis doe ik vooral yin.



Toch maar weer eens gaan rondkijken
Alle reacties Link kopieren
Ja, fijn! Ik heb al jaren een dagelijkse practice, meestal Ashtanga, de Primary en Intermediate series, maar ik ga ook wel eens vreemd met Vinyasa flow, of wat rustigers als mijn lichaam daar om vraagt. Ik volg geen lessen meer, geef wel zelf les. En naast asana practice doe ik uiteraard ook pranayama en meditatie. Zou niet meer zonder kunnen, het brengt me rust en wat stabiliteit die ik hard nodig heb.
In 2012 begonnen met yoga in een yogaschool. Vooral yin yoga en yoga basics, rustige varianten. Deze yogaschool werd elk jaar duurder/voller/hipper. Sinds kort doe ik yoga in de sportschool want ik miste de lessen. Wel wat lawaaiiger maar ik kan dat goed loslaten.



Ik ben ermee begonnen om mijn ademhaling wat beter te reguleren nadat ik veel last had van astma en burn out. Dat werkte erg goed en word er rustig en energieker van.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om allemaal te lezen!
Alle reacties Link kopieren
ja nog een yogi hier



2 jaar terug begonnen sindsdien helemaal verslaafd, ben er mee begonnen voornamelijk vanwege mijn zwakke rug en omdat ik volgens me moeder te druk ben, ga 2x in de week volg vooral Mindfullness yin yoga en hatha heel trouw. wil wel binnenkort Vinyasa gaan doen.



kan nog geen plaatjes plakken maar sleeping swan is mijn favoriete houding
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Leuke topic! Ik heb een jaar ( volgens mij hatha) yoga lessen gedaan, en een jaar hot yoga en bikram yoga. Op dit moment doe ik vanwege mijn drukke werk thuis yoga, meestal yoga by Adriene. Probeer dat 3x per week te doen. Het helpt me te ontstressen, fit te blijven en bepaalde dingen los te laten en te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik yoga ook en vertel later verder#
Alle reacties Link kopieren
Het soort yoga wat ik deed en doe weet ik eigenlijk niet meer. Vind het zelf fijn als de nadruk ligt op ontspannen en op stretchen. Vooral thuis deed ik eigenlijk vooral rek-en-strek houdingen...De lenigheid was voor mij echt gekoppeld aan ontspannen zijn. Nu ik zwanger ben is er weinig meer van die lenigheid te bekennen, maar geniet dan vooral van houdingen waarbij ik tegelijk mijn kindje goed voel bewegen.
Alle reacties Link kopieren
5x per week Ashtanga, @AmyFarahFowler, WOW! Dan ben je een echte krijger! Hoe is je leven dan, als je 5 keer per week een ashtanga practice hebt? Heb je dan nog ooit behoefte aan alcohol? (rare vraag misschien maar is iets wat me bezighoudt)
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel over het nemen van ashtanga lessen omdat ik dan thuis gerichter een practice kan oefenen. Maar ben bang dat het zal gaan vervelen. en is het iets dat je met 8 maanden 'ervaring' goed kan doen? In mijn yoga studio doen veel vergevorderden de ashtanga waardoor ik twijfel.
Alle reacties Link kopieren
ik heb 1x astanga led gedaan, noooit meer! en dan was het nog een beginners les



hebben ze in de studio geen lessen voor beginners Discover?
Relax we're all crazy, it's not a competition
@caple; ik deed het voor werk, ik stond om 6 uur op, en half 7 in de studio, was ik om 8 uur klaar. Ik woonde en werkte toen wel in dezelfde stad, dat kan nu niet meer. Je houdt er 's avonds wel wat meer rekening mee in de zin dat je niet al te laat naar bed gaat. Ik had nog gewoon zin in wijntjes hoor Maar die bewaarde ik voor het weekend.



@Discover; als je gaat beginnen met een ashtanga practice zou ik wel in een studio beginnen. Die begeleiding heb je dan echt nodig om een goede basis te leggen. Ik deed het na verloop van tijd wel thuis, kan best als je al even aan de gang bent. Daarnaast vond ik het wel prettig om dan nog eens in de zoveel tijd naar een studio te gaan. Maar bij mij had dat meer te maken met motivatieproblemen



Het beginners en 'gevorderden' ding zou ik niet echt naar kijken, het maakt namelijk geen zak uit. Na 5 jaar zou ik mezelf ook gevorderd kunnen noemen, maar de waarheid is dat ik nog steeds niet omhoog kom in een jumpback, dus tja. Het is maar hoe je het bekijkt!
Alle reacties Link kopieren
Nee, vind ik ook, ashtanga is in principe voor iedereen (al zou ik het niet snel iemand van boven de 60 aanraden denk ik) en het gaat er volgens mij juist heel erg om het proces, elke serie is hetzelfde, maar je voelt dat elke practice anders is omdat jij telkens 'anders' bent, je voelt goed waar je spanning vasthoudt in je lijf zeg maar. De ontwikkeling van je lijf en mind is ook goed te volgen op deze manier. Ik ben helaas echt te lui om 's ochtends vroeg ervoor op te staan en 's avonds vind ik het snel te laat voor zo'n intensieve practice (dan lig ik daarna wakker omdat ik veel energie heb opgebouwd)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds iets meer dan een jaar weer actief bezig met yoga. Vroeger volgde ik lessen (vooral hatha en vinyasa) maar daar heb ik nu geen geld voor, dus ik oefen thuis. Vooral Yoga With Adriene vind ik een prettig youtube kanaal. Ik ben weer begonnen met yoga nadat ik de ziekte van Pfeiffer had gehad en mijn conditie totaal verdwenen was. Inmiddels ben ik fitter dan ooit, dus het werkt!



Ik merk dat ik er leniger en sterker door geworden ben (vroeger hield ik een side plank misschien twee seconden vol, nu makkelijk meer dan een minuut). Maar ik vind vooral het geestelijke deel waardevol: ik ben een nerveus en somber aangelegd mens en het maakt zoveel verschil om regelmatig te oefenen. Niet dat ik nu helemaal zen en permanent blij ben maar het positieve effect heeft me echt verrast.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond op Ned 2 gaat het over yoga bij Paul Wittemans zoektocht naar geluk :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:caplanepourmoi schreef op 02 december 2016 @ 09:42:

Vanavond op Ned 2 gaat het over yoga bij Paul Wittemans zoektocht naar geluk :-)Iemand dit nog gezien? Ik vond het wel geinig; Kundalini is zo'n beetje het enige waar ik echt niets mee kan, zijn er hier Kundalini fans?
Ik volg sinds kort yoga les. Voor nu een keer in de week, maar als ik kan wil ik wel twee keer gaan. Ik heb ook een yoga mat besteld zodat ik in de week ook zelf nog wat oefeningen kan doen. Ik ben begonnen om mijn hoofd rustiger te krijgen, leniger en krachtiger te worden. Ik vind het echt heel fijn en ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Sinds kort ben ik begonnen om thuis yoga with Adrienne te doen. Ik probeer dagelijks, maar soms heb ik een keer geen zin, te moe of moet ik ergens naar toe. Ik doe het bijna altijd in de avond. Hiervoor heb ik wel eens yoga lessen gevolgd en ook kundalini yoga. Het voordeel van Kundalini yoga vond ik de energie die ik na zo'n sessie had (helaas volgde ik de lessen 's avonds, dus dat was niet altijd een succes. Ik kwam niet meer in slaap ).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een erg ontrouwe yogi. Hoewel ik me altijd veel beter voel qua rust en concentratie.wanneer ik aan yoga doe, ben ik van nature aarts-, maar dan ook aartslui, Ik yoga met periodes vrij intensief maar laat het ook maanden tot jaren links liggen ( dit al zo n 8 jaar). Mn tapas zitten nog niet helemaal goed zeg maar . Nu heb ik weer n yoga-periode, al n half jaartje. Ik volg lessen bij mn cheape sportschool, sommige docentes zijn heel goed, andere afschuwelijk slecht. Vinyasa is mn lievelings. Verder probeer ik s ochtends een paar zonnegroetjes te doen.

Ik vind t lastig om er thuis echt tijd en ruimte voor te maken sinds ik samenwoon.
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Leuk dat er een topic over is.

Af en toe (1-2x per maand) doe ik zo'n youtube yoga van Jillian Michaels (voor de spiegel, gaat behoorlijk aardig). Heeft me wel echt geholpen leniger te worden! Erg leuk!

Drie jaar geleden begonnen met sporten. Eerst met liften in de sportschool, toen erna hardlopen erbij sinds een dik jaar ongeveer en nu dus sinds kort (5 maand) yoga erbij.

Ik weet er eigenlijk helemaal niets van en er zijn zo veel verschillende soorten, en hoop dat jullie mij door de bomen het bos weer kunnen laten zien. Liever ga ik niet naar een yogaschool, omdat ik heel veel uren werk en de overige tijd graag met mijn hond en vriend wil doorbrengen en niet weer weg zijn (we gaan vaak met zn drietjes sporten).

Opmerkelijk is dat ik de laatste 4 jaar ongeveer steeds opvliegender ben geworden. In het verkeer, ongeduld wanneer supermarkt/winkel/enz personeel heel langzaam doet, etc. Het is heel vermoeiend en ik word er ook een beetje verdrietig van omdat ik altijd juist een opgewekt vrolijk mens was. Vermoedelijk heeft het te maken met de stad; ik kan de nonstop drukte en lawaai om me heen slecht verdragen. In 2017 zijn we daarom ook voornemens te verhuizen.

Denken jullie dat yoga mij kan helpen wat meer rust en kalmte te vinden? Het liefst doe ik wel ook een vorm waarbij ik mijn spieren echt aan het werk zet, dus niet alleen ademhalingsoefeningen en dergelijke. Wat voor type yoga zou ik dan kunnen gaan doen?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite om te reageren en ik ga al jullie tips van hierboven sowieso eens uitgebreid bekijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven