Lijf & Lijn alle pijlers

My fitness pall (ervaringen afvallen)

24-03-2017 23:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Graag zou ik 4 á 5 kg. af willen vallen. Ik denk dat ik ongeveer 72/73 kilo weeg (zal morgen of maandag een weegschaal halen). Het liefst weeg ik ongeveer 68 kilo. Dit heb ik ooit gewogen (ook wel lichter, maar dat hoeft dus niet) en daar voelde ik me prima bij.



Nu denk ik dat myfitnesspall goed bij me zal passen. Ik hou namelijk erg van eten. Ook eet ik op zich gezond (mijn collega's denken dat ik altijd gezond eet, veel fruit en groente bijvoorbeeld). Toch denk ik dat ik teveel eet. En daarom is het misschien goed om te kijken of ik niet wat matiger moet.



Ik eet (vooral) in het weekend teveel. Ben behalve gek op gezond ook gek op hartig (kaas, wijn, nootjes). Heb ook moeite met maat houden... Schaaltje chips? Handje nootjes? 1 glas wijn? Dat lukt me dus niet/moeilijk.



Ik kan vrij gemakkelijk 5 km hardlopen, dit wil ik 3x per week doen ipv 1 á 2 keer. En verder wil ik meer wandelen/bewegen.



Wie heeft ervaringen met MFP? Is het toereikend? Kan ik bijvoorbeeld ook de kcal die ik er door de week af sport in het weekend extra nemen? Of moet ik het echt per dag bekijken?



Ik wil beslist niet afvallen met alleen light producten (wil gewoon roomboter eten en old amsterdam bijv.), wil ook geen shakes/avacado/maaltijdrepen/koolhydraatarm/wat dan ook eten. Ik wil gewoon eten! Soms wat light (drink graag wat light limonade door mijn water), soms een pakje/zakje, maar vooral groente, fruit en normaal.



Ik heb geen overgewicht, maar ik wil gewoon wat slanker.



Heb een poosje geprobeerd om met 'gezond verstand' af te vallen, maar merk dat het niet echt zoden aan de dijk zet. Ik denk dat ik toch teveel eet. Ongemerkt.

Een echt dieet heb ik ook nog nooit gevolgd.



Heel graag hoor ik van jullie of myfitnesspal bevalt, hoeveel kcal je ongeveer mag en of dit haalbaar is.



Groetjes Nijenick.



(Mijn stiekeme doel: 21 mei loop ik 10 km in een fatsoenlijke tijd en weeg ik 68 kilo. Hiervoor heb ik dus nog 8 weken).
Veelvoorkomend probleem is idd dat mensen hun kcal inname onderschatten en kcal verbruik overschatten. Een app helpt daar prima bij. Ik gebruik Fat Secret (zelfde principe) en ben er al ruim 5 kg mee kwijt. Ik heb m ingesteld op 1300 kcal per dag en daarmee val ik 0.5 kg per week af. Dat is ook wel mijn max. Wil niet te snel. In het begin was het wel confronterend, want "even" bakken in olijfolie levert alweer 119 kcal op, zak chips? Hup, 1500 kcal (de zakken van 225 gram). Maar op den duur weet je alles precies en word je je er veel bewuster van. Er zijn geen producten die ik niet eet, maar alles met mate. Wil ik savonds een wijntje? Zorg ik dat ik gedurende de dag wat minder eet zodat ik kcals overhou voor de wijn. Ben een echte liefhebber van lekker eten en drinken dus no way dat ik als een gek aan de shakes of light producten ga! Pasta en brood zijn mijn favorieten
Dus ook mee rennen met de Marikenloop?

Waar een wil is is een weg en theoretisch prima haalbaar lijkt me!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op zich goede ervaringen met de app. Het gaf mij inzicht in mijn eetpatroon en betere of slechtere producten. De app is natuurlijk niet zaligmakend, je moet het zelf doen. Sommige vragen die je stelt gaat de app niet beantwoorden, zoals: Kan ik bijvoorbeeld ook de kcal die ik er door de week af sport in het weekend extra nemen? Of moet ik het echt per dag bekijken?



De app geeft aan de hand van je huidige gewicht, streefgewicht, gemiddelde dagelijkse inspanning en gewenst afslanktempo een maatstaf per dag. Maar het is natuurlijk aan jou iets te doen met die info. Voer je achteraf in, dan is er natuurlijk niks meer te doen aan wat je binnen hebt gekregen. Het vraagt best wat discipline en enige tijd om alles in te vullen en dan ook echt eerlijk. Zie het dus vooral als ondersteuning, niet als leidraad. Dat zou mijn advies zijn. Veel succes in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Coco,

Is het te doen om het goed bij te houden? Of is het een enorme klus?

(pasta en brood zijn héérlijk ).

Voor mij zou 1300 te weinig zijn denk ik. Of haal jij er je sport/bewegingscalorieën af van wat je eet en hou je dit over?

Ik kom op 1700 als ik het via de app bereken (vrij actieve leefstijl).

Kan ik ook 1500 door de week doen en dan in het weekend dan wat extra denk je? Of elke dag hetzelfde....
Ik vind het ook goed werken zo'n app.

Je werkt nogal wat naar binnen ongemerkt en soms vergis je je ook gewoon in hoeveelheden of calorieen.

Denk bijvoorbeeld aan het biertje met de pretzel of het glaasje sju met het blokje kaas.

Het tweede levert meer calorieen op terwijl veel mensen zullen denken dat het "beter" is.



Je kunt je bespaarde calorieen volgens mij niet bewaren tot het weekend maar een rondje wandelen levert meteen weer iets te eten op. Dus als je al je rondjes hardlopen in het weekend in 1 keer invoert moet dat lukken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik typ te langzaam :-) ...

Geen marikenloop, maar loopleeuwarden...



Ik dacht ik spaar mijn overgebleven/bewegingscalorieen per week uit voor in het weekend. Leek me wel oké... Gewoon maandaag op 1500 beginnen en alles wat ik overhou en verdien mag ik het weekend eten... (maar dat is vast niet de bedoeling... ).
quote:nijenick schreef op 24 maart 2017 @ 23:29:

Hoi Coco,

Is het te doen om het goed bij te houden? Of is het een enorme klus?

(pasta en brood zijn héérlijk ).

Voor mij zou 1300 te weinig zijn denk ik. Of haal jij er je sport/bewegingscalorieën af van wat je eet en hou je dit over?

Ik kom op 1700 als ik het via de app bereken (vrij actieve leefstijl).

Kan ik ook 1500 door de week doen en dan in het weekend dan wat extra denk je? Of elke dag hetzelfde....Het vergt wel wat discipline maar dat is nou eenmaal het geval met afvallen. Voor mij geeft de app 1450 kcal per dag aan om 0.5 kg af te vallen. Ik verbrand er zonder sporten ongeveer 2100 per dag. Met sport erbij is dat meer maar max 500 extra ofzo. Ik heb ook een actieve levensstijl. Dat is dus een enorm verschil met wat ik eet, maar helaas nu ik ouder wordt gaat het niet meer zo snel. Vanaf 1600-1800 blijf ik op gewicht en alles daarboven kom ik aan. In het weekend houd ik me er ook niet altijd aan hoor. Maar dat heeft me tot nu toe nog niet belemmerd. Je moet dan niet opeens 3 x zoveel gaan eten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom (volgens MPF) op 1780 kcal. per dag om 0.5 kilo af te vallen per week.

Door de week heb ik (veel) meer tijd om te bewegen/hardlopen dan in het weekend, vandaar mijn idee om kcal te sparen die ik dan op kan maken.



Dank alvast voor de reacties, leuk!
Alle reacties Link kopieren
Myfitnesspal is echt fantastisch. Ken mensen die er 25-30 kilo mee zijn afgevallen en gewoon alles eten, maar dan wel minder (want je weegt af en vult in). Let op dat je niet te weinig eet, dus wel minstens 1500 kcal (en op een dag dat je sport bijv 1700), en niet alleen maar koolhydraten binnenkrijgt maar ook voldoende eiwitten (1,3x je lichaamsgewicht) en vetten (1 a 1,2x je lichaamsgewicht).
Alle reacties Link kopieren
-15 kilo met behulp van MFP.
Alle reacties Link kopieren
Zeker goede ervaringen mee, ben na Weight watchers 3 maanden overgestapt op deze gratis app. Wat handig is, is dat de app jouw voorkeuren gaat onthouden. Ook kan je hele maaltijden erin zetten en invoeren. Dat gaat een stuk sneller.



Handig is dat je gaat ontdekken met hoeveel gram van welk voedsel/hoeveel kcal je vooruit kan. Ik heb bijvoorbeeld mijn energie echt overdag nodig, kan met een vrij magere avondmaaltijd wel toe (vriend eet juist 2 borden avondeten en een toetje, om maar wat te noemen). En als ontbijt is 40 gr havermout voor mij prima, maar minder echt niet, krijg ik teveel honger.



Ook geeft de app meer inzicht in koolhydraten, vet en eiwit. Verdeling is standaard 50% koolhydraten en 25% vet en eiwit, maar dit kan je aanpassen. Ook kan je dit even negeren totdat je lekker in het ritme van invoeren zit.



En ik vind het feit dat ie ook vezels en vitaminen bij houdt handig. Dit kan je ook handmatig verhogen/verlagen.



Je kan producten scannen (barcode) en dat raad ik echt aan: veel producten die er standaard in staan, kloppen niet. Maar na een tijdje staat alles wat jij regelmatig eet er wel in en gaat invoeren dus veel sneller.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:SanPellegrino schreef op 25 maart 2017 @ 07:31:





Je kan producten scannen (barcode) en dat raad ik echt aan.



Succes!



Oh? Dat wist ik niet eens.

Hoe dan?
Met je camera! Nog best leuk vind ik. Net of je cassiere bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weer begonnen, al eerder 10kg afgevallen met mfp. Helaas zit er nu weer 8 bij, omdat ik door een operatie niet mag sporten nu weer begonnen. Ik heb het op 1200 kcal ingesteld omdat ik niks verbrand maar toch wil afvallen. Tot nu toe weer 2 kg eraf (in 3 weken).
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
Alle reacties Link kopieren
To, ik ben zo'n 25 kg afgevallen met mfp. Ik schreef iedere dag mijn dagtotaal op en gemiddeld over de week wilde ik goed zitten qua aantal kcal. Je kunt dus best opsparen.
Ik gebruik hem sinds eind december en ben inmiddels 10 kilo kwijt (die ik er de laatste 3 mnd van 2016 aangegeten had).



Ik gebruik hem wel i.c.m. een activity tracker en met een lichaamsanalyseweegschaal, want zo krijg je een veel completer beeld van wat het effect is van eten en bewegen op je lijf.



Als je doordeweeks meer beweegt en extra verbrand, dan moet je ook doordeweeks extra calorieën eten om je minimum behoefte aan calorieën binnen te krijgen. Afvallen is fijn, maar je moet wel voldoende blijven eten om al je vitale lichaamsfuncties draaiend te houden.



Sparen voor het weekend werkt niet. Dan val je doordeweeks wel af, maar kom je die verloren kilo's in het weekend ook weer net zo snel aan. Vervolgens kost het je minimaal een halve week om dat er weer af te krijgen, waardoor je per saldo weinig tot niets afvalt.



Je kunt het eten beter goed verdelen over alle dagen en jezelf iets extra's toestaan op de dagen dat je verbranding juist op volle toeren draait door de extra beweging. Als je dus in het weekend wat meer wil kunnen eten, dan moet je juist ook in het weekend extra aan beweging doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaarde overigens niet veel en at ook niet te veel in het weekend. Dat ging om zo'n 500kcal extra.



Bij mij werkte het juist heel goed om het niet per dag, maar juist per week te doen. Dit patroon houd ik nu al 1,5 jaar vol en ik ben nog steeds op gewicht.



Edit: ik eet nu sowieso ook meer calorieën op een dag, omdat ik nu in onderhoud zit.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!

Op hoeveel kcal zitten jullie per dag om af te vallen? Bij sommigen staat het er al bij.

1200-1500 vind ik echt te weinig... Daar kom ik zeker niet mee uit. En dat wil ik ook niet trouwens.

Ik hoop eigenlijk af te vallen met ongeveer 1700-1800 kcal per dag. En dan wel elke dag extra bewegen: hardlopen of een flinke wandeling.



Wat ik ook lastig vind is dat ik vaak bv ovenschotels maak met wat ik maar in huis heb. Ik moet dan denk ik alles eerst wegen voor ik het maak en dan dus mijn portie berekenen? En bijv. spekjes door de stamppot: tel ik die rauw mee? of als ze uitgebakken zijn... (ik weet dus niet wat het is als ik het scan zeg maar).



Ik ben wel een beetje het type: als ik het doe dan doe ik het goed... En dus een beetje bang dat ik door MFP de hele dag bezig ben met calorieën/wegen/invoeren. Dat is ook niet gezond... Denk dat hier mijn grootste twijfel ook zit.
Alle reacties Link kopieren
Het is even investeren en het kost in eerste instantie ook wel wat tijd, maar mfp onthoud ook veel dingen. Je zult merken dat je vaak hetzelfde eet.



In geval van spekjes kies je voor uitgebakken, want je eet het niet rauw.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn mfp ingesteld op 1400kcal en wilde iedere dag in de plus uitkomen. Omdat beweging ook weer extra calorieën opleverde, kon ik ook wat meer eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 25 maart 2017 @ 10:07:

Het is even investeren en het kost in eerste instantie ook wel wat tijd, maar mfp onthoud ook veel dingen. Je zult merken dat je vaak hetzelfde eet.



In geval van spekjes kies je voor uitgebakken, want je eet het niet rauw.

De meeste dingen staan er rauw/ongekookt in.

To:

Het voordeel van mfp is dat je zoals ik al zei alles kunt eten omdat je het zo nauwkeurig bijhoudt. Nadeel is idd dat je er 'veel' mee bezig bent maar zo voelt dat niet vind ik omdat mfp dus dingen onthoudt. en ik heb zo wel mn standaardontbijtjes bijv, tussendoortjes etc. Je kunt ook afvallen met 'gewoon gezond eten' maar daar past voor veel mensen snoep dan weer niet bij (en in mfp wel)
Alle reacties Link kopieren
quote:heartsxdaggers schreef op 25 maart 2017 @ 10:41:

[...]



De meeste dingen staan er rauw/ongekookt in.

Uitgebakken spekjes staan er gewoon in. Ik vind juist dat er ook veel bereide producten instaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Fat Secret. 1500 kcal per dag. Ik ben 15 kilo afgevallen sinds oktober. Ik had ook geen idee waar ik van aankwam, heb nu een veel beter beeld van wat calorierijk is en wat niet en wat mijn valkuilen zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 25 maart 2017 @ 08:03:

Met je camera! Nog best leuk vind ik. Net of je cassiere bent.Gevonden, bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven