Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe leer ik eindelijk een handstand? :(

23-04-2017 17:28 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik ben best wanhopig...



Ik ben 22 jaar en ik heb nog nooit een handstand gedaan! En al toen ik 7 was wilde ik het! Nu zit ik sinds kort op paaldansen (opmerkingen als ordinair hoef ik niet want er is ene verschil tussen paaldansen in de nachtclub en paaldansen als sport) en vind ik het wel handig om nu eindelijk eens wel de handstand te leren...



Toen ik 8 of 9 was heb ik eens dat truukje geleerd met gym van met je kont tegen de muur staan en handen op de grond en dan naar boven lopen



In groep 7 met gym lukte het mij met de normale handstand nooit om mijn benen ver genoeg te zwaaien! (En niemand hielp haha ik had overigens een uitmuntend goede gymjuf ahun en we moesten in twee lessen de handstand leren...)



In de tweede klas van de middelbare zelfde verhaal als groep 7



En nu heb ik wel iets gevonden dat als je met je rug naar de muren staat en handen op de vloer en "lopen" tegen de muur, dat je dan jezelf met je handen zo ver mogelijk naar de muur moet duwen... dat helpt wel ik kan nu al een stukje in de handstand naar de muur toe verplaatsen



Maar nu lukt het na zoveel oefenen nog steeds niet om de gewone handstand te doen! Vooral dus omdat ik mijn benen maar niet ver genoeg kan zwaaien



Wie heeft briljante tips om de handstand te leren behalve dat spier kweken met die alternatieve handstand waar je je armen weg moet duwen? :(
Handen op de grond en iemand (of 2 iemanden) je voeten laten vastnemen en je omhoog trekken.
Alle reacties Link kopieren
Voor een muur staan en je handen naar de grond en in dezelfde beweging je benen naar de muur zwaaien. Kan niet mis gaan.



Edit: met je gezicht naar de muur dus.
Handstand vanuit stand maken vlakbij de muur en je benen tegen de muur zwaaien. Dan leer je hoe hard je je benen moet opgooien en op welke hoogte je weer moet stoppen voor als er geen muur is.
Alle reacties Link kopieren
quote:ramy72 schreef op 23 april 2017 @ 17:36:

Handstand vanuit stand maken vlakbij de muur en je benen tegen de muur zwaaien. Dan leer je hoe hard je je benen moet opgooien en op welke hoogte je weer moet stoppen voor als er geen muur is.Precies wat ik bedoel maar veel duidelijker uitgelegd!
Alle reacties Link kopieren
Je moet een echt overtuigende zwaai kunnen maken anders lukt het niet. Dat lukt eigenlijk alleen als je niet bang bent. Kinderen leren het makkelijk omdat ze er niet teveel over nadenken. Ik vermoed dat je dit na je 12e eigenlijk niet meer kunt leren.

Kan je wel de radslag?
Lijkt me inderdaad iets om wanhopig van te worden als je dat niet kan op die leeftijd
Ik sta al de hele dag in handstand lekker te forummen! Goeie nick ook TO!
https://youtu.be/H8gnXaM1ExI



Overigens hebben bassie en Adriaan het ook pas na hun 12e geleerd. Met heeeel veel oefenen.
Waarom zou je het willen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Portishead schreef op 23 april 2017 @ 17:39:

Je moet een echt overtuigende zwaai kunnen maken anders lukt het niet. Dat lukt eigenlijk alleen als je niet bang bent. Kinderen leren het makkelijk omdat ze er niet teveel over nadenken. Ik vermoed dat je dit na je 12e eigenlijk niet meer kunt leren.

Kan je wel de radslag?Bang waarvoor? Als je een muur gebruikt kun je niet vallen! Ook na je 12de kun je leren je benen te zwaaien.
quote:gizzmo-returns schreef op 23 april 2017 @ 17:49:

Waarom zou je het willen?Omdat ze best wanhopig is
Misschien gek hoor..Maar als je op paaldansles zit en de handstand hoort daarbij, heb je daar dan geen docent die het je kan leren?
Alle reacties Link kopieren
Net even geprobeerd, om te kijken hoe dat ook al weer voelt.

Kan er nu niets van. Enerzijds door onzekerheid en anderzijds door de balans van benen omlaag, armen omhoog, zwaartepunt ergens anders. Eerst even nadenken hoe je staat als je op je handen me de voeten tegen de muur staat. Het verschil tussen je lichaam als 7-jarige en als volwassene is dat armen en benen langer zijn en dat je meer in je hoofd leeft. Het vraagt dus meer van de arm- en beenmotoriek en van de balans plus van de vrijheid om dit of dat te gaan doen. Ik zou bijvoorbeeld wel willen touwtje springen, maar dat ga ik echt niet op straat doen. Ook niet op de galerij of op balkon. Dus niet, ben er te onvrij voor.



Je moet zorgen voor een veilige omgeving, dus een verende vloer als bijvoorbeeld een hoogpolig tapijt of een dun matrasje. Geen dingen in schop/zwaaibereik, geen uitsteeksel waar je gemeen tegenaan kan slaan of in blijft hangen. Het schop/zwaaibereik is groter dan je denkt. Niet alleen die baan van benen omhoog gooien, maar ook als je omvalt en wat paniekerig rondzwaait met armen en benen.



Inleidende oefenen doen, bijvoorbeeld door op je voeten in de muurstandhouding te gaan staan. Dus door de knieën gezakt met je rug naar de muur staan en je handen bovenlangs naar de muur laten zakken. Waarschijnlijk moet je eerst nog oefeningen doen om je rug & armen zo ver achterover te laten buigen.
Alle reacties Link kopieren
Oefenen met op je handen lopen? Dan bots je niet tegen een muur als je omvalt. In ieder geval eerst je armen trainen, dat je je eigen gewicht kunt dragen.
Ga op critical alignment yoga, dan kun je het binnen no time.
Ik begrijp je zo goed!! Ik heb precies dit issue hahaha!! Nooit geturnd, nu paaldansen, tegen de muur oke, maar 'los' ????????
Alle reacties Link kopieren
Je moet ervoor zorgen dat je handen schouders en heupen boven elkaar staan. Als je je benen opgooit maar je heupen niet boven je schouders zijn lukt het je nooit. Als je tegen een muur handstand maakt (met je gezicht naar de muur beginnen) kan je evt met je billen tegen de muur leunen. Doorslaan kan toch niet.



Als dat lukt een matrasje of kussens op de grond leggen voor als je doorslaat. Moch je doorslaan dan direkt door je armen zakken en een koprol maken.
Alle reacties Link kopieren
Ga in een pike staan en op het moment dat je je kick up doet, drijf je je handen de grond in. Bij mij werkt dat goed.
Alle reacties Link kopieren
Joehoe Hier een gymjuf.



ik begrijp dat je al wel (vanaf staan met je rug naar de muur en dan je handen op de grond) tegen de muur kunt oplopen toch? Dan sta je uiteindelijk met je buik richting de muur.



en je wilt uiteindelijk een handstand maken zonder muur.



Oke, gaan we:

Als dat omhooglopen van hierboven lukt, en je kunt blijven staan met je handen ongeveer max een meter van de muur af;



1. probeer dan om (uitangspositie met je gezicht naar de muur toe) je handen op de grond te zetten (max 25 cm van de muur af en op schouderbreedte, vingers gespreid) en dan, (terwijl je dus met je handen naar beneden gaat,) 1 been achter je omhoog te schoppen.

Dus "stap-handen naar de grond- 1 been achter omhoog".

Daar moet je dus steeds meer lef en kracht voor gebruiken, tot je met dat ene been de muur raakt.



2. Als je dit tig keer geoefend hebt en het lukt je om met 1 (gestrekt) been de muur kunt raken, ga dan daarna proberen om, als het eerste been opgeschopt is, eerder het 2e been bij te sluiten, zodat ze samen boven komen.

Je bent nog steeds dus handstand tegen de muur aan het maken.



Zodra je handstand tegen de muur kunt maken waarbij je steeds na het opschoppen van 1e been en het op tijd bijsluiten van je 2e been, allebei de (gestrekte) benen tegelijk tegen de muur kunt krijgen.....



3. Dan kun je gaan proberen om je benen zodanig op te schoppen dat je NET voor de muur je benen stil houd. dan maak je hem dus al los.

Lukt dat?



4. Zoek dan een matras of een stapel niet wegschuivende kussens. Ga die handstand dan proberen te maken waarbij je je handen net voor het matras neerzet. (Mocht je doorslaan, van val je tenminste zacht. Het matras moet de lengte hebben van jouzelf met je armen gestrekt, ander kukel je er mooi overheen.. auw!).



De kunst is nu om zo te blijven opschoppen dat je precies op de kop staat. (en dan even te blijven staan.) Hebbes!



(ps. verwacht niet dat dit binnen een week of een maand lukt. Er is niets onnatuurlijkers voor een mens dan op de kop staan. je moet dus schouderkracht, houding, opschoppen EN - op de kop- balans/recht blijven trainen.) Je kunt dit 'thuis' oefenen (check af en toe even in de spiegel of je recht staat) , of bij een gymvereniging waar ze ook studenten/volwassen gym uren hebben. Daar hebben ze superveel oefeningen om tot die handstand te komen. En ja natuurlijk lukt het je, maar het kost wel even tijd ;) )
quote:ramy72 schreef op 23 april 2017 @ 17:36:

Handstand vanuit stand maken vlakbij de muur en je benen tegen de muur zwaaien. Dan leer je hoe hard je je benen moet opgooien en op welke hoogte je weer moet stoppen voor als er geen muur is.precies dit. Ik ben 51 en ik kan het nog steeds. De kinderen van mijn broer vinden het geweldig als ik dit doe.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 23 april 2017 @ 17:49:

Waarom zou je het willen?

Waarom zou je het niet kunnen?

Gewoon tegen de muur aan blijven oefenen, en dan wel als een echte handstand, dus rug naar de muur.

Zo lang je niet door je armen zakt kan er niks fout gaan.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmisery schreef op 23 april 2017 @ 19:08:

[...]



Waarom zou je het niet kunnen?

Gewoon tegen de muur aan blijven oefenen, en dan wel als een echte handstand, dus rug naar de muur.

Zo lang je niet door je armen zakt kan er niks fout gaan.Wat is het nut er van om het te leren? Wat heb je er aan? Eigenlijk niets.
*pakt popcorn*
Moet je niet gewoon een keer flink genomen worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven